Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På längre sikt har du nog rätt men på kort sikt tror jag många vill ha fritidshus för att isolera sig bättre.
På ännu längre sikt lär fastigheter öka i värde.

Jag tror däremot gamla fram till nyligen osäljbara torp med egen brunn som förut kostade 100,000 mycket väl kan se en brutal procentuell prisuppgång.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
På ännu längre sikt lär fastigheter öka i värde.

Jag tror däremot gamla fram till nyligen osäljbara torp med egen brunn som förut kostade 100,000 mycket väl kan se en brutal procentuell prisuppgång.

Egen brunn blir plötsligt hårdvaluta om det kommunala vattnets renhet inte går att få till pga brist på kemikalier... I med en gammal ål och sen är det bara att njuta av lite ål och jordkällarsmakande vatten!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Egen brunn blir plötsligt hårdvaluta om det kommunala vattnets renhet inte går att få till pga brist på kemikalier... I med en gammal ål och sen är det bara att njuta av lite ål och jordkällarsmakande vatten!
Hela prepper grejen måste ju ha en 1000%-ig uppgång.

Tror till och med de utan el kan ha en fördel, de är liksom förberedda för the real deal

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Svårt att gissa vad den här flickvänsmördaren kan härstamma ifrån:

"Men när jag liksom kollade på henne och såg att hon vinglade då förstod jag att jag träffade henne och då sprang jag rakt ut till min mamma.

Förutom mord åtalas pojkvännen för grovt vapenbrott, ringa narkotikabrott, narkotikabrott och brott mot vapenlagen. Han misstänks ha haft vapen och ammunition liksom ett halvt kilo cannabis."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fängelse för gårdsägare som skjutit ihjäl inkräktare – trots ”omfattande nödvärnsrätt
https://www.dagensjuridik.se/nyhete...jal-inkraktare-trots-omfattande-nodvarnsratt/
Riktigt hemskt, bra att många kloka debattörer gett sig in i diskussionen.

Av en slump lyssnade jag på rättegångspodden om dubbelmordet i Mantorp idag.

Sådant tycker väl sosseriet att man skall tåla.

Sedan kan jag tycka det är ett lätt val, riskera 12 månader (med rabatt) mot att mista livet eller nära och kära. Det är väl det lilla ljuset här. Bra att den våldsamma motorcyklisten försökte ta geväret, det räddade nog den rättrådige från ett värre öde.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hovrättens bedöming lät rimlig.

Tycker det så jävla svårt alltid när man läser om liknande händelser, svårt att sätta sig in i situationen.
Använder man våld för sent så är det ju liksom...för sent och den gränsen måste vara sjukt svår att avgöra(eller rättare sagt, den gränsen vet man ju inte om på förhand) i en sån situation. Man vill ju inte gärna vänta på att bli angripen själv rent fysiskt innan man agerar.

Sen kan jag tycka attdet är oaktsamt av den nu döde mannen att ta tag i ett gevär och börja rycka i det när det är riktat rakt emot en.

Fattar inte denna heller: "hållit upp sina händer som i en kampsportsituation" och det måste därför ha stått klart att han inte bar kniv.
Hur kan det stå klart. Är det omöjligt att ha en kniv i fickan samtidigt som man håller uppe sina tomma händer? Vill jag dessutom sätta kniven i magen på någon så är det väl smartare att visa kniven så sent som möjligt så att den andra personen inte hinner agera.

Edit.
Mtp att skottet avlossats av misstag/omedvetet blir jag också lite oförstående till detta: "Hovrätten anser också att mannen ska anses ha agerat oaktsamt på ett sätt som kan föranleda ansvar för vållande till annans död när han hämtat, laddat, höjt och kommit åt avtryckaren på vapnet. ”Att sikta på en annan person med ett livsfarligt vapen som råkar gå av anges i förarbetena som ett exempel på ett sådant medvetet risktagande, försummelse av allvarligt slag eller särskilt klandervärt beteende som i regel ska medföra att brottet anses som grov”, fortsätter hovrätten."
Om inte skottet råkat gå av, hur hade bedömningen varit då? Han gjorde ju inget aktivt val när skottet gick av.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sveriges lagar om nödvärn är bestämda av folk som tror att det skulle finnas någon slags moral hos kriminella våldsverkare.
De tror att det är som i boxningsringen eller på film så att motståndaren ställer sig och väntar tills du rest dig upp ifall du faller. Sanningen är att du kommer bli sparkad på tills Conny Kriminell känner sig helt säker på att du inte kommer resa dig upp på länge.

De tror att Svensson kan ge en lite lagom hård käftsmäll åt Conny så att han sträcker upp händerna och säger att han ger upp, men Conny är hög på droger och kommer fortsätta attackera och det krävs ganska ordentligt mycket innan han inser sina begränsningar och när det väl sker så behöver ingen tvivla för han kommer springa från platsen för han vet att polisen är nästa hållplats om han stannar.

Conny Kriminella skyr inga medel för att få sin motståndare oskadliggjord samtidigt som Svensson är den som under striden brottas med sin moral, tror det är omoraliskt att sparkas, luggas, klösas, bitas tvekar att slå den som gått ner på knä, oroas över hur rättsväsendet ska bemöta honom imorgon.
Conny Kriminell har i motsats till de flesta Svensson deltagit i åtskilliga slagsmål.
Det är redan från början ett ogynnsamt läge för Svensson och lagboken underlättar inte för honom.

Gårdsägaren borde ha grävt ner kroppen någonstans där den aldrig hittas för staten står inte på Svenssons sida.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skillnaden är bara att om han siktat (?) någon annanstans och knarkaren överlevt, hade chansen varit stor att rätten bedömt våldet vara rimligt.

Utgångpunkten är att det inte är OK att döda någon som "nödvärn". Så är det för övrigt i de allra flesta civiliserade länder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skillnaden är bara att om han siktat (?) någon annanstans och knarkaren överlevt, hade chansen varit stor att rätten bedömt våldet vara rimligt.

Utgångpunkten är att det inte är OK att döda någon som "nödvärn". Så är det för övrigt i de allra flesta civiliserade länder.

Siktat? Skottet brann ju av när den nu döde började rycka i bössan.

Börjar man rycka i en bössa vars pipa är riktad mot ens egen mage så är man väl antingen en Darwin Award eller så en självmordskandidat.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Siktat? Skottet brann ju av när den nu döde började rycka i bössan.

Börjar man rycka i en bössa vars pipa är riktad mot ens egen mage så är man väl antingen en Darwin Award eller så en självmordskandidat.

Absolut. Därför är bajonett en utmärkt utrustningsdetalj på vapen avsedda för självförsvar.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000

Problemet med nödvärn är att Svensson oftast inte riktigt är i läget att överhuvudtaget fundera över sådana konsekvenser.

I en sådan stressande situation tar reptilhjärnan över helt om man inte tränat samt har ett mindset som är förberett på att man kan hamna i en sådan situation.

Det är därför militär och polis tränar och åter tränar och inte ens det räcker många gånger.

Har sett detta flera gånger med vad man trodde var väl tränade och förberedda individer och man kan bara konstatera att det behövdes mer träning.

Den typen av beslut om var, när och hur man skall skjuta måste sitta i ryggmärgen redan innan situationen uppstår om det skall finnas minsta chans att ta ett genomtänkt beslut vilket troligen inte någon "Svensson" har funderat på.

Att sedan en rätt sitter och bedömer detta i efterhand i lugn och ro gör ju inte saken bättre, inte för att jag har ett bättre system för hur det skall fungera, att helt enkelt tillåta att man får skjuta vem som helt som råkar beträda din tomt är ju inte ett vettigt system det heller om man skall dra det till sin motsatta ytterlighet.

Troligtvis är domen i stort sett korrekt juridiskt sett utan att ha läst den eller vara insatt i fallet överhuvudtaget.

De domar jag faktiskt läst i uppmärksammade fall så verkar det ju som journalisten skriver om något helt annat fall.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Sjukt lätt att vara efterklok.
Tycker han agerade ganska rimligt. Otur att han fick tag i något grovkalibrigt.
En hagelbössa med övningshagel eller en skur no.4 i benhöjd kanske hade gjort mindre skada.

Men det är hela grejjen med projektilvapen. De dödar. Oavsett kaliber och "vart du siktar".

Men det känns skönt att polisen inte behöver visitera någon längre, för att man numera kan se om någon har kniv eller inte i en pressad situation!

tro på rättsväsendet = lågt.
samhällskontrakt = rejält naggat.

kan vi göra en insamling för snubbens böter / skadestånd? :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En hotfull påtänd mentalsjuk knarkare är inte speciellt lätt att handskas med, det är omöjligt att förutse vad dom tänker göra, och Polisen (speciellt en ensam Polis) hade definitivt avlossat skott innan han var så nära att han hade kunnat ta tag i pipan.

Dom är dessutom tränade för situationer som denna, och går oftast i minst par, har mera lätthanterliga vapen, och dessutom en massa icke dödliga vapen att ta till.

Ändå händer det att polisen skjuter en mentalstörd med en plastpistol av misstag med 25 skott (varav endast 3 träffade)

Men det är klart en privatperson ska hållas till högre standard

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Argumenten som möter oss som förespråkar en sänkning av politikers löner brukar vara: ”Vad får vi för typ av politiker då?”. Ja, vad har vi fått för politiker? Vi har fått en högavlönad men oansvarig elit som bokstavligt eldat upp vår krisberedskap och strösslat pengar på skrytbyggen, värdegrundsdokument och egna löner hellre än att sköta kärnverksamhet som vård, skola och omsorg, skriver Markus Allard, partiledare för Örebropartiet.
https://nyheteridag.se/allard-sank-...eman-hoj-lonen-for-vard-och-omsorgsanstallda/

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Du kan omöjligen ha läst artikeln, ditt svar framstår goddag yxskaft

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sjukt lätt att vara efterklok.
Tycker han agerade ganska rimligt. Otur att han fick tag i något grovkalibrigt.
En hagelbössa med övningshagel eller en skur no.4 i benhöjd kanske hade gjort mindre skada.

Men det är hela grejjen med projektilvapen. De dödar. Oavsett kaliber och "vart du siktar".

Men det känns skönt att polisen inte behöver visitera någon längre, för att man numera kan se om någon har kniv eller inte i en pressad situation!

tro på rättsväsendet = lågt.
samhällskontrakt = rejält naggat.

kan vi göra en insamling för snubbens böter / skadestånd? :)
Jag är med på insamling.
Borde göras i större skala också.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...