Sverige idag..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sånt här kan nog ställa till det på alla nivåer. Därför tar regeringen en enorm risk med sina vällovliga utfästelser när allt kan kullkastas av aktivister på i stort sett alla nivåer. Tror ni t ex det s k rättsväsendet plötsligt kommer börja agera rimligt?
Ska UD få fortsätta skämma ut oss? Avsked på grått papper. Inga avtal ska gälla om de brutit sitt viktigaste.

Läsvärd krönika.

Vad är resultatet​

Sedan dess har åtta år gått. Wallström, och senare Ann Linde, har levt och andats sin feministiska utrikespolitik.

De har åkt på jämställdhetskonferenser, träffat kvinnliga fredsaktivister och lanserat ett kvinnligt medlingsnätverk.

UD har gett ut en handbok i feministisk utrikespolitik och pumpat miljarder in i FN-systemet för jämställdhet. Ambassaderna har agerat skrivarstugor för att angripa patriarkala strukturer i cyberrymden.

Svenska diplomater har lagt oräkneliga timmar med att säkerställa att orden ”kvinnor och flickor ” ska in vid textförhandlingar och på en jämn könsfördelning vid luciamottagningar och i besöksprogram.

Listan kan göras längre, ty ingen insats har varit för ovidkommande.

Och vilka är då resultaten?

Om vi kan enas om att svensk utrikespolitik syftar till att driva och försvara svenska nationella intressen på den internationella arenan så är det svårt att se de konkreta resultaten.

I UD:s sammanställningar redovisas aktiviteter som resultat. Men gör 50 000 redigerade artiklar på Wikipedia internet mer jämställt? (Och är det utrikespolitik?)”

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Återigen så såg jag dem som enskilda personer och inte sina maktinstanser vilket gör kritiken tunn.
Jag hade räknat med mer och bredare kritik tvärs över faktiskt.
Så nä, jag tycker inte det räcker för att bevisa hela myndighetssveriges aversion mot den nya regeringen.

Absolut, det kan ju mycket väl hända att det värsta inte kommit än. :tummenupp

Men som sagt mer än halva väljarkåren vill ha precis den regering som nu sitter, vilket inte varit fallet på några försök, och jag tror att det också, om än inte exakt, återspeglas även i myndigheter.
De intervjuades i form av privatpersoner? Så förstod jag det inte alls och jag vet inte om det hade varit bättre:

Här är några random personer som klagar på den möjligen tillträdande regeringen, vi kommer inte presentera någon som är nöjd.

Jag tycker du tar allt för lätt på hur olika individer med olika åsikter söker sig till olika miljöer, det är inte 20% SD väljare på Naturvårdsverket och det är heller tex inte 10% vpk-väljare bland revisorer.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De intervjuades i form av privatpersoner? Så förstod jag det inte alls och jag vet inte om det hade varit bättre:

Här är några random personer som klagar på den möjligen tillträdande regeringen, vi kommer inte presentera någon som är nöjd.

Jag tycker du tar allt för lätt på hur olika individer med olika åsikter söker sig till olika miljöer, det är inte 20% SD väljare på Naturvårdsverket och det är heller tex inte 10% vpk-väljare bland revisorer.
Så förstod jag det och nog är det bättre med kritik från privatpersoner snarare än hela myndigheter?

Att man bara lyfter fram de som klagar ligger väl i msm klick-bait-intresse?
Det är ju allmänt känt att gnäll/emot skapar fler klick än beröm/hålla med.

Ja, så kan det vara. :)
Jag har aldrig stuckit under stol med att jag ibland har fel eller inte sitter med hela sanningen.
Som jag skrev så stämmer det nog i stort, men inte helt, att även anställda på myndigheter vill ha en ny regering.

Det viktiga i det stora hela är att regeringen genomför en politik som gör livet i Sverige bättre.
Att människor fortfarande är bittra över förlusten är naturligt men kommer klinga av om det levereras enligt meningen ovanför.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tvärtom, jag hoppas de lyssnar på folket i första hand och på bakåtsträvande aktivister i fjortonde hand.
Att du inte är positiv till rättsstatens principer framgår av dina inlägg, men jag föredrar att leva i ett samhälle där det finns rättssäkerhet och där godtycklig rättsskipning inte förekommer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att du inte är positiv till rättsstatens principer framgår av dina inlägg, men jag föredrar att leva i ett samhälle där det finns rättssäkerhet och där godtycklig rättsskipning inte förekommer.
Lägg inte ord i munnen, eller text i handen, på andra, eller inte på mig i alla fall.

I övrigt håller jag inte med om din syn på lagrådet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du föredrar inte att leva i Sverige då alltså?

Principiellt håller jag med dig, fast det svenska rättssystemet är ju å andra sidan ett fullkomligt haveri som värnar mer om brottslingarna än om offren. I ett sånt samhälle, vad ska vi oskyldiga laglydiga medborgare förlita oss på? Vi får inte skipa rättvisa där så krävs, den rätten har vi avsagt oss. Men håller staten sin del av överenskommelsen, eller hur är det egentligen med samhällskontraktets giltighet när vi inte får skydda oss själva och inte får det statliga skydd vi har rätt till?

När någon mördas så möts det inte med avsky, det möts med frågeställningen "vad har gärningsmannen för bakgrund, vilka trauman har han varit med om?". Gängkriminella fördömer man inte, man frågar sig hur "vi" kunde "låta" våra unga dras in i gängkriminalitet. Våldtäktsmän inte bara slipper straff, de får skadestånd istället. Hur sjukt är inte det?

Själv är jag rätt trött på att vara skötsam och känna att det enda jag får i gengäld är frustration och hjälplöshet medan de som missköter sig får saft, bulle och skadestånd för sina illdåd. Det blir närmre och närmre till att ta saken i egna händer, för uppenbarligen är det så att själv inte bara är bästa dräng utan det är rentav så att den enda hand du kan förvänta dig om du vill ha hjälp är din egen. Statens är upptagna med att klappa buset på kinden och trösta ömt, "såja såja, det är inte ditt fel. Du är ingen dålig människa, du är ett offer".

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu jävlar har vi dock chans att äntligen få lite välbehövlig förändring! Grattis Sverige, hurra för M-KD-SD-L :yoparty :tummenupp :banana :fyllisar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag tror de flesta, även av dessa vi(L)dar, förstår att alla andra(gamla) inriktningar är så mycket sämre.
:fakta Dagens resultat är så otroligt jävla talande.

- Magdalena Andersson har nyligen tagit över som Sveriges statsminister, den första kvinnliga någonsin. Hur mycket pluspoäng ger inte det i dagens genusfixerade samhälle?
- Hon tog över efter tratten Löfven, så allas förhoppningar och förväntningar på förbättring har varit skyhöga och således har hon ett enormt förtroende hos folket i samtliga undersökningar, med råge högst av alla Sveriges partiledare.
- Vi har en pågående kris i närområdet med krig i Ukraina, och folk är generellt sätt väldigt obenägna att byta regering under pågående kriser. Man vill inte riskera att röra till ett osäkert läge ännu mer
- S-MP regeringen har importerat sisådär en miljon valboskap vars röster man säkrat genom att kasta bidrag och annan fördelaktig behandling över dessa utan krav på motprestation eller ens gott uppförande. Utan dessa tippar jag på att S skulle vara typ tredje största parti i Sverige och MP skulle ligga långt under spärren.
- Högersidan har SD, nazisterna i kostym, brunråttorna som ingen riktigt vill ta i ens med tång...

TROTS allt detta vinner högersidan. Fatta hur usla S måste vara, rent objektivt och allmänt sett, för att de ska lyckas förlora trots dessa förutsättningar :banana :rofl :hihi

Påminner mig om denna:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sånt här kan nog ställa till det på alla nivåer. Därför tar regeringen en enorm risk med sina vällovliga utfästelser när allt kan kullkastas av aktivister på i stort sett alla nivåer. Tror ni t ex det s k rättsväsendet plötsligt kommer börja agera rimligt?
Ska UD få fortsätta skämma ut oss? Avsked på grått papper. Inga avtal ska gälla om de brutit sitt viktigaste.

Feministisk Utrikespolitik kan av mig bara tolkas
som unga utländska män till svenska medelålders kvinnor
För det är ju det UD sysslat med.
Exempel när det gått snett
Jag gissar att det finns nånstans mellan 10000 och 100000 motsvarande fall där det inte gått snett.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Själv är jag rätt trött på att vara skötsam och känna att det enda jag får i gengäld är frustration och hjälplöshet medan de som missköter sig får saft, bulle och skadestånd för sina illdåd.
Medhåll. Och ingen vågar presentera kostnaden utslagen på oss som betalar skatt...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Får jag lov att presentera Sveriges nya ministrar.
Moderaterna:
Ulf Kristersson, statsminister (M)
EU-minister: Jessica Roswall (M)
Justitieminister: Gunnar Strömmer (M)
Migrationsminister: Maria Malmer Stenergard (M)
Utrikesminister: Tobias Billström (M)
Bistånds- och utrikeshandelsminister: Johan Forssell (M)
Försvarsminister: Pål Johnson (M)
Minister för civilt försvar: Carl-Oskar Bohlin (M)
Socialtjänstminister: Camilla Waltersson Grönvall (M)
Äldre- och socialförsäkringsminister: Anna Tenje (M)
Finansminister: Elisabeth Svantesson (M)
Finansmarknadsminister: Niklas Wykman (M)
Kulturminister: Parisa Liljestrand (M)
Kristdemokraterna:
Energi- och näringsminister, samt vice statsminister: Ebba Busch (KD)
Socialminister: Jakob Forssmed (KD)
Sjukvårdsminister: Acko Ankarberg Johansson (KD)
Civilminister: Erik Slottner (KD)
Landsbygdsminister: Peter Kullgren (KD)
Infrastruktur- och bostadsminister: Andreas Carlson (KD)
Liberalerna:
Utbildningsminister: Mats Persson (L)
Skolminister: Lotta Edholm (L)
Klimat- och miljöminister: Romina Pormoukhtari (L)
Arbetsmarknads- och integrationsminister: Johan Pehrson (L)
Jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister: Paulina Brandberg (L)

Må ni göra ett bättre jobb än era företrädare. :tummenupp

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skönt att få en expert på friskolor som skolminister.
En juridiskt kunnig justitieminister kanske också är praktiskt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är inget fan av Billström men här dominerar han. Sen det löfvenska hasplandet från en av svensk politiks oförtjänt mest upphaussade flarn. Skäms de inte när de ser och hör sina debila utspel?

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen