Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det tråkiga är att våra politiker troligen tycker att det är värt det. Det är mycket lidande de skapar, för sin egen vinnings skull.
De skapar kaos för att sedan komma med en lösning som antagligen kommer tas emot med öppna armar, allt en genomtänkt strategi, som använts i alla tider. Det blir intressant och se vad de kommer med för lösning, det lär vara allt annat än positivt för den enskilde individen.
Jag köper inte de där teorierna och jag har en bekant som spenderar avsevärd tid på att fördjupa sig i dem. Och berätta om dem.

Allt är false flag, inget har hänt, om det har hänt var det CIA/Israel/Rothschild/Soros.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför inte... "systematiskt blåljugande"? ;-)

För att det skall vara en konspiration behöver det ju finnas ett illvilligt syfte. Så tror jag inte att det är. Jag tror våra politiker på fullt allvar tror att de gör det som är rätt för att realisera sin politik och skapa ett gott samhälle.

Problemet med att åtgärda konspirationer (i synnerhet när de inte är konspirationer) är att de åtgärder som krävs ofta har väldigt negativa bieffekter.

Illvilja ligger i betraktarens ögon. Det kan ju vara en välvilja att demontera välfärdssystemet till förmån för privata alternativ. En ny underklass, etc.

Raderad medlem 51742

Guest
Illvilja ligger i betraktarens ögon. Det kan ju vara en välvilja att demontera välfärdssystemet till förmån för privata alternativ. En ny underklass, etc.

Vi har ju sett exempel på hur politiker som Reinfeldt och Lööf i unga år stått för mer radikala varianter av deras partiers politik och det är fullt rimligt att anta att det funnits tankar där som bidragit till att formulera den politik de sedan bedrivit eller bedriver vid sin tid vid makten. Jag tycker det är fullt rimligt att ifrågasätta dessa individers syften med sina politiska strategier med detta som utgångspunkt, även om det i grunden handlar om ideologier som alla vet om finns inom dessa partier och som dessa personer har eller har haft, så det borde inte vara en överraskning, och där det rimligen heller inte finns skäl att tro att deras syfte i slutändan handlar om någonting annat än att realisera sitt partis politiska vision.

Men jag tycker inte det skall överdrivas, av precis samma skäl som jag tror det är överdrivet att anta att Sverigedemokraterna har en dold agenda och kommer bedriva en nynazistisk politik om de kommer till makten, trots att det har funnits sådana strömningar i anslutning till partiet i begynnelsen. Då blir det konspirationsteorier - det är visserligen möjliga förklaringar, men hur sannolika är de?

Vad jag framför allt vänder mig mot är när man försöker måla upp en bild av en större konspiration, som omfattar större delarna av det politiska systemet och andra samhällsaktörer och där man antyder att det skulle finnas en dold agenda och ett outtalat illvilligt syfte.

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att de är involverade med makter de inte kan kontrollera och har satt sig i riktigt dåligt läge.
Konspiration? ja det är det som jag ser det. Att ursäkta det som händer med lite oj hoppsan, det köper inte jag.

Finns det något sakförhållande som du har sett som skulle göra detta antagande sannolikt eller är det mer av en känsla av att det är så det måste ligga till?

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Tillskriver du nu inte våra politiker en högre strategisk förmåga än vad de faktiskt har?

Jag tror alla beståndsdelar du tar upp är något som finns och som går att observera: förmågan att skapa kaos, att att alltid fokusera på lösningar som kan tas emot positivt av opinionen, att fokusera på lösningar som gynnar dem själva osv. Jag tror dock mer på att det handlar om olika former av tankefel och funktionell dumhet i kombination med olika sociala mekanismer som förklaring till politikers agerande, snarare än att någon tänkt ut en strategisk och illvillig plan.

Jag tror att de är involverade med makter de inte kan kontrollera och har satt sig i riktigt dåligt läge.
Konspiration? ja kanske det. Att ursäkta det som händer med lite oj hoppsan, det köper inte jag.
"Every puppet need a puppetmaster."

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
Jag köper inte de där teorierna och jag har en bekant som spenderar avsevärd tid på att fördjupa sig i dem. Och berätta om dem.

Allt är false flag, inget har hänt, om det har hänt var det CIA/Israel/Rothschild/Soros.

Var och en får kika på detta och komma fram till sin egna slutsats, vad det än må vara. Jag kan bara säga vad jag kommit fram till eller hittat och där jag tro mig kan se ett mönster. Men att enbart ta Q som källa blir lite galet, man måste kika runt mer än så.

Raderad medlem 51742

Guest
Var och en får kika på detta och komma fram till sin egna slutsats, vad det än må vara. Jag kan bara säga vad jag kommit fram till eller hittat och där jag tro mig kan se ett mönster. Men att enbart ta Q som källa blir lite galet, man måste kika runt mer än så.

Givet att du tror att det är konspiration, vad anser du då behöver göras för att åtgärda problemet och på vilket sätt skiljer sig dessa åtgärder från vad som är rimligt att göra om det inte är en konspiration?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tillskriv aldrig ont uppsåt för någon som räcker att förklara med dumhet.

Kryddat med en stor dos populism.

Det är ju inte så märkligt när väljarna är som en skock får som lägger sina röster än hit, än dit och många gånger inte alls.

Den politiker som står fast vid principer och grunduppfattningar blir ju grundligen omkörd av de som lovar runt och håller tunt vad gäller enkla lösningar på komplicerade problem.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tillskriver du nu inte våra politiker en högre strategisk förmåga än vad de faktiskt har?

Har genom jobbet haft kontakt med en del högre politiker från både blå och röda laget, och tyvärr är det ofta inga vars intellekt imponerat, undantag finns förstås men de är skrämmande få.
Att jobba aktivt för att praktiskt lösa reella problem verkar inte vara det som premieras inom de politiska kretsarna på någon sida.

Ett utav undantagen tog beslutet att lämna riksdagen, pga. just denna, många gånger rena oviljan att faktiskt lösa problem.
Jag fick höra historier om att i princip alla, från V, S, M osv. förutom Mp ofta var överens när saker diskuterades utanför kammaren mellan skål och vägg, men att det i kammaren inte gick att komma överens.

Vad säger detta om väljarna? Att man fortsätter rösta på sådana politiker?
Är folk idioter som tror på fina vallöften, vad politikerna ljuger om i tv eller vad som står i någon fin pamflett? Titta ut i verkligheten och se efter vad de åstadkommer i praktiken och hur mycket de fina orden egentligen betyder.

Här tycker jag att media bär den största skulden, om de bara hade lagt liiiite energi på att faktiskt göra sitt egenliga jobb att granska så hade väldigt mycket idioti kunnat stoppas tidigt.

Bara en sådan enkel sak som lite tanke bakom en följdfråga från en journalist hade gjort underverk, tyvärr verkar det saknas både tanke och vilja hos de flesta journalister.

De har troligen oftast inte ens i sitt eget huvud ställt frågan "men hur skall det gå till" verkar det som när man ser en del intervjuer, och frågan är om inte detta är mer skrämmande än korkade ogenomtänkta förslag från politiker.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har fått så otroligt många teorier att det är svårt att ta in det.

Hur ser du på:
Lisa Holm
9/11
Drottninggatan
Flat Earth

Jag både köper och inte köper det här med "bilda dig din egen uppfattning", det låter bra men hur vore det om de som framför alla dessa teorier någon gång fullföljde dem?

Sedan är jag öppen för att historieskrivning inte alltid blir korrekt, att både CIA och KGB planterat knasigheter som ännu inte synliggjorts och att det finns intressen som vill konsolidera makt tex. Men det gör inte att Mossad hängde Lisa Holm. Eller?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju inte så märkligt när väljarna är som en skock får som lägger sina röster än hit, än dit och många gånger inte alls.

Den politiker som står fast vid principer och grunduppfattningar blir ju grundligen omkörd av de som lovar runt och håller tunt vad gäller enkla lösningar på komplicerade problem.
Det där är populistiskt trams.

Vad är det som är så komplext att bara svenska politiker förstår det?

Vi borde haft lägre invandring, jag har tyckt det hela mitt medvetna liv. Att du och Stefan Löfven nu "inte såg det komma" gör inte mig populist, det får möjligen er att framstå som lägre begåvade.

Sluta ljug i tråden.

Resten av världen behöver inte ha barnrån. Inte vi heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Populism enligt vänsterliberala träskpöbeln:

Göra prioriteringar med medborgarnas tillgångar till medborgarnas förmån, säkra välfärd och prioritera medborgarnas säkerhet.

Inte populism enligt vänsterliberala träskpöbeln:

Öppna gränserna och erbjuda världens mest generösa välfärd till alla som kan ta sig hit oavsett om de har asylskäl eller inte, samt deras familjer, släkter och klaner utan att ens kontrollera om de är släkt eller om asylskäl håller eller om de kan avvisas eller utvisas samt inte stävja den helt nya, exotiska och ytterst omfattande kriminalitet de tar med sig.

Bara så ni vet, era populister!

Problemet är dock så komplext att det inte är någon mening ni funderar mer på det, Stefan och Morgan och nu senaste tillskottet rattfylleristen Aida fixar detta.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag betraktar nästan alla partier idag, med enstaka undantag, som populistpartier. Principer och politiska ståndpunkter är väldigt viktiga tills man i analysen kommer fram till att det är gynnsamt i opinionen att byta fot och då gör man det, i tron att man kan jaga runt fårskocken. Under tiden tröttnar väljarna och går till de få partier som hållit fast vid sina principer under en längre tid. Sen skriker alla om att just dessa partier är populister. (tänker primärt på SD, men även V)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Visst sjutton är de populister hela bunten. Det finns väl inget parti som inte har justerat partiprogrammet efter opinionen. Det är allt från abort till EU-motstånd eller kungahus.

Enligt alla beräkningar måste vi ha större inflöde av pengar till den gemensamma kassakistan om vi ska ha någon slags välfärd framöver. Det är inte tal om att minska befolkningen då även den befintliga är för liten för att hålla nivån.
Jag tror inte att vi kan göra som Sundbyberg som ökat befolkningen med 38% under det senaste decenniet, men de har definitivt fått ett lättare uppdrag i sin kommun.
Samma befolkningstäthet i hela Sverige blir ungefär 2,4 miljarder människor. Det lär bli svårhanterat.

Raderad medlem 51742

Guest
Visst sjutton är de populister hela bunten. Det finns väl inget parti som inte har justerat partiprogrammet efter opinionen. Det är allt från abort till EU-motstånd eller kungahus.

Enligt alla beräkningar måste vi ha större inflöde av pengar till den gemensamma kassakistan om vi ska ha någon slags välfärd framöver. Det är inte tal om att minska befolkningen då även den befintliga är för liten för att hålla nivån.
Jag tror inte att vi kan göra som Sundbyberg som ökat befolkningen med 38% under det senaste decenniet, men de har definitivt fått ett lättare uppdrag i sin kommun.
Samma befolkningstäthet i hela Sverige blir ungefär 2,4 miljarder människor. Det lär bli svårhanterat.

Att klara av att få in pengar till välfärdssystemen handlar inte primärt om hur många människor vi behöver vara. Det handlar om i vilken utsträckning människor är nettobetalare till systemet. Detta har gått i motsatt riktning de senaste åren eftersom befolkningsökningen till stor del utgjorts av människor som innebär stora kostnader för systemet samtidigt som de i liten utsträckning bidrar till systemet och inte heller kan förväntas göra det inom överskådlig framtid. Fortsätter vi på samma sätt kommer således problemet att förvärras.

Motsvarande ser vi när vi tittar på BNP vs. BNP/capita.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Absolut måste de som är i landet bidra med sin del. Det är inte alla som tänker på det när de anlitar någon för att fixa en trädgård svart eller laga bilen utan kvitto.

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut måste de som är i landet bidra med sin del. Det är inte alla som tänker på det när de anlitar någon för att fixa en trädgård svart eller laga bilen utan kvitto.

...och andelen som gör detta skulle jag tro kommer att öka i takt med att människor upplever att samhällskontraktet eroderas och att de får allt mindre valuta för skattepengarna de betalar in.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag betraktar nästan alla partier idag, med enstaka undantag, som populistpartier. Principer och politiska ståndpunkter är väldigt viktiga tills man i analysen kommer fram till att det är gynnsamt i opinionen att byta fot och då gör man det, i tron att man kan jaga runt fårskocken. Under tiden tröttnar väljarna och går till de få partier som hållit fast vid sina principer under en längre tid. Sen skriker alla om att just dessa partier är populister. (tänker primärt på SD, men även V)
Jag vet inte, jag tycker att i 9 fall av 10 så används epitetet att beskriva något som en liten vit kultur-/mediaelit inte tycker är bra medan väldigt många andra tycker det är bra.

Vidare så används det i 9,9 fall av 10 för att beskriva högerpolitik som vänstern inte gillar.

Sedan kan det säkert finnas en och annan riktig populist, att skicka fram Aida Rattfylleri Haidzelic och begära dansk invandringspolitik (som SD velat ha i över tjugo år) är kanske äkta populism? Eller att låta Alice Teoderescu formulera det 25,000 andra vita moderatmän kunde (men inte vågade) säga är förstås också en ynkedom av rang.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att klara av att få in pengar till välfärdssystemen handlar inte primärt om hur många människor vi behöver vara. Det handlar om i vilken utsträckning människor är nettobetalare till systemet. Detta har gått i motsatt riktning de senaste åren eftersom befolkningsökningen till stor del utgjorts av människor som innebär stora kostnader för systemet samtidigt som de i liten utsträckning bidrar till systemet och inte heller kan förväntas göra det inom överskådlig framtid. Fortsätter vi på samma sätt kommer således problemet att förvärras.

Motsvarande ser vi när vi tittar på BNP vs. BNP/capita.
Bara riktigt enfaldiga människor kan ju ha trott att import av arbetslöshet stärker landets ekonomi.

Det är även i många andra aspekter helt fel tänkt. De som flyttar hit blir ju också äldre, och då behöver vi alltså öka invandringen ännu mer? Konstigt att inga andra länder behöver så många migranter från tredje världen som vi. Vad dumma de är.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...