Sverige idag..

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan

Verkligen inte.

Att folk skrattar åt en 2% dödlighet visar bara ännu en gång att skolsystemet falerat.

Även vid låga 50% smittspridning blir det ju enorma mängder lik på kort tid även här.
50 000 syskon, cancerpacienter, föräldrar & vänner.

Lägg sedan till de ni känner som redan nu fått byta mediciner etc för att folk hamstrat ut hela sina årsbehov.
De är borta om någon månad om detta fortsätter.

skoj! Men det är ju bara som en förkylning! :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det någon som har sett några siffror på hur dom tror att det slår mot Sverige?

Vi är ju ett glesbefolkat, avlångt land, vi har ju möjligen en bättre chans tack vare det.
I synnerhet om vi får folk att sluta resa och samlas i grupp.

Symtom på vanlig influensa:
Feber, hosta, snorig, vill bara ligga hemma under täcket själv.

Symptom på Corona:
Feber, hosta, snorig, vill genast ut och resa och träffa människor

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det någon som har sett några siffror på hur dom tror att det slår mot Sverige?

Vi är ju ett glesbefolkat, avlångt land, vi har ju möjligen en bättre chans tack vare det.

Symptom på Corona:

https://www.su.se/om-oss/press-medi...ka-modeller-förutspår-smittspridning-1.489913

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Symptom på Corona:

Och vi har Tegnell som under flera veckor bankat in i skallen på folk att det inte ska oroa sig utan fortsätta leva som vanligt.

80% verkar bli milt drabbade av viruset.
Björn Olsen säger att 60-80% kan bli smittade.

Följaktligen har vi då i Sverige 12-16% av 10.3 miljoner som kommer bli svårt drabbade av viruset = 1.2-1.6 miljoner och som ska dela på 600 intensivvårdsplatser.

Naturligtvis förutsatt att inte åtgärder tas tex som i Wuhan med nedstängning av landet.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Bröder o systrar - betänk nu att skilja på smittade, åldersgrupp, predispositition, sjuka, vårdsökande, sjukhusvårdande och hemma med Ipren.

Alla smittade märker inte av sjukdomen och alla smittade behöver inte vårdplatser.
Att modellberäkna hur många smittade över 70 år som kommer vara i behov av sjukhusvård/akutvård är inte samma sak som att beräkna antalet smittade totalt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, fast där förklarades ju bara den matematiska modellen, även jag som outbildad förstår att om R är större än 1 så sprids skiten (ju högre tal ju fortare) och om R är mindre än 1 så avtar spridningen (ju lägre tal ju fortare)

Det enda som var intressant är att om vi gör ingenting så ligger R talet runt 2.5.
Nu gör vi ju saker för att förhindra spridning, men hur effektivt är det? Vad kan vi få ner R talet till?
Utgår man från R2.5 skulle cirka 60-70% smittas, med en dödlighet på 1% i snitt (har ingen siffra här heller, tog den ur luften) så får vi 60-70 000 döda.

Tar man dödlighetssiffran 2% så får vi dubbla det till 120-140 000 döda.

2% tycker jag låter mycket, om vi lyckas isolera den äldre gruppen, som faktiskt inte behöver åka till arbeten varje dag, eller ens åka och handla.

ÅAS så ringde jag min pappa i går, han satt i bilen på väg hem från ett sammanträde i PRO :huvet
(Mina föräldrar har båda jobbat inom vården tills dom blev pensionärer)
Dom har skjutit upp framtida möten i alla fall...

Raderad medlem 51742

Guest
Se artikeln och filmerna jag länkade till ovan. De ger en bra bild och hänvisning till relevant expertis och forskning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dödligheten går för det första inte att beräkna ännu eftersom man inte vet hur många som är smittade i en population.

Dödligheten förefaller i dagsläget vara kring en procent av de kända smittade som konstaterats i provtagning, vilket naturligtvis är en irrelevant siffra om vi pratar population.

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Mörkertalet av smittade lär vara sjukt stort iom att man inte testar alla generellt.

Om man tänker till lite så inser man att alla smittade(officiellt testade och konstaterade såväl som ickekonstaterade) kommer att antingen dö eller tillfriskna. Vi kan bara inte säga vilket än.

Tittar vi på den gruppen globalt bland för testade/officiella fall så ser det ut som så att vi har 7167 döda och 79731 friskförklarade. Totalt 86898 i den gruppen.
Antalet som dör skulle då vara 7167/86898=0,082 dvs 8,2%.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, fast där förklarades ju bara den matematiska modellen, även jag som outbildad förstår att om R är större än 1 så sprids skiten (ju högre tal ju fortare) och om R är mindre än 1 så avtar spridningen (ju lägre tal ju fortare)

Det enda som var intressant är att om vi gör ingenting så ligger R talet runt 2.5.
Nu gör vi ju saker för att förhindra spridning, men hur effektivt är det? Vad kan vi få ner R talet till?
Utgår man från R2.5 skulle cirka 60-70% smittas, med en dödlighet på 1% i snitt (har ingen siffra här heller, tog den ur luften) så får vi 60-70 000 döda.

Tar man dödlighetssiffran 2% så får vi dubbla det till 120-140 000 döda.

2% tycker jag låter mycket, om vi lyckas isolera den äldre gruppen, som faktiskt inte behöver åka till arbeten varje dag, eller ens åka och handla.

ÅAS så ringde jag min pappa i går, han satt i bilen på väg hem från ett sammanträde i PRO :huvet
(Mina föräldrar har båda jobbat inom vården tills dom blev pensionärer)
Dom har skjutit upp framtida möten i alla fall...

I filmen som jag länkade till tidigare i inlägg 2617 så tar man upp:
1. Genomsnittligt antal personer som en smittad exponeras mot.
2. Hur stor sannolikhet det är att varje exponering leder till en ny smittad.

Båda dessa gör vi ju åtgärder för att minska, hur det kan räknas på har jag ingen aning om.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Den här filmen beskriver på ett kort och informativt sätt strategin med flockimmunitet.
UK verkar precis ha satt in hårdare begränsningar efter beräkningar som visat att sjukvårdssystemet inte skulle klara det scenario som flockimmunitet innebär. Skulle tro att de därmed närmar sig den svenska strategin där man successivt sätter in åtgärder när de är mest lämpliga.

Det är en balansgång att se till så mängden allvarligt sjuka inte ökar i snabbare takt än sjukvården klarar av (vilket den inte kommer göra ändå, men iaf mildra de värsta konsekvenserna), samtidigt som man inte riktar in sig på att totalt försöka stoppa spridningen bland den yngre och friskare befolkningen eftersom immunitet då inte uppstår och man i praktiken behöver hålla folk hemma tills det finns ett vaccin.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I filmen som jag länkade till tidigare i inlägg 2617 så tar man upp:
1. Genomsnittligt antal personer som en smittad exponeras mot.
2. Hur stor sannolikhet det är att varje exponering leder till en ny smittad.

Båda dessa gör vi ju åtgärder för att minska, hur det kan räknas på har jag ingen aning om.

Näe, det var ju därför jag efterlyste någon välgrundad gissning från någon epidemiolog.
Det är tunnt med information bland annat från sjukhuset här i Umeå, senaste pressmeddelandet är från den 15'e, då vi hade 13 kända/omhändertagna fall i länet.

Tittar man på region Jämtland hade dom den 14'e 14 fall, den 16 hade dom 21 fall och flera misstänkta dom inte hade fått provsvar på.

Jag anar att siffran har stigit mer här i Umeå, med tanke på att vi är regionssjukhus, och medicflight har flugit skytteltrafik senaste dagarna bland annat från norrbotten och östersund, men i dag även från finland.
(för 2 veckor sedan ledde dom om ett plan som skulle ha landat i Övik med en misstänkt Coronapatient ombord, eftersom Umeå är karantänplats)

Visst kan dom ha transporterat andra patienter, men ökningen är stor, och man flygtransporterar ju inte så ofta för benbrott eller småsjuka (själv fick jag åka taxi från skellefteå nyopererad och illamående för 3 veckor sedan)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dödligheten går för det första inte att beräkna ännu eftersom man inte vet hur många som är smittade i en population.

Dödligheten förefaller i dagsläget vara kring en procent av de kända smittade som konstaterats i provtagning, vilket naturligtvis är en irrelevant siffra om vi pratar population.

Buy quality, cry once

Det krävs nog lite kreativ cherry picking för att få siffran 1%.

I världen har vi idag 186517 smittade och 7453 döda, det förefaller snarare vara 4% döda av de kända smittade.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang

I världen har vi idag 186517 smittade och 7453 döda, det förefaller snarare vara 4% döda av de kända smittade.

- Och av de 4% är det troligen 99% äldre och/eller personer med annan sjukdom i botten. Så...någon % max, eller ens det bland yngre än 70 och i övrigt friska är min gissning.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Om Jag förstått det rätt så är dina siffror de som testats positivt.
Jag har sett siffror på att antalet otestat smittade är 40mil+ bara i Kina.
Vilket isf sänker dödligheten en hel del.
Det ändrar ju inget för riskgrupper som fortfarande har en mycket hög dödlighet.
Och en utbredd smitta i samhället ökar naturligvis risken för att smitta riskgrupper också.

Raderad medlem 51742

Guest
Från artikeln jag länkade till tidigare:

This is what you can conclude:
Excluding these, countries that are prepared will see a fatality rate of ~0.5% (South Korea) to 0.9% (rest of China).
Countries that are overwhelmed will have a fatality rate between ~3%-5%
Put in another way: Countries that act fast can reduce the number of deaths by a factor of ten. And that’s just counting the fatality rate. Acting fast also drastically reduces the cases, making this even more of a no-brainer.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är precis det jag säger. Vi har ingen aning om hur många som är smittade, bara hur många som är smittade av de som testats.

Skall man extrapolera siffrorna för att prognostisera antalet som kommer att behöva vård eller som dör i Sverige eller använda sig av begreppet ”dödlighet” på populationsnivå måste man jämföra rätt siffror, dvs sådana som inte finns...

Globalt var det så i helgen att det fanns några få kända fall av döda under 20 år varav två barn. Alla multisjuka som sannolikt redan innan var föremål för livsuppehållande åtgärder.

Väldigt få drabbade är ens under 60; de allra flesta över 75.

Buy quality, cry once

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den här filmen beskriver på ett kort och informativt sätt strategin med flockimmunitet.
UK verkar precis ha satt in hårdare begränsningar efter beräkningar som visat att sjukvårdssystemet inte skulle klara det scenario som flockimmunitet innebär. Skulle tro att de därmed närmar sig den svenska strategin där man successivt sätter in åtgärder när de är mest lämpliga.

Det är en balansgång att se till så mängden allvarligt sjuka inte ökar i snabbare takt än sjukvården klarar av (vilket den inte kommer göra ändå, men iaf mildra de värsta konsekvenserna), samtidigt som man inte riktar in sig på att totalt försöka stoppa spridningen bland den yngre och friskare befolkningen eftersom immunitet då inte uppstår och man i praktiken behöver hålla folk hemma tills det finns ett vaccin.

Den strategin byggde på felberäkning, precis som du nämner

Därav min senaste länk när UKs siffror är omräknade..

Flockimmunitet är en gamble och en idé som de går igenom i det dokumentet.

Tyvärr är det en idé som även svenska FHM gått all in på.. till och med hyllad av får Tegnell.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...