Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
#Swedengate på Twitter...

Kollar man hashtaggen #Swedengate på twitter idag så ser man att man kanske inte ska ta så allvarligt på det man läser på twitter.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
#Swedengate på Twitter...

Kollar man hashtaggen #Swedengate på twitter idag så ser man att man kanske inte ska ta så allvarligt på det man läser på twitter.
Vad är swedengate?
Skrollade igenom lite inlägg och många verkar handla om att att inte få äta middag när man är hemma hos en kompis typ?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är swedengate?
Skrollade igenom lite inläff och många verkar handla om att att inte få äta middag när man är hemma hos en kompis typ?
Det är en smutskastningskampanj mot Sverige, som började med att någon unge som var på besök hos någon annan unge inte blev bjuden på middag/hade vett att gå hem när det blev middag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en smutskastningskampanj mot Sverige, som började med att någon unge som var på besök hos någon annan unge inte blev bjuden på middag/hade vett att gå hem när det blev middag.

Man kan kalla det vad man vill men det är Sverige som sticker ut från resten av världen och det är en ovanlig och mindre gästvänlig kultur mot resten av världen. Det var inte många gånger man åt mat hos sina kompisar som liten, det skulle inte gå till så helt enkelt.

Sedan försöker några rättfärdiga det svenska beteendet med någon slags retorik om att vi varit fattiga men det argumenten faller ju på att de som är generösast är just människor i fattiga länder. Kanske för att dom alla vet hur det är att vara hungrig, eller kanske för att frysboxar där man kan spara maten är ovanligare.

Nu brukar både vi och dotterns kompisar bjuda på mat till kompisarna men ibland, tex när vi värmt gårdagens rester eller om jag inte förväntat mig någon besökare och inte gjort tillräckligt med mat så har jag sagt tydligt att vi inte kan bjuda dotterns kompis för jag tänker inte börja plocka fram och tillaga nåt annat bara för att vi har en gäst som kan gå 200 meter till sitt eget hem och äta. Det i sin tur kunde göra min numera ex fru väldigt uppförd och illa berörd. Att inte ge mat till en gäst kändes onaturligt och inte bra för henne.

Över huvud taget skulle jag nog vilja säga att svenskar är mer inskränkta och mindre gästvänliga än de flesta andra nationaliteter.
I Filippinerna skulle man troligen leva som en luffare och parasit hur länge som helst bara genom att gå omkring och låta sig bli bjuden.
Sitter någon jag inte känner på stranden när jag går förbi så blir man inbjuden att äta direkt man sagt hej. Och det kan vara människor som inte har pengar över till mat imorgon. Morgondagens måltid arbetar dom ihop till imorgon.
Det finns en Svensk jag träffat där som verkar leva på den gästvänligheten, som en luffare i kombination med sol och vårare och har gjort så i många år. Men han är en annan historia.

Men och andra sidan hade ju vi i Norrland länge en kultur att inte låsa dörren utan lämna den olåst, kanske med kvasten ställd mot dörren.
En kultur som troligen skapats av det kalla klimatet. Den öppna dörren för att gå in och göra upp eld i spisen kunde väl kanske gälla liv eller död vid fel tillfälle för en gäst som kanske färdats med häst och släde i sträng kyla med långt till nästa gård.
En tradition som levt kvar längt efter behovet försvunnit, jag minns dessa olåsta dörrar från när jag var liten, särskilt hos äldre folk som bodde lite avsides.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan kalla det vad man vill men det är Sverige som sticker ut från resten av världen och det är en ovanlig och mindre gästvänlig kultur mot resten av världen. Det var inte många gånger man åt mat hos sina kompisar som liten, det skulle inte gå till så helt enkelt.
Det är möjligt att det är vi som sticker ut från resten av världen, det gör det inte fel för det.

Vi sticker ut när det gäller att inte aga barn också.

Mina ungars närmsta kompisar både åt och bodde hos mig långa perioder i tonåren.

Men om man går tillbaka tills dom var mindre, så fick givetvis kompisar äta hos oss då också, men det var ju annars en bra begänsning av tid.
"Du kan vara hos dom fram till middag" eller "Du kan gå dit efter middag"

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Sedan försöker några rättfärdiga det svenska beteendet med någon slags retorik om att vi varit fattiga men det argumenten faller ju på att de som är generösast är just människor i fattiga länder. Kanske för att dom alla vet hur det är att vara hungrig, eller kanske för att frysboxar där man kan spara maten är ovanligare.

Nu brukar både vi och dotterns kompisar bjuda på mat till kompisarna men ibland, tex när vi värmt gårdagens rester eller om jag inte förväntat mig någon besökare och inte gjort tillräckligt med mat så har jag sagt tydligt att vi inte kan bjuda dotterns kompis för jag tänker inte börja plocka fram och tillaga nåt annat bara för att vi har en gäst som kan gå 200 meter till sitt eget hem och äta. Det i sin tur kunde göra min numera ex fru väldigt uppförd och illa berörd. Att inte ge mat till en gäst kändes onaturligt och inte bra för henne.

Över huvud taget skulle jag nog vilja säga att svenskar är mer inskränkta och mindre gästvänliga än de flesta andra nationaliteter.
I Filippinerna skulle man troligen leva som en luffare och parasit hur länge som helst bara genom att gå omkring och låta sig bli bjuden.
Sitter någon jag inte känner på stranden när jag går förbi så blir man inbjuden att äta direkt man sagt hej. Och det kan vara människor som inte har pengar över till mat imorgon. Morgondagens måltid arbetar dom ihop till imorgon.
Det finns en Svensk jag träffat där som verkar leva på den gästvänligheten, som en luffare i kombination med sol och vårare och har gjort så i många år. Men han är en annan historia.

Men och andra sidan hade ju vi i Norrland länge en kultur att inte låsa dörren utan lämna den olåst, kanske med kvasten ställd mot dörren.
En kultur som troligen skapats av det kalla klimatet. Den öppna dörren för att gå in och göra upp eld i spisen kunde väl kanske gälla liv eller död vid fel tillfälle för en gäst som kanske färdats med häst och släde i sträng kyla med långt till nästa gård.
En tradition som levt kvar längt efter behovet försvunnit, jag minns dessa olåsta dörrar från när jag var liten, särskilt hos äldre folk som bodde lite avsides.
Håller med dig om att vi brister i gästvänlighet generellt. Eller kanske snarare att vi har ett ovanligt stort mått av personlig integritet och har svårt att släppa in folk nära. Alla vill nog vara gästvänliga men det visar sig på ett kanske typiskt sätt här.

Dock kan jag aldrig minnas att jag inte blivit erbjuden middag hos en kompis. Däremot minns jag att jag själv inte ville vara till besvär och tackade nej i stort sett alla gånger. Dessutom skulle man ju ändå hem och äta middag med familjen. Frågar man mig så erbjuder man alltid gäster att sitta med och äta. Inga ursäkter. Samtidigt ska man inte tjata på gästen som tackar nej. Vill denne inte äta middag med oss så kan denne vänta i ett annat rum eller sitta med vid bordet utan att äta.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200

Håller åxå med.
Har varit i Turkiet å Thailand å där har jag blivit bjuden av dom människorna?
Vi svenskar är inte så givmilda?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, fyfan, man erbjuds aldrig ett skitigt dricksglas med vodka heller...

Eller ett dricksglas med socker och några droppar thé.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med dig om att vi brister i gästvänlighet generellt. Eller kanske snarare att vi har ett ovanligt stort mått av personlig integritet och har svårt att släppa in folk nära. Alla vill nog vara gästvänliga men det visar sig på ett kanske typiskt sätt här.

Dock kan jag aldrig minnas att jag inte blivit erbjuden middag hos en kompis. Däremot minns jag att jag själv inte ville vara till besvär och tackade nej i stort sett alla gånger. Dessutom skulle man ju ändå hem och äta middag med familjen. Frågar man mig så erbjuder man alltid gäster att sitta med och äta. Inga ursäkter. Samtidigt ska man inte tjata på gästen som tackar nej. Vill denne inte äta middag med oss så kan denne vänta i ett annat rum eller sitta med vid bordet utan att äta.

Hur gammal är du då?
Jag var barn på 70-talet, delvis 80-talet och jag tror svenskarna har blivit mer internationaliserade med åren tack vare Hollywood och annan kulturberikning.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Misstroendeomröstning på tisdag. Denna gången är det Morgan har snaran runt halsen. Magdalena säger att hela regeringen avgår om Morgan faller. Det tror jag inte på.

SD, M, L och KD kommer rösta för. Om de lyckas få alla sina ledamöter på plats på tisdag samlar de 174 mandat. En till behövs. Vilden Kakabaveh förhandlar med S nu. Kommer alla i C, MP och V vara lojala mot S? Kommer någon att rösta fel? Det här blir spännande.

Raderad medlem 51742

Guest
Misstroendeomröstning på tisdag. Denna gången är det Morgan har snaran runt halsen. Magdalena säger att hela regeringen avgår om Morgan faller. Det tror jag inte på.

SD, M, L och KD kommer rösta för. Om de lyckas få alla sina ledamöter på plats på tisdag samlar de 174 mandat. En till behövs. Vilden Kakabaveh förhandlar med S nu. Kommer alla i C, MP och V vara lojala mot S? Kommer någon att rösta fel? Det här blir spännande.
Egentligen skulle det väl vara perfekt för S om de fick ett misstroende mot sig och regeringen avgick. Då skulle de kunna krångla sig ur Turkietfrågan och låta en M-ledd regering ta Sverige in i NATO, samtidigt som S kan lägga allt krut på valrörelsen och slippa vara bundna av diverse strypsnaror. Visst, det är förknippat med stora risker och det gäller ju att vi inte hamnar i ett limbo fram till valet, men skulle inte förvåna mig om sådana överväganden spelade in i hur Magdalena Andersson reagerade idag.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Misstroendeomröstning på tisdag. Denna gången är det Morgan har snaran runt halsen. Magdalena säger att hela regeringen avgår om Morgan faller.
Är det ett hot eller ett löfte av Maggan?....

Oavsett, att/om regeringen avgår så är det HENNES BESLUT, inte oppositionens ansvar.

Varför är det så jävla svårt för sossar att ta eget ansvar?
Är det ungdomsförbundets hjärntvätteri som gör att S-ministrar inte kan sluta skylla bort och försöka lägga ansvaret på andra?

Är det inte kommunernas fel istället för justitieministern är vi haft 151 skjutningar på 151 dagar, avrättningar på öppen gata mitt på ljusa dagen och att barn hittar både handgranater och droger på sin skolgårdar så är det den borgerliga regeringens i början av 1990-talets fel...

V'et i Socialdemokraterna står för värdighet....

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad har hon Khababababvahe fått för löften av Sossarna?

Hon sa att "Om dom bryter löftena jag har fått om Turkiet så röstar jag emot dom"

Jävla kohandel om turkiet bäde nationellt och internationellt.

Men det är bra, misstroenderösta om gängvåldet, då kanske polis och rättsväsendet får samma uppvaknade som försvaret har fått i år...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Hon sa att "Om dom bryter löftena jag har fått om Turkiet så röstar jag emot dom"

Men det är bra, misstroenderösta om gängvåldet, då kanske polis och rättsväsendet får samma uppvaknade som försvaret har fått i år...
Hon fick igenom en hel lista med grejer sist. Fått galet mycket inflytande. Samtidigt kan de lova henne vad de vill. Efter valet är Kakabaveh inte i riksdagen.

Raderad medlem 51742

Guest

Kortfattat förhandlade Morgan Johansson fram en överenskommelse med Kakabaveh som bl.a. innebar att Sverige skulle fördjupa sitt samarbete med PYD/YPG i dess kamp för kurdernas rättigheter. Dess militära gren YPG ses som en terroristorganisation av Turkiet.

I synnerhet efter överenskommelsen (men även före) har Sverige skänkt miljardbelopp till PYD/YPG och deras väpnade kamp i Syrien.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur många personer krävs det för att skruva i en glödlampa i Sverige?
Rätt svar är Fem (5): En jurist som ser till att lagen följs, en HR-anställd som har skrivit riktlinjerna för arbetsmiljöarbetet, en konsult som har hbtq-certifierat arbetet, en kommunikatör som kontrollerar mediebilden av skruvandet och en person som skruvar i lampan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det är konstigt att det inte får mer uppmärksamhet i media att i förlängningen vilar Sveriges hela säkerhet (NATO) i händerna på Kakabaveh.

Detta är vad ansvarslös massinvandring leder till, bland annat. Självklart borde hon aldrig fått chansen att ens sitta i riksdagen, på sin höjd som fritidspolitiker i någon nämnd (där hittar vi inte många mena dock, det är väl inga arvoden).

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0