Sverige idag..

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200

Högutbildade dricker mer​

En annan faktor som spelar in är geografi. Studien visar nämligen att alkoholvanorna är signifikant mindre omfattande i mindre städer och tätorter. Boende i storstadskommuner har fler högkonsumenter och dricker mer per vecka.

Utbildning är ett annat område man har tittat på närmare på.

– Vi ser en större andel som druckit alkohol den senaste veckan bland personer med eftergymnasial utbildning i jämförelse med de som har förgymnasial respektive gymnasial utbildning, säger Ulf Guttormsson.

Även bakgrund spelar roll för alkoholvanor och här såg man att de med utländsk bakgrund dricker mindre än de med svenska bakgrund

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Högutbildade dricker mer​

En annan faktor som spelar in är geografi. Studien visar nämligen att alkoholvanorna är signifikant mindre omfattande i mindre städer och tätorter. Boende i storstadskommuner har fler högkonsumenter och dricker mer per vecka.

Utbildning är ett annat område man har tittat på närmare på.

– Vi ser en större andel som druckit alkohol den senaste veckan bland personer med eftergymnasial utbildning i jämförelse med de som har förgymnasial respektive gymnasial utbildning, säger Ulf Guttormsson.

Även bakgrund spelar roll för alkoholvanor och här såg man att de med utländsk bakgrund dricker mindre än de med svenska bakgrund

Det som inte nämns är att det dricks väldigt annorlunda i de olika grupperna.

Ute på landet så dricks det mer sällan men man begränsar sig till helgen och då ska man fane mig bli full. Men i storstäderna och bland mer välutbildade så kan man ta en öl till middagen på vardagarna och så kanske det räcker med det. Eller man kanske går ut och äter middag med kollegorna efter jobbet, och då blir det kanske 2-3 öl. Sedan tar man bussen eller cykeln hem.

Det går inte för lantisen för byakrogen stänger kl 18, det går ingen buss hem, det är för långt för att cykla och dessutom är det ju ändå slöseri att bara dricka två öl, det kostar 200kr och man blir ju inte ens full.

Utfallet blir att det konsumeras alkohol oftare bland högutbildade i städerna och därmed blir den totala konsumtionen högre men antalet baksmällor och minnesförluster är ändå mer sällsynta där.

Nu generaliserar jag förstås men ungefär så är min bild av det i grova drag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag delar i stort din bild, men jag vill nog påstås att det dricks mer än en öl till middagen, eller ett par öl med kollegorna i städerna.

Och klappfyllorna på vischan blir allt färre med stigande ålder, undantaget dom som redan har trillat dit och blivit alkisar i olika grad.

Saker och ting lugnar ner sig när man skaffar familj.
I min ungdom tillhörde jag nästan klappfylle-kategorin, varje fredag/lördagkväll var givet, många onsdagar (var det på den tiden) också...

Några av mina bekanta trillade dit och blev alkisar, typiskt dom som aldrig lyckades med förhållanden och bildade familj.

Medans mina bekanta i storstäderna hinner skaffa familj och sedan blir alkis av det ständiga drickandet i alla sociala situationer, och däremellen kvällsölen/vinet/drinken

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ute på landet så dricks det mer sällan men man begränsar sig till helgen och då ska man fane mig bli full. Men i storstäderna och bland mer välutbildade så kan man ta en öl till middagen på vardagarna och så kanske det räcker med det. Eller man kanske går ut och äter middag med kollegorna efter jobbet, och då blir det kanske 2-3 öl. Sedan tar man bussen eller cykeln hem.

Det går inte för lantisen för byakrogen stänger kl 18, det går ingen buss hem, det är för långt för att cykla och dessutom är det ju ändå slöseri att bara dricka två öl, det kostar 200kr och man blir ju inte ens full.

Utfallet blir att det konsumeras alkohol oftare bland högutbildade i städerna och därmed blir den totala konsumtionen högre men antalet baksmällor och minnesförluster är ändå mer sällsynta där.

Så är det - och det totala alkoholintaget kan som du säger bli större hos den med de "fina" vanorna...

Jag är en slusk. Jag är ett svin.
Jag gillar snusk, men du är fin.
Du dricker vin för njutningens skull,
Men jag gillar vin, för då blir jag full.
Såna som jag borde sättas I bur, eller hur?

Du gillar snyggt, men jag gillar skit.
Ditt liv är tryggt, mitt hit och dit.
Du kör omkring I dom sportiga bilarna
Med dom små damerna med dom fåniga profilerna.
Tänk, att få sova till långt fram på dan. Tamefan!
Jag är en lortgris, tji hygien.
Vad har du gjort, du som är så ren?
Du är förfinad och sofistikerad.
Jag är förfallen och degenererad.
Tänk, om vi skulle ta och byta nån dag, du och jag?

Jag är en slusk född I en slask.
Far, han var alkis. Mor var ett fnask.
Far min dog givetvis I rännstenen,
Men din pappa sköt sig en kula för tinningen.
Orsaken var visst olycklig amour till din mor.

Jag är en slashas, du är en sprätt.
Jag är ett as, visst har du rätt.
Men när du är död, står jag ännu på benen
Och diktar en gravskrift att huggas I stenen.
Död utan orsak, liv utan skäl, farväl.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag egentligen tänkte på men kanske inte riktigt fick fram är att jag tror det är mindre skadligt för kroppen att dricka på 2-3 öl om dagen på danskt vis, en till lunch, en till middagen än att dricka 14 öl på fredagen. Och de där 14 ölen på fredagen tenderar ju även förstöra livet på lördagen och även därigenom bli mer destruktivt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som tidigare sagt så är ju detta inte ett politiskt forum, därav min generella ovilja att svara på irrelevanta frågor om var jag själv står politiskt i än den ena, än den andra frågan - men det är inte vinstfrågan i sig som gör att jag tycker att skolan skall vara statlig. Det är att skolan är för viktig för att vara olika över landet. Den skall heller inte underställas lokalpolitiker och föräldraföreningar som har noll koll på utbildningskvalitet, och man skall inte få sämre skolgång för att den enskilda kommunen har en större andel äldre. Osv. = Reglera.

Vad gäller att fjärrvärmebolag har 15-20% vinstmarginal så tycker jag inte heller att det är OK, eftersom det uppenbarligen handlar om att föra över pengar från det taxefinansierade systemet till det skattefinansierade systemet. Sett då i ljuset av att man under tiden byggt upp en underhållsskuld i fjärrvärmen så är det än värre.

Jag vet inte vad du fått uppfattningen ifrån att jag skulle tycka att det är OK. Det tycker jag inte alls och jag har aldrig ens antytt något sådant.
Problemet är att det finns inget(?) riksdagsparti som tycker att skolan ska var statlig.
I varje fall inte bland 2022 års oppositionspartier, väl ?

Kommunalisering av skolan genomfördes av Göran Persson (s) med hjälp av Vänsterpartiet.
Citat:
Persson utnämndes i januari 1989 till statsråd vid Utbildningsdepartementet (skolminister). Hans största insats som skolminister var att genomdriva kommunaliseringen av grundskolan, som tidigare varit en statlig verksamhet.
Slut citat

Jag tycker också att skolan ska vara statlig.
precis som sjukvården, också statlig
Men för att få det blir det nog enklast rösta med fötterna !
Till något av våra Nordiska grannländer ?

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Samhället(staten) bestämmer vilka utbildningsmål som ska finnas.
Samhället(staten) inrättar ett (riktigt) kontrollorgan som granskar om målen uppnås.

Sedan kan vem som helst, utom religiösa förstås, driva skola.

Uppnår skolan målen och man har pengar kvar så, för all del, ta ut vinsten.
Uppnår skolan inte målen får ingen ev vinst tas ut och åtgärder vitas omedelbart för barnens bästa.

Enkelt. Iaf enligt mina 2 cent... :)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det jag egentligen tänkte på men kanske inte riktigt fick fram är att jag tror det är mindre skadligt för kroppen att dricka på 2-3 öl om dagen på danskt vis, en till lunch, en till middagen än att dricka 14 öl på fredagen. Och de där 14 ölen på fredagen tenderar ju även förstöra livet på lördagen och även därigenom bli mer destruktivt.
Mindre skadligt med betoning på fortfarande skadligt i min värld

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Problemet är att det finns inget(?) riksdagsparti som tycker att skolan ska var statlig.
I varje fall inte bland 2022 års oppositionspartier, väl ?

Kommunalisering av skolan genomfördes av Göran Persson (s) med hjälp av Vänsterpartiet.
Citat:
Persson utnämndes i januari 1989 till statsråd vid Utbildningsdepartementet (skolminister). Hans största insats som skolminister var att genomdriva kommunaliseringen av grundskolan, som tidigare varit en statlig verksamhet.
Slut citat

Jag tycker också att skolan ska vara statlig.
precis som sjukvården, också statlig
Men för att få det blir det nog enklast rösta med fötterna !
Till något av våra Nordiska grannländer ?
Fast huvudanledningen till att kommunalisera skolan var att sanera statens finanser.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fast huvudanledningen till att kommunalisera skolan var att sanera statens finanser.
Precis, dvs minska statsutgifterna genom att skyffla över på kommunerna, (s)-jobb.
Var väl också huvudanledningen till morfin till Covid-19 sjuka på vårdhem istället för syrgas, (s)-jobb.
Samma med skyffla över asylsökande på kommunerna efter 2 år. Fy f-n.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Nästan alla våldsdömda unga män som ingick i en studie hade någon typ av psykiatrisk- eller neuropsykiatrisk diagnos, rapporterar SR:s Ekot.
Av nära 300 fängelsedömda män mellan 18-25 som ingick i studien hade 97 proc en diagnos och många uppfyllde kriterierna för fler diagnoser."

- Och frågan som är ännu viktigare, hur många av dessa var födda utomlands?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Nästan alla våldsdömda unga män som ingick i en studie hade någon typ av psykiatrisk- eller neuropsykiatrisk diagnos, rapporterar SR:s Ekot.
Av nära 300 fängelsedömda män mellan 18-25 som ingick i studien hade 97 proc en diagnos och många uppfyllde kriterierna för fler diagnoser."

Jag gissar att involverade psykologer bara hade en hammare och alla männen såg ut som spikar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är det viktigt?

Mer relevant är väl frågan som uppstår om diagnosen försvinner iom hårdare straff eller om det finns annat man borde göra för att minska antalet brott?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag gissar att av alla knepiga unga män på våra gator har bara dom som träffat en psykolog fått en diagnos....

Jag vet inte om alla som sitter i fängelse träffar psykologer regelbundet, eller bara dom som beter sig som om dom borde få en diagnos...
En diagnos i fängelse betyder väl dessutom att man får en liten mugg med droger om dagen?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En diagnos i fängelse betyder väl dessutom att man får en liten mugg med droger om dagen?
Man får möjligheten att få mediciner, men knappast något alla tar emot.

Jag har en närstående tonåring med ADHD som inte fungerade alls i skolan innan diagnos och medicinering. Att hans mamma har kämpat som satan för att få hjälp har gjort att han nu presterar bra i skolan och inte bara vill göra jävelskap för att han är otålig. Det är mycket skit som hade kunnat undvikas om fler fått möjligheten att behandlas utifrån deras förutsättningar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varför är det viktigt?

Mer relevant är väl frågan som uppstår om diagnosen försvinner iom hårdare straff eller om det finns annat man borde göra för att minska antalet brott?
- Det är viktigt...viktigast, därför att om hela problemställningen beror på invandring (alltså att nästan samtliga i undersökningen är invandrare), är orsaken identifierad och man kan fokusera på åtgärder man faktiskt kan påverka.
Man angriper grundorsaken isf att symptombehandla. Ett mycket grundläggande förfaringssätt i de flesta kvalitativa system.

Bonusen är då också att antalet grova våldsbrott minskar dramatiskt.
Men det tror jag du vet, även om du vill få det till att det bara handlar om rasism ; )

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Precis, i fängelse får dom träffa psykdoktor och får en diagnos.

Ute i det fria får man kämpa för att dom ens ska ställas i kö....

"Västerbotten har längst köer i landet när det gäller att erbjuda barn och unga ett första besök på Barn- och ungdomspsykiatrin.

Endast 14 procent av barnen har fått hjälp inom vårdgarantin. Trots insatser fortsätter köerna att öka."

Det är alltså 14% av dom som av omgivningens vuxna har bedömts behöva hjälp.
Hur många ställs inte ens i kö, för att dom inte har några vuxna runt sig som bryr sig?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
- Det är viktigt...viktigast, därför att om hela problemställningen beror på invandring (alltså att nästan samtliga i undersökningen är invandrare), är orsaken identifierad och man kan fokusera på åtgärder man faktiskt kan påverka.
Man angriper grundorsaken isf att symptombehandla. Ett mycket grundläggande förfaringssätt i de flesta kvalitativa system.

Bonusen är då också att antalet grova våldsbrott minskar dramatiskt.
Men det tror jag du vet, även om du vill få det till att det bara handlar om rasism ; )
I så fall är det ju enklast att bara sätta alla invandrare i fängelse, om det nu är den kausala faktorn för brottslighet?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Eller barn till till föräldrar födda utomlands, mer specifikt från vilket land.

Även om att GP för några år sedan skrev att den typiske skytten i Göteborg kom hit i 13-14-års åldern , gick ut grundskolan utan betyg

Vad är det för idioter som placerar barn med kunskaper i folkets språk (jag undviker använda stam) , swahili och lite engelska och kanske 3 år i skolan i 6:an, 7:an i Sverige.

Jo det är gänget av politiska genier typ Reinfeldt, Löfven, Andersson och Kristersson.
Undra hur det skulle gå för det gänget i en skola i Somalia ?

Last edited:
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...