Vadå skäl? En spade kallas för en spade för att det är en spade. Utpressning eller olaga hot kanske är bättre ordval?Det finns bara två skäl att kalla skatt stöld.
Oavsett, det sker inte frivilligt så något brott är det. Jag har ingen rätt till dina pengar. Tar jag dem ifrån dig utan ditt medgivande så begår jag ett brott. Att jag för en delmängd av pengarna köper ett par kanelbullar och ger till dig gör ingen skillnad i sak.
En arme(eller ett försvar) kräver ingen stat. Misstänker att detta är något av det första folk är beredda att betala för helt frivilligt.1. Man förespråkar 0% skatt.
Dvs staten ska inte ens kunna hålla en armé.
Vilket är lite världsfrånvänt.
Om jag får orera om hur jag tror det hade sett ut så tror jag försvaret hade byggts lokalt, utifrån det man vill försvara först sas dvs sin familj och hembygd sen hade man samordnat/övat/byggt större enheter eller vad man nu vill kalla av det hela. Gillar tanken som var/är med hemvärn, det är lite vacker på något sätt.
Ja det verkar vara en konstig hållning, principlös. Att ta någon annans egendom är fel. Som att det skulle vara ok att jag roffar åt mig tre av dina hjul på bilen. Tar jag fyra så är det stöld.2. Man tycker nivån på skatt ska vara exakt den man själv tycker är riktig och allt över är stöld.
Vilket är lite egocentrisk.
Det är principiellt. Jag får inte tvinga av dig din portmonnä. Du äger den, den är din och du bestämmer vad som ska hända med den. Om det kallas stöld så är det det.Vilket är ditt skäl?
Fö är inte järnvägen privatiserad. Pseudoprivatiserad möjligen. Staten upphandlar, styr, reglerar och beskattar fortfarande. Precis som skolan. Statens läroplan gäller.