Försämringarna i det svenska pensionssystemet, som inleddes med de stora pensionsreformerna på 1990-talet, ökar nu ytterligare. På onsdagen fattade riksdagen beslut om en höjning av alla pensionsåldrar.
Riktmärket är att den gängse pensionsåldern successivt ska höjas, nu till 66 år, nästa år till 67 år och 2026 till 68 år. Om underfinansieringen av pensionssystemet fortsätter att eskalera kan åldersnivåerna komma att höjas ytterligare. Man klargör att någon bortre gräns inte finns utan att höjningarna med viss automatik ska ske utifrån statistik om förväntad medellivslängd.
Och till största delen beror detta på att vi importerar valboskap till sossarna som ej till fört pensionssystemet något i livet men antas ha förvärvas arbetat i sitt land o då ha rätt till full pension.
Det är vad jag kallar öppen provokation.
Hur kan de få klubba igenom detta utan att först ha "städat". Svinn, bedrägeri, förryckta beatämmelser om utifrån kommandes rätt att tillgodoräkna sig 40 års icke styrkt förvärvsarbete. Undlåtenhet att som utbetalande part förvissa sig om huruvida dessa pensionärer ens uppehåller sig i landet, vem som kvitterar ut osv. Det här öppnar för ännu mer åldersfusk och kreativitet med id-handlingar, multipla identiteter mm, etc osv, fast i andra änden av livscykeln. Alternativt för den riktigt kreative:
Barnbidrag och efterlevandeskydd - CSN plus heminredningslån, försörjningsstöd och bostadsbidrag - pension och ÄFS medan personen med flera fiktiva identiteter bara gör sporadiska besök i landet för att hålla karusellen i obruten rotation.
De är inte inte i första hand politiker som exekverar detta, de är medbrottslingar.
Men ve den svenske fattigpensionär, eller den som pga låglöneyrke i långt förvärvsliv har låg pension, får någon enstaka krona för mycket i bostadstillägg. Har då personen följt hederlig gammal moral och avstått konsumtionsutrymme under sin yrkesverksamma tid, betalat sina lån, skulder och därtill begått dödssynden att spara ihop ett trygghetskapital...giljotinering.
Ett land med ett styre som gör så mot sina minsta, mest maktlösa invånare är räddningslöst förlorat.
Paradoxen är obegriplig när samma förfördelade människor enträget fortsätter rösta för sina egna försämringar. Produkten av mer än ett sekels perverterad indoktrinering.
Inte utan att medkännandet får sig en törn...