Ser att det saknas ett viktigt datum i din lista, nämligen 20 februari 2014.Ja det är det som det skylls på. Men varför gör Rysslands invasion av Ukraina att Sverige ska söka medlemskap i NATO är inte så självklart för mig.
Det var ju inte dags efter
invasionen av Ungern 1956
invasionen av Tjeckoslavakien 1968
invasionen av Afghanistan 1979
och inte heller efter invasionen av Ukraina 2022
Jag tror problemet ligger på den nivånSer att det saknas ett viktigt datum i din lista, nämligen 20 februari 2014.
Det var då som ryssland invaderade Krimhalvön.
Det har alltså varit krig i Ukraina framför allt på Krim och de östra delarna av landet sedan 2014!
I samband med annekteringen av Krim 2014 infördes det några mindre sanktioner mot ryssland från framför allt USA och en del "fy så får man inte göra" från övriga västmakter.
Tror att om väst hade infört lika hårda restriktioner och fördömanden då, som 2022, hade nog ryssarna dragit sig tillbaka och det fullskaliga kriget 2022 hade inte inträffat.
Gissningsvis hade varken Finland eller Sverige känt ett behov av att ansluta sig till Nato i så fall.
Funderat lite och om Finland gick med i NATO så behövs ju möjligheten stötta de Finska förbanden vilket innebär att NATO precis som Tyskland på 1940-talet behöver tillgång till fri passage över Sverige och då tvingas Sverige ta ställning. Offentligt. Inte bara underhand.
Då , med ditt resonemang , blir Sveriges NATO-ansökan ännu märkligare !Varför skulle dom behöva fri passage genom Sverige?
Dom har ju vattenvägen, luftvägen och en 74 mil gräns i norr.
Visst skulle det vara bra med fri lejd genom Sverige, men precis som med tyskarna kan vi ju ge dom det ändå
Då , med ditt resonemang , blir Sveriges NATO-ansökan ännu märkligare !
Jag begriper bara inte hur det skulle gå till ! NATO är ju så på hugget när det gäller Sverige.NATO behöver inte Sverige, oavsett om finland går med eller inte, men Sverige kan behöva NATO om finland går med, för då är Sverige den närmaste lågt hängande köttbiten för Sovj ehh rysslands expansion, och Gotland blir ännu mera värdefullt för Sovj ehh ryssland....
Jag begriper bara inte hur det skulle gå till ! NATO är ju så på hugget när det gäller Sverige.
Ta tex Ryska Påsken när Sverige sover.
Sverige saknar ju gräns både med Belarus och Ryssland så det blir lite knepigt att göra som vid invasionen av Ukraina.
Eller har jag missat nått, Trojanska hästen i Stockholm ?
Ryssland har svårigheter försörja förband i Ukraina, hur skulle Ryssland försörja förband i Sverige ?
Utvecklingen i Ukraina tyder på att Ryssland saknar förmågan försörja större förband via luft och vatten. De områden Ukraina tagit tillbaka har ju vad jag förstått erövrats efter de rysska förbandens landförsörjning nått så låg nivå att de rysska förbanden tvingats retirera.Via luft och vatten?
Utvecklingen i Ukraina tyder på att Ryssland saknar förmågan försörja större förband via luft och vatten. De områden Ukraina tagit tillbaka har ju vad jag förstått erövrats efter de rysska förbandens landförsörjning nått så låg nivå att de rysska förbanden tvingats retirera.
Med tanke på hur stort Kaliningrad är
och
hur stor Östersjöns botten är
tror jag allihop får plats !
Som NATO medlemmar går våran Västra gräns någonstans mellan Canada+USA och Kina / Ryssland och vår Östra gräns från Finland i öster via Estland Lettland Litauen osv ända bort till Långtbortistan och alla andra länder som anfaller USA. Så det lär behövas mer stridsvagnar.Oja, och det är därför vi har satsat på ubåtar, korvetter, kustartelleri och SH modeller av våra flygplan (och rena spaningsplan som Korparna), och inte till exempel en mur av stridsvagnar mot vår västra gräns, trots att fienden kan komma från vilket håll som helst....
Men nu ska vi inte underskatta rysarna, dom har ju båtar i finska viken också, vilket ju IOFS blir finlands/NATO's uppgift att hålla koll på...
Som NATO medlemmar går våran Västra gräns någonstans mellan Canada+USA och Kina / Ryssland och vår Östra gräns från Finland i öster via Estland Lettland Litauen osv ända bort till Långtbortistan och alla andra länder som anfaller USA. Så det lär behövas mer stridsvagnar.
Jajaja, men viktigast är ändå att inte tjuvfiska ål!
Den dagen hon får en otroligt välbetald position i EU eller Nato, kommer alla förstå...Ja exakt vad hände eftersom det inte var aktuellt med NATO anslutning efter Ryssland invasion av Ukraina i februri 2022. Läs datumet på SVT inslaget
8:e Mars 2022 var det inte aktuellt och för mig och många andra ligger Mars efter Rysslands invasionen i Ukraina i Februari.Analys: Magdalena Andersson säger nej till Nato-medlemskap
Tätare försvarssamarbete med Finland och USA, militärt stöd av EU i händelse av krig och en fortsatt upprustning av det svenska försvaret. Så vill regeringen klara det svåra säkerhetspolitiska läget efter Rysslands angrepp på Ukraina. Däremot säger regeringen fortsatt nej till ett Nato-medlemskap.www.svt.se
Det var alltså inte invasionen av Ukraina som orsakade Sveriges NATO-ansökan utan det var något som hände efter invasionen.
Så vad hände efter 8:e Mars 2022 som fick Magdalena Anderson att ändra sig,
och
varför ändrade Magdalena Andersson sig ?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|