Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns det nyare statistik eller har man slutat dela upp det på senare år?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Bestämde mig efter att senast åkt til Boden vilket blir 25 mil, betalat 699 kr och tagit ledigt en halv dag från jobbet att nu är det färdig besiktat, kommer att göra detta vid "lämpligt tillfälle". Om jag ska till en plats med en besiktningsstation och lyckas få en tid besiktar jag annars väntar jag till lämpligt tillfälle. 1500 kr i böter är billigt mot att besikta, det två hojarna som kräver besiktning kommer jag att försöka besikta men bilar och släp tar jag om jag passerar och kan få en tid annars får det helt enkelt vara.

Den mobila besiktningen i Norrbotten var väl bättre än ingen men den var ju också extremt tryck så man hade väldigt svårt att få tider.

Jag vet att jag kommer att bryta mot lagen med att köra obesiktat och har med det i kalkylen.
SMC har också upptäckt att "marknaden" inte fungerar i hela landet. Ja, den fungerar på det sättet att där det inte finns pengar att tjäna, som i norr, där finns det bara firmor som vill förlora pengar...
I en intervju med SVT Jämtland säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han överväger att återreglera besiktningsmarknaden för fordon sedan Bilprovningen lade ner sin mobila verksamhet. Gör inte branschen något snart så får jag vidta åtgärder, säger Eneroth.
1660679707225.png

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
SMC har också upptäckt att "marknaden" inte fungerar i hela landet. Ja, den fungerar på det sättet att där det inte finns pengar att tjäna, som i norr, där finns det bara firmor som vill förlora pengar...
I en intervju med SVT Jämtland säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han överväger att återreglera besiktningsmarknaden för fordon sedan Bilprovningen lade ner sin mobila verksamhet. Gör inte branschen något snart så får jag vidta åtgärder, säger Eneroth.
View attachment 475188

Jag ska besikta Trajan på fredag, blir Boden ca 24 mil för att besikta. Nu blir det kanske att fortsätta söderut så då gör det väl inget men 4 tim ledigt från jobbet krävs det för att besikta denna gång.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ska besikta Trajan på fredag, blir Boden ca 24 mil för att besikta. Nu blir det kanske att fortsätta söderut så då gör det väl inget men 4 tim ledigt från jobbet krävs det för att besikta denna gång.
Men några uppoffringar, förutom betala högre priser, måste man väl göra för att få fri företagsamhet! :tungan

Nu är det lite lättare här nere men när jag skulle besiktiga banhojen fick jag leta lite. Nu var det tur att det fanns tid i E-tuna bara 7 mil bort och besiktningsmannen hade kört R1 tidigare.
Han justerade lyset eftersom det, naturligtvis, stod fel istället för att ge en etta som brukligt.
Så nu är det E-tuna som gäller i framtiden för mig, föga upplyftande för er som inte behöver köra 7 krokiga mil enkel väg. :(

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men några uppoffringar, förutom betala högre priser, måste man väl göra för att få fri företagsamhet! :tungan

Nu är det lite lättare här nere men när jag skulle besiktiga banhojen fick jag leta lite. Nu var det tur att det fanns tid i E-tuna bara 7 mil bort och besiktningsmannen hade kört R1 tidigare.
Han justerade lyset eftersom det, naturligtvis, stod fel istället för att ge en etta som brukligt.
Så nu är det E-tuna som gäller i framtiden för mig, föga upplyftande för er som inte behöver köra 7 krokiga mil enkel väg. :(

Här är det dåligt med tider, jag skulle boka en ny tid till Trajan om två år redan nu om jag bara kunde. Sen är det ju trevligt att som förra året då jag i maj bokade en tid för KLR:en i augusti i Kalix att sen bli uppringd i juni att Opus inte kan besikta hojar i Kalix. Var ett jäkla sökande för att få en tid då men hittade tillslut en i Boden.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Shit pomfritt, då vill man inte få några tvåor

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kalix har utbildat en gubbe för MC-besiktning nu.
Vet att det varit tal om det, frågade då jag besiktade bilen därför nåt år sen hur det blir då han som besiktade gått i pension. Fick intrycket av att dom som jobbade där var måttligt intresserade av MC trots att dom skulle få MC-kortet gratis av Opus.

Är det nyligt detta har skett? Testade söka en tid på Kawan men får inga tider i Kalix. Allmänt hårt bokat eller har dom inte startat med MC igen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet att det varit tal om det, frågade då jag besiktade bilen därför nåt år sen hur det blir då han som besiktade gått i pension. Fick intrycket av att dom som jobbade där var måttligt intresserade av MC trots att dom skulle få MC-kortet gratis av Opus.

Är det nyligt detta har skett? Testade söka en tid på Kawan men får inga tider i Kalix. Allmänt hårt bokat eller har dom inte startat med MC igen?

Ja, dom hade svårt att få utbildningen ordnad under pandemin.
Jag besiktade bilen i juni då frågade jag och fick info om att dom hade en MC-gubbe nu med ett finger pekande på honom. Jag känner inte igen honom sen tidigare, lite yngre än de övriga gubbarna.
Jag har inte fått någon hoj klar för besiktning i sommar så jag har inte testat själv.

Varför det inte går att boka vet jag inte, det borde ju finnas tider att se framåt hösten även om dom är fullbokade nu.
Det är väl bara prova boka bilen så ser du hur dom har med tider.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De besiktar bara MC en bit in i september pga ”risk för halka”…
Själv fick jag åka till Haparanda för att besikta hojen. Kamraten hittade en återbudstid i Boden - samtidigt med honom var där en kille från Åre som hade åkt 60 mil enkel väg för att få sin hoj besiktad.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nått jag inte begriper, tycker man att (s) gjort ett bra jobb de senaste 8 åren.
Varför ska man då rösta på (c) i september 2022 ? Det måste väl vara vettigare rösta på (s) !
1660726022385.png

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är ju för att dom vuxna har förlegade könsstereotyper, om en kille lagar mat eller en tjej snickrar så måste dom ju så klart vara homos?

Det kanske kan vara bra att utbilda nästa generation till att det är okej att gilla att sy som kille och att spela fotboll som tjej och att det inte har med sexualitet att göra
När jag gick i nian 1979-1980 så var vi en annorlunda klass. Vi hade fler killar än tjejer i syslöjden, och fler tjejer än killar i träslöjden. Det var inte direkt vanligt på den tiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag gick i nian 1979-1980 så var vi en annorlunda klass. Vi hade fler killar än tjejer i syslöjden, och fler tjejer än killar i träslöjden. Det var inte direkt vanligt på den tiden.

När jag gick i nian var vi exakt lika många, eftersom båda delarna var obligatoriskt.
En termin av varje.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nått jag inte begriper, tycker man att (s) gjort ett bra jobb de senaste 8 åren.
Varför ska man då rösta på (c) i september 2022 ? Det måste väl vara vettigare rösta på (s) !
View attachment 475210
Var det inte "Landsbygdspartiet" som var drivande för att privatisera Bilprovningen?
Men för Stureplanscentern är det kanske för långt bort för att se att det inte blev bra i hela landet...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Här är det dåligt med tider, jag skulle boka en ny tid till Trajan om två år redan nu om jag bara kunde. Sen är det ju trevligt att som förra året då jag i maj bokade en tid för KLR:en i augusti i Kalix att sen bli uppringd i juni att Opus inte kan besikta hojar i Kalix. Var ett jäkla sökande för att få en tid då men hittade tillslut en i Boden.
Nu gnäller du bara, privatiseringen är bra! Dessutom har det blivit fler ställen att besiktiga på. :fakta:tummenupp

Olyckskorparna hade fel om avregleringen av bilprovningen

...

Tillgången på besiktningsstationer har ökat och kvaliteten på själva besiktningen är av allt att döma god.

Men dyrare då? Icke när "marknaden" får styra är det inte dyrare utan en effektivitetshöjning som vi alla ska glädjas åt. :7peta

I stället ska prisökningen ses som en effektivitetshöjning, där underskottet på besiktningsstationer justerats genom ett högre pris och att marknaden fungerar bättre.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin