Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilket dom ju redan gör, som jag sa...

Det står ju ingenstans att militären ska rulla in med stridsfordon i förorten och bevaka vägkorsningar med kulsprutenästen och vägbommar...
Jaha så Gunnar har missförstått men GuW har förstått, uppfattat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha så Gunnar har missförstått men GuW har förstått, uppfattat.

Nej, artikeln säger absolut ingenting om vad försvaret ska hjälpa polisen med, bara att dom ska göra det.

Försvaret hjälper redan polisen.

Senast med två helikoptrar (och personal) som skjutsade in polisen för att gripa ryska spioner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilket dom ju redan gör, som jag sa...

Det står ju ingenstans att militären ska rulla in med stridsfordon i förorten och bevaka vägkorsningar med kulsprutenästen och vägbommar...
Alla andra går i otakt, bara GuW har förstått, allt är som vanligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är allså inget nytt med det här eftesrom du ickesvarar.

Dålig stil av dig mackan, har du inga argument så säg det då.
Jag ickesvarar eftersom det är aningen tröttsamt att du på allvar menar att din tolkning av vad försvaret kan göra tillsammans med polisen trumfar justitieministerns. Det förefaller vara ännu ett ämne du bara måste skriva något om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ickesvarar eftersom det är aningen tröttsamt att du på allvar menar att din tolkning av vad försvaret kan göra tillsammans med polisen trumfar justitieministerns. Det förefaller vara ännu ett ämne du bara måste skriva något om.

Jag säger att det är INGET NYTT

Det är samma saker som försvaret ALLTID har kunnat bistå polisen med.

Det har inte skett någon grundlagsändring som gör att militären kan patrullera förorterna med kulsprutor.

Militären kan bistå civilsammhället med icke polisiära uppgifter precis som tidigar.
Militär skyddsvakt kan ta över VISSA polisiära uppgifter vid skyddsobjekt, precis som förut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bankfrågan vet jag inget om men det låter intressant förstås.

Jag tror du skall läsa deras nej 8e mars som att det var den linje de alltid haft och att den kunde hon inte ändra där och då på egen hand.
Det är det mest logiska svaret. Det gäller sossar här. Man kan inte tycks plåstret sådär. Enterna måste hitta ett rum att ha möte i och så vidare..

Magdalena kunde inte bara trycka på sänd-knappen. Hon lyckades ändå manövrera det hela utan att hela partiet krackelerade (betänk att det äldre gardet är skolade i DDR…) så det var nog inte bara.
Det är nog hennes största bedrift som partiledare (nota bene, att ratta sitt eget parti har väldigt lite med din förmåga att leda ett land…)

Nog om positiva saker om S. De har ju nu slutit cirkeln. Maffian (Hoffa) grundlade ju fackföreningar och yrkeskriminalitet och nu har S tagit in dessa element (heh) i värmen. Allt för demokratin etc.

Bifogat

• 6F1B0558-4C8A-411C-BE64-E784B44C603B.jpeg
    6F1B0558-4C8A-411C-BE64-E784B44C603B.jpeg
    130.5 KB · Visningar: 18

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Det har inte skett någon grundlagsändring som gör att militären kan patrullera förorterna med kulsprutor.

Militären kan bistå civilsammhället med icke polisiära uppgifter precis som tidigar.
Militär skyddsvakt kan ta över VISSA polisiära uppgifter vid skyddsobjekt, precis som förut.
Utöka antalet skyddsobjekt. Problem löst.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Utöka antalet skyddsobjekt. Problem löst.

Det gör man lite nu och då, och man skapar många tillfälliga skyddsobjekt vid t.e.x övning.

2014 stoppade militära skyddsvakter en radioamatör som satt ute i busken och körde amatörradio (från ett natura 2000 område brevid ett övningsområde) och kvarhöll honom en liten stund tills högre befäl hade kommit till platsen.

Det hade dom inte rätt att göra, och det blev en jävla massa skriverier om det.

Alla parter i den sammandrabbningen hade kunnat vara smidigare, men radioamatören hade rätten på sin sida, skyddsvakterna hade ingen befogenhet över honom utanför övningsområdet.

Jag hade nöjt mig med den ursäkt han fick och inte gjort en grej av det.

Svenska Rallyt går till viss del på militärt övningsområde, så dom har lite speciella regler för hur dom får filma och flyga med helikoptrar där, och jag antar att dom har militära skyddsvakter på plats

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det är tillräckligt nytt att denna fråga inte bara avfärdas, som den alltid gjort från sjuklövern, för att Svd skall vilja skriva ett reportage om det.
Men visst, om vi nu ponerar att du också kan värdera nyhetsvärdet i detta mer effektivt än SvD, visa på några artiklar om andra politiker förutom SD som ens lyft frågan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är tillräckligt nytt att denna fråga inte bara avfärdas, som den alltid gjort från sjuklövern, för att Svd skall vilja skriva ett reportage om det.
Men visst, om vi nu ponerar att du också kan värdera nyhetsvärdet i detta mer effektivt än SvD, visa på några artiklar om andra politiker förutom SD som ens lyft frågan.

Det nya är att frågan har lyfts, inte att det har resulterat i några förändringar.
Troligtvis kommer det inte heller att leda till några förändringar.

Militär personal varken vill eller får vända vapen mot civila och kan inte beordras att göra det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det nya är att frågan har lyfts, inte att det har resulterat i några förändringar.
Troligtvis kommer det inte heller att leda till några förändringar.

Militär personal varken vill eller får vända vapen mot civila och kan inte beordras att göra det.
Haha du kan allt du. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Haha du kan allt du. ?

"Den 14 maj 1931 sköt svensk militär rakt in i ett demonstrationståg i Ådalen. Fem dog och fem sårades. Sedan dess har frågan varit känslig. Men det är en myt att försvaret inte fick sättas in mot civila i fredstid efter Ådalen.

Ända fram till 1970-talet fick militär sättas in för att upprätthålla ordningen, först då ändrades lagen.

En lag från 2006 gjorde det möjligt för polisen att be om stöd från Försvarsmakten vid en terrorsituation och sedan dess har också polisen och militärens särskilda styrka övat regelbundet tillsammans. Till exempel har en enhet ur Försvarsmaktens specialförband deltagit i övningen Storm, som är en del av polisens träning mot terror.

– Vad vi tränar på och hur ofta går vi dock inte in på, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten.

– Det handlar om specialförband som arbetar under polismans ledning."

(speciellt det där sista undrar jag om inte någon har beskrivit i tråden, med militärhelikoptrar och personal som hjälper polisen?)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Den 14 maj 1931 sköt svensk militär rakt in i ett demonstrationståg i Ådalen. Fem dog och fem sårades. Sedan dess har frågan varit känslig. Men det är en myt att försvaret inte fick sättas in mot civila i fredstid efter Ådalen.

Ända fram till 1970-talet fick militär sättas in för att upprätthålla ordningen, först då ändrades lagen.

En lag från 2006 gjorde det möjligt för polisen att be om stöd från Försvarsmakten vid en terrorsituation och sedan dess har också polisen och militärens särskilda styrka övat regelbundet tillsammans. Till exempel har en enhet ur Försvarsmaktens specialförband deltagit i övningen Storm, som är en del av polisens träning mot terror.

– Vad vi tränar på och hur ofta går vi dock inte in på, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten.

– Det handlar om specialförband som arbetar under polismans ledning."

(speciellt det där sista undrar jag om inte någon har beskrivit i tråden, med militärhelikoptrar och personal som hjälper polisen?)

Vad besvarar du nu?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
We'll see.

Som vanligt är Moderaterna några år efter i allt.

Öppnar för att försvaret ska kunna hjälpa polisen

Jag besvarar det felaktiga påståendet:
"Öppnar för att försvaret ska kunna hjälpa polisen"

Det har dom alltid kunnat, i varierande grad enligt vad som står i mitt förra inlägg.

Det öppnar inte för någonting nytt

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...