Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Spotpriset för SE3 & 4 har under morgonen krypt uppåt 1,70kr/kWh. Blargh. Det kommer bli bra med mer gröna idéer.

Det låter som en grön idé att elda avfallet och samtidigt göra det mindre farligt, är kärnkraftskramarna då emot det? :D

Kärnkraftskramare har kört fast i samma hjulspår, det finns inga andra alternativ.
Kärnkraftsmotståndare har kört fast i samma hjulspår, det måste till andra alternativ.

Vi måste hitta lösningar även om vi inte alla tycker att lösningarna är rätt.
Men när det är sandlådenivå där båda ytterlighetsåsikterna mer förstör än försöker hitta långsiktiga lösningar så är jag skeptisk.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det låter som en grön idé att elda avfallet och samtidigt göra det mindre farligt, är kärnkraftskramarna då emot det? :D

Kärnkraftskramare har kört fast i samma hjulspår, det finns inga andra alternativ.
Kärnkraftsmotståndare har kört fast i samma hjulspår, det måste till andra alternativ.

Vi måste hitta lösningar även om vi inte alla tycker att lösningarna är rätt.
Men när det är sandlådenivå där båda ytterlighetsåsikterna mer förstör än försöker hitta långsiktiga lösningar så är jag skeptisk.

Haru käkat grammofonstift din papegoja?

:rofl :hihi

Du pratar bara i sant liberalförvirrat utopiska termer. Tillsammans, lösningar, vilja, tro, hopp. :glömdet

Lösningen är enkel: kärnkraft finns. Den fungerar. De andra framtidsvisionerna får återkomma när de gör detsamma.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Egentligen så är ju energiproducerandets typ irrelevant så länge som behovet kan tillgodoses oberoende av yttre faktorer när vi förbrukar som mest. Sen ska det produceras i närheten (typ inom 50 mil) för att slippa transportförluster.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Haru käkat grammofonstift din papegoja?

:rofl :hihi

Du pratar bara i sant liberalförvirrat utopiska termer. Tillsammans, lösningar, vilja, tro, hopp. :glömdet

Lösningen är enkel: kärnkraft finns. Den fungerar. De andra framtidsvisionerna får återkomma när de gör detsamma.
Den funkar jättebra. Tills den inte gör det, dvs här och nu idag. Vi sitter ju i skiten för att våra kärnkraft är nerstängda. Det är inget politiskt beslut att de ska vara nerstängda idag. Det är beslut från kraftverksägarna: De är trasiga, i behov av reparation/service och det har varit för dyrt att köra dem tidigare i år.
Kärnkraften är del av lösningen inom överskådlig framtid. Men just idag är dessa de facto en del av problemet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den funkar jättebra. Tills den inte gör det, dvs här och nu idag. Vi sitter ju i skiten för att våra kärnkraft är nerstängda. Det är inget politiskt beslut att de ska vara nerstängda idag. Det är beslut från kraftverksägarna: De är trasiga, i behov av reparation/service och det har varit för dyrt att köra dem tidigare i år.
Kärnkraften är del av lösningen inom överskådlig framtid. Men just idag är dessa de facto en del av problemet.

Nja. även om det ligger en del sanning i det du säger så skulle jag säga att det är en sanning med modifikation.
Det är sant att en del av orsaken till att vi har fått köra med oljekraftverk är att kärnkraftverk behövt service samt att det varit för dyrt att köra dessa under våren.
Men. Problemet uppstår ju för att vi har för lite reserver i form av tillförlitlig baskraft. Exempel. Har man 3 kärnkraftreaktorer och 2 behöver service så tappar man ju 2/3 av baskraften (baserat på att man bara har kärnkraft som baskraft). Har man 6 reaktorer och 2 behöver service så har man bara förlorar 1/3 av tillgänglig baskraft.

enkelt uttryckt. Tidigare när vi hade fler reaktorer så hade vi större reserver av baskraft att ta till när några behövde service. Det gick att klara sig genom att dra på i de reaktorer som fortfarande var i drift och där hade man tillräckliga reserver för att klara försörjningen av el.

Det faktum att elpriserna varit så låga att det inte varit lönsamt att köra reaktorerna beror ju på en annan HELT politisk fråga.
Kärnkraften måste betala en hel del extraavgifter som skall finansiera mellanförvar, slutförvar och destruering av uttjänt bränsle samt demontering av kärnkraftverk och förvaring av de högaktiva delarna.
det gör att kärnkraften blir dyr att driva.
Samtidigt har vindkraftverken subventioner för att det ska bli billigare att uppföra dom samt driva dom. Däremot är det ingen djävel som tänker på att när vindkraftverket behöver tas bort för att det är uttjänt så kommer ingen att vara intresserad av att lägga några miljoner på att plocka bort ett stort djävla betongfundament. Dvs ingen tänker på att det kommer att behöva städas upp efter vindkraften i framtiden också.

Dessutom är det ju så att eftersom vindkraften är en energikälla som inte är tillförlitlig eftersom vi inte kan bestämma när den ska producera eller inte så leder det till att den ibland kommer att producera mycket el och då blir elen skitbillig och ibland kommer den att producera mindre el och då blir elen dyr.
Problemet är att om vindkraftverken överproducerat och därmed sänker elpriserna så mycket att man bestämmer sig för att stänga ner och göra service på kärnkraftverken eftersom man ändå inte tjänar några pengar på den (på grund av straffavgifterna) så går det inte att lite snabbt starta upp igen när det slutar blåsa.

Så det är helt sant att situationen ser ut som den gör just nu eftersom kärnkraften är under service och eller nedstängd i hög grad. Men orsaken till att den är nedstängd just nu är just vindkraften.

Dvs grundorsaken till att det ser ut som det gör är just vindkraften. Och det här är ett problem som bara kommer att bli större och större i takt med att vi bygger mer vindkraft.

Alla som vet något som helst om elproduktion vet att om man har mer otillförlitlig kraft i form av vind eller sol så behöver man ha ännu mer baskraft och reglerkraft för att kunna ta hand om förändringarna i den. Det är energiproduktion 101. Vi kommer att vara beroende av kärnkraften så länge som vi inte har någon lika tillförlitlig källa till energi som kan ersätta den. Vindkraft kommer aldrig att bli mer än en marginalkraft. Likaså solceller. Det behövs något som är betydligt bättre än det.

Dessutom så kan man inte på något sätt säga sig vara miljövän om man förespråkar vindkraft. Ingen energiform orsakar fler utrotade fågelarter än vindkraften förutom möjligen kol och olja då.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Helt rätt. Staten bedriver ingen energipolitik.
Inga straffskatter, subventioner, bidrag eller viljeriktningar från politikens håll finns som kan påverka företagare inom energibranschen.

Inget politiskt klimat finns alls hos politiken gällande energi. Skönt för kärnkraftsägarna som ser över långa tidsperioder för sina små investeringar.

Jag kommer inte ihåg men minns du varför Barsebäck stängde?

Om kärnkraft är en del av problemet så verkar detta jättedumt:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...driva-ringhals-1-i-sommar--for-elnatets-skull
Bort med kärnkraften istället så blir vi iaf av med en del av problemet.

Det vi ser nu angående läget på elmarknaden, har vi sett det tidigare sedan typ 80-talet - på ett generellt plan sas?
Om inte, hur har vi klarat oss då isf.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om jag förresten rånar livsmedelsbutiken nere på hörnet varje dag, dag ut och dag tills ägaren väljer att stänga och det sedan klagas i kvarteret på att det inte finns någon livsmedelsbutik - vem ser du är orsaken till stängningen?

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Om jag förresten rånar livsmedelsbutiken nere på hörnet varje dag, dag ut och dag tills ägaren väljer att stänga och det sedan klagas i kvarteret på att det inte finns någon livsmedelsbutik - vem ser du är orsaken till stängningen?
Här jämför du serviceställen med kriminalitet, inte direkt i paritet med verkligheten kan jag tycka.
Bättre analogi vore att det öppnade upp en Netto-butik på samma gata, som säljer Loka för 5-10:- flaskan istället för 25:- men som har sämre öppettider.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Helt rätt. Staten bedriver ingen energipolitik.
Inga straffskatter, subventioner, bidrag eller viljeriktningar från politikens håll finns som kan påverka företagare inom energibranschen.

Inget politiskt klimat finns alls hos politiken gällande energi. Skönt för kärnkraftsägarna som ser över långa tidsperioder för sina små investeringar.

Jag kommer inte ihåg men minns du varför Barsebäck stängde?

Om kärnkraft är en del av problemet så verkar detta jättedumt:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...driva-ringhals-1-i-sommar--for-elnatets-skull
Bort med kärnkraften istället så blir vi iaf av med en del av problemet.

Det vi ser nu angående läget på elmarknaden, har vi sett det tidigare sedan typ 80-talet - på ett generellt plan sas?
Om inte, hur har vi klarat oss då isf.

Barsebäck stängdes p.g.a påtryckningar från danskjevvlarna om jag inte minns fel. Det i sig hade kunnat funka om effektbehovet lösts på annat sätt, men det har det inte. Det ligger en fin kabel från kraftverken i norr som väntat i runda slängar ett decennium på att få forsla ström till SE4 och lösa effektbristen. Den är fortfarande inte i drift..
På tal om 80-talet så var det inte speciellt svinbilligt med el då det begav sig. Trots dessa dagars onormalt höga spotpris så, rätta mig om jag har fel, har vi aldrig haft så billig el som nu?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någonstans har jag kvar en gammal tidning med en artikel om Kärnkraft, dom förutspådde att elen skulle bli så billig att det skulle bli en fast låg årsavgift för att slippa kostnaden med att mäta förbrukning hos kunden.

Då räknade man med ungefär dubbla utbyggnaden av vad det slutligen blev

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
I kontrast med allt som är jävligt gillade jag den här nyheten som fladdrade förbi i flödet idag. Exempel på lite nytänkande som hjälper till att lösa problemen här och nu: https://www.energinyheter.se/index....-fortum-i-samarbete-kring-virtuellt-kraftverk
Kablarna räcker inte till, då laborerar vi med konsumenterna istället, så de underdimensionerade kablarna räcker till lite mer än de egentligen gör idag.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Här jämför du serviceställen med kriminalitet, inte direkt i paritet med verkligheten kan jag tycka.
Bättre analogi vore att det öppnade upp en Netto-butik på samma gata, som säljer Loka för 5-10:- flaskan istället för 25:- men som har sämre öppettider.

Nej. Principen.
Politiker behöver inte förbjuda det de vill förbjuda, de reglerar bort det.

Politik liksom butiksrån påverkar.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I kontrast med allt som är jävligt gillade jag den här nyheten som fladdrade förbi i flödet idag. Exempel på lite nytänkande som hjälper till att lösa problemen här och nu: https://www.energinyheter.se/index....-fortum-i-samarbete-kring-virtuellt-kraftverk
Kablarna räcker inte till, då laborerar vi med konsumenterna istället, så de underdimensionerade kablarna räcker till lite mer än de egentligen gör idag.

Jo, drömmen vore ju att alla elkunder köpte Tesla-powerwalls eller liknande som kunde fjärrstyras av nätägaren så att dom kunde agera utjämnare.

Jag tror att Banhof kommer att ångra projektet när dom upptäcker att deras UPS batterier nöts ut av att agera svängmassa åt nätet, utan ersättning från Fortum som har nött ut dom...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Barsebäck stängdes p.g.a påtryckningar från danskjevvlarna om jag inte minns fel. Det i sig hade kunnat funka om effektbehovet lösts på annat sätt, men det har det inte. Det ligger en fin kabel från kraftverken i norr som väntat i runda slängar ett decennium på att få forsla ström till SE4 och lösa effektbristen. Den är fortfarande inte i drift..
På tal om 80-talet så var det inte speciellt svinbilligt med el då det begav sig. Trots dessa dagars onormalt höga spotpris så, rätta mig om jag har fel, har vi aldrig haft så billig el som nu?

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...eback-och-om-beslutet-om-stangning-av_GL12327
Riksdagen beslutade den 10 juni 1997 om riktlinjer för energipolitiken (prop. 1996/97:84, bet. 1996/97:NU12, rskr. 1996/97:272). Riktlinjerna innebär, när det gäller kärnkraften, bl.a. att de två reaktorerna i Barsebäck skall ställas av.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Syn på den. Riktigt jäkla syn på det påståendet. Barsebäck var politik, alla politiska styrningar, med skatter etc är involverade. Läs årsrapporterna.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Syn på den. Riktigt jäkla syn på det påståendet. Barsebäck var politik, alla politiska styrningar, med skatter etc är involverade. Läs årsrapporterna.
Missförstå mig rätt: Svenska regeringen och dess politik bestämde sig för att stänga ner 2 reaktorer. Men det var p.g.a påtryckningar från Dansken som just Barsebäck valdes ut för nedstängning.
Anledningen till effektbristen i SE4 är för att man plockat bort en betydande lokal producent utan att säkerställa effektleverans från de kvarvarande kraftverken norrifrån. Vi kan producera som fan lokalt i SE1/2/3 men är oförmögna att leverera detta till SE4. Detta är ett direkt politiskt skapat problem.
Samma typ av problematik har vi just i dagarna även i SE3. De lokala kärnkraftverkens reaktorer har till stor del stängts ner p.g.a revision/haveri/olönsamhet. Då måste effekten tas utifrån när så stora lokala producenter stängs ner. Men kablarna räcker inte till för att leverera effekten från vattenkraften i SE1/2 när detta händer... Direkt är detta ett problem med kärnkraften hävdar jag: Jag anser att den har havererat genom att vara oförmögen att leverera effekt nu när vi behöver den. Indirekt är det ett politiskt problem eftersom infrastrukturen som krävs för att hantera det hela, precis som med SE4, inte är på plats.
Elen skiter fullständigt i var den är producerad. Men om man vill konsumera den i hela landet måste det finnas tillräckligt stor kapacitet i ledningarna som sådana för att kunna överföra denna, och det finns inte idag.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA