Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är snart val i Turkiet och oavsett vad diverse partiledare tycker så går det att rösta bort Erdoğan. Han bristande förmåga att tygla svenskarna kanske ligger honom i fatet i de röstandes ögon.
Vår regering borde hänvisa till yttrandefriheten varje gång den ifrågasätts.

Det kan ju tänkas att en mera USA vänlig kandidat får lite oväntad hjälp i nästa val.

och angående yttrandefriheten, erbjud veto-turken att komma och elda biblar och hänga dockor utanför Svenska ambassaden i turkiet...

Vi kan till och med bjuda på en eldstad och en galge där han får hållas

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har läst att Tyskland ville ha godkännande av USA innan Tyskland levererar stridsvagnar.
Lite som när Polen för snart ett år sedan erbjöd Ukraina flygplan men flög planen till en USA bas. Och sedan kom planen inte längre.

Min slutsats är att den svagaste länken i EU's / Europas försvar mot Ryssland är beroendet av USA.
Sålänge inte fler EU länder skaffar egna kärnvapen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var är plattitydernas posterboi Magnus Betnér? Fint att se att våldet nu drabbar de mer socialt homogena adresserna i Stockholm. Där ju stödet är som störst för dessa spännande kulturyttringar. Great success
Kolla hans Twitter och Instagram, inte omöjligt att han är ansatt.

Såg någon av hans kollegor som gjorde smulor av honom på scen nyligen, ska se om jag hittar klippet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har läst att Tyskland ville ha godkännande av USA innan Tyskland levererar stridsvagnar.
Lite som när Polen för snart ett år sedan erbjöd Ukraina flygplan men flög planen till en USA bas. Och sedan kom planen inte längre.

Min slutsats är att den svagaste länken i EU's / Europas försvar mot Ryssland är beroendet av USA.
Sålänge inte fler EU länder skaffar egna kärnvapen.
Svagaste länken lär ju vara Tyskland och Sverige. Ingen av oss har väl vilja eller kompetens att göra motstånd mot någon eller något?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Svagaste länken lär ju vara Tyskland och Sverige. Ingen av oss har väl vilja eller kompetens att göra motstånd mot någon eller något?
Det jag funderar över är varför Magdalena Andersson (s) drog igång det här med NATO-ansökan.
Varför ?
Vad fick henne att bryta mot kongressbeslutet.
Men förklaringen är kanske mer sekretessbelagd än Ryska påsken ?
"Pinsamt hemlig" ?!?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det jag funderar över är varför Magdalena Andersson (s) drog igång det här med NATO-ansökan.
Varför ?
Vad fick henne att bryta mot kongressbeslutet.
Men förklaringen är kanske mer sekretessbelagd än Ryska påsken ?
"Pinsamt hemlig" ?!?
Kanske Rysslands invasion av Ukraina hade något med saken att göra, vem vet. ?

• Haha
Reaktioner: GuW

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såja, nu har turkarna eldad Svenska flaggan utanför Svenska ambassaden i turkiet, nu är veto-turkens argument om sagoboks-bränning ogiltig.
Kurdiska räven känner sig trygg i Turkiet medan Erdogan tjafsar om en docka här.
Indirekt är det ju Turkiet som just nu sanktionerar skjutningar och sprängningar i Stockholm. Känns inte som de kommer vara toppen att samarbeta med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kurdiska räven känner sig trygg i Turkiet medan Erdogan tjafsar om en docka här.
Indirekt är det ju Turkiet som just nu sanktionerar skjutningar och sprängningar i Stockholm. Känns inte som de kommer vara toppen att samarbeta med.

Nej, den kurden vill Veto-turken behålla.

Det kanske är mera direktsanktionerat än vi anar, vetoturken drar ju nytta av att kurder framstår som kriminella, och kriminalitet i stockholm njuter han nog av.
Det vore ju ett lågt pris för vetoturken att betala för skjutningarna i stockholm via den kurdiske skabbräven

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, den kurden vill Veto-turken behålla.

Det kanske är mera direktsanktionerat än vi anar, vetoturken drar ju nytta av att kurder framstår som kriminella, och kriminalitet i stockholm njuter han nog av.
Det vore ju ett lågt pris för vetoturken att betala för skjutningarna i stockholm via den kurdiske skabbräven
Ja visst, och Paludan kan vara inskickad att förstöra han med.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja visst, och Paludan kan vara inskickad att förstöra han med.

Inte helt omöjligt, jag hade inget emot hans koranbränningar så länge det bara rörde om i grytan här hemma lite, men den här gången inriktade han sig ju på att sabba NATO processen och inget annat.

Koranen kan ha varit inköpt för rubler den här gången....

Raderad medlem 51742

Guest
Inte helt omöjligt, jag hade inget emot hans koranbränningar så länge det bara rörde om i grytan här hemma lite, men den här gången inriktade han sig ju på att sabba NATO processen och inget annat.

Är väl rätt uppenbart att en hel del liknande fenomen vi ser i vår samtid, oavsett vilket förment politiska håll de kommer ifrån, knappast handlar om att uttrycka sin åsikt i syfte att genuint vilja förbättra det samhälle vi lever i, utan snarare handlar om att utnyttja yttrandefriheten för att uppnå dunklare syften genom att manipulera, så split mellan människor och splittra ett samhälle. Eller så är de bara idioter som själva blivit manipulerade att gå andras ärenden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Lite foliehattigt men jag håller med.

När det går från att visa på en bred men allmän problematik till att sabotera en viktig nationell fråga så känner jag att det är två helt olika saker.

Har RP kommenterat varför han gör det?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Lite foliehattigt men jag håller med.

När det går från att visa på en bred men allmän problematik till att sabotera en viktig nationell fråga så känner jag att det är två helt olika saker.

Har RP kommenterat varför han gör det?
Det är foliehattigt. Naturligtvis gör dansken det för ätt få så stort genomslag som möjligt. Om det sabbar en natoansökan eller någons födelsedagskalas är inte intressant.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Kanske Rysslands invasion av Ukraina hade något med saken att göra, vem vet. ?
Ja det är det som det skylls på. Men varför gör Rysslands invasion av Ukraina att Sverige ska söka medlemskap i NATO är inte så självklart för mig.
Det var ju inte dags efter
invasionen av Ungern 1956
invasionen av Tjeckoslavakien 1968
invasionen av Afghanistan 1979
och inte heller efter invasionen av Ukraina 2022

Vad hände 2022 som fick Magdalena Andersson att ändra sig ?
Och varför ändrade Magdalena Andersson sig ?!?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja det är det som det skylls på. Men varför gör Rysslands invasion av Ukraina att Sverige ska söka medlemskap i NATO är inte så självklart för mig.
Det var ju inte dags efter
invasionen av Ungern 1956
invasionen av Tjeckoslavakien 1968
invasionen av Afghanistan 1979
och inte heller efter invasionen av Ukraina 2022

Vad hände 2022 som fick Magdalena Andersson att ändra sig ?
Och varför ändrade Magdalena Andersson sig ?!?
Jag har väldigt svårt att ta dina frågor på allvar.

Om det inte var Ukraina som hände, vad var det då som hände?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har väldigt svårt att ta dina frågor på allvar.

Om det inte var Ukraina som hände, vad var det då som hände?
Ja exakt vad hände eftersom det inte var aktuellt med NATO anslutning efter Ryssland invasion av Ukraina i februri 2022. Läs datumet på SVT inslaget
8:e Mars 2022 var det inte aktuellt och för mig och många andra ligger Mars efter Rysslands invasionen i Ukraina i Februari.

Det var alltså inte invasionen av Ukraina som orsakade Sveriges NATO-ansökan utan det var något som hände efter invasionen.

Så vad hände efter 8:e Mars 2022 som fick Magdalena Anderson att ändra sig,
och
varför ändrade Magdalena Andersson sig ?

Eller på annat sätt vad hände under Mars April 2022 som gjorde att regeringen i Maj lämnade in en ansökan om medlemskap i NATO.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja exakt vad hände eftersom det inte var aktuellt med NATO anslutning efter Ryssland invasion av Ukraina i februri 2022. Läs datumet på SVT inslaget
8:e Mars 2022 var det inte aktuellt och för mig och många andra ligger Mars efter Rysslands invasionen i Ukraina i Februari.

Det var alltså inte invasionen av Ukraina som orsakade Sveriges NATO-ansökan utan det var något som hände efter invasionen.

Så vad hände efter 8:e Mars 2022 som fick Magdalena Anderson att ändra sig,
och
varför ändrade Magdalena Andersson sig ?

Eller på annat sätt vad hände under Mars April 2022 som gjorde att regeringen i Maj lämnade in en ansökan om medlemskap i NATO.

Du verkar ju ha någon teori, vore det inte bättre om du torgförde den så diskuterar vi den?

Jag tror S vände för att sanningen kom ikapp dem och kanske framförallt opinionen. De ville inte ha ja/nej till NATO i valet eftersom de då (också) hade förlorat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du verkar ju ha någon teori, vore det inte bättre om du torgförde den så diskuterar vi den?

Jag tror S vände för att sanningen kom ikapp dem och kanske framförallt opinionen. De ville inte ha ja/nej till NATO i valet eftersom de då (också) hade förlorat.
Nej jag har ingen teori. Bara att jag tycker det är märkligt.
Jag jämför med när Reinfeldt fick besök av Angela Merkel och glatt ställde upp Sverige för en Bankgaranti på 100 Miljarder för Greklands skulder. Vad erbjöd Merkel Reinfeldt ?

I det här fallet har jag läst att Finland beslöt sig för att gå med i NATO
och Magdalena Andersson då sagt nått om att nu när Finland går med i NATO, då måste Sverige gå med.
Det känns ungefär
som att Magdalena Andersson fick ett erbjudande som hon inte kunde tacka nej till
eller Magdalena Andersson blev informerad om nånting hon inte kände till
(i motsatts till Stefan Löfven som t.ex. aldrig blev informerad om säkerhetsläckage i Transportstyrelsen)
eller
som att Sverige hade ett hemligt avtal med Finland om gemensam NATO anslutning. #

För mig är det i varje fall märkligt att det klara beskedet 8 Mars, inget skäl för NATO anslutning bara för Ryssland har nu invaderat Ukraina
leder till helomvändning 2 månader senare.

# precis som märkligt varför ställde Reinfeldt / Sverige upp med en bankgaranti för Grekland ????

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej jag har ingen teori. Bara att jag tycker det är märkligt.
Jag jämför med när Reinfeldt fick besök av Angela Merkel och glatt ställde upp Sverige för en Bankgaranti på 100 Miljarder för Greklands skulder. Vad erbjöd Merkel Reinfeldt ?

I det här fallet har jag läst att Finland beslöt sig för att gå med i NATO
och Magdalena Andersson då sagt nått om att nu när Finland går med i NATO, då måste Sverige gå med.
Det känns ungefär
som att Magdalena Andersson fick ett erbjudande som hon inte kunde tacka nej till
eller Magdalena Andersson blev informerad om nånting hon inte kände till
(i motsatts till Stefan Löfven som t.ex. aldrig blev informerad om säkerhetsläckage i Transportstyrelsen)
eller
som att Sverige hade ett hemligt avtal med Finland om gemensam NATO anslutning. #

För mig är det i varje fall märkligt att det klara beskedet 8 Mars, inget skäl för NATO anslutning bara för Ryssland har nu invaderat Ukraina
leder till helomvändning 2 månader senare.

# precis som märkligt varför ställde Reinfeldt / Sverige upp med en bankgaranti för Grekland ????
Bankfrågan vet jag inget om men det låter intressant förstås.

Jag tror du skall läsa deras nej 8e mars som att det var den linje de alltid haft och att den kunde hon inte ändra där och då på egen hand.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati