Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Dagens Industri skrev om dagens elprischock. Den artikeln åldrades inte särskilt väl. Redan imorgon stiger priset jämfört med idag - REJÄLT!

Bifogat

• IMG_1305.PNG
    IMG_1305.PNG
    350.9 KB · Visningar: 17

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Dagens Industri skrev om dagens elprischock. Den artikeln åldrades inte särskilt väl. Redan imorgon stiger priset jämfört med idag - REJÄLT!

Det är det höga oljeprisets och kärnkraftens opålitlighets fel. Det har Lorentz sagt.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu gav du mig högt blodtryck

Finns ingen anledning till oro, nu har vi en energiminister som är övertygad om att vi kan ha planerbar vindkraft, med en lite lösaktig frisörska som side-kick. Det kommer bli billigt och bra.

Raderad medlem 51742

Guest
Finns ingen anledning till oro, nu har vi en energiminister som är övertygad om att vi kan ha planerbar vindkraft, med en lite lösaktig frisörska som side-kick. Det kommer bli billigt och bra.
Tror det börjar bli dags att åka och köpa ett rejält dieselelverk. Kommer ge både billigare el och skydda mot de strömavbrott vi snart kan se fram emot.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tror det börjar bli dags att åka och köpa ett rejält dieselelverk. Kommer ge både billigare el och skydda mot de strömavbrott vi snart kan se fram emot.
Det blir väl som på de flesta sanktionerade tävlingar. Elaggregat förbjudet och man är tvungen att köpa befintlig el från tavla till angivet pris.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är det höga oljeprisets och kärnkraftens opålitlighets fel. Det har Lorentz sagt.
Religiöst vadå?
Han verkar återigen inte fatta det här med effekt och att produktion hela tiden måste vara mlm lika med konsumtion. Vad spelar tex priset för roll på ett kraftslag om det producerar då ingen vill ha elen?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Lite siffror och nörderi iochmed Musikhjälpen;

Svenskt bistånd (år 2020) = 58,46 miljarder kr totalt, m.a.o. lite över 160 miljoner kr om dagen (varav SIDA stod för 26,2 miljarder)
Källa: https://openaid.se/

Musikhjälpen slutade på 54 mille kr, det delat på de totala 58,46 miljarder kr = 0,09237%, nästan 1 promille.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
va menar du med SIDA 26,2 miljard
har staten pröjsat in 26,2 miljard. :va :va :va :va
hoppas innerligt du har fel, vi betalar rikligt till allt möjligt skit utomlands redan.
va fan är det för fel på att ta hand om sin egen befolkning först.
man kan bygga rätt mycket ström grejor för dom pengarna.
nä skit i sverige bara alla andra har det bra

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
va menar du med SIDA 26,2 miljard
har staten pröjsat in 26,2 miljard. :va :va :va :va
hoppas innerligt du har fel, vi betalar rikligt till allt möjligt skit utomlands redan.
va fan är det för fel på att ta hand om sin egen befolkning först.
man kan bygga rätt mycket ström grejor för dom pengarna.
nä skit i sverige bara alla andra har det bra

Nä, staten har tryckt in betydligt mycket mer än så i bistånd. Men just i fallet SIDA så är det bara 26,2.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Religiöst vadå?
Han verkar återigen inte fatta det här med effekt och att produktion hela tiden måste vara mlm lika med konsumtion. Vad spelar tex priset för roll på ett kraftslag om det producerar då ingen vill ha elen?
Han är faktiskt helt obegriplig.
Jag tror att det är väldigt bra, då det borde betyda att han och jag tänker väldigt olika.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han är faktiskt helt obegriplig.
Jag tror att det är väldigt bra, då det borde betyda att han och jag tänker väldigt olika.
Eventuellt är han ett geni. En tanke som svävar högt över ett ordinärt praktiskt och rimligt medvetande.

Jag tror inte det, men det kan ju vara min sedvanliga skepsis.

Raderad medlem 51742

Guest
Eventuellt är han ett geni. En tanke som svävar högt över ett ordinärt praktiskt och rimligt medvetande.

Jag tror inte det, men det kan ju vara min sedvanliga skepsis.
Jag tror inte att Tovatt är dum, det kan till och med vara tvärtom. I såna fall bekräftar han (och många andra miljöpartister) den senaste forskningen som visat att risken för bekräftelsebias är som störst hos människor med hög intellektuell förmåga.

Man snöar in på en tanke och är så säker på att man själv vet något som alla andra inte vet att man inte blir mottaglig för fakta som visar att man har fel.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror inte att Tovatt är dum, det kan till och med vara tvärtom. I såna fall bekräftar han (och många andra miljöpartister) den senaste forskningen som visat att risken för bekräftelsebias är som störst hos människor med hög intellektuell förmåga.

Man snöar in på en tanke och är så säker på att man själv vet något som alla andra inte vet att man inte blir mottaglig för fakta som visar att man har fel.

Skulle nog lägga till ett ganska stort mnja i just det fallet.
Bekräftelsebristen är en sak, total oförmåga till analys i mer än ett steg är en helt annan.

Att dessutom kunna göra en analys med ett antal flexibla indata kräver definitivt intellektuell förmåga. Den biten verkar inte vara den mest framträdande sidan hos den gode Lorentz.

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle nog lägga till ett ganska stort mnja i just det fallet.
Bekräftelsebristen är en sak, total oförmåga till analys i mer än ett steg är en helt annan.

Att dessutom kunna göra en analys med ett antal flexibla indata kräver definitivt intellektuell förmåga. Den biten verkar inte vara den mest framträdande sidan hos den gode Lorentz.
Värre än att ha politiker som saknar förmåga till analys är att ha politiker som har denna förmåga, men som väljer att ljuga och föra människor bakom ljuset för att uppnå sina syften, eftersom syftet alltid är överordnat.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
En gång i tiden tog LO debatt om vad som var bra och dåligt för deras medlemmar. Har dom avsagt sig allt ansvar eller tror dom på detta?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Värre än att ha politiker som saknar förmåga till analys är att ha politiker som har denna förmåga, men som väljer att ljuga och föra människor bakom ljuset för att uppnå sina syften, eftersom syftet alltid är överordnat.
Förvisso.
Nu är ju dessbättre Lorentz & co ett utspelar kort. I vart fall för dagen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Vill minnas att P3 Dystopia behandlade nåt liknande ämne med tanken att vi fan är för dumma för att klara oss. Ju smartare man är desto mer korkade beslut fattar man, eller nåt.

Men jag är för dum för att minnas exakt...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...