Då startades gamla Karlshamnverket idag. Mitt i sommaren och elen räcker inte. Bra jobbat, Miljöpartiet and friends.
Då startades gamla Karlshamnverket idag. Mitt i sommaren och elen räcker inte. Bra jobbat, Miljöpartiet and friends.
Mer specifikt verkar det just nu handla om att det behövs reglerkapacitet för att sekundsnabbt kunna tillföra mer eller mindre effekt utifrån hur effektuttaget skiftar i elnätet (det måste i varje sekund finnas samma effekt tillgänglig som används). I och med nedstängningen av kärnkraften har vi inte längre tillgång till tillräcklig mängd rotationsenergi (från stora roterande turbiner) i södra Sverige, vilket gör att det blir svårare att hålla systemet stabilt om det plötsligt uppstår större obalanser. Det som kan hända då är att frekvensen sjunker i elnätet. Sjunker den för lågt kan det bli omfattande strömavbrott. Det är ju inte heller bara att omfördela effekt från norra Sverige eftersom det kräver tillräcklig kapacitet i elnäten.
Denna typ av sekundsnabba reglering kan inte göras med alla energislag. Det är inte bara att slå på eller av ett kraftverk - det tar en stund och under tiden måste överskottsenergin ha någonstans att ta vägen. I Karlshamnsverket löser man det tydligen genom att man har oljekraftverket igång hela tiden, men utan att producera el ut till elnätet utan enbart för att driva en elpanna som producerar ånga. Det är först då ett snabbt effektbehov uppstår i elnätet som elpannan stängs av och motsvarande effekt då omedelbart blir tillgänglig i elnätet.
Ja, eller möjligen skulle man kunna säga att vi har det problemet OCKSÅ.
Det kan dels uppstå elbrist under kalla vinterdagar, dels uppstå stora strömavbrott i elnätet pga att det inte snabbt går att reglera kapaciteten ifall någon störning plötsligt inträffar, t ex att en större transformatorstation går sönder.
Lite olika problem, men med samma grundorsak.
Är det nu man ska säga: "Källa på det tack."?”Kapitalinkomsterna kommer att minska, men det drabbar ingen fattig.”
”Nu handlar det om att stimulera ekonomin så att hjulen sätter fart igen innan det är dags att öka skatteintäkterna”, fortsätter hon.
Om högre kapitalskatter?
”Ja, jag tycker vi ska höja kapitalskatterna som är oerhört låga i internationell jämförelse”, säger Andersson...
Sammantaget ligger den svenska kapitalbeskattningen på en hög nivå internationellt sett.
Rätta mig om jag har fel, men just nu har Ringhals i stort sett stängt ner p.g.a reparation/underhåll: https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktionDå startades gamla Karlshamnverket idag. Mitt i sommaren och elen räcker inte. Bra jobbat, Miljöpartiet and friends.
Kan detta vara anledningen till att vi behöver stötta upp med alternativ produktion och import?Aktuellt driftläge
Ringhals 1: Avställd för revision.
Ringhals 2: Avställd efter 44 år av fossilfri elproduktion.
Ringhals 3: Avställd för revision.
Ringhals 4: Halv effekt. Åtgärder på generatorn.
Forsmark 1: Normal produktion.
Forsmark 2: Revision genomförd. Uppstart pågår. Provningar utförs och när dessa är klara ställer turbin 21 av för åtgärd av ett läckage i turbininneslutningen den 25 juni mellan kl 05.00 och kl 15.00. Full effekt beräknad till natten den 28 juni.
Forsmark 3: Planerat stopp mellan 21 och 26 juni för åtgärd av bränsleskada.
Även Forsmark verkar vara planerat nerstängd till stor del: https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/forsmark/produktion
Personligen kan jag tycka att det är bra att vi har flera alternativa produktions-ställen och möjlighet till import när man uppenbarligen måste koppla bort stora basproducenter med jämna mellanrum.. Men jag kanske tänker fel här
Kan detta vara anledningen till att vi behöver stötta upp med alternativ produktion och import?
Mer specifikt verkar det just nu handla om att det behövs reglerkapacitet för att sekundsnabbt kunna tillföra mer eller mindre effekt utifrån hur effektuttaget skiftar i elnätet (det måste i varje sekund finnas samma effekt tillgänglig som används).
– Han ska akta sig för att kasta sten i glashus. Hans parti har alltid drivit på för att oljan ska vara billig, och det är just därför vi sitter i den här situationen nu.
Rätta mig om jag har fel, men just nu har Ringhals i stort sett stängt ner p.g.a reparation/underhåll: https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktion
Kan detta vara anledningen till att vi behöver stötta upp med alternativ produktion och import?
Det är ju det jag hävdar, vi behöver ha större inhemsk kärnkraft/basproduktion än vi har.
Jag repeterar, vi ska inte vara beroende av 3e part för att klara vår elförsörjning!
Med vårens utomordentligt låga elpriser har det inte varit affärsmässigt möjligt att återstarta reaktorn inför sommaren efter ett tidigare driftuppehåll med serviceåtgärder.
https://group.vattenfall.com/se/nyh...driva-ringhals-1-i-sommar--for-elnatets-skull
Lunchekot. 6.36 in handlar det om låga elpriser, elkrisen och, konstigt nog, bristen på planering...
https://sverigesradio.se/avsnitt/1519694
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |