Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror inte heller man skall underskatta effekten av kollektiv funktionell dumhet

Nej definitivt inte. Det är ju folket som röstar fram alla fantastiska politiker. Grattis till er förresten, känner ni att ert drömsamhälle är ett steg närmare varje gång ni lämnar vallokalen? Som en känd poet skaldade om:
"Du kan satsa på blått eller rött men den hästen som ställer upp i loppet är köpt".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
1312e059e05e00b35ccd483081749ecf.jpg
Jag ska hjälpa dig förstå din omvärld, även om jag förstår att det är pärlor till svin.

https://news.gallup.com/poll/203198/presidential-approval-ratings-donald-trump.aspx

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag ska hjälpa dig förstå din omvärld, även om jag förstår att det är pärlor till svin.

https://news.gallup.com/poll/203198/presidential-approval-ratings-donald-trump.aspx

Imponerande siffror. 90% stöd bland republikaner. Givetvis enkelt att förklara - han genomför den politik som hans väljare förväntade sig under valrörelsen.

Att vänstern förväxlar förtroende med tyckandet i deras ekokammare är föga förvånande.

Tillbaka till Sverige:

För Löfven ligger förtroendet bland egna väljare förvånande nog på hela 75%. Detta står då att jämföra med Trumps respektabla 90%, och Åkessons 93%.

Hur ska man då tolka detta? En skrämmande tolkning är givetvis att 75% av socialdemokrater är nöjda med dagens samhälle och den utveckling som sker. Eller kanske t.o.m. beroende av att utvecklingen fortsätter i en negativ riktning (när statliga/kommunala medel, i.e. skattemedel, spenderas utan kontroll finns det gott om möjligheter att göra ”bra” affärer). Kanske är man beroende av sitt fackliga eller kommunala uppdrag, eller t.o.m. bidrag.

Anledningarna kan vara många, men gemensamt har de troligen att de inte är nettobidragare till samhället.

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-tuffa-host-fortroendet-stortdyker/

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gamla gråsossar tror att man måste vara lojal mot den store ledaren när någon (speciellt pressen eller opinionsinstitut) frågar, det har alltid varit så, men i små grupper och efter lite sprit så mullrar det även i dom leden, inte mycket, men dom gnäller av sig, sedan röstar dom lojalt igen.

Raderad medlem 51742

Guest
Handlar nog inte bara om att man lever på bidrag. Vi har en stor medelklass som arbetar i offentlig sektor, inte minst alla akademiker som pumpats ut under senare år inom diverse områden som inte direkt är gångbara inom industrin. De är beroende av att staten fortsätter att vara stor och fortsätter dela ut pengar till ändamål som de kan försörja sig på, eller göra affärer på, som Lugn också är inne på.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Förjävligt beteende, men det som får mig ännu mer förbannad är när PK-patrullen kastar sig ut på sociala medier och "försvarar" allt detta med "så har det alltid varit", "vi måste bygga fler fritidsgårdar" och all annat skit.

Ingen vettig människa kan ta in och förstå vad det är de försöker försvara och uppnå...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Haha. Skicka in hemvärnet.

Hemvärnet övade bakom kronogården för 10 år sedan och då var det helt folktomt.. dom har en helvetes respekt för militären många kommer från krigs skådespel.

Men kommunen förbjöd framtida övningar då invandrarna kände sig kränkta:arsele

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte för intet det händer en del negativa saker i landet, det hemska är att det är utstuderat och görs med vett och vilja, i politik sker inga misstag. De som bär hundhuvudet är de i vår regering, dessa är ansvariga för det som händer. Det är heller inte så konstigt att man lägger ner utredningar för vissa våldsbrott.
Den här texten är rätt bra, tycker jag.

"When you control the levers of news dissemination, you control the narrative.
Control of the narrative = power
When you are blind, what do you see?
They want you divided.
Divided by religion.
Divided by sex.
Divided by political affiliation.
Divided by class.
When you are divided, and angry, and controlled, you target those ‘different’ from you, not those responsible [controllers].
Divided you are weak.
Divided you pose no threat to their control.
When ‘non-dogmatic’ information becomes FREE & TRANSPARENT it becomes a threat to those who attempt to control the narrative and/or stable [livestock kept – sheep].
When you are awake, you stand on the outside of the stable (‘group-think’ collective), and have ‘free thought’.
"Free thought" is a philosophical viewpoint which holds that positions regarding truth should be formed on the basis of logic, reason, and empiricism, rather than authority, tradition, revelation, or dogma.
THIS REPRESENTS A CLEAR AND PRESENT DANGER TO THE CONSTITUTIONAL REPUBLIC OF THE UNITED STATES OF AMERICA.
Q"
Den där Q, har inte han en aning långsökta teorier emellanåt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Förjävligt beteende, men det som får mig ännu mer förbannad är när PK-patrullen kastar sig ut på sociala medier och "försvarar" allt detta med "så har det alltid varit", "vi måste bygga fler fritidsgårdar" och all annat skit.

Ingen vettig människa kan ta in och förstå vad det är de försöker försvara och uppnå...
Det är hög gard, vore intressant att se dem släppa den och förklara då folk förstår varför Sverige måste ha barnrån, skjutningar och gruppvåldtäkter som våra grannländer inte har.

Är det värt det?

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Den där Q, har inte han en aning långsökta teorier emellanåt?

Det kan man tycka att det har hänt, dock mer sällan än ofta. Det kan också vara att man tycker det är långsökt för att man inte kan ta in/ förstå vissa delar som de arbetar emot. Som jag ser det så berättar Q inte allt, utan ger ledtrådar som du själv sedan får nysta lite i och komma fram till din egen slutsats. Men så ska man alltid ställa frågor och syna när det kommer till politik.
https://qmap.pub/
"Knowledge is power.
Think for yourself.
Trust yourself.
Do due diligence.
You awake, and thinking for yourself, is their greatest fear.
Sheep no more.
THE GREAT AWAKENING.
Q"

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Det är hög gard, vore intressant att se dem släppa den och förklara då folk förstår varför Sverige måste ha barnrån, skjutningar och gruppvåldtäkter som våra grannländer inte har.

Är det värt det?

Det tråkiga är att våra politiker troligen tycker att det är värt det. Det är mycket lidande de skapar, för sin egen vinnings skull.
De skapar kaos för att sedan komma med en lösning som antagligen kommer tas emot med öppna armar, allt en genomtänkt strategi, som använts i alla tider. Det blir intressant och se vad de kommer med för lösning, det lär vara allt annat än positivt för den enskilde individen.

Raderad medlem 51742

Guest
Det tråkiga är att våra politiker troligen tycker att det är värt det. Det är mycket lidande de skapar, för sin egen vinnings skull.
De skapar kaos för att sedan komma med en lösning som antagligen kommer tas emot med öppna armar, allt en genomtänkt strategi, som använts i alla tider. Det blir intressant och se vad de kommer med för lösning, det lär vara allt annat än positivt för den enskilde individen.

Tillskriver du nu inte våra politiker en högre strategisk förmåga än vad de faktiskt har?

Jag tror alla beståndsdelar du tar upp är något som finns och som går att observera: förmågan att skapa kaos, att att alltid fokusera på lösningar som kan tas emot positivt av opinionen, att fokusera på lösningar som gynnar dem själva osv. Jag tror dock mer på att det handlar om olika former av tankefel och funktionell dumhet i kombination med olika sociala mekanismer som förklaring till politikers agerande, snarare än att någon tänkt ut en strategisk och illvillig plan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tillskriver du nu inte våra politiker en högre strategisk förmåga än vad de faktiskt har?

Jag tror alla beståndsdelar du tar upp är något som finns och som går att observera: förmågan att skapa kaos, att att alltid fokusera på lösningar som kan tas emot positivt av opinionen, att fokusera på lösningar som gynnar dem själva osv. Jag tror dock mer på att det handlar om olika former av tankefel och funktionell dumhet i kombination med olika sociala mekanismer som förklaring till politikers agerande, snarare än att någon tänkt ut en strategisk och illvillig plan.

Kan folk verkligen vara så dumma att ”man inte såg det komma”? For realz?! Herregud

Raderad medlem 51742

Guest
Kan folk verkligen vara så dumma att ”man inte såg det komma”? For realz?! Herregud

Der var inte alls vad jag menade. Det är uppenbart att politikerna, av politiska skäl (och förmodligen i kombination med de saker jag tog upp ovan), valt att blunda för information som varit uppenbar och där de haft faktan på bordet. Vad jag menar är att jag inte tror att det ligger någon stor konspiration bakom allt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är uppenbart att politikerna, av politiska skäl, valt att blunda för information som varit uppenbar och där de haft faktan på bordet.

Vad säger detta om väljarna? Att man fortsätter rösta på sådana politiker?
Är folk idioter som tror på fina vallöften, vad politikerna ljuger om i tv eller vad som står i någon fin pamflett? Titta ut i verkligheten och se efter vad de åstadkommer i praktiken och hur mycket de fina orden egentligen betyder.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Der var inte alls vad jag menade. Det är uppenbart att politikerna, av politiska skäl (och förmodligen i kombination med de saker jag tog upp ovan), valt att blunda för information som varit uppenbar och där de haft faktan på bordet. Vad jag menar är att jag inte tror att det ligger någon stor konspiration bakom allt.

Konspiration kanske man inte kan kalla det, men vad kallar du annars systematiskt blåljugande?

Raderad medlem 51742

Guest
Vad säger detta om väljarna? Att man fortsätter rösta på sådana politiker?
Är folk idioter som tror på fina vallöften, vad politikerna ljuger om i tv eller vad som står i någon fin pamflett? Titta ut i verkligheten och se efter vad de åstadkommer i praktiken och hur mycket de fina orden egentligen betyder.

Vet inte om svenskar i allmänhet är mer obildade och ointelligenta än andra (hmm, möjligen obildade), men även upplysta och smarta människor gör tankefel. Befinner sig människor i ett system som stimulerar denna typen av tankefel så blir det som det blir. Jag tror vi i Sverige och i svensk politik har lyckats bygga ett sådant system.

Kan rekommendera t ex nobelpristagaren Daniel Kahnemans bok Thinking Fast and Slow som handlar bl.a. om hur knasigt det blir när vi människor tänker.

Raderad medlem 51742

Guest
Konspiration kanske man inte kan kalla det, men vad kallar du annars systematiskt blåljugande?

Varför inte... "systematiskt blåljugande"? ;-)

För att det skall vara en konspiration behöver det ju finnas ett illvilligt syfte. Så tror jag inte att det är. Jag tror våra politiker på fullt allvar tror att de gör det som är rätt för att realisera sin politik och skapa ett gott samhälle.

Problemet med att åtgärda konspirationer (i synnerhet när de inte är konspirationer) är att de åtgärder som krävs ofta har väldigt negativa bieffekter.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...