Sverige idag..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Den flickan levde och var på väg nånstans för att få skydd och nya kläder, hoppas jag. Dvs om hon inte blev skjuten några sekunder efter fotot togs. Tänk istället på allt vi missar, alltså det vi INTE ser, dom som inte hade ben att springa med, eller ens en underkropp kvar. Den flickan är ändå rätt så välbehållen, man skulle kunna säga att hon kom lindrigt undan, även om hela släkten raderats.

Krig är morbida grejer, särskillt när man ger pojkarna brandfarliga leksaker att leka med.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den flickan levde och var på väg nånstans för att få skydd och nya kläder, hoppas jag. Dvs om hon inte blev skjuten några sekunder efter fotot togs. Tänk istället på allt vi missar, alltså det vi INTE ser, dom som inte hade ben att springa med, eller ens en underkropp kvar. Den flickan är ändå rätt så välbehållen, man skulle kunna säga att hon kom lindrigt undan, även om hela släkten raderats.
Hon flyttade till Kanada sen. https://en.wikipedia.org/wiki/Phan_Thi_Kim_Phuc

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ytterst välförtjänta pengar.
Vet inte om det är en jättehög lön, är det verkligen det nu för tiden? Tycker man träffar ungdomar med löner i den nivån titt som tätt
Högre än de flesta i riksdagen hade kunnat få annars förvisso.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker de är jätte hög lön då... Skulle gärna ha 71.500 kr i månaden, men skulle inte byta till de jobbet då..
Det är en bra lön, ungefär som en 40 årig IT utvecklare på något större företag.
Svårt att veta exakt hur man ska värdera detta, vad tjänar olika grupper nu för tiden?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är en bra lön, ungefär som en 40 årig IT utvecklare på något större företag.
Svårt att veta exakt hur man ska värdera detta, vad tjänar olika grupper nu för tiden?

Bra fråga, men ett ganska stort antal tjänar under 71 då medianlönen i landet är 32.
Hur det viktas mot deltidsarbete mm är oklart.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är nog med Markus på det här.
Tycker inte 71' är speciellt högt för folkvalda som ska styra landet.
Jag tycker nog det ska vara högt nog för att de ska tänka sig för både en och två ggr innan de tar mutor för någon skitsak.
Sen vore det spännande och veta vilken motprestation som krävs för att få denna lön?
Vore också kul att se vilka som bara "masar runt" sas.

Rent känslomässigt tycker jag inte de förtjänar lönen map hur lite jag tycker det har gjorts för att förbättra svåra samhälls-problem.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte jättehögt med tanke på att pallervantarna i vår lekstuga för 30000 pers ligger på ungefär samma.
Nu vet inte jag hur det står till i Sverige, men förhoppningsvis finns där närvaroplikt, för är det som här att man inte behöver vara med på plenum och rösta för att kunna lyfta lönen så är det riktigt illa.
På vilket annat jobb har man lön varesig man dyker upp eller ej?

Det sagt så tycker jag att över sjuttio papp på en månad är jäkligt mycket pengar.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Hade gärna sett en minskning av antalet ledamöter minskade betydligt, 99st borde räcka och bli över. Med det kan man lätt dubbla lönen och förhoppningsvis attrahera människor som är i vart fall begränsat bra på något.
Tidsbegränsar man sedan pensionssystemet till t.ex. 3 år så har man samtidigt sparat avsevärda pengar för en möjligen högre kvalitet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Lönen är kanske inte super hög (men tycker inte många gör skäl för lönen ändå)

Men är det någon som har koll på alla andra ersättningar dom får ut? Tex traktamenten/tjänstebostäder/subventionerad lunch mm mm.
Har dom fortfarande kvar att bara behöver sitta några perioder och tidigt kan kvittera ut pension?
Kommer ihåg att jag hörde något tidigare om dom inte blev omvandla efter ett val så var det full lön ett år efter. Stämmer det?

Så tror inte det går någon nöd på packet i rosenbad

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu vet inte jag hur det står till i Sverige, men förhoppningsvis finns där närvaroplikt, för är det som här att man inte behöver vara med på plenum och rösta för att kunna lyfta lönen så är det riktigt illa.
På vilket annat jobb har man lön varesig man dyker upp eller ej?
Nope. Det finns inga formella krav på närvaro i riksdagen.
Du kan sitta hemma och fila på din självbiografi ist om du.

Fö tycker jag att de är totalt odugliga hela bunten. 0 kr/mån är en skälig "lön" sett till prestation.
Helst skulle jag se att de betalar tillbaka mina pengar till mig.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lönen är kanske inte super hög (men tycker inte många gör skäl för lönen ändå)

Men är det någon som har koll på alla andra ersättningar dom får ut? Tex traktamenten/tjänstebostäder/subventionerad lunch mm mm.
Har dom fortfarande kvar att bara behöver sitta några perioder och tidigt kan kvittera ut pension?
Kommer ihåg att jag hörde något tidigare om dom inte blev omvandla efter ett val så var det full lön ett år efter. Stämmer det?

Så tror inte det går någon nöd på packet i rosenbad
Här finns en del att läsa.

Övernattningsbostad vore mysigt om ni skattebetalare kunde unna mig också.
Tydligen skillnad på folk och folk.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hade gärna sett en minskning av antalet ledamöter minskade betydligt, 99st borde räcka och bli över. Med det kan man lätt dubbla lönen och förhoppningsvis attrahera människor som är i vart fall begränsat bra på något.
Tidsbegränsar man sedan pensionssystemet till t.ex. 3 år så har man samtidigt sparat avsevärda pengar för en möjligen högre kvalitet.
Ja, något sådant låter rimligt. :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nope. Det finns inga formella krav på närvaro i riksdagen.
Du kan sitta hemma och fila på din självbiografi ist om du.

Fö tycker jag att de är totalt odugliga hela bunten. 0 kr/mån är en skälig "lön" sett till prestation.
Helst skulle jag se att de betalar tillbaka mina pengar till mig.
Ja fyfan.

Därtill borde det finnas krav på att läsa, och förstå alla förslag i sin helhet innan man röstar på något.

Vem som ska göra den bedömningen vettetusan...
Det kommer nog att måsta bli jag.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Jag tror det hade räckt med en i riksdagen. Städaren.. Hade blivit gjort exakt lika mycket som nu.
Dom stolpskotten som är där nu käpplar ju bara om vem som har sagt vad, o gör inget vettigt åt våra problem.
Enda tidspunkt dom är eniga, det är när dom ska höja sin lön.
Då jävlar är även jimmy o per överens.
Fy fan säger jag, har bara förakt för politiker svinen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja fyfan.

Därtill borde det finnas krav på att läsa, och förstå alla förslag i sin helhet innan man röstar på något.

Vem som ska göra den bedömningen vettetusan...
Det kommer nog att måsta bli jag.

Ett kort kunskapsprov innan varje omröstning skulle vara något.
Då vet man att de flesta som röstar faktiskt har läst på. Och vi skulle få ett kvitto för vilka ledamöter som inte läser alternativt inte har tillräcklig kapacitet att ta till sig information.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA