Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
…Om man jobbar. De sjuka som inte har ett nätverk runt sig får det svårt. Därför tycker till och med jag att akutsjukvård, mat och tak över huvudet för de som verkligen inte klarar sig själva ska vara skattefinansierat. Arbetsföra män och kvinnor ska inget ha.

Köper detta.
Min tanke är ändå att människor på riktigt vill hjälpa andra i nöd. Speciellt i homogena samhällen där man delar normer och värderingar med varandra och känner gemenskap med sina medmänniskor. Jag TROR att detta hade gått skitbra alldeles av sig självt för att folk helt frivilligt vill hjälpa varandra. Enklare också när man slipper betala för en skattefinansierad clownkurs och då jag faktiskt får välja om jag vill betala för akutsjukvård, mat och tak över huvudet till tant Agda eller Ahmad, eller båda.

Det är lite som de här cancergalorna och allt vad det heter som går på tv när det ska samlas in pengar. Känns som de slår rekord år efter år i insamlade pengar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här, Swisha utan Swish, lärde sig inte barnen på Sockenskolan så utvecklingen går framåt ! ?
Citat: "För en butik i Norrköping har bedrägerierna lett till att man har slutat acceptera Swish som betalningsmetod."
slut Citat

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är väl ändå inget som gör stöld, hot om våld och utpressning ok?
Optimal och optimal, det räcker väl med att folk håller sig till principen om att våld är fel och att de som utövar våld bör straffas.
Det är det man fick lära sig från fröknarna på dagis.
- Nej Pelle! Du får inte slå Olle i huvudet med spaden.
- Nej Pelle! Du får inte ta Olles leksak.

Jag gissar att någon procent inte har råd.
Det finns bara två skäl att kalla skatt stöld.

1. Man förespråkar 0% skatt.
Dvs staten ska inte ens kunna hålla en armé.
Vilket är lite världsfrånvänt.

2. Man tycker nivån på skatt ska vara exakt den man själv tycker är riktig och allt över är stöld.
Vilket är lite egocentrisk.

Vilket är ditt skäl?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
En dagisplats kostar cirka 150 KSEK per år för skattebetalarna. Tror du de betalar så mycket i länder där dagis inte är ”nästan gratis”?

Det är enkelt att finansiera det mesta utan skatt. Vägtullar, nätavgifter, betala fullpris för sjukvård med mera. Nattväktarstaten är svårare att ta betalt baserat på brukande så någon liten skatt för militär, polis och rättsväsende behövs alltid.

BNP ligger på runt 5000 miljarder med en skattekvot om drygt 40% = 2000 miljarder. Att sänka skatterna med 90% hade lämnat oss med en nattväktarstat i världsklass. Sannolikt kan man sänka ännu mer om man nöjder sig med bara det. Vi hade tripplat våra löner och köpkraft. No joke. Det blir väldigt mycket pengar över till dagisavgifter och vägtullar…

…Om man jobbar. De sjuka som inte har ett nätverk runt sig får det svårt. Därför tycker till och med jag att akutsjukvård, mat och tak över huvudet för de som verkligen inte klarar sig själva ska vara skattefinansierat. Arbetsföra män och kvinnor ska inget ha.
Jag tycker på alla sätt vi betalar för mycket skatt.
Jag kanske inte vill att vi skall betala lilla lite som du, om jag läst dina inlägg rätt.
Men det är bara en diskussion om nivåer, ett spel om summor.

Jag såg Guw's skrivning om prenumeration som intressant då jag inte sett det presenteras så förut.

Därför blir det ett intressant tankeexperiment att se om man skulle kunna finansiera allt (det mesta iaf) privat. :)

Du skriver att det skulle vara enkelt, jag är inte helt säker.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det här, Swisha utan Swish, lärde sig inte barnen på Sockenskolan så utvecklingen går framåt ! ?
Citat: "För en butik i Norrköping har bedrägerierna lett till att man har slutat acceptera Swish som betalningsmetod."
slut Citat
Mindre kul för den som sålt ett fordon för x antal tiotusingar privat. Undrar då om det går för att man inte inväntar bekräftelse på att pengarna landat på kontot? Fattar inte hur en bogusapp skulle kunna simulera den biten.
Väntat att det skulle komma och har hela tiden tyckt det verkar vara ett ihåligt system, som gjort för fiffiga fifflare.

Har naturligtvis inte swish. Jag orkar göra en överföring men alla betalningsformer har väl sina svagheter.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mindre kul för den som sålt ett fordon för x antal tiotusingar privat. Undrar då om det går för att man inte inväntar bekräftelse på att pengarna landat på kontot? Fattar inte hur en bogusapp skulle kunna simulera den biten.
Väntat att det skulle komma och har hela tiden tyckt det verkar vara ett ihåligt system, som gjort för fiffiga fifflare.

Har naturligtvis inte swish. Jag orkar göra en överföring men alla betalningsformer har väl sina svagheter.
Swishbedrägerier är inget nytt. Jag skrev om det på SH för flera år sedan. Det var en man som sålt sin bil och fått betalt via swish.
Så dök polisen upp.
Han var misstänkt för ID-kapning och för ha fört över pengar från en annan person till sitt Swishkonto.
Resultat, pengarna som han fått för bilen togs ifrån honom och bilen var borta. Själv kunde han anmäla ett bedrägeri. För han hade ju lämnat ifrån sig bilen frivilligt och blivit lurad.

Han lyckades övertyga polisen att han var oskyldig till ID-kapning och för ha fört över pengar från en annan person till sitt Swishkonto.
När jag skrev om det här var det väl ingen annan på SH som trodde ovan var sant.
Omöjligt var ordet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Paludan frikänd för att ha orskat upplopp i Skäggetorp.
Polisen hade inte rätt omhänderta honom.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bra om ämnet i Studio Ett idag (samt även P1 morgon).

De femton-till tjugoåringar som begår dessa brott idag, vad gjorde de för fem-tio år sedan?

Det är DÄR man stoppar denna utveckling. Inte genom att införa hårdare straff eller annat som inte omhändertar problemet ett dugg. Man måste släcka elden när det brinner, inte bara skaffa bättre skyddsmasker.
I GP skrev de för några år sedan att den typiske skytten i Göteborg kommit hit som 14-åring. Satts i Grundskolan ( 7an eller 8an) helt enligt reglerna. Naturligtvis lessnade han. Talande typ swahili och sitt folksspråk och kanske lite engelska med kanske 4 års skolgång.
För hur skulle han kunna hänga med undervisniningen på svenska på en nivå långt över vad han någonsin studerat ? !
Och dom tror det går bra, vad för folk är det ? Ja kolla in våra riksdagspolitiker.
Utsedda av partierna att bli valda. Pga av partilojalitet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bra om ämnet i Studio Ett idag (samt även P1 morgon).

De femton-till tjugoåringar som begår dessa brott idag, vad gjorde de för fem-tio år sedan?

Det är DÄR man stoppar denna utveckling. Inte genom att införa hårdare straff eller annat som inte omhändertar problemet ett dugg. Man måste släcka elden när det brinner, inte bara skaffa bättre skyddsmasker.
I GP skrev de för några år sedan att den typiske skytten i Göteborg kommit hit som 14-åring. Satts i Grundskolan ( 7an eller 8an) helt enligt reglerna. Naturligtvis lessnade han. Talande typ swahili och sitt folksspråk och kanske lite engelska med kanske 4 års skolgång.
För hur skulle han kunna hänga med undervisniningen på svenska på en nivå långt över vad han någonsin studerat ? !
Och dom tror det går bra, vad för folk är det ? Ja kolla in våra riksdagspolitiker.
Utsedda av partierna att bli valda. Pga av partilojalitet.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det finns bara två skäl att kalla skatt stöld.

1. Man förespråkar 0% skatt.
Dvs staten ska inte ens kunna hålla en armé.
Vilket är lite världsfrånvänt.

2. Man tycker nivån på skatt ska vara exakt den man själv tycker är riktig och allt över är stöld.
Vilket är lite egocentrisk.

Vilket är ditt skäl?
Är det egocentriskt att ifrågasätta ett högt skattetryck?
Vem är du att avgöra vad ett normalt skattetryck är, (liksom jag, därför för man en diskussion).

Vi är ständigt i topp när det gäller skatt samtidigt som vi har ett samhälle som sakta med säkert kollapsar.
Det är liksom inte enbart kommunalskatt på 28-33% vi betalar.
Vi har arbetsgivaravgift, moms på i princip allt vi handlar, stora mängder punktskatter (på saker du antagligen inte hade någon aning om), tv-licens, ett av världens högsta drivmedelspriser.
The list goes on.

När tom sossarna måste ge bidrag till oss som arbetar och betalar skatt, ja, då är något fel.

Jag håller med Leif Östling.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vem är du att avgöra vad ett normalt skattetryck är, (liksom jag, därför för man en diskussion).

Vi är ständigt i topp när det gäller skatt samtidigt som vi har ett samhälle som sakta med säkert kollapsar.
Vi har arbetsgivaravgift, moms på i princip allt vi handlar, stora mängder punktskatter (på saker du antagligen inte hade någon aning om), tv-licens, ett av världens högsta drivmedelspriser.
The list goes on.

När tom sossarna måste ge bidrag till oss som arbetar och betalar skatt, ja, då är något fel.

Jag tror du får läsa inlägget igen.

Raderad medlem 51742

Guest

The list goes on.

Det är skillnad på att vilja ha en lägre skattenivå med en mindre stat, till och med en betydligt mindre sådan, och att principiellt vara emot hela idén om en stat och beskattning. Misstänker att när man tar det senare perspektivet och uttrycker sig om detta i absoluta termer handlar det i de flesta fall om att man vill spetsa till debatten snarare än att man verkligen tror det skulle fungera.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tycker på alla sätt vi betalar för mycket skatt.
Jag kanske inte vill att vi skall betala lilla lite som du, om jag läst dina inlägg rätt.
Men det är bara en diskussion om nivåer, ett spel om summor.

Jag såg Guw's skrivning om prenumeration som intressant då jag inte sett det presenteras så förut.

Därför blir det ett intressant tankeexperiment att se om man skulle kunna finansiera allt (det mesta iaf) privat. :)

Du skriver att det skulle vara enkelt, jag är inte helt säker.
Det mesta finns ju redan i privat regi. Skolor, sjukhus, dagis med mera. Det handlar bara om att staten ska ta sin hand ifrån det och låta alla kloka människor organisera och betala för det själva. Jag tror det hade varit mycket enkelt men jag ser också risken att fler kan trilla mellan stolarna.

Att förändra allt på en natt tror jag inte på. Det behöver ske stegvis där ägandet flyttas från staten till marknaden. Min fasta övertygelse är att en konkurrensutsatt marknad alltid presterar bättre än en tvångsfinansierad stat.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det mesta finns ju redan i privat regi. Skolor, sjukhus, dagis med mera. Det handlar bara om att staten ska ta sin hand ifrån det och låta alla kloka människor organisera och betala för det själva. Jag tror det hade varit mycket enkelt men jag ser också risken att fler kan trilla mellan stolarna.

Att förändra allt på en natt tror jag inte på. Det behöver ske stegvis där ägandet flyttas från staten till marknaden. Min fasta övertygelse är att en konkurrensutsatt marknad alltid presterar bättre än en tvångsfinansierad stat.
Staten är i de allra flesta fall en usel ägare.
I vissa fall kanske usel är det bästa som går att få.
Säg att staten säljer E4'an från Gävle till Örnsköldsvik till en privat investerare.
Min gissning är att det kommer utnyttjas av köparen på ett sätt som inte gynnar någon annan än köparen.
Så viss infrastruktur tror jag, för samhällets skull, bör drivas och ägas av staten hur uselt det än blir.
Annars tror jag i stort sett staten bör ha en övervakade funktion snarare än levererande.
Dvs se till att de regler som resp marknad tar fram efterlevs.
Gällande tex vägbyggen, husbyggen, i skolan, i livsmedelsindustrin osv.
Tyvärr är staten ju usel att övervaka också. :(
Men om staten bara (förutom armé, vägar etc) hade att övervaka efterföljande av överenskomna regler kanske de skulle göra ett bättre jobb.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Staten är i de allra flesta fall en usel ägare.
I vissa fall kanske usel är det bästa som går att få.

Så viss infrastruktur tror jag, för samhällets skull, bör drivas och ägas av staten hur uselt det än blir.

Vi trodde att staten var en usel ägare till järnvägen, att SJ gamle vän var skit.

Sedan privatiserade vi järnvägen och då fick vi ett nytt perspektiv på vad som är skit.

Okej, även jag skrattar åt dom äckliga inplastade ostmackorna och vattenkarafferna i varje vagn som hade ett helt ekosystem växandes i sig.

Nuförtiden kan man i alla fall köpa pulverkaffe gjort på äckligt vatten från en vattentank som aldrig rengjorts och en inplastad äcklig ostmacka för strax under hundringen, om det ens kommer något tåg...

Bilprovningen som skulle bli så bra i privat regi kostar nu över 700:-/10min för att en hålögd gymnasieavhoppare ska hacka hål på underedsmassan och grundlacken under bilen.

Finnarna varnade oss, det blev dubbels så dyrt att besikta där när det privatiserades.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Nej, det går hand i hand.
Är skatten oproportionerligt hög sett till utdelningen till ägarna (skattebetalarna) så kan man absolut kalla det för stöld.
Det jag skriver, om du läser igen, är att tycka att bara ens egen gräns för skatt är OK och allt över det är stöld är egocentriskt.
Jag skriver absolut ingenstans att kritisera skattetrycket är egocentriskt.

Så skriver igen.
1.Tycker du att det är 0% skatt som är ok är du lite världsfrånvänd.
2. Är det bara just din gräns som är OK och allt över är stöld är du lite egocentrisk.

Kan inte förklaras tydligare än så.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vi trodde att staten var en usel ägare till järnvägen, att SJ gamle vän var skit.

Sedan privatiserade vi järnvägen och då fick vi ett nytt perspektiv på vad som är skit.

Okej, även jag skrattar åt dom äckliga inplastade ostmackorna och vattenkarafferna i varje vagn som hade ett helt ekosystem växandes i sig.

Nuförtiden kan man i alla fall köpa pulverkaffe gjort på äckligt vatten från en vattentank som aldrig rengjorts och en inplastad äcklig ostmacka för strax under hundringen, om det ens kommer något tåg...

Bilprovningen som skulle bli så bra i privat regi kostar nu över 700:-/10min för att en hålögd gymnasieavhoppare ska hacka hål på underedsmassan och grundlacken under bilen.

Finnarna varnade oss, det blev dubbels så dyrt att besikta där när det privatiserades.
Ja, jag tror inte nödvändigtvis att allt ska privatiseras.
Möjligen kan en del infrastruktur (räls, vägar etc) och samhällsfunktioner (armé, polis etc) drivas av staten.
Men då gärna utföras av det privata.
Sedan ska staten hellre övervaka så regler följs.

Allt imo. :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, jag tror inte nödvändigtvis att allt ska privatiseras.
Möjligen kan en del infrastruktur (räls, vägar etc) och samhällsfunktioner (armé, polis etc) drivas av staten.
Men då gärna utföras av det privata.
Sedan ska staten hellre övervaka så regler följs.

Allt imo. :)

Det spelar ingen roll om staten äger rälsen om sen olika bolag ska köra på den, är ett av dom bolagen skit så står det ett tåg stilla mellan mig och den plats jag vill åka till.

Om inte annat så skyller bolaget jag åker med på ett annat bolag eller rälsägaren för förseningarna, så fungerar det idag.

Senast jag skulle åka tåg upp till Boden åkte jag nattåget från Stockholm som (då) kördes av SJ, då stod det något jävla Norrtåg och blockerade någonstans (förvisso inte så länge)

SJ skyllde på Nortåg, Norrtåg skyllde på rälsen/växeln och jag ger mig fan på att den som sköter om rälsen hade skyllt det på SJ

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0