Sverige idag..

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tänkte samma sak.
Check på allt tidningarna skriver och lite till.
På inget sätt för penalism eller gruppbestraffningar men vilka soldater vill vi ha? :va
Äh, kom igen nu. Alla ska känna sig bekväma, mätta, torra och varma. Jämt. ?

Nä, skämt åsido. Man blir ibland mörkrädd när man hör hur låg tröskel en del knektar har. I just detta fall är jag inte insatt mer än någon annan läsare av DN men många av mina dagar har bedrivits i uniform och mycket men inte allt var bättre förr.

För nåt år sen hade en soldat tagit bondpermis, blivit gripen av polis, lagförd och straffad. Hans replik var
-Man får faktiskt inte tvinga folk till nåt de inte vill.
Snälla lilla människa, du är soldat. Att tvingas göra saker man inte vill ingår till stor del av tjänsten. Klipp nu för bövelen navelsträngen och bit ihop, mörka skogen är läskig men se till att vara läskigare!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Behövs helt klart jobbas mer med värdegrundsfrågor och feminism för att få bukt med det där.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Behövs helt klart jobbas mer med värdegrundsfrågor och feminism för att få bukt med det där.
Jomenvisst. Kolla hur illa danska försvaret fick respons efter filmen Armadillo. Att skrika könsord och svära när någon försöker ta en av daga är tydligen inte ok?

Man kan laga världen med blommor, saft och ballonger. INTE!

Nä, nu drar jag till förbannattråden

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vi behöver väl inga soldater, längre. Vi har ju bra teknik som drönare och annat kul som man kan använda till att spränga saker med. Egentligen skulle vi kunna sitta hemma i soffan framför TVn, och jämna hela länder med marken.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi behöver väl inga soldater, längre. Vi har ju bra teknik som drönare och annat kul som man kan använda till att spränga saker med. Egentligen skulle vi kunna sitta hemma i soffan framför TVn, och jämna hela länder med marken.
Det där är så enfaldigt så att det inte kan vara på allvar.

Exempel på konflikter där teknisk överlägsenhet inte lett till lätt (om ens någon slutlig) seger: Afghanistan för Sovjet och USA, Irak, Vietnam, Israel/Palestina, östfronten under andra världskriget.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har inte hörtalas om.
Kikade snabbt på engelska wiki. Ser intressant ut, tack för "tipset".
Kolla även om du kan hitta tv4s dokumentärserier Fredsbaskrarna och Krig för fred. Där ser man en viss attitydskillnad på våra soldater i början av missionerna respektive efter en tid.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Exempel på konflikter där teknisk överlägsenhet inte lett till lätt (om ens någon slutlig) seger: Afghanistan för Sovjet och USA, Irak, Vietnam, Israel/Palestina, östfronten under andra världskriget.
Ja, men det är ju för att du bombar för lite. Dom vågar inte brassa på med allt dom har för att det "strider mot mänskliga rättigheter", eller nåt liknande tjafs humanisterna kommer på. Krig har bara ETT syfte - att vinnas till vilket pris som helst. Förstår man inte det så ska man aldrig starta ett.

Alltså jag menar bokstavligen drönare, flygande objekt som bär på precis allt kul du kan tänka dig; kemiska farligheter, explosiva projektiler, du kan t o m använda själva drönaren som avslutning när allt 'pang' på den är slut.

Världskrigen och Vietnam räknas inte, det är för långt tillbaka, det var fortfarande gubbväldets tid, stål och krut med kärnvapen på gång. Dagens krig kan utövas av kvinnor och mindreåriga, fjärrstyrt på ett för din omgivning miljövänligt sätt. Dagens soldat kan "arbeta hemifrån" =D som jag tidigare skrev kan du sitta hemma i soffan och tillsammans med din pluton grilla hela Peking, ungefär som i Counterstrike för några år sedan.

Såg en dokumentär med unga killar som satt i aklimatiserade kontainrar nånstans ute i Arizona-öknen och flög drönare över nån stad mellanöstern, för att precisionsbomba ett gäng på marken som man misstänkte var terrorister.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, men det är ju för att du bombar för lite. Dom vågar inte brassa på med allt dom har för att det "strider mot mänskliga rättigheter", eller nåt liknande tjafs humanisterna kommer på. Krig har bara ETT syfte - att vinnas till vilket pris som helst. Förstår man inte det så ska man aldrig starta ett.

Alltså jag menar bokstavligen drönare, flygande objekt som bär på precis allt kul du kan tänka dig; kemiska farligheter, explosiva projektiler, du kan t o m använda själva drönaren som avslutning när allt 'pang' på den är slut.

Världskrigen och Vietnam räknas inte, det är för långt tillbaka, det var fortfarande gubbväldets tid, stål och krut med kärnvapen på gång. Dagens krig kan utövas av kvinnor och mindreåriga, fjärrstyrt på ett för din omgivning miljövänligt sätt. Dagens soldat kan "arbeta hemifrån" =D som jag tidigare skrev kan du sitta hemma i soffan och tillsammans med din pluton grilla hela Peking, ungefär som i Counterstrike för några år sedan.

Såg en dokumentär med unga killar som satt i aklimatiserade kontainrar nånstans ute i Arizona-öknen och flög drönare över nån stad mellanöstern, för att precisionsbomba ett gäng på marken som man misstänkte var terrorister.
Vi har väldigt olika åsikter om mänskliga rättigheter, folkrätt och syfte med att ta till våld som nation du och jag.

Men det är så vi ska ha det i en demokrati. Rätt att ha olika åsikter.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vi har väldigt olika åsikter om mänskliga rättigheter,
Nej nej, jag är fredlig, jag nämner bara potentialen med dagens sätt att kriga. Jag är inte *för krig*, tvärt om är jag för diplomatiska lösningar. Att "ta till våld" är för mig enbart relevant i självförsvar, eller möjligtvis som ett sätt att överleva i en trängd situation. Jag tycker också att folk/regeringar generellt tar till våld alldeles för lättvindigt.

Däremot gillar jag tv-spel och simulationer av olika slag.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nej nej, jag är fredlig, jag nämner bara potentialen med dagens sätt att kriga. Jag är inte *för krig*, tvärt om är jag för diplomatiska lösningar. Att "ta till våld" är för mig enbart relevant i självförsvar, eller möjligtvis som ett sätt att överleva i en trängd situation. Jag tycker också att folk/regeringar generellt tar till våld alldeles för lättvindigt.

Däremot gillar jag tv-spel och simulationer av olika slag.
Håller med om att för oss vanliga civila är nödvärn enda motiverade våldsanvändningen.

Spel har jag också njutit av, på tiden för bf1942, så jävla gammal är jag men nu finns inte plats i livstetris. Tyvärr.

Visste du förresten att drönarpiloter och pansar/flygpersonal i regel mår sämre än soldater på marken efter att ha dödat?

Ses vi på lokal ser jag fram emot att svinga en bägare och snacka skit. ?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Visste du förresten att drönarpiloter och pansar/flygpersonal i regel mår sämre än soldater på marken efter att ha dödat?
Ja, absolut. Människan är inte 'programmerad' att döda en annan människa, gör vi så, även med instinkt i försvar, blir det trauma för oss. Vi blir mentalt störda.

Därför är spel en bra 'ventil' för oss som gillar handgemäng som sport, tex fightingspel som StreetFighter och King of Fighters, och så klart lite krigsspel som Battle Field, Crysis, Quake, Unreal och andra FP-shooters.

Det där "Livstetris" är ett jobbigt spel, speciellt på vintern.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, absolut. Människan är inte 'programmerad' att döda en annan människa, gör vi så, även med instinkt i försvar, blir det trauma för oss. Vi blir mentalt störda.

Därför är spel en bra 'ventil' för oss som gillar handgemäng som sport, tex fightingspel som StreetFighter och King of Fighters, och så klart lite krigsspel som Battle Field, Crysis, Quake, Unreal och andra FP-shooters.

Det där "Livstetris" är ett jobbigt spel, speciellt på vintern.
Det var just det som var skillnaden. En person framför dig som försöker ta ditt liv agerar du mer instinktivt mot. Men att göra samma sak utan ett direkt hot mot dig kräver annan typ av handling och samvetskval.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Utan fötter på marken går det inte att vinna några konflikter. Möjligen med ett undantag. Om man har kapacitet och vilja att göra om t.ex ett omtvistat område till parkeringsplats. Alltså verkligen "jämna det med marken." Inte ens då är det säkert. Det finns flera exempel på att inte ens markberedning i den större skalan helt och hållet tar kål på den lede fi.

Sen kan man väl också undra vad man ska ha den nya markberedda ytan till?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Mitt minne som börjar få Alzheimer. Den bilden jag mindes, men kom ihåg helt fel att den var från atombomben.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...