Sverige idag..

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Politikerna skiter väl i om elräkningen blir ett par tusen dyrare.
Va spelar det liksom för roll när man tjäner 140000 + kr i md.
Dom har totalt tappat greppet om hur en vanlig sate har det.
140000 kr är en årslön för många, det har dom glömt, eller så skiter dom i os.
Ut på borggården med dom o prygla dom satan, så dom lär lite vet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
De har ju aktivt valt att sätta oss i denna situation. De vill väl ha det såhär? Eller fattar de inte konsekvensena av politiken de för?
De ser det som en fjäder i hatten med de ökade skatteintäkterna. Samma hatt Magdalena m fl poserade i när de häcklade hijabupproret i Iran?

Tro mig, de har mer på lager.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jodå, men konsekvenserna handlar alltid om att säkra sin egen regeringsmakt.

Jag är egentligen av princip emot subventioner, och de skulle ändå vara tillfälliga som ett valfläsk till folket, så istället för att göra som i Norge skulle jag hellre se ett avskaffande av såväl energiskatt som moms på el.
Vi kunde önska oss att ha det som i Norge...utan subventionen! Det är väl det som efterfrågas akut, en sänkning av påläggsavgifter och skatter. Det dåliga valet att avskaffa ren och fungerande energiproduktion talar för sig själv. Drt är inte landets och folkets bästa de har som mål. Resterande vattenkraft på tur...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Norge kan ju ta en veckas ränta på sina oljefonder och sedan storstilat tala om att man subventionerar elpriset.
Det lyxen har ju knappast vi.

Jag tror de flesta(alla) partier vill ha en omställning till fossilfritt.
Och jag tror de är mer eller mindre panik i alla läger med dessa elpriser.
Det blir inte lätt att propagera för en övergång då el kanske tom blir dyrare än fossilt.
Så min förhoppning är att de kommer fram till den enda gångbara lösningen.
Hur ideologiskt kräkfärdiga de än känner sig efteråt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag är egentligen av princip emot subventioner, och de skulle ändå vara tillfälliga som ett valfläsk till folket, så istället för att göra som i Norge skulle jag hellre se ett avskaffande av såväl energiskatt som moms på el.

Avskaffande av skatt för en bransch är ju också att subventionera den branschen, och alla andra får betala mer istället.

Sen ä jag emot subventioner likt Norge också, och andra sidan kan det ju vara befogat tillfälligt med tanke på att politikerna satt sönder elmarknaden både vad gäller produktion och logistik.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi har ju i princip en fossilfri elproduktion. Det hade vi innan politruckerna började hatta med sol och vind också. Typ 50/50 kärn/vattenkraft. Och då fungerade skiten bättre dessutom.
Så vi är i princip lika fossiloberoende nu som då, skillnaden är sämre kvalite som helhet dvs leveranssäkerhet, priser, pålitlighet, systemstabilitet osv.
Bra jobbat.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men kan man inte tänka sig ett vågat grepp helt stick i stäv med socialdemokratisk tradition?
Att inte tillsätta utredningar, dela ut lite skattepengar i bidragsform som hamnar fel och missbrukas varvid ny utredning behöver tillsättas och verkligen göra något åt huvudproblemet?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
20-22 ikväll på SVT2 ska vi få veta hur gängvåldet ska stoppas.
Politiker från alla partier och ett antal forskare kommer.
Ni som ännu inte är övertygade: Morgan ska vara med.:)
För er som funderar kan jag tyvärr meddela att någon kristallklar väg mot gängvåldets förintelse dess värre inte utkristalliserade sig.
Detta trots medverkan av nämnde Morgon och Linda.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
För er som funderar kan jag tyvärr meddela att någon kristallklar väg mot gängvåldets förintelse dess värre inte utkristalliserade sig.

Märkligt. Frågan är om det då finns hopp öht?
Större krafttag än en sådan ansamling av förmåga och kompetens saknar trots allt motstycke.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nästan så man tror att Morgan transformigrerat halvvägs till en Mållgan, den osynlige kompisen. Han har ju hela den makten och härligheten i konungariket så varför klev han inte upp på pallen (den skulle han behövt ändå) och pekade med hela handen? Vet han inte vad han vill? Lägga skulden på polisen skulle även jag kunna göra, men det är lågt, riktigt lågt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Men kan man inte tänka sig ett vågat grepp helt stick i stäv med socialdemokratisk tradition?
Att inte tillsätta utredningar, dela ut lite skattepengar i bidragsform som hamnar fel och missbrukas varvid ny utredning behöver tillsättas och verkligen göra något åt huvudproblemet?
Fast biten med att göra något åt huvudsaken har S väl aldrig hunnit till?
Vi är väl fortfarande i fasen med ett oändligt antal iterationer av tillsatta utredningar. :3freak

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nästan så man tror att Morgan transformigrerat halvvägs till en Mållgan, den osynlige kompisen. Han har ju hela den makten och härligheten i konungariket så varför klev han inte upp på pallen (den skulle han behövt ändå) och pekade med hela handen? Vet han inte vad han vill? Lägga skulden på polisen skulle även jag kunna göra, men det är lågt, riktigt lågt.
Förlåt, och jag brukar inte skriva sådana här personliga påhopp.
Men jag ville hela tiden be Morgan ställa sig upp bakom pulpeten där politikerna stod.
Men det var nog pga av att han var flankerad av något mer resliga kamrater...:rodnar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
be Morgan ställa sig upp bakom pulpeten
Det diskuteras nog internt inom SVT att alla borde vara på samma nivå (i alla bemärkelser) i debatter. Tekniken att förminska opponenter genom att ge någon en lägre stol är visuellt effektiv. Morgan såg ut som en vilsekommen skolpojke där bakom och jag tror inte att det var en medveten avsikt med utformingen av studion.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Avskaffande av skatt för en bransch är ju också att subventionera den branschen, och alla andra får betala mer istället.

Sen ä jag emot subventioner likt Norge också, och andra sidan kan det ju vara befogat tillfälligt med tanke på att politikerna satt sönder elmarknaden både vad gäller produktion och logistik.
Ähh, en subvention är väl ändå inte att låta bli att beskatta? Det är att beskatta den mindre hårt, men den är fortfarande beskattad inte subventionerad.
En subvention är när man beskattar en verksamhet och ger ett bidrag till en annan.
Fall inte för vänsterns försök att blanda bort korten.

Raderad medlem 51742

Guest

Ja, om man utgår från att allt i grunden är statens egendom tills de fördelar ut den kan man förstås se det som en subvention ;)

Givetvis skall ju nettoeffekten bli minskat skattetryck och om det behövs för rättvisans skull får man gärna sänka de andra skatterna också.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Fast biten med att göra något åt huvudsaken har S väl aldrig hunnit till?
Vi är väl fortfarande i fasen med ett oändligt antal iterationer av tillsatta utredningar. :3freak

Dessvärre är det så. Man kan ju tycka att man borde kunna komma fram till att tillsätta en utredning för att utreda möjligheten till att åtgärda huvudproblemet iaf.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Men norrmännen betalar en hundring för att få el till huset och sen är det den el de förbrukar, iaf i villaorten min bror bor i. Han är uppsäkrad till 64A men det kvittar.
Ändå kliver staten in i dyrtid.

Osäker på skatter, men han himlar med ögonen när det talas om saken.

Vi har abonnemang och påslag i det oändliga...utöver elen.

Inget utrymme för lindring av orättfärdiga påslag finnes. Regeringen bränner pengar på sånt de tycker är kul, mest sånt som slår (bokstavligen) mot befolkningen.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200

500 värnpliktiga skickas hem efter larm om "sexism"​

Publicerad 14 december 2021 kl 17.38
INRIKES. 500 värnpliktiga har skickats hem från från Ledningsregementet i Enköping efter larm om påstådda kränkningar, "sexistisk jargong" och annat, rapporterar Dagens Nyheter

Enligt DN har det larmats om "olämpligt beteende" och "kränkningar" inom värnpliktigutbildningen.

Ja nog var det hårt i lumpen men jag överlevde.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

500 värnpliktiga skickas hem efter larm om "sexism"​

Publicerad 14 december 2021 kl 17.38
INRIKES. 500 värnpliktiga har skickats hem från från Ledningsregementet i Enköping efter larm om påstådda kränkningar, "sexistisk jargong" och annat, rapporterar Dagens Nyheter

Enligt DN har det larmats om "olämpligt beteende" och "kränkningar" inom värnpliktigutbildningen.

Ja nog var det hårt i lumpen men jag överlevde.
Tänkte samma sak.
Check på allt tidningarna skriver och lite till.
På inget sätt för penalism eller gruppbestraffningar men vilka soldater vill vi ha? :va

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA