Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej, vi ligger femma på listan.

Du kan ju tro något annat, du som tycker att allt är skit i det här landet.

Jag råder dig starkt att flytta till ett annat land eftersom du är så missnöjd med det här.

Här har du hela listan, USA ligger på plats 24 och det verkar ju du tycka vara ett föregångsland.

Om man tar det indexet som en absolut sanning så

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Upplevd...

Om nepotism och jäv sker på högre nivå/längre bort ifrån en själv så att det inte märks/upplevs så påverkar det alltså fullt ut inte indexet?
Tror det är svårt att ge ett mlm objektivt sanningsenligt svar, korruption högt upp upplever man inte pss som att man kan muta farbror polisen när man kört för fort. Man kanske inte ens vet om att den existerar.

Hur många känner till sånt här tex?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Innan en polis börjar utreda om hen ska utreda eller om hen inte ska utreda ett brott är det bra läsa igenom regionens styrdokument, och de 95 styrsignaler för beslut, utreda eller lägga ner !
1686925723193.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag råder dig starkt att flytta till ett annat land eftersom du är så missnöjd med det här.

Här har du hela listan, USA ligger på plats 24 och det verkar ju du tycka vara ett föregångsland.

Ibland ger du ett väldigt begåvat intryck, andra gånger verkar inte ditt kritiska tänkande riktigt infinna sig.

Faktakoll och intresse för detaljer får också 2 av 5 idag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man tar det indexet som en absolut sanning så

Upplevd...

Om nepotism och jäv sker på högre nivå/längre bort ifrån en själv så att det inte märks/upplevs så påverkar det alltså fullt ut inte indexet?

Det är den bästa listan vi har, men okej, även om den slår +-5 platser fel så är vi antingen bäst eller 10'a på listan

USA är då antingen på 19'e eller 29'e plats.

Jag skulle tro att ju mindre korrupt ett land är, desto hårdare bedöms man av folket.

Här grymtas det ju om ett syskonbarn får sommarjobb på firman, i USA är det självklart att släkten går först, får mer betalt och chefar över dom andra som är anställd för att göra samma sak.

I ett land där man kan leja polisen att mörda sina motståndare kanske man inte bryr sig om att mat-tanterna på skolan tar hem rester till familjerna.....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Men Sverige satsar väl mest på invandring från
Somalia Plats 180
Libyen Plats 171
Eritrea Plats 162
Afghanistan Plats 150
Iran Plats 147
så vi jobbar på placeringen .....

Jag är inte förvånad över glädjebetyg i Sverige.
När jag bodde på ett hotell i Teheran 1977 var det många andra västerlänningar där som jobbade som lärare i engelska.
(För kunde du engelska kunde du bli officer vid värnplikten, utan engelska basse)

Och det var ett ständigt tjat från eleverna att sätta högre betyg än eleverna var värda.
"För det har ju ingen betydelse för dig, men för mig har har det stor betydelse, please."

Precis som god mat är korruption en del i mångkulturen från MENA.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är den bästa listan vi har, men okej, även om den slår +-5 platser fel så är vi antingen bäst eller 10'a på listan

USA är då antingen på 19'e eller 29'e plats.

Jag skulle tro att ju mindre korrupt ett land är, desto hårdare bedöms man av folket.

Här grymtas det ju om ett syskonbarn får sommarjobb på firman, i USA är det självklart att släkten går först, får mer betalt och chefar över dom andra som är anställd för att göra samma sak.

I ett land där man kan leja polisen att mörda sina motståndare kanske man inte bryr sig om att mat-tanterna på skolan tar hem rester till familjerna.....
Jag förstår att den norra halvan av landet upplevs som relativt reko, det syns i ditt och andras inlägg, måste vara trevligt att bortse från att hela förvaltningar i storstäder verkar ligga under kontroll av klaner genom infiltration och hot ("hot, hat och våld" kanske rent av).

För oss som fattar att massinvandring från de mest korrupta länderna påverkar samhället negativt blir upplevelsen en annan, oavsett vad en vänsterliberal, självgod, sida-finanansierad organisation med en styrelse från nästan uteslutande u-länder säger.

Sorry men du är för blåögd. De bra nyheterna är dock att ingen än jag är gladare om jag har fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som vet var USA kom in i diskussionen? Är det lite whatsboutism månne, kanske är GuW som körde Tammerkontot. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon som vet var USA kom in i diskussionen? Är det lite whatsboutism månne, kanske är GuW som körde Tammerkontot. ?

Jag förklarade klart och tydligt att USA togs upp som exempel för att du alltid brukar tycka att allt med USA är bra

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Socialdemokraterna har alltid styrt. Nuvarande kommunalrådet heter Jimmy Jansson, en energisk man med bakåtslickat hår som skulle passa i en raggarbil. När jag träffade honom i stadshuset vid Fristadstorget viftade han med sin telefon.

– Jag kartlägger alla skjutningar och knivdåd i Sverige. Jag har dem i ett excelark.

Han höll telefonen framför mitt ansikte.

– Eskilstuna är inte värre än någon annan plats även om förra året var exceptionellt. Vi ser kriminologer, sociologer och poliser sitta i TV och försöka förklara våldet. Det vore jätteskönt om politiker kunde komma med åtminstone en enda hygglig gissning varför unga män, oftast med utlandsfödda föräldrar, tycker att det är trevligt att döda jämnåriga. Och själva riskera att bli skjutna.

För tio år sedan handlade kommunal politik om skola, vård och omsorg. Det var vad man diskuterade och kommunen ansvarade för. Nu går all – all! – energi åt till att handskas med kriminalitet och skjutningar, sa Jansson.

– Vi har personal i äldrevården som är rädd för att bli skjuten i vissa stadsdelar.

Han fortsatte med något av det märkligaste en inflytelserik socialdemokrat kan säga:

– Jag satte ett visst hopp till den nya regeringen. Men nu är det samma tjafs som tidigare, justitieministern lägger huvudet på sned och säger att det tar tid. Om vi inte förstår vad vi står inför får vi en utveckling som vi inte kunnat föreställa oss med områden som Harlem eller favelorna i sydamerikanska städer.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Spännande vad våra grannländer tänker om Sverige.

Dödsskjutningarna och de gängkopplade våldsdåden har gjort Sverige till ett skräckexempel i våra grannländer.

Det menar tre kriminologer som Svenska Dagbladet har pratat med.

– Situationen har eskalerat och Sverige tycks nu har tappat kontrollen, säger norska polisprofessorn Paul Larsson till tidningen.

Lou Mikko
Dela

Kopiera länk
I Norge pratas det om ”det svenska tillståndet”, i Danmark är man orolig att gängbråken ska eskalera likt de svenska och i Finland möts nyheterna om skjutningarna i Stockholm av ”skräck och fasa”.

Tre kriminologer som Svenska Dagbladet har pratat med är rungande överens – Sverige har blivit ett skräckexempel för grannländerna.

Under 2022 drabbades Norge av fyra dödsskjutningar, Sverige av 63. Hittills i år har 20 personer skjutits till döds här – och i Norge ingen. Paul Larsson, professor i kriminologi vid polishögskolan i Oslo, menar att det finns en skarp skillnad mellan länderna.

– Det är totalt förfall. I Norge ser man Sverige som skräckexempel, ett land med en situation man absolut inte vill ha, säger han till SvD.

– Situationen har eskalerat och Sverige tycks nu ha tappat kontrollen – om man någonsin haft kontroll. Uppgörelserna mellan gängen kan liknas vid vendettor och blodshämnd.

”Skräck och fasa”
I Danmark ser man också på situationen i Sverige med förfäran. Kriminologen David Sausal, som har forskat kring danskt gängvåld vid Lunds universitet, berättar att man är rädd för att de danska gängbråken ska gå ”från levebröd till livsstil” – något han menar redan har skett i Sverige.

I Finland pratar man inte ens om krig mellan gäng, enligt Maria Normann, kriminolog vid Laureauniversitetet i Finland. Från ett finskt perspektiv är de svenska skjutningarna därför hårresande, menar hon.

– Här ser man på läget med skräck och fasa. Man kallar det ”Sveriges väg” och det talas mycket om att Finland inte får gå den svenska vägen, säger Maria Normann till SvD.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Från lilla Malå.

Mannen i 25-årsåldern ringde själv 112 och berättade att han blivit knivhuggen.

– Jag är inte redo att dö, säger han till larmoperatören.

Ambulanspersonalen väntade utanför i 20 minuter innan de gick in, men då var det för sent.

Fyra personer i samma familjekonstellation har nu åtalats för mord – och har i förhör uppgett att de har ett hämndmotiv.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Spännande vad våra grannländer tänker om Sverige.

Dödsskjutningarna och de gängkopplade våldsdåden har gjort Sverige till ett skräckexempel i våra grannländer.

Det menar tre kriminologer som Svenska Dagbladet har pratat med.

– Situationen har eskalerat och Sverige tycks nu har tappat kontrollen, säger norska polisprofessorn Paul Larsson till tidningen.

Lou Mikko
Dela

...
SvD/hon(journalisten) har ju chansen där att göra nått riktigt bra men det blir liksom inget av det. Vad är nyhetsvärdet i det där?
Skräckexempel, förfall, vendettor, eskalerat...ja jo vi ser det också. Dom här självklarheterna är liksom inget nytt.

Varför inga frågor om varför det ser ut som det gör i Sverige, om orsakerna till det vi ser, vad som måste göras osv osv?
Det var det här med grävande journalistik.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
SvD/hon(journalisten) har ju chansen där att göra nått riktigt bra men det blir liksom inget av det. Vad är nyhetsvärdet i det där?
Skräckexempel, förfall, vendettor, eskalerat...ja jo vi ser det också. Dom här självklarheterna är liksom inget nytt.

Varför inga frågor om varför det ser ut som det gör i Sverige, om orsakerna till det vi ser, vad som måste göras osv osv?
Det var det här med grävande journalistik.
Gräver du i det är du rasist,

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...