Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Ok styrmedel för att främja folkhälsan. Bra att staten bestämmer vad vi får stoppa i oss. Var är motsvarande skattesänkning på, enligt staten, nyttiga saker?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Ok styrmedel för att främja folkhälsan. Bra att staten bestämmer vad vi får stoppa i oss. Var är motsvarande skattesänkning på, enligt staten, nyttiga saker?

Alkohol- och tobaksskatterna är effektiva styrmedel för att förbättra folkhälsan...
Genom att vi konsumerar mindre av något då det beskattas? Hur är det då med skatt på arbete? Gäller samma sak där?
Vad ska de göra med pengarna?

Vilken lekstuga. Det är väl inte en jävel som ska lägga sig i om en tjomme vill köpa en bira av en annan tjomme. Det är ju helt sjukt. Den affären kan de göra upp helt själva.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad ska de göra med pengarna?
Det är min huvudfråga. Svaret är sannolikt höja utgifterna. Det slår tamigfan aldrig fel. Skatter och utgifter kan man aldrig sänka, det ska bara öka.

Vi måste få in politiker som inte strösslar pengar överallt och som låter folk behålla sin lön. De enda politikerna som i efterkrigstid gått lite i rätt riktning är regereingen Persson som bantade en del utgifter och regeringen Reinfeldt som både sänkte skatter och utgifter.

Skatt är stöld.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alkohol kan jag koka själv, tobak blir ett helvete att odla här uppe.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du försökt?
Åhus-Alida borde du kunna odla även i Umeå?
Jag kan fan inte ens odla maskrosor i gräsmattan, men jag känner folk som odlar tomater och annat som har odlat tobaksplantor och säger att dom växer dåligt här uppe.

Nu vet jag inte hur seriöst försök det var, dom hade två plantor bara.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Börjat? Det håller ni väl alltid på med?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inga konstigheter. Cirkulera!
Kanske inte riktigt, folk är upprörda men det stannar nog vid "vad man skulle göra" medelst en arg tweet. Vad som hade behövts är att folk (män) hade åkt ner i betydande antal och spontanbeskyddat kvinnorna. Finns rätt många ukrainare här som byggjobbar. Kanske kvinnorna och barnens bästa chans. Ligger ute i skogen med långt till såväl Olofström som Kyrkhult, Vilshult lite närmre. Det finns inget i dessa orter utom Olofström. Skulle tro obefintlig kommunikation utom skolskjutsar. De är illa ute, ukrainskorna. Isolerade med hatiska män ute i bushen, eller tassamarkerna som man säger lokalt.

Hoppas innerligt att folk åker dit i mängder och badar i sommar. Inte lämna över denna idyll.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kanske inte riktigt, folk är upprörda men det stannar nog vid "vad man skulle göra" medelst en arg tweet. Vad som hade behövts är att folk (män) hade åkt ner i betydande antal och spontanbeskyddat kvinnorna. Finns rätt många ukrainare här som byggjobbar. Kanske kvinnorna och barnens bästa chans. Ligger ute i skogen med långt till såväl Olofström som Kyrkhult, Vilshult lite närmre. Det finns inget i dessa orter utom Olofström. Skulle tro obefintlig kommunikation utom skolskjutsar. De är illa ute, ukrainskorna. Isolerade med hatiska män ute i bushen, eller tassamarkerna som man säger lokalt.

Hoppas innerligt att folk åker dit i mängder och badar i sommar. Inte lämna över denna idyll.
Jag undrar var alla värdegrundsvurmande feminister är, folk som "rasar" och gråter ut över detta i media osv.
Och vad säger världens första feministiska regering? Enklare att tvinga bolag att ha 50/50 fördelning i styrelsen, gnälla över den toxiska maskuliniteten och manspreading. Eller är den frågan mer känslig att peta i bara?

Är inte detta lågt hängande frukt i jämställdhetens namn?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är min huvudfråga. Svaret är sannolikt höja utgifterna. Det slår tamigfan aldrig fel. Skatter och utgifter kan man aldrig sänka, det ska bara öka.

Vi måste få in politiker som inte strösslar pengar överallt och som låter folk behålla sin lön. De enda politikerna som i efterkrigstid gått lite i rätt riktning är regereingen Persson som bantade en del utgifter och regeringen Reinfeldt som både sänkte skatter och utgifter.

Skatt är stöld.
Ja, fast då kan de ju själva välja vad de vill göra med den.
Så kan vi väl ändå inte ha det?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi måste få in politiker som inte strösslar pengar överallt och som låter folk behålla sin lön.
Ja, fast då kan de ju själva välja vad de vill göra med den.
Så kan vi väl ändå inte ha det?

Vad ska vi med dom till öht?
Folk kan väl själva få bestämma vad de vill spendera sina pengar på.

Skatt är stöld.
Vilket är olagligt för nästan alla människor - men inte alla. Inkonsekvent hyckleri, folk har inga principer öht.
Antingen är det ett brott att ta en person pengar mot dess vilja eller så är det inte det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad ska vi med dom till öht?
Folk kan väl själva få bestämma vad de vill spendera sina pengar på.

Vilket är olagligt för nästan alla människor - men inte alla. Inkonsekvent hyckleri, folk har inga principer öht.
Antingen är det ett brott att ta en person pengar mot dess vilja eller så är det inte det.

Det är inte en skatt, det är en prenumeration på Svensk välfärd, tycker du att den har blivit skit på sistone så kan du ta dina pengar och flytta och säga upp prenumerationen.

Frågan är bara vilken välfärd man ska prenumerera på istället?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är inte en skatt, det är en prenumeration på Svensk välfärd, tycker du att den har blivit skit på sistone så kan du ta dina pengar och flytta och säga upp prenumerationen.

Frågan är bara vilken välfärd man ska prenumerera på istället?
Jag säger gärna upp prenumerationen men bor kvar. Hade inte det varit ett bra alternativ? Jag klarar mig utan någon prenumeration.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag säger gärna upp prenumerationen men bor kvar. Hade inte det varit ett bra alternativ? Jag klarar mig utan någon prenumeration.
Om vi bara haft en optimalt libertariansk värld...?
Jag förstår vad du menar men i prenumerationen ingår infrastruktur för el, internet, vägar, bussar, tåg, skola, sjukvård, dagis, pappaledigt, polis, armé, NATO osv.
Undrar vad det skulle kosta att betala ett marknadsmässigt pris för delarna man använder? :va
Gissar att endast någon procent skulle ha råd.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag förstår vad du menar men i prenumerationen ingår infrastruktur för el, internet, vägar, bussar, tåg, skola, sjukvård, dagis, pappaledigt, polis, armé, NATO osv.
Undrar vad det skulle kosta att betala ett marknadsmässigt pris för delarna man använder? :va
En natt med mycket dricka skapade vi ett utkast till en ny deklarationsblankett, där man själv fick välja vilken procentsats av skatten som skulle användas till vad.

Det fanns även en ruta för skattesänkning

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
En dagisplats kostar cirka 150 KSEK per år för skattebetalarna. Tror du de betalar så mycket i länder där dagis inte är ”nästan gratis”?

Det är enkelt att finansiera det mesta utan skatt. Vägtullar, nätavgifter, betala fullpris för sjukvård med mera. Nattväktarstaten är svårare att ta betalt baserat på brukande så någon liten skatt för militär, polis och rättsväsende behövs alltid.

BNP ligger på runt 5000 miljarder med en skattekvot om drygt 40% = 2000 miljarder. Att sänka skatterna med 90% hade lämnat oss med en nattväktarstat i världsklass. Sannolikt kan man sänka ännu mer om man nöjder sig med bara det. Vi hade tripplat våra löner och köpkraft. No joke. Det blir väldigt mycket pengar över till dagisavgifter och vägtullar…

…Om man jobbar. De sjuka som inte har ett nätverk runt sig får det svårt. Därför tycker till och med jag att akutsjukvård, mat och tak över huvudet för de som verkligen inte klarar sig själva ska vara skattefinansierat. Arbetsföra män och kvinnor ska inget ha.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Det är väl ändå inget som gör stöld, hot om våld och utpressning ok?
Optimal och optimal, det räcker väl med att folk håller sig till principen om att våld är fel och att de som utövar våld bör straffas.
Det är det man fick lära sig från fröknarna på dagis.
- Nej Pelle! Du får inte slå Olle i huvudet med spaden.
- Nej Pelle! Du får inte ta Olles leksak.

Jag gissar att någon procent inte har råd.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning