Så snart jag hör ordet "kommunist" tänker jag på mamma och deras gård på den tjeckiska landsbyggden, byn Cekov. Kommunisterna (ryssarna) tog ifrån dom större delen av deras mark och åkrar som gick till "staten". Mammas bror som stannade kvar och tog hand om gården efter mamma åkte till Prag för att studera, hade inte mycket kvar annat än plommonträdgården på baksidan om huset och lite mark där fåren kunde beta. Han fick ta jobb i lokala stenbrottet för att överleva.
Som liten tyckte jag att tomten var jättestor, när dom senare på 90-talet blev erbjudna sina beslagtagna marker tillbaka var Pepek för gammal och handikappad för att bruka jorden, så han tackade nej (tror han fick pengar istället). Sen sålde han gården och han och frun flyttade till ett lyxigt äldreboende i kommunen.
Där borta ser dom hellre att du är nazist än kommunist, trots att Hitler beordrade vedergällning av två närliggande byar, Lezaky och Lidice, som personlig hämnd för mordet på Reinhard Heydrich (Hitlers kompis). Förvisso 'räddade' ryssarna tjeckien från nassarna, men inte alla gillade hur läget utvecklades efter krigets slut, det blev aldrig nån riktig ordning på länderna där förrän muren föll.