Sverige idag..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där är faktiskt lite spännande. :)
Du vill att vem som helst, när som helst ska få säga vad som helst?
OBS! Ovan är en fråga då jag inte vill pådyvla dig åsikter utan förstå dem.
Jag är förespråkare för liberalism men kanske inte "extrem-liberalism" till vilket jag nog tycker detta hör.
Det finns en viktig skillnad i yttrandefrihet och rena trakasserier.
Skillnaden kan vara hårfin, men i sådana fall får det avgöras från fall till fall.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Syftet tänker jag på.
Man kan väl lägga fram det som så att yttrandefriheten är till för att man ska kunna yttra sig(tex håna) staten. Syftet är nte att man ska kunna yttra sig(tex håna) saker som andra folk värdesätter och har kärt, även om den kan användas till det också.

Edit. Förtydligar.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns en viktig skillnad i yttrandefrihet och rena trakasserier.
Skillnaden kan vara hårfin, men i sådana fall får det avgöras från fall till fall.
Antingen är det fritt att säga och publicera vad som helst eller också inte.
Ovan pekar på inte, vilket också jag anser.
De flesta frågor kommer tillslut ner till personlig bias gällande gränsdragningar eller ren matematik.
Hur många invandrare per år ska vi ha?
Vad ska vi betala i skatt?
Hur många ton koldioxid ska vi släppa ut?
Hur mycket kWH från kärnkraft, vindkraft, vattenkraft?
Om man i dessa frågor hamnar på noll eller oändligt brukar jag se det som extremt, och likt Markus skrev någonstans, brukar jag då undvika vidare diskussion.

Men gällande yttrandefrihet vill jag hamna på noll så därför är det intressant att försöka förstå de personer som faktiskt hamnar på noll inskränkningar i yttrandefriheten.

Men frihet kräver ansvar.
Och eftersom inte alla har/vill ha/ännu har ansvar så lutar jag åt att en del tyvärr måste regleras.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Syftet tänker jag på.
Man kan väl lägga fram det som så att yttrandefriheten är till för att man ska kunna yttra sig(tex håna) staten. Inte att man ska kunna yttra sig(tex håna) saker som andra folk värdesätter och har kärt, även om den kan användas till det också.
Jag håller med, syftet är viktigt.

Så fort du lägger ett inte i meningen ovan har du infört en begränsning.

Och vissa, tex jag, värdesätter och håller kär tom staten. :)
Även om jag på intet sätt ser staten som felfri och perfekt direkt...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funderat på lite högre studier ? Kanske prova Swedish Crown University ?
eller ?

1674738500271.png

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag håller med, syftet är viktigt.

Så fort du lägger ett inte i meningen ovan har du infört en begränsning.

Och vissa, tex jag, värdesätter och håller kär tom staten. :)
Även om jag på intet sätt ser staten som felfri och perfekt direkt...
Njaee. Menar du att din yttrandefrihet begränsas av det, hur då isf? Går ju fint att använda saker till annat än dess ursprungliga syfte.
Ibland vänder jag pannkakor med en osthyvel tex. Pro tip!

Ingen begränsning. Jag skriver ju att den kan användas till vad som helst men att syftet är att kunna yttra sig emot staten. Du kan yttra dig mot andra individer också.

Du får säga att du hatar staten utan att staten får göra ett skit. Du får säga att du hatar Pelle Pellesson också men grundlagen syftar till det första men du är på intet sett begränsad att göra det andra iom det syftet.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Njaee. Menar du att din yttrandefrihet begränsas av det, hur då isf? Går ju fint att använda saker till anat än dess ursprungliga syfte.
Ibland vänder jag pannkakor med en osthyvel tex. Pro tip!

Ingen begränsning. Jag skriver ju att den kan användas till vad som helst men att syftet är att kunna yttra sig emot staten. Du kan yttra dig mot andra individer också.

Du får säga att du hatar staten utan att staten får göra ett skit. Du får säga att du hatar Pelle Pellesson också men grundlagen syftar till det första men du är på intet sett begränsad att göra det andra iom det syftet.
Du skriver ju "Inte att man ska kunna yttra sig(tex håna) saker som andra folk värdesätter och har kärt".

Ah, du menar att man inte bör göra det men får göra det?
Har jag förstått dig rätt då?
Dvs fortfarande utan begränsningar i yttrandefriheten?

Raderad medlem 51742

Guest
Men frihet kräver ansvar.
Just detta tycker jag är centralt i sammanhanget. Yttrandefriheten finns för att demokratin skall fungera, vilket bygger på premissen att den som yttrar sig trots allt vill det bästa för Sverige, som mycket väl kan innebära att man vill åstadkomma det på något helt annat sätt än idag.

Detta utesluter inte på något sätt t ex satir och allehanda liknande utmanande sätt att uttrycka detta. Men det man kan fråga sig är hur det där funkar när den som använder sig av yttrandefriheten snarare inte vill Sveriges bästa eller iaf nihilistiskt skiter i vilket. Dvs att man inte känner ett ansvar för konsekvenserna på det demokratiska samhälle som i yttrandefriheten i slutändan syftade till.

Tycker man ser mer och mer av det idag, där det viktiga snarare tycks vara att håna och häckla, inte för att man har någon bättre lösning utan för att man vill "straffa" de som är ansvariga och rasera olika former av strukturer, samhällsinstitutioner osv. Logiken tycks vara att om det är något som fungerar dåligt kan man lika gärna förstöra det ytterligare istället för att försöka få det bättre. Precis som om något nytt odefinierat bättre därmed automatiskt skulle resa sig ur askan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Just detta tycker jag är centralt i sammanhanget. Yttrandefriheten finns för att demokratin skall fungera, vilket bygger på premissen att den som yttrar sig trots allt vill det bästa för Sverige, som mycket väl kan innebära att man vill åstadkomma det på något helt annat sätt än idag.

Detta utesluter inte på något sätt t ex satir och allehanda liknande utmanande sätt att uttrycka detta. Men det man kan fråga sig är hur det där funkar när den som använder sig av yttrandefriheten snarare inte vill Sveriges bästa eller iaf nihilistiskt skiter i vilket. Dvs att man inte känner ett ansvar för konsekvenserna på det demokratiska samhälle som i yttrandefriheten i slutändan syftade till.

Tycker man ser mer och mer av det idag, där det viktiga snarare tycks vara att håna och häckla, inte för att man har någon bättre lösning utan för att man vill "straffa" de som är ansvariga och rasera olika former av strukturer, samhällsinstitutioner osv. Logiken tycks vara att om det är något som fungerar dåligt kan man lika gärna förstöra det ytterligare istället för att försöka få det bättre. Precis som om något nytt odefinierat bättre därmed automatiskt skulle resa sig ur askan.
Utförligare och bättre förklarat än min simpla mening. ?
Skulle ge tre gilla om det gick...

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Solna tingsrätt dömde idag en idag 16-årig flicka, invandrare från Kazakstan, för ett kallblodigt mord på sin lillebror. Tack vare en mycket generös straffrabatt kommer hon dock undan med sluten ungdomsvård i två år och åtta månader?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Solna tingsrätt dömde idag en idag 16-årig flicka, invandrare från Kazakstan, för ett kallblodigt mord på sin lillebror. Tack vare en mycket generös straffrabatt kommer hon dock undan med sluten ungdomsvård i två år och åtta månader?
Jag gissar Lillebror lovat berätta något för föräldrarna, så hon hade inget annat val .....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Tycker det är synd Demirok säger upp sitt Turkiska medborgarskap. Han kunde ju ställt upp som Presidentkandidat i Turkiet. Tror (c) väljer rätt, (c)'s framtid finns på orten, inte landsorten.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Försvarsmakten kan och ska hjälpa till när våld inte krävs i fredstid och liv inte riskeras.
Till exempel med eftersök, fylla sandsäckar vid översvämmning o.s.v
(skogsbrand är ett gränsfall, dom har inte utbildning och betalt för att riskera livet i fredstid, det brukar lösa sig med frivilliga)

Ska militären sättas in i våldsama konflikter i landet så måste grundlagen ändras, och militärer måste ges möjligheten till opt out, eftersom det inte är kontraktet dom har skrivit på.

How about att polisen gör SITT jobb, sin enda uppgift, att hålla ordning istället?
Dom har ju tilldelats våldsmonopolet för att dom ska kunna göra det.

Polisen var där, dom hade dom redskap dom behövde.
We'll see.

Som vanligt är Moderaterna några år efter i allt.

Öppnar för att försvaret ska kunna hjälpa polisen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
We'll see.

Som vanligt är Moderaterna några år efter i allt.

Öppnar för att försvaret ska kunna hjälpa polisen

Vilket dom ju redan gör, som jag sa...

Det står ju ingenstans att militären ska rulla in med stridsfordon i förorten och bevaka vägkorsningar med kulsprutenästen och vägbommar...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati