Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Yttrandefriheten är den viktigaste delen av en demokrati.
Möjligt men friheten från att bli mördad av en ryss trumfar det. Om yttrandefrihet vore så viktigt skulle vi inte begränsa den som vi redan gör så jag tycker du dramatiserar lite väl mycket. Det finns flera inskränkningar redan och de syftar inte till något högre värde än det vi diskuterar här.

Vi kunde gått med i NATO men vi stod istället upp för rätten att elda på en bok. Skriv in det i historieböckerna så får vi se hur det åldras.

Det finns tid och plats för allt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi kunde gått med i NATO men vi stod istället upp för rätten att elda på en bok. Skriv in det i historieböckerna så får vi se hur det åldras.

Det finns tid och plats för allt.

Hade inte pedofildansken eldat en bok så hade vetoturken hittat på någon annan orsak.

Vi har väl inte utvisat alla 120 kurder/antiturkar på hans lista än?
Det räcker ju som orsak.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hade inte pedofildansken eldat en bok så hade vetoturken hittat på någon annan orsak.

Vi har väl inte utvisat alla 120 kurder/antiturkar på hans lista än?
Det räcker ju som orsak.
Visst, mycket möjligt.
Det kan ju vara så att vi aldrig kommer med också, skulle inte förvåna mig om Ryssland lyckas få med det i ett kommande fredsavtal.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jo, precis det kan man för det är just detta som händer.
Tror du att han hade nöjt sig annars? Har du sett något som tyder på att Erdogan blir tillfreds med det vi gör?
Det är inte koranbränningen som är det viktiga utan att han får visa sin makt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Möjligt men friheten från att bli mördad av en ryss trumfar det. Om yttrandefrihet vore så viktigt skulle vi inte begränsa den som vi redan gör så jag tycker du dramatiserar lite väl mycket. Det finns flera inskränkningar redan och de syftar inte till något högre värde än det vi diskuterar här.

Har du ändrat dig? I våras ville du ju ge Paludan fredspriset.
Han borde få Nobels fredspris
Å så var yttrandefriheten viktig den dagen...
Bra, han borde åka runt runt tills Sveriges muslimska samhälle antingen fattar att vi har yttrandefrihet eller åker hem till sina komplett värdelösa länder.

Raderad medlem 51742

Guest
Tror du att han hade nöjt sig annars? Har du sett något som tyder på att Erdogan blir tillfreds med det vi gör?
Det är inte koranbränningen som är det viktiga utan att han får visa sin makt.
Nej, jag tror inte att han hade nöjt sig och jag håller helt med i det du skriver.

Det jag menade är att det inte hjälper hur mycket vi står upp för yttrandefriheten i det här fallet, problemet är djupare än så och handlar bl.a. om hela samtalsklimatet och hur olika krafter utnyttjar yttrandefriheten och dagens möjligheter för att få exponentiell spridning och genomslag till att antingen medvetet manipulera och splittra eller åtminstone skiter i konsekvenserna av det så länge de uppfyller sina egna syften. Det problemet löser vi inte genom att varken klamra oss fast vid eller begränsa yttrandefriheten, det handlar om förutsättningar som behöver skapas på fler och andra sätt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Två helt olika frågor, försök höja nivån.
Samma fråga i samma tråd. Man kan inte slå av och på rättigheter och skyldigheter för att det passar ens egna åsikter mer eller mindre bra.
Det är anledningen till att grundlagsbeslut kräver en annan process än övriga lagar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Yttrandefriheten är den viktigaste delen av en demokrati.
Absolut och om vi bara missbrukar den för att provocera så kommer den lagstiftas bort.
Som bitar av den redan gjorts (hets mot folkgrupp, förtal osv).
Vilket visar att den inte är absolut.
Den finns där bara så länge vi brukar den istf att missbruka den.

Den första bränningen bevisade att yttrandefriheten är under attack. Tack!
Vad bevisade den andra bränningen som den första inte redan visat?

Hur mycket yttrandefrihet kommer dom ha på Gotland efter rysk invasion då Finland gått med i NATO men inte vi?
Hypotetiskt? Visst! Omöjligt? Tyvärr inte.

Friheter kommer/kan alltid stå mot varandra.
Religionsfrihet mot yttrandefrihet.
Yttrandefrihet mot religionsfrihet.
Religionsfrihet mot jämställdhet.
Yttrandefrihet mot att kunna försvara sin fria suveräna stat.
Osv osv.

Vem bedömer vilken frihet som går före en annan?
Glad om jag slipper, glad om politiker tar den heta potatisen istället och förbannad om religiösa vill ta den.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Samma fråga i samma tråd. Man kan inte slå av och på rättigheter och skyldigheter för att det passar ens egna åsikter mer eller mindre bra.
Det är anledningen till att grundlagsbeslut kräver en annan process än övriga lagar.
I det ena fallet är syftet att visa på vår misslyckade integration.
I det andra att möjliggöra en rysk invasion.
Ser du inte skillnaden så ser vi olika på saken helt enkelt. ?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Absolut och om vi bara missbrukar den för att provocera så kommer den lagstiftas bort.
Som bitar av den redan gjorts (hets mot folkgrupp, förtal osv).
Vilket visar att den inte är absolut.
Den finns där bara så länge vi brukar den istf att missbruka den.

Den första bränningen bevisade att yttrandefriheten är under attack. Tack!
Vad bevisade den andra bränningen som den första inte redan visat?

Hur mycket yttrandefrihet kommer dom ha på Gotland efter rysk invasion då Finland gått med i NATO men inte vi?
Hypotetiskt? Visst! Omöjligt? Tyvärr inte.

Friheter kommer/kan alltid stå mot varandra.
Religionsfrihet mot yttrandefrihet.
Yttrandefrihet mot religionsfrihet.
Religionsfrihet mot jämställdhet.
Yttrandefrihet mot att kunna försvara sin fria suveräna stat.
Osv osv.

Vem bedömer vilken frihet som går före en annan?
Glad om jag slipper, glad om politiker tar den heta potatisen istället och förbannad om religiösa vill ta den.
Dessutom bör yttrandefriheten vara utan inskränkningar. Annars har vi problemet att någon ska bestämma vilka åsikter som är OK.
Sanningen borde aldrig stoppas, det kan inte vara förtal att säga sanningen.
Hets mot folkgrupp känns lite för flitigt använt för min smak. Hur mycket får man t ex i praktiken kritisera staten Israel?
Miljöaktivister blockerar vägar, djurrättsaktivister anfaller jordbruk eller nazister invandrarboende. Vad är egentligen skillnaden? Alla är övertygade om att just dom sitter på Sanningen och att världen/Sverige kommer att kollapsa om dom inte gör något.
Gillar inte civil olydnad, men kan inte påstå att jag bryr mig om alla regler och förordningar själv.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
I det ena fallet är syftet att visa på vår misslyckade integration.
I det andra att möjliggöra en rysk invasion.
Ser du inte skillnaden så ser vi olika på saken helt enkelt. ?
Yttrandefriheten måste vara konsekvensneutral för att vara värd något.
Jag hade inte eldat koraner varken i påskas eller förra veckan, men det är inte mina åsikter som ska avgöra vad som får göras och sägas. Det bör inte vara någons åsikter som styr det.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag hade inte eldat koraner varken i påskas eller förra veckan, men det är inte mina åsikter som ska avgöra vad som får göras och sägas. Det bör inte vara någons åsikter som styr det.
Paludan får väl göra ungefär vad han vill - har ingen speciell åsikt om det utöver att han verkar vara rätt så knasig.
Vad man kan undra över är varför inte polis?myndigheten förhalade tillståndet eller förpassade honom till en lämpligare plats (Rinkeby 24.00 på natten utan polisövervakning). Får intrycket av att tillståndsgivaren ville orsaka debatt..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
V har redan flera inskränkningar i yttrandefriheten för att skydda mindre lovvärda saker än riket så det du tycker hänger i alla fall inte ihop med verkligheten. Att man sedan kan tycka att jorden borde vara platt, ja det kan man ju förstås önska.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
V har redan flera inskränkningar i yttrandefriheten för att skydda mindre lovvärda saker än riket så det du tycker hänger i alla fall inte ihop med verkligheten. Att man sedan kan tycka att jorden borde vara platt, ja det kan man ju förstås önska.

Man kan inte skriva in i grundlagen att det är okej att elda koraner för att göra invandrare arga men inte okej att elda koraner om det gör Erdogan arg....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du har rätt till att yttra dig, men du måste ha tillstånd. Så din rättighet är mer ett önskemål eller förhoppning om att få yttra dig tills du fått tillstånd.

YGL: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttrandefrihetsgrundlag-19911469_sfs-1991-1469
Sida upp och sida ner med regleringar/villkor i den sk yttrandefriheten. Varför, för något som kan skrivas i en mening?
Väntar med viss spänning på att Mäkinen förtydligar varför dessa regleringar behövs men just den reglering som skulle hjälpa oss in i NATO inte behövs.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati