Sverige idag..

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vem tycker du ska utfärda körkortet och vad bör körkortsprovet innehålla?

Det kan David Ling från Grön ungdom göra. Han är redan van vid tankesättet att han vet bättre.
Rimmar väl med hans tidigare paroll: "Förbjud allt dåligt!"

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Visst finns där en poäng?
En?
Sitter man inne borde det vara uteslutet att vara röstberättigad. Därtill borde det efter avtjänat straff finnas en karens över t ex 2 val, (beroende på allvarlighetsgrad på begånget brott). Sen, om man inte har dabbat sig under den tiden, kan man få avlägga ett test för att i någon mån visa att man kvalificerat sig.

Raderad medlem 51742

Guest
De där sätten att begränsa rösträtten kan vid första anblick låta vettiga, men gör följande tankeexperiment:

Någon gång i framtiden bildar partiet "Revolutionära Miljöextremisterna" regering med Greta Thunberg som statsminister. Riksdagen beslutar att anta ett radikalt klimatprogram med inspiration från kinesiska kulturrevolutionen. För att få rösträtt måste man uppvisa fullständig lojalitet mot partiet och de som motsätter sig döms till fängelse.

Eller byt ut scenariet ovan mot radikala islamister, högerextremister eller nåt annat...

Hur skyddas/återställs demokratin?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De där sätten att begränsa rösträtten kan vid första anblick låta vettiga, men gör följande tankeexperiment:

Någon gång i framtiden bildar partiet "Revolutionära Miljöextremisterna" regering med Greta Thunberg som statsminister. Riksdagen beslutar att anta ett radikalt klimatprogram med inspiration från kinesiska kulturrevolutionen. För att få rösträtt måste man uppvisa fullständig lojalitet mot partiet och de som motsätter sig döms till fängelse.

Eller byt ut scenariet ovan mot radikala islamister, högerextremister eller nåt annat...

Hmm. Låter applicerbart på andra saker också.
Typ som om staten skulle börja dela in folket i grupper om vilka som tagit ett vaccin eller inte och sedan inskränka friheten hos de som inte tagit vaccinet. Vem vet vad vad det kan leda till i framtiden. Vaccin idag kan ju vara vad för godtyckligt som helst imorgon.

Fö tycker jag att folk i Bangalore ska få rösta, i sann demokratisk anda. Röståldern borde även sänkas till noll såklart.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Så nu har vi stängt av värmen ?
O använder sparsamt med ström.
Nu eldar vi med ved, nu kan staten titta i månen efter mina skatte pengar ??????????
Hoppas många andra vill göra likadan
men det fan inte klokt det ska vara så.
Hörde just nu att kungafan tycker mjölken är för billig,
Vet inte om jag skratta eller gråta.

Raderad medlem 51742

Guest
Nu eldar vi med ved, nu kan staten titta i månen efter mina skatte pengar ??????????

Har själv gjort samma sak. Vistas i princip uteslutande i vardagsrummet där jag eldar för fullt i braskaminen. Värmen avstängd i resten av huset. Duschar var tredje dag. Kör tvätt- och diskmaskin nattetid. Sparar väl någon hundralapp per dag på detta, men vet inte om jag direkt skrattar åt eländet. Skattepengarna flyger ändå i väg i sällan skådad takt, trots extremt torftigt leverne. Står väl ut någon vecka till, sen går jag ut och samlar miljöpartister att elda med.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Exkludering och åsiktsförföljelse utifrån bristande lojalitet mot diverse normupplösning och trendande åsiktsflora, (läs: värdegrund), är redan idag ett faktum och kommer bara att öka. Jag inser fuller väl att det jag drömmer om är en utopisk återgång till sunt förnuft, ett skifte från ett demoraliserande kriminellas komfort och rättigheter till ett fokus på brottsoffers upprättande till nytta för alla. Med det sagt så är min uppfattning fortsatt att det ska kosta att begå övergrepp på samhälle och individ. Att en period fråntas rösträtten är en ringa och rimligtvis självklar konsekvens av att ställa sig utanför på oskyldigas bekostnad.

Vi kan verkligen inte prioritera som samhälle och nation. Det är inte fortkörning och fel i deklarationen jag avser.

Raderad medlem 51742

Guest
Exkludering och åsiktsförföljelse utifrån bristande lojalitet mot diverse normupplösning och trendande åsiktsflora, (läs: värdegrund), är redan idag ett faktum och kommer bara att öka. Jag inser fuller väl att det jag drömmer om är en utopisk återgång till sunt förnuft, ett skifte från ett demoraliserande kriminellas komfort och rättigheter till ett fokus på brottsoffers upprättande till nytta för alla. Med det sagt så är min uppfattning fortsatt att det ska kosta att begå övergrepp på samhälle och individ. Att en period fråntas rösträtten är en ringa och rimligtvis självklar konsekvens av att ställa sig utanför på oskyldigas bekostnad.

Vi kan verkligen inte prioritera som samhälle och nation. Det är inte fortkörning och fel i deklarationen jag avser.
I moralisk bemärkelse kan jag hålla med.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Har gjort eftergifter på komforten men vill inte saker ska frysa sönder. Kan inte värma och lagra så mycket med min contura täljsten så jag har sänkt temp. Eldar om jag tycker det känns rått och i korta perioder.

Hur mycket förbrukar folk?
Strax under 600 kWh i dec här, 31% mindre än samma period förra året.

Raderad medlem 51742

Guest
Har gjort eftergifter på komforten men vill inte saker ska frysa sönder. Kan inte värma och lagra så mycket med min contura täljsten så jag har sänkt temp. Eldar om jag tycker det känns rått och i korta perioder.

1000 kWh i november och kommer nog landa på runt 1500 i december. Brukar normalt sett ha på luftvärmepumpen i garaget och ett elelement inställt på 8 grader i gäststugan, men båda dessa fick vara avstängda nu under dagen. Kör nog igång dem igen på natten igen (kör timdebitering). I gäststugan var det minusgrader nu.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

Är över 1500kWh för december inkluderat 340kWh elbilsladdning.
Fast borde inte just elbilsladdningen ha negativ påverkan?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
1704 kWh mellan 1/11 - 30/11.
150 m2 hus, direktel, 21 grader inne, kakelugn nästan varje dag, gammal luft-luft pump.
Kanske10-15h motorvärmare och ladda bilen.
2678:-

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
För första gången kommer man kunna ha anständig timpeng på att jobba med ved till sig själv.
Är nästan inge jobb alls me de... In me en skottkärra ved i pannrummet... Tar typ 6 timmar att värma upp 2 kubik accumulator tankar.. De räcker i typ 3 dygn när de är mellan 5 till 10 minus ute att värma huset på 200 kvm..

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Är nästan inge jobb alls me de... In me en skottkärra ved i pannrummet... Tar typ 6 timmar att värma upp 2 kubik accumulator tankar.. De räcker i typ 3 dygn när de är mellan 5 till 10 minus ute att värma huset på 200 kvm..

Jobbet med veden görs innan den hamnar i skottkärran. Det har väl inte varit en guldgruva direkt. Men nu så.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jobbet med veden görs innan den hamnar i skottkärran. Det har väl inte varit en guldgruva direkt. Men nu så.
Har inte varken jobbat med veden eller köpt någe än då.. Är 5 vintern, å finns kvar för några år till... Veden ingick i köpet av fastigheten..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...