Sverige idag..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
I så fall är det ju enklast att bara sätta alla invandrare i fängelse, om det nu är den kausala faktorn för brottslighet?
- Det är väl bättre att de sitter i fängelse i sina respektive hemländer i så fall?
Men för att återgå till kärnfrågan - tycker du det spelar kvittar om samtliga i undersökningen är invandrare eller inte?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I så fall är det ju enklast att bara sätta alla invandrare i fängelse, om det nu är den kausala faktorn för brottslighet?
Nu krånglar du ju bara, nog är det intressant om alla brottslingar är av endera sorten, hur ska man annars råda bot på det?

Man försöker väl påverka yngre män redan nu, man försöker inte fånga upp 73-åriga kvinnor på väg in i destruktiv miljö.

Sedan är nästa steg att många tycker inte att det är Sveriges ansvar att ta hand om utländska brottslingar, och jag har på sistone fått om möjligt ännu svårare att förstå hur man annars kan resonera.

Är det rimligt att människor med eller utan skyddsskäl, ofta utan, från främmande och avlägsna länder kommer hit och begår omfattande brottslighet?

Jag har så väldigt svårt att förstå att man tycker det, om två miljoner europeer hade åkt till ett afrikanskt land och levt på bidrag och begått grova brott så hade det varit mycket märkligt, och att det omvända inte är det nu är exakt för att...?

Är seriöst intresserad av en motivering till varför dessa problem är Sveriges problem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ju bättre man ringar in vilka som orsakar problemen, desto bättre kan man göra dom riktade insatserna...

Om jag har något som knaprat på salladen i mitt grönsaksland så kan jag spraya hela trädgården med insektsgift och hoppas att det fungerar.

Om jag studerar problemet närmare så kanske det räcker med ett snigelstaket runt salladslandet och inget insektsgift som tar död även på nyttiga insekter behövs.....

Men man kan ju förbjuda folk att forska på problemet, eller att publicera resultaten och hoppas på att insektsgiftet fungerar på sniglar och att övriga ekosystemet inte tar allt för mycket skada av det också....

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att exakt 0 stycken tycker att vi skall importera brottslighet. Men detta är inte heller frågan.

Frågan gällde att en mycket stor andel av de fängelsedömda har (troligen obehandlade) diagnoser som med stor sannolikhet spelar en dominerande roll för orsaken till fängelsedomen. Nästa fråga blir då vilka slutsatser som i så fall är rimliga angående framtida brottsprevention, både på individnivå och på kollektiv nivå.

Annars kan vi ju lika gärna införa skallmätningar igen, jag mfl anser att det nog vore ett steg tillbaka...

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
"Nästan alla våldsdömda unga män som ingick i en studie hade någon typ av psykiatrisk- eller neuropsykiatrisk diagnos, rapporterar SR:s Ekot.
Av nära 300 fängelsedömda män mellan 18-25 som ingick i studien hade 97 proc en diagnos och många uppfyllde kriterierna för fler diagnoser."

- Och frågan som är ännu viktigare, hur många av dessa var födda utomlands?
Och hur mycket satsas på barn- och ungdomspsyk jämfört med trafikverkets nollvision? Tror vi kunde fått ner antalet allvarligt skadade och dödade betydligt mer med lite vettigt prioritering, och fått ett trevligare samhälle på köpet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att exakt 0 stycken tycker att vi skall importera brottslighet. Men detta är inte heller frågan.

Frågan gällde att en mycket stor andel av de fängelsedömda har (troligen obehandlade) diagnoser som med stor sannolikhet spelar en dominerande roll för orsaken till fängelsedomen. Nästa fråga blir då vilka slutsatser som i så fall är rimliga angående framtida brottsprevention, både på individnivå och på kollektiv nivå.

Annars kan vi ju lika gärna införa skallmätningar igen, jag mfl anser att det nog vore ett steg tillbaka...

För det första finns det jättemånga som tycker att vi skall importera brottslighet, förklaringen brukar lyda ungefär att det är inte värre att de begår brott här än i sina hemländer, det kan omöjligen vara en förklaringsmodell som gått dig förbi. Det är en djupt avskyvärd uppfattning enligt mig.

Det handlar inte om att mäta skallar och det vet du också, eller hur? Vi skall inte ta hand om utlänningar som begår brott, vårt ansvar är Sverige och svenskar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och hur mycket satsas på barn- och ungdomspsyk jämfört med trafikverkets nollvision? Tror vi kunde fått ner antalet allvarligt skadade och dödade betydligt mer med lite vettigt prioritering, och fått ett trevligare samhälle på köpet.
Jag har ingen aning hur dessa kostnader fördelas, har du?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För det första finns det jättemånga som tycker att vi skall importera brottslighet, förklaringen brukar lyda ungefär att det är inte värre att de begår brott här än i sina hemländer, det kan omöjligen vara en förklaringsmodell som gått dig förbi. Det är en djupt avskyvärd uppfattning enligt mig.

Det handlar inte om att mäta skallar och det vet du också, eller hur? Vi skall inte ta hand om utlänningar som begår brott, vårt ansvar är Sverige och svenskar.
Just den förklaringsmodellen har faktiskt gått mig helt förbi, är den vanlig i sk "alternativa medier"?

Korrekt, vi skall inte ta hand om utlänningar som begår brott. Är de svenskar är det däremot vår skyldighet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Just den förklaringsmodellen har faktiskt gått mig helt förbi, är den vanlig i sk "alternativa medier"?

Korrekt, vi skall inte ta hand om utlänningar som begår brott. Är de svenskar är det däremot vår skyldighet.
Nej den är vanlig i vänsterkretsar, tex hos MP som satt ultimatum i frågan mellan åtminstone 2010-2022 då över en miljon främlingar kommit till Sverige.

Vet du verkligen inte detta? Om du aldrig hört detta måste du vara i princip helt ointresserad av denna fråga, varför man möjligen kan undra varför du deltar i diskussionen alls?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej den är vanlig i vänsterkretsar, tex hos MP som satt ultimatum i frågan mellan åtminstone 2010-2022 då över en miljon främlingar kommit till Sverige.

Vet du verkligen inte detta? Om du aldrig hört detta måste du vara i princip helt ointresserad av denna fråga, varför man möjligen kan undra varför du deltar i diskussionen alls?
Du menar att mp har sagt att vi skall importera brottslingar? Jag måste erkänna att jag helt missat det, trots att jag varit ganska engagerad i samhället de sista 30 åren.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har sossarna lyft sin gamla hjärtefråga om skallmätning igen?
Dom döpte väl om rasbiologiska institutet i Uppsala till något annat, men det finns väl kvar?
Från UUs webb:

" Institutets verksamhet övergick från rasbiologi till forskning inom medicinsk genetik och socialmedicin. 1959 upphörde institutet och forskningen uppgick i Institutionen för medicinsk genetik vid Uppsala universitet. I och med detta överfördes även institutets handlingar till Uppsala universitets arkiv. Institutets arkiv förvaras i och tillhandahålls av universitetsbiblioteket. Utöver arkivhandlingarna och Herman Lundborgs privata korrespondens finns även publikationer av och om institutet i universitetsbiblioteket."

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det går nog att räkna fram. Men med tanke på att Polisens verksamhet för hastighetsövervakning och kameror mm mm går på miljarder per år, så jag jag svårt att se att rikets samlade psykiatri kommer i närheten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du menar att mp har sagt att vi skall importera brottslingar? Jag måste erkänna att jag helt missat det, trots att jag varit ganska engagerad i samhället de sista 30 åren.
Nej jag menar att de inte vill utvisa, att de gör allt för att försvåra utvisningar och har gjort noll och ingenting för att få ut kriminella utländska medborgare ur landet, tvärtom.

Sluta spela nu, du vet att det är så.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej jag menar att de inte vill utvisa, att de gör allt för att försvåra utvisningar och har gjort noll och ingenting för att få ut kriminella utländska medborgare ur landet, tvärtom.

Sluta spela nu, du vet att det är så.
Det var ju inte det du påstod tidigare...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och jag som trott att ett viktigt asylskäl är att den asylsökande är kriminell i något land.
Och riskerar straff. Tex Narkotikabrott och dödsstraff i Iran.
Och därför söker asyl i Sverige.
Tydligen har jag fel efterlyst av Iran för narkotikabrott skickas alltid tillbaka. BRA !

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var ju inte det du påstod tidigare...
Hårklyverier, du vet att Miljöpartiet bestämt hur migrationen skall ordnas i Sverige, du vet att det var mot majoritetens vilja, du vet att oerhört många kriminella invandrare finns i Sverige och att de inte kommer utvisas och du vet att Miljöpartiet är glada för det.

Sluta tramsa, av med foliehatten också.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Varför är det viktigt?

Mer relevant är väl frågan som uppstår om diagnosen försvinner iom hårdare straff eller om det finns annat man borde göra för att minska antalet brott?
Nej. Viktig fråga!
Många som kommer till Sverige flyr från krigshärjade länder, eller länder där våld och förtryck är norm. Bara en sådan sak som brist på demokrati eller att kvinnor är lika mycket värda…
Är det konstigt att de fuckar upp?

Grymt trött på godhetsknarkande politiker som helt saknar konsekvenstänk.
”Allt blir bra om de kommer till trygga sverige”,jo tjena!!

(Kommentar till ”Nästan alla våldsdömda unga män som ingick i en studie hade någon typ av psykiatrisk- eller neuropsykiatrisk diagnos, rapporterar SR:s Ekot”)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige igår och i alla jävla år som försvaret föreslagits kunna bistå vid brottsbekämpning: Omöjligt. Ådalen. Fascist.

Sverige idag: inga problem.

Nu vill jag se Black Hawk över Järva.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sverige igår och i alla jävla år som försvaret föreslagits kunna bistå vid brottsbekämpning: Omöjligt. Ådalen. Fascist.

Sverige idag: inga problem.

Nu vill jag se Black Hawk över Järva.

Försvarsmakten har i många år bistått civilsamhället och polisen med resurser, oftast transporter, men även personal vid eftersök eller manskapskrävande insatser vid bränder och översvämmningar.

Polisiärt arbete får dom fortfarande inte utföra

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...