Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du har ju helt rätt(rent objektivt i praktiken, skulle jag vilja påstå). Men uppenbarligen är det inga andra som förstår eller bryr sig.

Eller så har vi fel - hemska tanke.

Jobbiga tankar är vanligt förekommande att folk undantrycker.
Ta tag i sitt liv, sluta äta skräpmat, börja träna.
Eller, sluta slänga pengar på onödigt och istället minska sina skulder.

Eller att landet är kraftigt på dekis. Eller, oaktat vad som sägs är det ALLTID vem som säger det som har betydelse.

Sådana saker är obehagliga för de flesta att hantera. Då är det enklaste att intala sig själv att det aldrig varit bättre.

Modernt kallas det oftast ” varit naiv...”

Nu har åtminstone opinionen för kärnkraft svängt hyggligt i rätt riktning, det är iaf en möjlighet till att Sverige kan bedriva produktion på industriell nivå med hygglig konkurrenskraft, trots våra arbetsgivaravgifter etc..

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Verkar vara en dyr historia det där.

Utslaget på 400 år av "gratis" energi - blir det nog en överkomlig investering. Jämför det med att smälla upp en snurra på varje ö i Stockholms skärgård dvs ca 24,000 stycken - för det är väl där man skall bygga dem, i direkt närhet av konsumenten?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jobbiga tankar är vanligt förekommande att folk undantrycker.
Ta tag i sitt liv, sluta äta skräpmat, börja träna.
Eller, sluta slänga pengar på onödigt och istället minska sina skulder.

Eller att landet är kraftigt på dekis. Eller, oaktat vad som sägs är det ALLTID vem som säger det som har betydelse.

Sådana saker är obehagliga för de flesta att hantera. Då är det enklaste att intala sig själv att det aldrig varit bättre.

Modernt kallas det oftast ” varit naiv...”

Nu har åtminstone opinionen för kärnkraft svängt hyggligt i rätt riktning, det är iaf en möjlighet till att Sverige kan bedriva produktion på industriell nivå med hygglig konkurrenskraft, trots våra arbetsgivaravgifter etc..

Ja men men folk idag undantrycker inte bara obekväma(i min mening) "sanningar" utan tar aktivt ställning emot dem, gärna hårt och tydligt också. Man reserverar sig inte för att man helt enkelt inte vet "svaret" utan uttrycker sin åsikt som att den betyder något öht.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Utslaget på 400 år av "gratis" energi - blir det nog en överkomlig investering. Jämför det med att smälla upp en snurra på varje ö i Stockholms skärgård dvs ca 24,000 stycken - för det är väl där man skall bygga dem, i direkt närhet av konsumenten?

Ja iofs helt rätt. Och med fjärde generationens reaktorer borde väl bränslet vara i princip oändligt. Förnybart? Who gives isf?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
u3mLEL9.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Anders Lindberg kämpar på ser jag. En riktig frihetlig kämpe!

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja men men folk idag undantrycker inte bara obekväma(i min mening) "sanningar" utan tar aktivt ställning emot dem, gärna hårt och tydligt också. Man reserverar sig inte för att man helt enkelt inte vet "svaret" utan uttrycker sin åsikt som att den betyder något öht.

”Det hjälper inte att träna, jag har fel på ämnesomsättningen”.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hey hey boys and girls..lite julstämning nu tack.

Jag tror respektive ståndpunkter här är ganska klara, och att både med- och motståndare till begränsad invandring och ökade kontroller insett orsaken till den kraftigt ökade brottsligheten i Sverige. Vi vet att det inte råkat födas en generation svenskar som plötsligt vänt trenden rakt upp i skyn av ingen orsak alls.
Vi vet också att skjutningarna, våldtäkterna och sprängningarna inte begås i huvudsak av medelsvenne, utan av personer med helt andra kulturella värderingar och fostran, där en knapp femtedel av befolkningen står för sisådär 80-90% av skiten.
Nej det där är inte sant. Det finns gott om folk som fortfarande påstår att kriminalitet och massinvandring inte hänger ihop.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej det där är inte sant. Det finns gott om folk som fortfarande påstår att kriminalitet och massinvandring inte hänger ihop.

Tyvärr verkar det finnas betydligt fler som påstår att brottslighet bara skulle försvinna bara man gjorde livet sämre för människor med annan bakgrund än den egna.

Fakta talar dock ett annat språk och det är att brottsligheten totalt sett minskar, trots en befolkningsökning.

Och återigen så är "invandring" inte en kausal faktor för någonting...

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

Tillgänglig och otolkad statistik, enbart antal. Nu finns inte den alltid för brunsvansen så intressanta faktorn "etnicitet" med vilket förvisso är en brist då det kunnat undanröja rätt mycket debatt om "mörkning" osv...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tyvärr verkar det finnas betydligt fler som påstår att brottslighet bara skulle försvinna bara man gjorde livet sämre för människor med annan bakgrund än den egna.

Fakta talar dock ett annat språk och det är att brottsligheten totalt sett minskar, trots en befolkningsökning.

Och återigen så är "invandring" inte en kausal faktor för någonting...

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

Tillgänglig och otolkad statistik, enbart antal. Nu finns inte den alltid för brunsvansen så intressanta faktorn "etnicitet" med vilket förvisso är en brist då det kunnat undanröja rätt mycket debatt om "mörkning" osv...
Precis sådana här lögner, halvsanningar och myter sprids tyvärr även av myndigheter och aktivister/journalister.

Brottsligheten har sjunkit i betydligt snabbare takt i samtliga jämförbara länder, din tes bevisar ingenting mer än att du inte har koll på heller detta område.

Om vi inte hade haft massinvandring hade etniska svenskar självklart inte börja råna barn, gruppvåldta, hedersmörda, bränna bilar eller gängskjuta. Det förstår (nästan) alla.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Precis sådana här lögner, halvsanningar och myter sprids tyvärr även av myndigheter och aktivister/journalister.

Brottsligheten har sjunkit i betydligt snabbare takt, din tes bevisar ingenting mer än att du inte har koll på heller detta område.

Om vi inte hade haft massinvandring hade etniska svenskar självklart inte börja råna barn, gruppvåldta, hedersmörda, bränna bilar eller gängskjuta. Det förstår (nästan) alla.

Vad har du för belägg för dina påståenden?

Att vifta undan officiella statistiska källor som "halvsanningar" duger verkligen inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sluta nu, du skämmer ut dig.
Besök ett grannland, de har inte barnrån eller skjutningar varje natt i småstäder. Eller i storstäder.

Jag tror du är ett ryskt troll.

Raderad medlem 51742

Guest
Det kan ju faktiskt vara så att båda argumenten (att brottsligheten minskar samt att viss typ av brottslighet ökar) kan vara sanna samtidigt. Om jag har förstått saken rätt finns det i västvärlden en trend med generellt minskande brottslighet som även Sverige följer. Däremot har minskningen inte varit lika stor i Sverige som i jämförbara länder och vi har vissa typer av brott som har ökat rejält. Det är således rimligt att anta att vi i Sverige har faktorer som lett till en mer negativ brottsutveckling än jämförbara länder, åtminstone för vissa brottskategorier. För att förstå orsakssamband räcker det inte att titta på statistiken över brottsutvecklingen i stort.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Oavsett om nya svenskar begår fler eller färre brott än gamla svenskar så borde de returneras till sina hemländer så fort de begår något brott. För mig får de gärna skicka hem hela släkten. Vi har kriminella i den egna befolkningen men de kan vi inte välja bort. Hur kan man tycka det är ok att kriminella flyttar hit?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan ju faktiskt vara så att båda argumenten (att brottsligheten minskar samt att viss typ av brottslighet ökar) kan vara sanna samtidigt. Om jag har förstått saken rätt finns det i västvärlden en trend med generellt minskande brottslighet som även Sverige följer. Däremot har minskningen inte varit lika stor i Sverige som i jämförbara länder och vi har vissa typer av brott som har ökat rejält. Det är således rimligt att anta att vi i Sverige har faktorer som lett till en mer negativ brottsutveckling än jämförbara länder, åtminstone för vissa brottskategorier. För att förstå orsakssamband räcker det inte att titta på statistiken över brottsutvecklingen i stort.

Så är det med stor sannolikhet.

Det finns alldeles för mycket påståenden som slängs härs och tvärs utan den minsta källkritik eller ens försök att förstå faktabakgrunden.

Raderad medlem 51742

Guest
Så är det med stor sannolikhet.

Det finns alldeles för mycket påståenden som slängs härs och tvärs utan den minsta källkritik eller ens försök att förstå faktabakgrunden.

Det gör ju också att kontrasterna ökar. I ett samhälle där majoritetsbefolkningen i allt mindre utsträckning slår ihjäl varandra på krogen eller begår bankrån blir det extremt avvikande när en liten minoritet ägnar sig åt bilbomber, dödsskjutningar, gruppvåldtäkter osv - brottskategorier som knappt ens förekommit tidigare. I den övergripande statistiken kan det fortfarande se ut som att inte så mycket har förändrats. Sitter vi med ena foten i en ishink och den andra foten i en balja med kokhett vatten är det i genomsnitt ändå ganska skönt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://tino.us/2019/09/den-ofordelaktiga-utvecklingen-av-dodligt-vald-i-sverige/

Sveriges svaga utveckling ger upphov till en överdödlighet jämfört med om vi hade samma haft förbättring som jämförbara länder. Allmänheten är sällan insatt i dessa data och är därför känslig för desinformation. Låt inte lögnare förvirra er med fejkgrafer eller göra er osäkra med svammel. Exakta siffror skiljer sig beroende på datakälla och basår, men detta är robust och gäller hur man än mäter. Dödligt våld per invånare har i jämförbara länder fallit med med 40–60 procent, men bara 10–20 procent i Sverige efter senaste årens trendbrott.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum