Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skillnaden verkar ju vara att jag vet varför vissa saker ser ut som de gör och förhoppningsvis mer sällan faller in i det ovetande populistfacket. Att förklara är inte detsamma som försvara.

Men det visste du ju redan, du som är noga med fakta. :tummenupp

Ja, men då kunde du ju ha svarat på den fråga Markus ställde istället för att förklara hur världen ser ut ungefär som att Markus inte redan visste det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kommuner kan tvångsansluta hushåll till VA-nätet. Varför isf också inte till fjv-nätet?

Spelar ingen roll om du har eget avloppsrening som ger bättre kvalitet än kommunens avloppsreningsverk. Vill kommunen att du ska ansluta så är det bara att ta upp plånboken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kommuner kan tvångsansluta hushåll till VA-nätet. Varför isf också inte till fjv-nätet?

Spelar ingen roll om du har eget avloppsrening som ger bättre kvalitet än kommunens avloppsreningsverk. Vill kommunen att du ska ansluta så är det bara att ta upp plånboken.
Så är det (tyvärr då, om man är lagd åt det hållet).

Nu är det ju inte så ENKOM för att jävlas med de stackars medborgarna utan det finns en motsvarande SKYLDIGHET för kommunen att ansluta fastigheter till avloppsnätet, såvida området ligger inom planerat område.

Lagstiftningen syftar även här till ett ordnat och fungerande samhälle.

Man kan föra samma resonemang kring exproprieringslagstiftningen, planmonopolet eller något annat. Det man måste förstå är att det skulle bli en gigantisk oreda om inte dylikt reglerades.

Dessutom ligger allt detta under kommunfullmäktige, där av oss medborgare utsedda företrädare fattar besluten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kommuner kan tvångsansluta hushåll till VA-nätet. Varför isf också inte till fjv-nätet?

Spelar ingen roll om du har eget avloppsrening som ger bättre kvalitet än kommunens avloppsreningsverk. Vill kommunen att du ska ansluta så är det bara att ta upp plånboken.
Blir ju lika fel, oavsett om det gäller VA eller fjärrvärme. Politikerna borde fokusera på att sätta upp kraven, exempelvis avseende miljöskydd, men inte lägga sig i hur medborgarna väljer att uppnå dem.

För nybyggda bostadsområden kan det dock vara rimligt att man upprättar kontrakt med de som köper tomterna som förbinder dem att t ex ansluta sig till VA och fjärrvärme, men också att kommunen förbinder sig att fortsätta tillhandahålla detta och förutsättningarna för detta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lagstiftningen syftar även här till ett ordnat och fungerande samhälle.

Man kan föra samma resonemang kring exproprieringslagstiftningen, planmonopolet eller något annat. Det man måste förstå är att det skulle bli en gigantisk oreda om inte dylikt reglerades.
Ja, men man bör samtidigt vara synnerligen restriktiv kring under vilka omständigheter man tillämpar detta, annars faller trovärdigheten för systemet. Det är helt orimligt att bristande ansvar och framförhållning hos kommunen skall kunna drabba enskilda som i exemplet från artikeln.

Dessutom ligger allt detta under kommunfullmäktige, där av oss medborgare utsedda företrädare fattar besluten.
Gäller bara att det inte blir majoritetens diktatur. För att demokratin skall funka måste det också finnas tydliga gränser som skyddar enskilda människor från klåfingriga eller inkompetenta politiker som tar sig rätten att menligt inskränka människors grundläggande fri- och rättigheter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, exemplet i artikeln var absolut extremt, vilket ju också framgår. Och här handlar det ju inte heller om inskränkningar i demokratin utan om hur investeringarna skall täckas.

Sedan kan det säkerligen finnas frågetecken om hur bolaget hanterat överskott under tidigare år, men det är förstås en fråga för bolagsstyrelsen (politiskt tillsatt) och ägarna (dvs kommunfullmäktige som sätter ägardirektiven). Ser man bolaget som en kassako för att kunna bibehålla låg skatt så biter man sig själv i svansen när kostnaderna kommer.

Men det stackars paret har kanske haft 10.000 kr billigare årlig skatt istället - i 40 år.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det är helt orimligt att bristande ansvar och framförhållning hos kommunen skall kunna drabba enskilda som i exemplet från artikeln.
Japp. Det är direkt skamligt och bland det värsta jag läst sett till sammanhanget. Finns ingen som helst rimlighet i att detta (tydligen) verkar vara helt enligt regelboken.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, exemplet i artikeln var absolut extremt, vilket ju också framgår. Och här handlar det ju inte heller om inskränkningar i demokratin utan om hur investeringarna skall täckas.

Sedan kan det säkerligen finnas frågetecken om hur bolaget hanterat överskott under tidigare år, men det är förstås en fråga för bolagsstyrelsen (politiskt tillsatt) och ägarna (dvs kommunfullmäktige som sätter ägardirektiven). Ser man bolaget som en kassako för att kunna bibehålla låg skatt så biter man sig själv i svansen när kostnaderna kommer.

Men det stackars paret har kanske haft 10.000 kr billigare årlig skatt istället - i 40 år.
Eller så gick vinstpengarna till helt andra saker i den kommunala budgeten istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller så gick vinstpengarna till helt andra saker i den kommunala budgeten istället.
Ja men det är ju precis det som händer när de kommunala bolagen går med vinst. Och aktiebolagslagen gör det mer eller mindre förbjudet att göra dåliga affärer eller att planerat gå med förlust, oavsett om det politiskt sett kan ses som önskvärt.

Men poängen är att man kanske då låter bli att höja skatten fast man egentligen borde för att täcka framtida kostnader/avskrivningar, men underhållsskulder brukar ju komma ikapp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte heller denna gång kom det ett enda ord om hur man själv vill ha det, bara gnäll på andras åsikter.
Inget gnäll på andras åsikter, men kanske en förklaring om varför det ser ut på ett visst sätt och det handlar inte om samhällskollaps... utan snarare tvärtom.

I det enskilda fallet vet jag bara det som stod i artikeln och det är för lite för att tycka annat än att det var ett ganska extremt sätt att hantera frågan. Men man måste ju fråga sig vilka alternativ som finns innan man börjar med högafflarna...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja men det är ju precis det som händer när de kommunala bolagen går med vinst. Och aktiebolagslagen gör det mer eller mindre förbjudet att göra dåliga affärer eller att planerat gå med förlust, oavsett om det politiskt sett kan ses som önskvärt.

Men poängen är att man kanske då låter bli att höja skatten fast man egentligen borde för att täcka framtida kostnader/avskrivningar, men underhållsskulder brukar ju komma ikapp.
Och min poäng är att det inte nödvändigtvis behöver handla om avsaknad av skattehöjningar utan kan lika gärna vara brist på adekvata prioriteringar av den skatt man tar in, men det är förstås en ideologisk fråga.

Men ur den enskilda medborgarens perspektiv som på detta sätt plötsligt tvingas till horribla avgifter är det fruktansvärt alldeles oavsett och omständigheterna kring hur detta ofta tycks ske kan tyda på ett systemfel. Om inte annat tycks denna typ av konstruktion göra det lätt för inblandade aktörer att skylla på andra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och min poäng är att det inte nödvändigtvis behöver handla om avsaknad av skattehöjningar utan kan lika gärna vara brist på adekvata prioriteringar av den skatt man tar in, men det är förstås en ideologisk fråga.

Men ur den enskilda medborgarens perspektiv som på detta sätt plötsligt tvingas till horribla avgifter är det fruktansvärt alldeles oavsett och omständigheterna kring hur detta ofta tycks ske kan tyda på ett systemfel. Om inte annat tycks denna typ av konstruktion göra det lätt för inblandade aktörer att skylla på andra.
Om vi tar exemplet underhållsskuld på avloppsnätet så ser det likartat ut över hela landet. Jag tror att du får svårt att hitta exempel på "kommunalt slöseri" som handlar om annat än kaffepengar i jämförelse med dessa. Att det sedan finns olika uppfattningar om vad man skall lägga pengarna på i kommuner, regioner och statsförvaltning är naturligt, därför finns det valda politiska företrädare som har just den uppgiften att peka ut vad som skall prioriteras.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om vi tar exemplet underhållsskuld på avloppsnätet så ser det likartat ut över hela landet. Jag tror att du får svårt att hitta exempel på "kommunalt slöseri" som handlar om annat än kaffepengar i jämförelse med dessa. Att det sedan finns olika uppfattningar om vad man skall lägga pengarna på i kommuner, regioner och statsförvaltning är naturligt, därför finns det valda politiska företrädare som har just den uppgiften att peka ut vad som skall prioriteras.
Jag misstänker att din och min bild skiljer sig rätt avsevärt kring vad en kommun skall ägna sig åt och hur hög kommunalskatten skall vara, men det är som sagt en ideologisk fråga. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag misstänker att din och min bild skiljer sig rätt avsevärt kring vad en kommun skall ägna sig åt och hur hög kommunalskatten skall vara, men det är som sagt en ideologisk fråga. ?
Tja, skatt är ju strikt en politisk fråga men jag har förstås som socialliberalt sinnad gärna så låg kommunalskatt som möjligt.

Vad kommunen skall ägna sig åt och inte regleras ju även detta till största delen i författningstext...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fjärrvärmebolaget har haft en vinstmarginal runt 15-20%. Jag ska påminna dig om att det är billig den dagen vi diskuterar övervinster i privata skolor och äldreboenden.
Ja, som sagt så skulle jag gärna vilja se hur de ägardirektiven ser ut...

När det kommer till frågor om skolan så anser jag att exakt noll vinst skall kunna tas ut. Den bör vara statlig. Punkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, som sagt så skulle jag gärna vilja se hur de ägardirektiven ser ut...

När det kommer till frågor om skolan så anser jag att exakt noll vinst skall kunna tas ut. Den bör vara statlig. Punkt.

Varför är det okej att ett fjärrvärmebolag har 15-20% vinstmarginal men en skola får inte ens göra tillräcklig vinst för att hantera finansiella fluktuationer.

Och jag tackar för att du som omväxling faktiskt säger vad du tycker i en fråga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är det okej att ett fjärrvärmebolag har 15-20% vinstmarginal men en skola får inte ens göra tillräcklig vinst för att hantera finansiella fluktuationer.

Och jag tackar för att du som omväxling faktiskt säger vad du tycker i en fråga.
Som tidigare sagt så är ju detta inte ett politiskt forum, därav min generella ovilja att svara på irrelevanta frågor om var jag själv står politiskt i än den ena, än den andra frågan - men det är inte vinstfrågan i sig som gör att jag tycker att skolan skall vara statlig. Det är att skolan är för viktig för att vara olika över landet. Den skall heller inte underställas lokalpolitiker och föräldraföreningar som har noll koll på utbildningskvalitet, och man skall inte få sämre skolgång för att den enskilda kommunen har en större andel äldre. Osv. = Reglera.

Vad gäller att fjärrvärmebolag har 15-20% vinstmarginal så tycker jag inte heller att det är OK, eftersom det uppenbarligen handlar om att föra över pengar från det taxefinansierade systemet till det skattefinansierade systemet. Sett då i ljuset av att man under tiden byggt upp en underhållsskuld i fjärrvärmen så är det än värre.

Jag vet inte vad du fått uppfattningen ifrån att jag skulle tycka att det är OK. Det tycker jag inte alls och jag har aldrig ens antytt något sådant.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top