Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Sverige vill bli som USA. Kolla vid 4 minuter in! Han sa det för 9 år, sedan långt innan vår amerikanisering gått lika långt.
Gäss!
https://www.youtube.com/watch?v=H7625LKgDOc
Jag såg den sekvensen igår.
Men det bästa med Sverige är att med skygglappar så ser vi bara det som är "bra" men verkligheten tar inte hänsyn till det...
Det drabbar inte mig, jag får det bättre...
Jag tror nog att man även ser det man inte vill se, men tycker att fördelarna ändå överväger utifrån sitt eget perspektiv.
Trots finanskriser då och då har man i Sverige oavkortat haft det rätt gott ställt under hela efterkrigstiden. Vissa bättre än andra och tillhör man den kategorin som inte ”behöver” samhällets tjänster mer än nyttjande av infrastrukturen. Då är det nog enkelt att titta på USA som en förebild. Där finns både misär och enorma förmögenheter. Mer eller mindre accepterat som en del i den amerikanska drömmen.
Nu tror jag inte att det är bra att man blir curlad att samhället alltid tar hand om en. Att man fråntar människors självständighet genom att göra dem till passiva bidragstagare och beroende av det. Sverige har mycket att arbeta med.
Till skillnad från USA har Sverige väldiga trösklar för de som kommer hit. I USA har man en mentalitet där man släpper fram folk som kämpar och vill något. Jag tror inte att de som kommer hit vill ha ”bidrag” och vara beroende av en stats godtycklighet. De flesta vill säkert bidra för att tjäna sitt eget uppehälle åtminstone.
De allra flesta man träffar från andra kulturer är inte olikt en själv. Rötäggen finns överallt oavsett vilken kulturell bakgrund vi har. Det är en liten klick som förpestar för den stora massan. Sätt stopp för dem.
Se till att de som är unga får bra förutsättningar att integreras i samhället. Resten kommer att lösa sig över tid.
Det är inte första gången i historiken som världen är polariserad. Där det sker folkförflyttningar på grund av krig och elände. Alla tidigare civilisationer går igenom detta förr eller senare. Människan har överlevt.