Jävla get k-ullare?
Jävla get k-ullare?
Precis, men jag skulle själv vilja lägga till två ytterligare reflektioner (som jag inte vet svaret på) till det:I min värld får man både hänga dockor, elda böcker och skriva att Paludan är en idiot.
Sakine Madon har uttryckt det bra https://fritanke.se/bokhandel/bocker/inget-ar-heligt/
Reaktionerna på dessa händelser påminner mig om när jag "var liten" - dvs nyss börjat skolan. Man retades och blev retad - sedan växte man ifrån detta, brydde sig inte, folk fick säga vad f-n de ville utan att man tog vid sig.
- Vad är orsaken, på samhällsnivå, till att denna typ av yttringar verkar öka och hur går det att agera för att bidra till att vända en sådan utveckling till en mer positiv riktning?
Det är viktiga rättigheter men just nu står de mot rätten att inte bli invaderad av Ryssland.I min värld får man både hänga dockor, elda böcker och skriva att Paludan är en idiot.
Sakine Madon har uttryckt det bra https://fritanke.se/bokhandel/bocker/inget-ar-heligt/
Har vi inte de rättigheterna kvar kan ryssen (nästan) lika gärna komma.Det är viktiga rättigheter men just nu står de mot rätten att inte bli invaderad av Ryssland.
Fast man kan inte göra tillfälliga undantag från rättigheter.Det är viktiga rättigheter men just nu står de mot rätten att inte bli invaderad av Ryssland.
Jag håller inte med, och jag tror många i Ukraina heller inte håller med om att rätten att få elda en bok är att jämställa med nyttan att inte bli invaderad. Vad tror du?Har vi inte de rättigheterna kvar kan ryssen (nästan) lika gärna komma.
Problemet som jag ser det är att folk blir "kränkta" och tror att det spelar någon roll och ska göra att jag anpassar mig. Nånstans har det blivit det värsta någon kan bli utsatt för att bli hånad eller förlöjligad. Det är mycket jag inte håller med Aron Flam om, men "Your feelings are hurting my thoughts" sätter fingret precis på pricken. Man kan inte anpassa hela världen efter en grupp individers tankegods bara för att de inte ska känna sig kränkta.
Visst hade det varit praktiskt att få Erdogans stöd i NATO-processen, men det är knappast muslimernas kränkthet som styr honom. Han vill vinna valet genom att visa sig stark. Dessutom vill han ha presenter av andra NATO-länder för att släppa in Sverige.
Nu fick han ett enkelt argument av danskjäveln precis när han behövde det.
Tillstånd?
Om jag behöver be om lov och be om tillstånd för att få uttrycka mig så är det inte en rättighet det handlar om.
Jag ser inget problem med att tillfälligt inskränka rättigheter.Fast man kan inte göra tillfälliga undantag från rättigheter.
Däremot hade man ju kunna neka tillståndet med hänvisning att det inte var sökt tillräckligt långt i förväg och sedan hade pedofil-dansken kunnat överklaga och det hade kunnat gå till en utredning som hade kunnat vara klar till 2040...
Eller så hade pedofildansken eldat ändå, fastän han inte fick tillstånd och polisen hade kunnat gripa honom och föra bort honom
Det är däremot en rättighet att slippa bli lynchad av en ilsken folkmassa om man nyttjar sin lagstadgade rätt att uttrycka åsikter, så polisen behöver nog vara på plats om rättigheten ska vara möjlig förverkliga.Jag ser inget problem med att tillfälligt inskränka rättigheter.
Men även om, ge honom tillstånd, erbjud inte skydd. Saken löst. Det är inte en rättighet att få skydd av polisen 24/7.
Fast så fungerar det väl inte idag heller.Det är däremot en rättighet att slippa bli lynchad av en ilsken folkmassa om man nyttjar sin lagstadgade rätt att uttrycka åsikter, så polisen behöver nog vara på plats om rättigheten ska vara möjlig förverkliga.
Fast så fungerar det väl inte idag heller.
Om jag ansöker om tillstånd för något som uppenbart kommer skapa kaos, kan jag förvänta mig en egen piketstyrka att hålla mig om ryggen? Jag tror inte det. Det skulle bli helt ohållbart. Dessutom pågår en sk särskild händelse, det innebär att polisen inte har tid med principiella frågor just nu. Hoppas jag.
Jag vet inte hur det funkar idag. Jag har inga radikala åsikter eller behov av att hetsa folk, men det låter rimligt att polisen inte kan ställa upp och hålla varenda galenpanna om ryggen. Å andra sidan så är risken för lynchning nog minimal när de flesta galenpannors åsikter uttrycks. Det är vissa åsikter eller "din mamma"-smädesord som kan göra att man blir tagen av daga av ilskna mobber.Fast så fungerar det väl inte idag heller.
Om jag ansöker om tillstånd för något som uppenbart kommer skapa kaos, kan jag förvänta mig en egen piketstyrka att hålla mig om ryggen? Jag tror inte det. Det skulle bli helt ohållbart. Dessutom pågår en sk särskild händelse, det innebär att polisen inte har tid med principiella frågor just nu. Hoppas jag.
Yttrandefriheten är den viktigaste delen av en demokrati.Yttrandefriheten är, som alla andra friheter, en frihet som skall brukas inte missbrukas.
Friheter som missbrukas försvinner för eller senare via lagstiftning.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|