Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
1000 kWh i november och kommer nog landa på runt 1500 i december. Brukar normalt sett ha på luftvärmepumpen i garaget och ett elelement inställt på 8 grader i gäststugan, men båda dessa fick vara avstängda nu under dagen. Kör nog igång dem igen på natten igen (kör timdebitering). I gäststugan var det minusgrader nu.
Nov hamnade på 675 kWh, (1100 kWh 2020). Kostade 2086 kr inkl allt, ab 1/4 av kostnaden. Elområde 4. 105 kvm + 80 kvm källare. Luft/vatten och contura 470.
Det sura är att jag har en flång ny julapump jag skulle ha till källaren för avfuktning, bättre klimat, torka tvätt, få varmare golv i bodelen som jag inte får någon kylmontör att ta i med tång.

Funderar på en sån "alltiett" man får installera själv. Som komplement.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De där sätten att begränsa rösträtten kan vid första anblick låta vettiga, men gör följande tankeexperiment:

Någon gång i framtiden bildar partiet "Revolutionära Miljöextremisterna" regering med Greta Thunberg som statsminister. Riksdagen beslutar att anta ett radikalt klimatprogram med inspiration från kinesiska kulturrevolutionen. För att få rösträtt måste man uppvisa fullständig lojalitet mot partiet och de som motsätter sig döms till fängelse.

Eller byt ut scenariet ovan mot radikala islamister, högerextremister eller nåt annat...

Hur skyddas/återställs demokratin?
Grundlag, biff

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan skapa en kris eller brist på någe för att få upp priset å tjäna mer...

De är de jag tror om dagens elpriser.. De är inge nytt..
Visst är elpriset "skapat"
Det är skapat genom att många länder har gjort sig beroende av Putins gas, och nu reglerar han kranar som direkt påverkar elpriset.

Det är skapat genom att lägga ned den enda stabila, pålitliga och minst miljöförstörande elproduktionen alla länder kunde ha och sköta själva.

I januari stänger Tyskarna ner fler reaktorer, så dom vågar nog inte kritisera Putin alls i fortsättningen, för då fryser dom ihjäl i det landet.

Finnarna fasan in en ny reaktor i Januari, det är väl enda glädjen i smolkbägaren

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Nov hamnade på 675 kWh, (1100 kWh 2020). Kostade 2086 kr inkl allt, ab 1/4 av kostnaden. Elområde 4. 105 kvm + 80 kvm källare. Luft/vatten och contura 470.
Det sura är att jag har en flång ny julapump jag skulle ha till källaren för avfuktning, bättre klimat, torka tvätt, få varmare golv i bodelen som jag inte får någon kylmontör att ta i med tång.

Funderar på en sån "alltiett" man får installera själv. Som komplement.
på amazon har dom allt man behöver för att montera en värmepump.
sug, vätska osv

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är skapat genom att många länder har gjort sig beroende av Putins gas, och nu reglerar han kranar som direkt påverkar elpriset.

Det är skapat genom att lägga ned den enda stabila, pålitliga och minst miljöförstörande elproduktionen alla länder kunde ha och sköta själva.

I januari stänger Tyskarna ner fler reaktorer, så dom vågar nog inte kritisera Putin alls i fortsättningen, för då fryser dom ihjäl i det landet.

Finnarna fasan in en ny reaktor i Januari, det är väl enda glädjen i smolkbägaren

Håller med dig till 100%

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

Va för några år sen när man gjorde service å underhåll på kärnkraftverken mitt i vintern när de behövs mer el... Varför inte göra underhåll under låg säsong då om de inte handlar om att få upp priset..

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Va för några år sen när man gjorde service å underhåll på kärnkraftverken mitt i vintern när de behövs mer el... Varför inte göra underhåll under låg säsong då om de inte handlar om att få upp priset..
Är du helt säker på att underhåll inte också gjordes/görs under sommaren?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker tvärtom, ALLA reaktorer borde stängas ner och göras underhåll på samtidigt när det är som kallast på vintern, så får dom skruva upp outputen på vindmöllorna för att täcks upp bortfallet.

För i framtiden ska vi ju bara ha vindmöllor och då är det ju bra att stresstesta lite och se att dom klarar av att blixtsnabbt möta efterfrågan när det drar in en kallfront över hela landet.

Vi har ju byggt ut vindmöllorna i 40 år och avvecklat kärnkraften lika länge, I natt stod vindkraften för 5% av vårt behov och kärnkraften för 33% sedan eldade vi en del olja också, typ 9% eller nåt

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag tycker tvärtom, ALLA reaktorer borde stängas ner och göras underhåll på samtidigt när det är som kallast på vintern, så får dom skruva upp outputen på vindmöllorna för att täcks upp bortfallet.

För i framtiden ska vi ju bara ha vindmöllor och då är det ju bra att stresstesta lite och se att dom klarar av att blixtsnabbt möta efterfrågan när det drar in en kallfront över hela landet.

Vi har ju byggt ut vindmöllorna i 40 år och avvecklat kärnkraften lika länge, I natt stod vindkraften för 5% av vårt behov och kärnkraften för 33% sedan eldade vi en del olja också, typ 9% eller nåt
Då kan man väl stänga av allt istället...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jo dom fick kritik för att underhåll gjordes då...
Jo, men det va ju inte frågan.
Vet du att man medvetet lade underhåll som kunde gjorts på sommaren till vintertid istället?
Allt behöver underhållas och har man inte redundans för det blir det oundvikligen driftstörningar.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jo, men det va ju inte frågan.
Vet du att man medvetet lade underhåll som kunde gjorts på sommaren till vintertid istället?
Allt behöver underhållas och har man inte redundans för det blir det oundvikligen driftstörningar.
Jag är inte expert, bara va dom sa på nyheterna å skrevs i tidningarna..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Vi kan börja i Stockholm, stäng ner Lattemaskinerna och Surdegsbagerierna när det är elbrist.

Kör rolling blackouts på södermalm och dra ner temperaturen på Rosenbad till 15 grader.

Sedan kan vi börja diskutera energipolitik.
Mig inge imot då.. Jag klarar mig, klart värre för många andra då..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA