Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med tanke på
att man inte är straffmyndig innan man fyllt 15 år när brottet begicks
att det kan ta 1 - 2 år mellan brott och rättegång så är det självklart att en 15-åring inte förekommer i några domar !
från dn.se
Hade varit intressant att se vilka betyg han hade i svenska, matematik och andra ämnen.
Närvaro säger inte mycket.
1686640299670.png

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tror det vore effektivare med Sharialagar eller återinföra 1734 års lag.

Eller varför inte titta på lagstiftningen i Afrika ?

I Kenya var rån när jag reste genom landet 1977 "a hanging offence".
Vid ett rån i Nairobi ingrep "allmänheten" när rånarna lämnade en juvelerarbutik.
En av av de två rånarna var död när polisen kom till platsen.
Den andre rånaren dog i polisbilen på väg till polisstationen.

Bara att sluta köra "kända kriminella" till sjukvården skulle hjälpa en del.

Tredje resan livstid. Eller 99 år.
Och sälja "Livstidarna" till högst betalande privata arbetskraftsökande.
Långt borta, till Långtbortistan .... med anhörigmedföljande till landet.
Sharia eller mob rule tror jag låter bättre på papperet än i verkligheten. Mitt intryck är att i många muslimska land kan skurkarna på toppen förtrycka befolkningen som inte vågar säga vad de tycker i rädsla för att bli hängda eller lemlästade. Om folket får agera domare och bödel går ingen säker. Särskilt illa kan det bli när många mediabolag styrs av giriga människor med en agenda samt med spridningskraften till social media.

Återfallsförbrytare borde straffas hårdare och framförallt gängkriminella samt människor i myndighets/maktpositioner. Har man begått tre grova brott så borde man absolut få ett mycket långt straff. Att låsa in någon på livstid för misshandel, snatteri och sen cykelstöld som i delar av USA känns inte särskilt rättssäkert.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
Farför och morfars gamla vapen från 1800-talet är inte det som används vid skjutningar på stan.
Eller den genomrostade tyska (?) kulspruta jag såg på väggen för många år sedan i Norrland.
Bärjad från störtat flygplan på 1940-talet.

Eller när buset spränger nått hus, port.

Tror det vore effektivare med Sharialagar eller återinföra 1734 års lag.

Eller varför inte titta på lagstiftningen i Afrika ?

I Kenya var rån när jag reste genom landet 1977 "a hanging offence".
Vid ett rån i Nairobi ingrep "allmänheten" när rånarna lämnade en juvelerarbutik.
En av av de två rånarna var död när polisen kom till platsen.
Den andre rånaren dog i polisbilen på väg till polisstationen.

Bara att sluta köra "kända kriminella" till sjukvården skulle hjälpa en del.

Tredje resan livstid. Eller 99 år.
Och sälja "Livstidarna" till högst betalande privata arbetskraftsökande.
Långt borta, till Långtbortistan .... med anhörigmedföljande till landet.
Görs fortfarande i outvecklade länder. Mobben kastar bensin på den misstänkte gärningsmannen och bränner de levande på gatan. Polisen står bredvid och ser på. Sker dagligen.

Vi kan gott ha hårdare straff och gärna fler utvisningar. Dock måste rättsväsendet fånga och få de skyldiga dömda utan att tumma på rättssäkerheten. Osäker på hur man löser det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi kan gott ha hårdare straff och gärna fler utvisningar. Dock måste rättsväsendet fånga och få de skyldiga dömda utan att tumma på rättssäkerheten. Osäker på hur man löser det.
Hur vore det med istället för straffrabatt, göra tvärtom och ha straffaddering? Varför ska inte varje brott avtjänas med straff, i ett rättssäkert samhälle?
Är ju brottens förlovade land….

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur vore det med istället för straffrabatt, göra tvärtom och ha straffaddering? Varför ska inte varje brott avtjänas med straff, i ett rättssäkert samhälle?

Det där tycker jag också är underligt.

Som regel är det väl bara toppen på isberget som dom åker fast för men ett enskilt brott kan ju teoretiskt vara en engångsföreteelse medans den som har flera brott i bagaget till tingsrätten har ju istället verkligen visat att han är en livsstilskriminell.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Låter helt klart rimligt att minska rabatten, beroende på brott. Får samtidigt inte bli galet åt andra hållet. Säg att jag säljer sporthojströjor till tusen pers men aldrig tänkt att leverera så kanske det inte är rimligt med 100 år på kåken.
Detta däremot?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi kan väl helt enkelt börja med att döma till dom straffsatser som redan finns.

Dvs om ett brott kan ge 4 till 8 år i fängelse så bör ju i alla fall någon, någon gång dömas till 8 år, det borde faktiskt vara lika vanligt som att dömas till 4 år...

Har man begått andra brott tidigare ska man bara dömas till övre halvan av straffskalan, dvs 6-8år

Om man begår flera brott, till exempel stjäl en bil, för att åka och skjuta någon så ska man ha straff från den övre halvan av skalan, plus en mängdbrotts bonus.

Istället för mängdrabatt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Görs fortfarande i outvecklade länder. Mobben kastar bensin på den misstänkte gärningsmannen och bränner de levande på gatan. Polisen står bredvid och ser på. Sker dagligen.

Påminner
om när jag och resekompisen gick på en marknad i Bujumbura, Burundi, 1977.
Med oss had vi en av medarbetarna på Pingstmissionen i stan. Vi möter några män som leder två män som är bakbundna med gummiremmar skurna ur innerslangarna på bildäck. Remmarna är lagda mellan överarmarna ovanför armbågarna. Ser väldigt effektivt ut.
Jag frågar vår "guide" från Pingstmissionen vad är det där ?
Svaret:
Det är tjuvar. Man slår dom något fruktansvärt men det är bättre än i Zaire fär där slår man ihjäl dom.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Påminner
om när jag och resekompisen gick på en marknad i Bujumbura, Burundi, 1977.
Med oss had vi en av medarbetarna på Pingstmissionen i stan. Vi möter några män som leder två män som är bakbundna med gummiremmar skurna ur innerslangarna på bildäck. Remmarna är lagda mellan överarmarna ovanför armbågarna. Ser väldigt effektivt ut.
Jag frågar vår "guide" från Pingsmissionen vad är det där ?
Svaret:
Det är tjuvar. Man slår dom något fruktansvärt men det är bättre än i Zaire fär där slår man ihjäl dom.
Hade dom mycket problem med tjuvar då?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Av det enkla skälet att i Sverige är Kriminalvården en kostnad inte en intäkt.
Med det system / den standard vi har i Kriminalvården kostar det för mycket att låta tjuvar sitta inne för varje stöld.
I Afrika hörde jag att det finns länder där anhöriga får betala för fången ska få mat, för fången ska få vistas inomhus, normalt erbjuds bara tillräde till fängelsegården i fängelsets centrum. osv.

En bra beskrivning av något åt det hållet finns i El Choco
Det som imponerade mest på mig var att i Bolivia släpps inte fångarna när straffet är slut.
De ska innan de släpps börja arbeta på dagarna utanför fängelset hos någon som vill anställa fången. Och sedan ska de återvända till fängelset på nätterna.
När detta funkat ett(?) år, när fången har ett hederligt arbete att försörja sig på, ja då kan fången/tjuven/smugglaren få lämna fängelset för gott.
I praktiken betyder detta att fångar som inte klarar av ett hederligt arbete sitter livstid.

För sexualförbrytare var strafftiden i Bolivia kort. Tiden han orkade simma i dammen på fängelsegården. För valde han komma upp hur dammen slogs han ihjäl av andra fångar.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Hade dom mycket problem med tjuvar då?
Jag vet inte. Men jag kände mig alltid säker i Afrika med många människor omkring mig. För hände det något visste jag att jag skulle få hjälp av allmänheten. Så tex berättade en ryggsäcksluffande tjej på vandrarhemmet i Nairobi att idag hade hon fått nog av män som nöp henne i rumpan. Så när en man nöp henne slog hon till honom med väskan/bagen. Omgivningen fattade direkt vad som hänt och kastade sig över mannen som när hon gick därifrån låg på marken omgiven av män som sparkade på honom .
Typ
"Turister ska känna sig säkra hos oss."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ett (som jag tycker ) enkelt sätt uppskatta hur bra det går för medlemmarna i EU är att se på ländernas offantliga (offentliga) finanser.
Hur står det till med förmågan att hålla tex offentlig skuld under 60%.
Vilket var villkoret för att landet skulle kunna bli medlem i EU.
View attachment 485321
Resultatet är att idag 2023 endast 14 länder av EU's 27 länder klarar ett av inträdes kraven.
Låg offentlig skuld, under 60% av BNP. 13 av EU's länder gör det inte.
Tar jag sedan och räknar befolkningen i de länder som uppfyller inträdeskravet från Slovakien till Estonia så blir det bara 126 miljoner.
EU har idag en befolkning på 447 miljoner dvs 321 miljoner eller 72 % av EU's befolkning lever idag i länder som inte skulle kunna bli medlemmar i EU. På grund av för dålig ekonomi.
Ganska uppenbart att EU inte lyckats med ekonomin. Inget konstigt.
EU's chefekonom varnade för en gemensam valuta. Ländernas ekonomier var för olika.
Och lösningen för politikerna blev att ge honom, Bernard Connolly, sparken.
Och trots varningen införa den gemensamma valutan.
Kommunismen är nästan död men "Politikers Planhushållning" lever kvar i Europa. :huvet
Apropå "skitländer" så är hela Baltikum på rätt sida av strecket. ? @Tegel1432

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Apropå "skitländer" så är hela Baltikum på rätt sida av strecket. ? @Tegel1432
Nu går inte min gräns för skitländer på samma som statsskuldskvot. Jag överdrev något när jag sa att hela Baltikum är skitländer. Jag vill undanta Estland. Lettland och Litauen är fortfarande skitländer i min bok.

Kom precis på en kul sak om min senaste resa till Litauen där jag hjälpte ett forskningsinstitut med deras utrustning. Jag installerade utrustningen 2013 och sedan dess har det varit fullständigt vanskött. Inga pengar till något. Gissa vem som betalade för all utrustning och installation? Yup - EU.
När upphandlingen skedde hade forskningsintitutet hyrt in en lokal firma som skötte allt och köpte in utrustningen för EU pengar som sedan såldes till institutet, vilka fick betala ungefär det dubbla för utrustningen. Många miljoner gick rakt ner i fickorna på någon mellanhand som bjöd på kaffe ur någon antik sovjetisk espressomaskin.

Händelser likt denna färgar en en del när man diskuterar EU. Mycket pengar som läcker iväg. Mina pengar.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024