Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja relativisering brukar bli konstigt
Jämfört med Jordanien har vi inte många flyktingar.
Jämfört med Mexico är Sverige tryggt.
Men visst måste man ha lite perspektiv också, knepigt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Enligt den viktiga devisen, ”Alla skall ha det lika dåligt” är det viktigt att vi inte får det bättre i några led. Särskilt inte gällande köpkraft.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inkomsten är knte mer än dubbelt så hög nu mot 2003. https://www.scb.se/hitta-statistik/...ll-och-diagram/genomsnittlig-manadslon-1973-/

Bilarna är dock lite snålare. Så skillnaden nu och då är inte jättestor.

Samtidigt tycker jag det är fel utgångspunkt. Soppan hade ju kunnat vara mycket billigare om inte skatten höjts gång på gång. Jag vill leva i ett samhälle där välståndet ökar, inte ligger kvar på samma nivå som 2003.
Varför anges "Heltidsanställda tjänstemän inom gruv- och tillverkningsindustrin " som någon typ av norm?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu får MUF's politik stöd av Vänsterpartiet. Det gäller Moderaternas ideer om hårdare (= längre straff ?) och visitationszoner. Som MUF sågar som tex "integritetskränkande".
Min slutsats är att Vänsterpartiet nu är emot hårdare straff, väl vid makten har det blivit andra bullar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den mest stereotypa och fördomsfulla här måste ju vara den här kvinnan själv med tanke på vad hon lägger in för tolkningar av kroppsspråket.


Jag slogs direkt av samma tanke.

Som jag minns det från en svunnen ungdom så var en tjej med det kroppsspråket synnerligen aktiv, stolt och på intet sätt passiv eller svag.

Fru/fröken ”Lisadotter” kanske borde hitta andra och mer konkreta förbättringsområden i samhället…
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
5 av 5

9e12b6b3a6352fa709a113358c954313.jpg
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag slogs direkt av samma tanke.

Som jag minns det från en svunnen ungdom så var en tjej med det kroppsspråket synnerligen aktiv, stolt och på intet sätt passiv eller svag.

Fru/fröken ”Lisadotter” kanske borde hitta andra och mer konkreta förbättringsområden i samhället…

Det kan ju va så att hon känner att genom att engagera sig just i den här frågan kommer en inte föraktfull del av uppmärksamheten hon skapar att riktas mot just henne som person. Inte oviktigt när man jobbar med förbättringsarbete.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag slogs direkt av samma tanke.

Som jag minns det från en svunnen ungdom så var en tjej med det kroppsspråket synnerligen aktiv, stolt och på intet sätt passiv eller svag.

Fru/fröken ”Lisadotter” kanske borde hitta andra och mer konkreta förbättringsområden i samhället…

Roligt att vi är överens ibland som omväxling.

På facebook där jag hittade nyheten var det någon som nämnde det faktum att det på andra väggar var det okey att måla ofantliga vaginor för barnen att beskåda.

Om bilden plockas ner ska jag försöka köpa den och samla dokumentationen kring varför den plockades ner. Någon gång i framtiden när historikerna ser tillbaka på den här tidsepoken så kommer sådana här verk troligen vara ikoner över den absurda tid vi nu lever i och svåra att få tag på eftersom de flesta skrotats.

Och i väntan på det så kan jag roas av att se den på min egen vägg, påminnas och skratta åt vårt sjuka samhälle.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Roligt att vi är överens ibland som omväxling.


På facebook där jag hittade nyheten var det någon som nämnde det faktum att det på andra väggar var det okey att måla ofantliga vaginor för barnen att beskåda.

Om bilden plockas ner ska jag försöka köpa den och samla dokumentationen kring varför den plockades ner. Någon gång i framtiden när historikerna ser tillbaka på den här tidsepoken så kommer sådana här verk troligen vara ikoner över den absurda tid vi nu lever i och svåra att få tag på eftersom de flesta skrotats.

Och i väntan på det så kan jag roas av att se den på min egen vägg, påminnas och skratta åt vårt sjuka samhälle.
Ja men det här hänger ihop med fenomenet i SVT-tråden.
Fittkonstnären heter Carolina Falkholt och har rätt värdegrund, tror det varit någon meningslös dokumentär om henne på SVT och hon har som kvinna, feminist och om jag minns rätt fd mobbad så har hon tolkningsföreträde. Jämför Odell och Västerbron, samma typ av konstfack-patrask, hälften jobbar väl på SVT/kulturdepartementet/konstfack/MP parallellt.
Tillhör du den eliten är det inga problem att rita fitta på skola.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cornucopia skriver idag om att SVT nu börjat sin reklamkampanj för MP och i samma sekund inser man att MP har inte bara sina egna partipengar till att marknadsföra sig utan även en ansenlig andel gratis propaganda från public service och följaktligen kommer det krävas ett mirakel eller en extremt stor skandal för att MP ska åka under riksdagsspärren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här blir spännande för mig.
Jag har returnerat ett datorbatteri som ej godkändes av den bärbara Dell datorn. Delldatorn vägrade ladda det.
Och leverantören har mailat mig att dom kontaktat Klarna för att betala tillbaka vad batteriet kostade 958 kr.
Klarna ska kontakta mig om återbetalningen. Det har Klarna fortfarande inte gjort. En vecka senare.
Och det ser inte bra ut för mig eller Klarna.
(ja jag klarar mig, jag tänkte närmast på mina chansen få tillbaka mina 958 kr)
Kan ju vara att tänka på för andra SHojare som funderar köpa nått från ett företag som använder Klarna för betalningar.
I klartext betyder FIs krav att Klarna behöver öka Aktiekapitalet med 18,83/10,55-1=0,78 eller 78 % om jag fattat det rätt.
Och med tanke på förlusterna 2019 och 2020 och 2021 (?) så kanske det inte är så lätt.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Cornucopia skriver idag om att SVT nu börjat sin reklamkampanj för MP och i samma sekund inser man att MP har inte bara sina egna partipengar till att marknadsföra sig utan även en ansenlig andel gratis propaganda från public service och följaktligen kommer det krävas ett mirakel eller en extremt stor skandal för att MP ska åka under riksdagsspärren.
Det ligger mycket i detta. Inte för att jag tror på någon konspiration eller liknande. Jag tror snarare att det i de flesta fall är så att journalister och beslutsfattare inom public service på riktigt ser sig som objektiva och balanserade, men de ser inte själva den bias som omedvetet påverkar dem och som gör att den bild de själva har av vad som är neutralt skiljer sig från hur bilden ser ut på samhälllsnivå.

Människor kan vara förundrade över hur folk gång på gång röstar på socialdemokraterna oavsett deras track record och det talas ofta om att S har en stark kampanjorganisation. Hur mycket av detta (och motsvarande när det gäller MP) som i själva verket påverkas av vilka vinklingar och urval som SVT gör hade varit intressant att veta. Naturligtvis handlar det då ofta inte om uppenbara klavertramp och skevheter utan jag tänker på effekten över tid av alla de subtila saker som sker, det som väljs bort och lyfts fram, vilka normer och värderingar som lyfts fram på ett positivt eller negativt sätt osv.

Kanske är det personalen på public service som skulle behöva genomgå "unconcious bias training"... eller inte... bättre att inte deklarera att man är neutrala och oberoende när man svårligen kan vara det. Eftersom det är denna premiss som finansiering via skattsedeln bygger på faller därmed också legitimiteten för att ha kvar systemet alls.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Cornucopia skriver idag om att SVT nu börjat sin reklamkampanj för MP och i samma sekund inser man att MP har inte bara sina egna partipengar till att marknadsföra sig utan även en ansenlig andel gratis propaganda från public service och följaktligen kommer det krävas ett mirakel eller en extremt stor skandal för att MP ska åka under riksdagsspärren.
MP åker inte ut denna gång heller.
Är nog också ett lätt val om man är dum i huvudet, typ "miljön vet man ju att det är synd om i alla fall"
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något som jag länge gärna hade velat veta är hur vanligt det är att man verkligen sätter sig in i frågor och om vilka konsekvenser och trade-offs som olika politiska vägval innebär och hur detta korrelerar med benägenheten att rösta på ett visst parti. Framför allt skulle det vara intressant att veta hur benägna människor är att ompröva sina tidigare ställningstaganden när det framkommer ny kunskap som pekar i en annan riktning.

Tyvärr är min uppfattning att människor är rätt lata i allmänhet. Istället för att försöka ta reda på något är det mycket bekvämare att bara tycka något, baserat på vad vad man råkar få presenterat för sig i sitt dagliga flöde av information. Sedan håller man fast vid vad man tycker därför att det är obekvämt att ändra åsikt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Huuuuhr kom etiklag att omfatta saker...
Skitlätt att förstå, forska gärna, men presentera inte fakta - om du nu inte råkat jobba på BRÅ och förmodligen av misstag lagt upp "RAPPORT 2005:17" - för någon nyare sådan rapport lär vi inte få se. Den rapporten presenterar ingen statistik online utan kan bara laddas hem som PDF.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top