Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu är ju public service skattefinansierad, men jag antar att du inte förstår varför det skulle ha nåt med saken att göra.

Precis.

Är man utanför åsiktskorridoren så når ens röst inte speciellt långt, man kommer aldrig få vara en del av etablissemanget eller ens få komma i närheten av finkulturens väntrum.

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-jag-som-ar-asiktskorridoren/
https://www.svenskamagasinet.nu/article.php?articleid=2895
https://www.journalisten.se/nyheter/ledarskribenten-mats-skogkar-ska-omplaceras-efter-privat-tweet

Edit.
Angående sista länken så...https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/3176247479136488/
Exempelvis skrev Expomedarbetaren Bilan Osman häromdagen: ”För var dag som går så pallar jag inte med vita människor ” och att hon hade ”börjat känna ett förakt för vitheten”.

Trots dessa extrema uttalanden så var aldrig hennes uppdrag som medarbetare hos Expo hotad. Tvärtom gick Daniel Poohl som är ansvarig utgivare för Expo snabbt ut och deklarerade sitt stöd och förtroende för Bilan Osman.

Detta är ett exempel på dubbla måttstockar bland den hycklande journalistkåren.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är ju public service skattefinansierad, men jag antar att du inte förstår varför det skulle ha nåt med saken att göra.

TV4 är ett privat bolag.

Sedan är själva poängen med just Public Service att det INTE är politikerstyrt trots att det är offentligfinansierat.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Alexander Bard är en märklig figur. Han verkar älska att provocera och framföra sina argument på ett sätt som skapar uppmärksamhet och gör folk förbannade.

De flesta som blir förbannade verkar ha noll koll på Bard bortom karikatyren som syns i lördagsunderhållningen ibland och känner inte till hans huvudsakliga arbete och tankegångar som filosof och författare. Det är dock fullt förståeligt att folk blir förbannade när han uttrycker sig som han gör. Bard tycks skita fullständigt i hur människor som han anser inte befinner sig på samma intellektuella nivå som honom reagerar. Det är en del av hans persona. Men samtidigt säger hela cirkusen som uppstår när han uttalar sig något om hur vrickad samhällsdiskussionen är som helhet just nu och det skulle inte förvåna mig om det är just detta som Bard är ute efter, samtidigt som han förstås vill stärka sitt eget varumärke.

Hursomhelst så verkar Bard ha rätt i sak i sin tweet, om jag förstått det rätt.

Lyssna på senaste avsnittet av Sam Harris pod som ägnar hela avsnittet åt just detta, fast framfört på ett heeeelt annat sätt än den burdusa och provocerande stil som Bard använder.

https://wakingup.libsyn.com/207-can-we-pull-back-from-the-brink

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alexander Bard är en märklig figur. Han verkar älska att provocera och framföra sina argument på ett sätt som skapar uppmärksamhet och gör folk förbannade.

De flesta som blir förbannade verkar ha noll koll på Bard bortom karikatyren som syns i lördagsunderhållningen ibland och känner inte till hans huvudsakliga arbete och tankegångar som filosof och författare. Det är dock fullt förståeligt att folk blir förbannade när han uttrycker sig som han gör. Bard tycks skita fullständigt i hur människor som han anser inte befinner sig på samma intellektuella nivå som honom reagerar. Det är en del av hans persona. Men samtidigt säger hela cirkusen som uppstår när han uttalar sig något om hur vrickad samhällsdiskussionen är som helhet just nu och det skulle inte förvåna mig om det är just detta som Bard är ute efter, samtidigt som han förstås vill stärka sitt eget varumärke.

Lyssna på senaste avsnittet av Sam Harris pod som ägnar hela avsnittet åt just detta, fast framfört på ett heeeelt annat sätt än den burdusa och provocerande stil som Bard använder.

Ja precis, Bard har ju rätt i sak. Respekt är inte nåt man kräver utan nåt man förtjänar. Det gäller både svarta, vita, yrkeskriminella, medieprofiler och andra.

Men i vanlig ordning går ju lynchmobben bananas på ett sätt så man misstänker att samtliga går på hörsägen och femtehands information om vad som skett.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Black lives matter handlar om att afroamerikaner utsätts för dödligt polisvåld - särskilt i vissa delstater - i betydligt högre utsträckning än motsvarande hispanics eller vita, oavsett brottsbelastning, socioekonomi eller vilka som helst andra faktorer.

Då detta - särskilt i vissa delstater - kan ses som en del av en lång tradition med rötterna i slaveriet är det inte ett dugg märkligt att Bards twitterinlägg inte ses som ett konstruktivt och välment råd om att du själv bär ansvaret för hur ditt liv utvecklar sig.

I Sverige hade vi en liknande debatt på 1970- och 1980-talen då personer med y-namn och finskt påbrå var överrepresenterade bland dem som ”snubblade i trappen” vid polisingripanden eller rentav råkade avlida under polisförhör. Baseballigan kunde väl ses som en utlöpare från detta.

Nå, vad frågan handlar om är om Bard inte åtnjuter yttrandefrihet. Det gör han, uppenbarligen. Men denna tweet får honom i detta sammanhang att framstå som en idiot.

Annars tycker jag att han många gånger har poänger i det han säger, och det är friskt att han skiter i vad andra tycker. Men det betyder ju inte att han kan dra frikort mot alla sorts konsekvenser.

Buy quality, cry once

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Fantastisk pod av Sam.
Där han framför "svåra" fakta kring ett komplext ämne på ett, som vanligt för honom, balanserat och ödmjukt sätt.

Edit: jag tror det mesta av hans siffror är sammanfattade här.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime_in_the_United_States

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Black lives matter handlar om att afroamerikaner utsätts för dödligt polisvåld - särskilt i vissa delstater - i betydligt högre utsträckning än motsvarande hispanics eller vita, oavsett brottsbelastning, socioekonomi eller vilka som helst andra faktorer.

Då detta - särskilt i vissa delstater - kan ses som en del av en lång tradition med rötterna i slaveriet är det inte ett dugg märkligt att Bards twitterinlägg inte ses som ett konstruktivt och välment råd om att du själv bär ansvaret för hur ditt liv utvecklar sig.

I Sverige hade vi en liknande debatt på 1970- och 1980-talen då personer med y-namn och finskt påbrå var överrepresenterade bland dem som ”snubblade i trappen” vid polisingripanden eller rentav råkade avlida under polisförhör. Baseballigan kunde väl ses som en utlöpare från detta.

Nå, vad frågan handlar om är om Bard inte åtnjuter yttrandefrihet. Det gör han, uppenbarligen. Men denna tweet får honom i detta sammanhang att framstå som en idiot.

Annars tycker jag att han många gånger har poänger i det han säger, och det är friskt att han skiter i vad andra tycker. Men det betyder ju inte att han kan dra frikort mot alla sorts konsekvenser.

Buy quality, cry once

Fint, då kommer jag och slår sönder din MC för att visa mina sympatier med blm.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja precis, Bard har ju rätt i sak. Respekt är inte nåt man kräver utan nåt man förtjänar. Det gäller både svarta, vita, yrkeskriminella, medieprofiler och andra.

Men i vanlig ordning går ju lynchmobben bananas på ett sätt så man misstänker att samtliga går på hörsägen och femtehands information om vad som skett.

Ja, hela dramatiken kring detta är väl på något sätt symptomatisk för hur samhällsdiskussionen ser ut idag och det var ju totalt förutsägbart att eliten av åsiktsposörer skulle gå bananas över detta och att media skulle haka på och dra igång ett drev. När Aftonbladet (som jag tror var först bland de större medierna) gick ut med nyheten varken citerade eller länkade de ens till Bards tweet utan tog enbart upp att han hade skrivit något hemskt som diverse kändisar nu fördömde.

Raderad medlem 51742

Guest
Fantastisk pod av Sam.
Där han framför "svåra" fakta kring ett komplext ämne på ett, som vanligt för honom, balanserat och ödmjukt sätt.

Edit: jag tror det mesta av hans siffror är sammanfattade här.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime_in_the_United_States

Ja, Sam Harris är nästan alltid mycket intressant att lyssna till, kanske extra mycket de gånger man inte håller med honom i en viss fråga. Jag tror han lyckas betydligt bättre än Bard med att få även sina meningsmotståndare att lyssna.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Är det så då?
Om det är så, vad beror det på? Rasism?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Buy quality, cry once

Läste du ens tweeten av Bard? Avhandlade han bara en hudton eller tog han upp fler?

BLM, ha..ndlar näppeligen om det längre.

Vilken ledning har man i de delstater med störst slika bekymmer? Där det bedrivs ”profilering” etc?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan ju se vilka politiska företrädare som driver just den linjen... och dra sina slutsatser.

Men TV4 är ett privat bolag och där är det förstås styrelsen som bestämmer vad som skall accepteras och inte.

Sedan ger ju inte dåren uttryck för ”en åsikt” utan vill bara orsaka största möjliga uppmärksamhet eftersom det är det som föder honom.

Men att påstå att det är din hudfärg som gör att du inte tar tag i ditt liv osv är ju befängt bortom förståelse.

I sammanhanget att färgade möter ett annat polisvåld än vita i USA, särskilt i vissa delstater.

Det är så jävla dumt att man baxnar.

Buy quality, cry once

En av sju personer i USA är svart, ändå ser statistiken ut så här.
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u....018/tables/expanded-homicide-data-table-6.xls

Jag undrar hur du pratar med barn och ungdomar i din omgivning. Förmedlar du även IRL budskapet att dom inte behöver bry sig om att arbeta och sköta sig för att förtjäna respekt och bli betydelsefulla i framtiden?

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u....018/tables/expanded-homicide-data-table-6.xls

Jag undrar hur du pratar med barn och ungdomar i din omgivning. Förmedlar du även IRL budskapet att dom inte behöver bry sig om att arbeta och sköta sig för att förtjäna respekt och bli betydelsefulla i framtiden?

Ööööhhh, nog för att jag visste att det är meningslöst att diskutera politik på Internet, men du får gärna förklara varför du lägger den typen av ord/budskap i min mun. Skärpning!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

[Precis den länken tittade jag på idag, tänkte posta nu på kvällen. Vad är oddset för det?]

Är ju inte supertrevliga siffror för black victim/black offender. Kanske läge att städa lite framför sin egen dörr också.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Gör din plikt, kräv din rätt. I den ordningen. Nuff said, tillbaka till Sverige.

Två tonårstjejer överfallsvåldtagna i Kalmar. Inga stora rubriker. Är det en normalisering? Avtrubbning?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Stämmer rätt bra med mina "äldre" -2008 siffror också.
Ingen som rapporterar om demonstrationerna kan ha sett dessa siffror.
Eller så struntar man helt kallt i dom.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Stämmer rätt bra med mina "äldre" -2008 siffror också.
Ingen som rapporterar om demonstrationerna kan ha sett dessa siffror.
Eller så struntar man helt kallt i dom.

Skygglappar de luxe på. Nu har jag inte orkat läsa men gissar det i Sverige inte finns en enda msm-artikel som påpekar hur fel det är att elda ner affärer och allt annat skit de håller på med.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA