De har en stor del i inflationen såklart !
Vem lade ned kärnkraften/förstörde världens bästa elsystem, som ledde till skithöga elpriser och olja/gas-beroende till Ryssland, som sedan Putin utnyttjade för att invadera Ukraina?
Skapar bristsituation som driver upp priserna.
Utöver detta har politiker gjort fler dumheter, hur mycket har svensk befolkning ökat på kort tid, skapar bristsituation på div saker. Driver upp priserna.
Människor som dessutom inte är produktiva alls...
Jo i viss mån har du rätt.
Men om inte alla måste ha 200+m2 att bo i som jag utan nöjer sig med 100m2 som jag vill ha.
Då minskar din energi användning, högst troligt är din boende kostnad lägre.
Alla som skall ha en ny bil bara för att grannen har detta o köper/hyr en bil av banken/leasinbolag istället för att som jag köra en beg billig bil som ingen snor.
Mitt fall en opel Astra kombi cdti.
Alla som bara skall resa utomlands för det gör ju grannen för lånade pengar.
Alla som skall ha en större platt tv vartannat var tredje år bara för att.
Alla som lånar till ett 200,000 kronors kök/badrum för det har dom sett på Facebook eller någon annan stans.
Alla som skall ha ett uterum för ett par hundra tusen kronor lånade pengar.
Alla som köper en värsting snöskoter på lån.eller mc eller bägge.
Lån till båtar, sommarstugor, grillkåtor, husvagnar, husbilar o allt vad det nu är.
Jo det är inflation drivande, efterfrågan/tillgång.
Tror verkligen någon att en vw id4 inte kan vara mycket billigare än den är? Naturligtvis kan den vara säkert 100/150,000 billigare. Men pga att så många känner att just en elbil gör mej till en bättre mer lyckad människa än den är utan en id4 så kan VW ta så bra betalt.
För den månadssumman en id4 kostar kan man tanka o köra 2 st Volvo v70 2,5 ca 200 mil o då har inte id4 rullat 1 meter.
Nä det är inte synd om folk som uppenbart inte kan göra en ekonomisk uppställning av sina inkomster/utgifter o dessutom ta hänsyn till ett lagom bra att ha reserv kapital. Sk dra åt helvete pengar.
När man varje morgon ser dom som gnäller mest på att dom är fattiga komma med baguetter o köpe kaffe, gärna ett par burkar energidrika light som innehåller 0% av allt enligt burken samt pizza till middag.
Blåser man 200 spänn om dagen i ren lathet då driver man inflation.
För kan tappen höja baguetten med en 5,a i månaden o folk ändå köper så driver man priset.
Detta gäller allting som går att köpa.
Brist på el, nja ökar vi behovet med 100% på 10 år är det vi som driver priset genom större bostäder utomhus bubbel poler uppvärmda pensionärskuvöser, elbilar osv.
Vi skapar el priset genom ökat behov.
Se Facebook serverhallar som per st drar lika my el som Västerås stad. Skulle Facebook finnas om inte alla verklighetsfrånvarande grälsjuka troll skulle Sluta med Facebook? Helt plötsligt finns en gövla massa el fri att göra annat med.
Vi driver inflationen o elbristen. Vi skälva.
Om alla inte hela tiden försökte vara lite flachigare o fräckare än grannen utan var nöjd med det man har så sjunker efterfrågan o då även priset.
Så fruktansvärt enkla mekanismer att förstå om man bara tittar lite men den allmänna frågan är ju varför skall inte jag ha alla andra har ju.
Jo men har man som fattig jävel inte råd så skall man inte ha förrän man jobbat sig upp från fattig jävel till bara fattig eller ännu bättre till någorlunda bemedlade person.
Men då får man ju jobba för detta men idag skall ju alla fattiga jävlar vabba dom får ju nästan samma lön men blir ännu fattigare o då driver den statliga bidrag inflationen skyrocket, så det är ju tur att vi är berikade med så många raketforskare som vi har fått i Sverige.