Det kan bli så när man bara följer feeds i olika "sociala" medier - att man inte vet om att lagar tillkommer och/eller ändras. 4 kap. 6 c § brottsbalken (BrB). Kvinnan får nu en lektion i svensk lag, dock inte gratis.En 20-årig kvinna filmade via TikTok två syrier som bråkade
Jag får också en lektion. Känner till lagen som du nämner som jag delvis tycker är bra men visste inte att den innefattar tjafs och gruff och jag ser inget offer i videon. Det är orimligt att bötfällas för videon. Det är två personer som beter sig illa och de skulle tänkt på vad de gjorde när de utsatte folk i sin omgivning för obehag och hoppas de blir åtalade.Det kan bli så när man bara följer feeds i olika "sociala" medier - att man inte vet om att lagar tillkommer och/eller ändras. 4 kap. 6 c § brottsbalken (BrB). Kvinnan får nu en lektion i svensk lag, dock inte gratis.
Lagändringen kom främst till för att förhindra gamar vid olyckor att filma och posta splattade hjärnor och överkörda kroppar, t.ex. det som Akilov orsakade. Från den händelesen var det hopers som postade brottsoffer på "sociala" medier utan tanke på det ena eller det andra.
Eftersom polis blev tillkallad är det staten som avgör den frågan. En kort filmklipp utan varesig början eller slut kan användas och tolkas på precis vilket sätt som helst. Varför inte bara sitta på händerna och följa den rättsliga utgången istället för att tända en majkase med eldkastare genom att posta skiten på "socialt" media istället för att meddela polis om filmens existens. Även om det inte finns något brottsoffer kan man bli fälld med den nya lagen.jag ser inget offer i videon
Det handlar inte om att följa Anders moraliska kompass. Det handlar om frihet.Eftersom polis blev tillkallad är det staten som avgör den frågan. En kort filmklipp utan varesig början eller slut kan användas och tolkas på precis vilket sätt som helst. Varför inte bara sitta på händerna och följa den rättsliga utgången istället för att tända en majkase med eldkastare genom att posta skiten på "socialt" media istället för att meddela polis om filmens existens. Även om det inte finns något brottsoffer kan man bli fälld med den nya lagen.
Anders är rätt gaggig, give him a break.Det handlar inte om att följa Anders moraliska kompass. Det handlar om frihet.
Jag har mycket svårt att se hur det ärendet ska hålla i domstol. Att en yrkesutövare brukar våld på jobbet och att den uppgiften sprids via video är inte olagligt. Det som eventuellt skulle vara brottsligt är videon som visar offret men det ger inget skadestånd till våldsutövaren.
Du har gjort en grand tankevurpa om du tror att man inte får sprida bilder på företagsrepresentanter som begår brott. Tankevurpa eller hög ålder?
Polisen får 100% skylla sig själva, orkar inte höra deras skälvömkan.Ingripandepolis: "Vi flydde."
Polisledning: "Lyckad insats."
Hanif förmedlar ingripandepolisens version och den är läsvärd:
Njae de är väl ganska bakbundna skulle jag säga. Om minsta hår kröks på "fel person" så blir det ett jävla hallå i media. Sent ska jag glömma gatstenskastaren i Göteborg som blev skjuten av polis när han kastade gatsten mot en liggande och skadad sådan. Media tog stenkastarens parti till 100%. En bra Poliskår hade iofs inte vikit sig för minsta mediedrev och med det sagt bär de själva skuld.Polisen får 100% skylla sig själva, orkar inte höra deras skälvömkan.
Skjut eller håll käft.
Jag har läst lagen han hänvisade till. Ingenstans är det olagligt att sprida film på någon som brukar våld på offentlig plats.Hihi, gillar ändå Anders inlägg generellt.. det är bra med annan syn än den man själv lyfter fram. Han hänvisar till lag och stat medan vi andra tycker den är anmärkningsvärt fel. Skrattretande att man som bråkmakare kan känna sig kränkt och se sig som offer.
Om de inte klarar att stå upp för sig själva när de fysiskt attackeras utan istället är så ängsliga över vad media skall tycka så är deras integritet på så låg nivå att de faktiskt lika bra kan springa hem, som de också gör.Njae de är väl ganska bakbundna skulle jag säga. Om minsta hår kröks på "fel person" så blir det ett jävla hallå i media. Sent ska jag glömma gatstenskastaren i Göteborg som blev skjuten av polis när han kastade gatsten mot en liggande och skadad sådan. Media tog stenkastarens parti till 100%. En bra Poliskår hade iofs inte vikit sig för minsta mediedrev och med det sagt bär de själva skuld.
Han har noll koll, han förstår 75% av något han läst, sedan börjar han argumentera.Hihi, gillar ändå Anders inlägg generellt.. det är bra med annan syn än den man själv lyfter fram. Han hänvisar till lag och stat medan vi andra tycker den är anmärkningsvärt fel. Skrattretande att man som bråkmakare kan känna sig kränkt och se sig som offer.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|