Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Energiforsk kollade det där, typ.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
SD 4% större än M enligt SVT/Novus.
Hur mycket större behöver man vara för att vara statsministerkandidat?
Fortfarande jämt mellan blocken där S leder med 0.3%.

Raderad medlem 51742

Guest
Det blir intressant att se vad som händer om högersidan får majoritet efter valet, men där SD är låt säga 5 procentenheter större än M. Frågan är om SD i ett sånt läge skulle vika sig rejält och acceptera en M-ledd regering där de kanske inte ens sitter med eller om övriga partier skulle tvingas till rejäla positionsförflyttningar. Känns som upplagt för ännu en mandatperiod präglad av stök och extrema svårigheter att få till en handlingskraftig regering.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det blir intressant att se vad som händer om högersidan får majoritet efter valet, men där SD är låt säga 5 procentenheter större än M. Frågan är om SD i ett sånt läge skulle vika sig rejält och acceptera en M-ledd regering där de kanske inte ens sitter med eller om övriga partier skulle tvingas till rejäla positionsförflyttningar. Känns som upplagt för ännu en mandatperiod präglad av stök och extrema svårigheter att få till en handlingskraftig regering.
Kan aldrig tänka mig att man inte sitter (försöker sitta) i regeringen om man blir tydligt största parti i ett vinnande block.
Allt annat vore ju ett svek mot de egna väljarna.

Raderad medlem 51742

Guest
Kan aldrig tänka mig att man inte sitter (försöker sitta) i regeringen om man blir tydligt största parti i ett vinnande block.
Allt annat vore ju ett svek mot de egna väljarna.
Ja, men det innebär ju då samtidigt att M och i synnerhet L tvingas svika sina väljare, då de varit väldigt tydliga med att det inte är aktuellt att sitta i regering ihop med SD. Jimmie Åkesson som statsminister är antagligen fullkomligt uteslutet för dem. Frågan är hur svårt det kommer vara för dem att ändra sig så att de åtminstone accepterar att ha SD i regeringen utan att leda den, alternativt att SD finner sig i att hålla sig utanför regeringen mot att de istället får väldigt starkt genomslag för sin politik genom uppgörelser.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det kulle bli så, Jimmi kräver Statsministerposten, då skulle dom andra partierna "föra samtal inom partiet" eller "ha en omröstning bland ombuden" och senare lydigt sitta i regering med SD/Jimmie.

Mackten framför allt... Har du inte sett vilka oheliga jävla konstellationer som har ingåts tidigare för att få sitta med vid köttgrytorna

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Ja, men det innebär ju då samtidigt att M och i synnerhet L tvingas svika sina väljare, då de varit väldigt tydliga med att det inte är aktuellt att sitta i regering ihop med SD. Jimmie Åkesson som statsminister är antagligen fullkomligt uteslutet för dem. Frågan är hur svårt det kommer vara för dem att ändra sig så att de åtminstone accepterar att ha SD i regeringen utan att leda den, alternativt att SD finner sig i att hålla sig utanför regeringen mot att de istället får väldigt starkt genomslag för sin politik genom uppgörelser.
Ja, därav "försöka sitta". ;)

Det är ju precis så att Jimmie antagligen inte blir tolererad som statsminister.
KD - Ganska troligt.
M - Inte så troligt.
L - Ganska otroligt.
Alla andra "hell no!".

Visst, sakpolitik är, eller borde iaf vara, det viktigaste.
Men sitter man som tydligt största parti i det vinnande blocket har man en skyldighet mot sina väljare att försöka imo.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Om det kulle bli så, Jimmi kräver Statsministerposten, då skulle dom andra partierna "föra samtal inom partiet" eller "ha en omröstning bland ombuden" och senare lydigt sitta i regering med SD/Jimmie.

Mackten framför allt... Har du inte sett vilka oheliga jävla konstellationer som har ingåts tidigare för att få sitta med vid köttgrytorna
Möjligt, efter några rundor till talmannen med följande "toleransval av statsminister".

Nja, nu är det ju andra människor som står runt köttgrytorna så jag tror ev konstellationer blir något mindre oheliga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Möjligt, efter några rundor till talmannen med följande "toleransval av statsminister".

Nja, nu är det ju andra människor som står runt köttgrytorna så jag tror ev konstellationer blir något mindre oheliga.

Ja, det blir nog inte något extremparti runt 4% spärren som dikterar villkoren i en högrregering...

Raderad medlem 51742

Guest

Fast jag tror ändå att det är oerhört stor skillnad när det gäller frågan om vilken statsministerkandidat och andra regerings- eller stödpartier som ett mindre parti kan acceptera och vilken syn de partier har som själva gör anspråk på statsministerposten.

Såväl M som S har byggt hela sin identitet på att vara regeringsbildande partier. Jag tror det är fullkomligt uteslutet att någon av de partierna skulle acceptera en annan regering än en där de själva innehar statsministerposten, oavsett om det gäller t ex en SD-ledd regering där M ingår eller en C-ledd regering där S ingår. I alla fall inte utan att nuvarande partiledningar och andra tongivande personer först har bytts ut mot en ny generation politiker.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Fast jag tror ändå att det är oerhört stor skillnad när det gäller frågan om vilken statsministerkandidat och andra regerings- eller stödpartier som ett mindre parti kan acceptera och vilken syn de partier har som själva gör anspråk på statsministerposten.

Såväl M som S har byggt hela sin identitet på att vara regeringsbildande partier. Jag tror det är fullkomligt uteslutet att någon av de partierna skulle acceptera en annan regering än en där de själva innehar statsministerposten, oavsett om det gäller t ex en SD-ledd regering där M ingår eller en C-ledd regering där S ingår. I alla fall inte utan att nuvarande partiledningar och andra tongivande personer först har bytts ut mot en ny generation politiker.
Så kan det mycket väl vara.

Men jag tycker fortfarande Jimmie har en skyldighet gentemot sina väljare att försöka om man blir tydligt största parti.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jahaja, ingen större förlust !
Undrar vem som ordnade det hela, gav honom kontraktet, uppdragsgivare ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Lite från EON
1661172632371.png
Lite från Riksdagen
1661172704252.png
Men som redan skrivits, enklaste sättet sänka elpriserna är att stänga exportöverföringarna till EU för underhåll.........

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Man undrar hade det kunna hända i nåt annat jämförbart land, tex Danmark?
Eller tex Finland eller Turkiet ?
Apropå citat
" I går, torsdagen den 7 juli, omringades en polispatrull i Uddevalla av ett gäng som lyckades frita en person som polisen just hade gripit. Men Lars Eckerdal, chef för polisen i Fyrbodal, menar att händelsen inte är ett tecken på att polisen har tappat kontrollen." från # 9888

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lite från EON
View attachment 475425
Lite från Riksdagen
View attachment 475426
Men som redan skrivits, enklaste sättet sänka elpriserna är att stänga exportöverföringarna till EU för underhåll.........
Går väll hoppas någon grinig jävel går förbi med en yxa o hugger av kabeln.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Men hur skulle det se ut, om svenska politiker främst brydde sig om Sverige?
Bryter säkert mot något jätteviktigt som någon jätteviktig person skrivit på ett jätteviktigt papper.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men hur skulle det se ut, om svenska politiker främst brydde sig om Sverige?
Bryter säkert mot något jätteviktigt som någon jätteviktig person skrivit på ett jätteviktigt papper.
För mig handlar denna frågan inte om att bry sig om Sverige eller ej. På kort sikt kan de säkert vara bra för elkonsumenterna att på något sätt stänga av handeln med utlandet. På lång sikt är det förödande. Risken är att andra länder gör samma sak mot oss när det krisar. Då kan vi få akut elbrist. Att begränsa internationell efterfrågan på svensk el gör skapar inte heller incitament för att nyinvestera i svensk elproduktion. Tvärtom.

Nu vill folk begränsa elhandeln för att vi ska få det billigare på hemmaplan. Hade risken varit att vi skulle få långvarig blackout i Sverige hade jag också lutat åt den lösningen, men inget pekar på det.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin