Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror inte det, helt klart är att det finns netto mottagare och dito givare och att vi har det sämsta avtalet av alla borde få fler att reagera.

Så här skriver Ekonomifakta, uppseendeväckande då de vanligtvis tycker sig kunna räkna på allt. Att de inte "kan" nu tolkar jag som att de inte vill, och jag vet nog varför de inte vill också.

"Ett problem med alla dessa mått är att de inte tar hänsyn till de vinster som samtliga medlemsländer kan ta del av, exempelvis den inre marknaden och EU:s handelsavtal. Även när man inkluderar återflöden går det alltså inte att tolka siffrorna som ett mått på hur mycket länderna tjänar på medlemskapet."
Sant är att mycket kan förbättras inom EU. ?
Inte minst vårat avtal.

Jag röstade faktiskt nej till EU då jag vid den tiden tyckte att vi hade tillräckligt med starka varumärken och "know how" för att kunna stå på egna ben.
Idag är jag glad att vi har EU på "vår sida" då jag inte tycker vi är lika "i framkant" längre och pga det antagligen skulle bli marginaliserade i vår globala värld.
Det kan ju förstås vara en alltför pessimistisk hållning.
Av bara farten röstade jag ja till euron då jag tyckte vi skulle gå in fullt ut när vi ändå var inne.
Så jag förlorade två folkomröstningar i snabb takt där...?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar bara kunna drivas av EU motståndare, EU förespråkare tog oss hit.
Samma som med andra viktiga frågor, man gör inte bocken till trädgårdsmästare.
Kan så vara.
Eller kanske hellre EU-skeptiska EU-förespråkare?
Man kanske inte vill låta någon som hatar växter bygga om trädgården sas?

Det kändes ju som både motståndare och skeptiker vann mark fram tills Ryssland anföll Ukraina.
Sedan har stödet öst för "Vid yttre hot sluter sig ofta"...osv.
Det kanske vänder igen när kriget är slut?

Generellt har jag tyvärr små förhoppningar om att politiker ska lösa något alls.
Om man inte kan lösa småsaker i kommun och landsting, och definitivt inte lösa stora problem på riksdagsnivå så är nog en behövlig reformation av EU lååångt borta.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sverige, ja inte bara Sverige utan en rad andra västeuropeiska länder. Kommer de genomföra samma ”resa” som exvis Libanon sen —69’ ?
Östeuropa kommer troligen inte gå samma framtid till mötes. Kommer väst bli det nya öst och vice versa?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sverige, ja inte bara Sverige utan en rad andra västeuropeiska länder. Kommer de genomföra samma ”resa” som exvis Libanon sen —69’ ?
Östeuropa kommer troligen inte gå samma framtid till mötes. Kommer väst bli det nya öst och vice versa?
Helt klart är, ironiskt nog, öst västs bästa chans till överlevnad.
Undrar hur många masskjutningar det var i Polen i helgen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stämmer det att det var en förbipasserande som nu avled efter skjutningen i Farsta?

Hur känns detta för er som röstade på Alliansen 2010-2018?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stämmer det att det var en förbipasserande som nu avled efter skjutningen i Farsta?

Hur känns detta för er som röstade på Alliansen 2010-2018?

Dom sa på radion idag att det var ungefär en i månaden som råkade ut för det i Sverige idag.
Det kan jämföras med att 2013 var det totalt 25 som blev ihjälskjutna.

Men det är väl bara anmälningsbenägenheten som ökat...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom sa på radion idag att det var ungefär en i månaden som råkade ut för det i Sverige idag.
Det kan jämföras med att 2013 var det totalt 25 som blev ihjälskjutna.

Men det är väl bara anmälningsbenägenheten som ökat...

bf4351074c69.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur länge kan det ens pågå? Är man död så är man död liksom och kan därmed inte döda någon annan.
Nästan som att det fylls på med folk på nåt sätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur länge kan det ens pågå? Är man död så är man död liksom och kan därmed inte döda någon annan.
Nästan som att det fylls på med folk på nåt sätt.

Ja, ska man anta att det var 60 av dom som själva skulle kunna tänkas skjuta någon som blev skjutna i fjol så måste det ju fyllas på med 60+X varje år, eftersom skjutningarna ökar.

Jag såg på twitter att min bild med antalet skjutningar i norden var uppdaterad med en kommentar, två av skjutningarna i Danmark var av "Svenska" gärningsmän....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skulle kunna vara så att det helt enkelt är en och samma gärningsperson som är väldigt flitig också.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Enligt SVT igår (kan ha varit intervjun med Gunnar Strömmer i Aktuellt, minns inte exakt) är det tydligen allt vanligare att gärningsmännen är personer som polisen inte känner till sen tidigare. 14-15-åringar som vill göra snabb karriär i gängen genom att direkt mörda någon. Allt eftersom de burar in folk fylls det hela tiden på med nya underifrån.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt SVT igår (kan ha varit intervjun med Gunnar Strömmer i Aktuellt, minns inte exakt) är det tydligen allt vanligare att gärningsmännen är personer som polisen inte känner till sen tidigare. 14-15-åringar som vill göra snabb karriär i gängen genom att direkt mörda någon. Allt eftersom de burar in folk fylls det hela tiden på med nya underifrån.

Jo, det är väl sedan gammalt "Att brösta en femma för att bli en hundra-gubbe"

Men är man vuxen nog att begå vuxna brott är man vuxen nog att ta vuxna straff också.

Åker dom dit när dom är 15 och får "brösta en femma" så kommer dom ut ansedda som en 100% lojal gängmedlem när dom är 20, hade dom istället fått sitta 15 år så hade dom kommit ut när dom är 30, och kanske både är ointresserad av att forsätta i gäng, och ointressant för gängen...

Men saken utreds just nu, av politikerna som inte såg det komma och forskarna som inte har lyckats forska fram vad det beror på....
Men den här gången hittar dom säkert lösningen.

Värstingkryssningarna i karibien och fria lyxlägenheter i innerstan har vi ju provat redan, och det vet vi ju att det inte fungerar, ska vi kanske prova med straff och utvisningar den här gången?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gängen gör exakt så, med mutor, tvång eller kombination har de förstått att det är bättre låta en femtonåring mörda.

Så länge vi värnar vår rättssäkerhet så är vi helt chanslösa.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror inte det, helt klart är att det finns netto mottagare och dito givare och att vi har det sämsta avtalet av alla borde få fler att reagera.

Så här skriver Ekonomifakta, uppseendeväckande då de vanligtvis tycker sig kunna räkna på allt. Att de inte "kan" nu tolkar jag som att de inte vill, och jag vet nog varför de inte vill också.

"Ett problem med alla dessa mått är att de inte tar hänsyn till de vinster som samtliga medlemsländer kan ta del av, exempelvis den inre marknaden och EU:s handelsavtal. Även när man inkluderar återflöden går det alltså inte att tolka siffrorna som ett mått på hur mycket länderna tjänar på medlemskapet."
Ett (som jag tycker ) enkelt sätt uppskatta hur bra det går för medlemmarna i EU är att se på ländernas offantliga (offentliga) finanser.
Hur står det till med förmågan att hålla tex offentlig skuld under 60%.
Vilket var villkoret för att landet skulle kunna bli medlem i EU.
1686572320856.png
Resultatet är att idag 2023 endast 14 länder av EU's 27 länder klarar ett av inträdes kraven.
Låg offentlig skuld, under 60% av BNP. 13 av EU's länder gör det inte.
Tar jag sedan och räknar befolkningen i de länder som uppfyller inträdeskravet från Slovakien till Estonia så blir det bara 126 miljoner.
EU har idag en befolkning på 447 miljoner dvs 321 miljoner eller 72 % av EU's befolkning lever idag i länder som inte skulle kunna bli medlemmar i EU. På grund av för dålig ekonomi.
Ganska uppenbart att EU inte lyckats med ekonomin. Inget konstigt.
EU's chefekonom varnade för en gemensam valuta. Ländernas ekonomier var för olika.
Och lösningen för politikerna blev att ge honom, Bernard Connolly, sparken.
Och trots varningen införa den gemensamma valutan.
Kommunismen är nästan död men "Politikers Planhushållning" lever kvar i Europa. :huvet

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett (som jag tycker ) enkelt sätt uppskatta hur bra det går för medlemmarna i EU är att se på ländernas offantliga (offentliga) finanser.
Hur står det till med förmågan att hålla tex offentlig skuld under 60%.
Vilket var villkoret för att landet skulle kunna bli medlem i EU.
View attachment 485321
Resultatet är att idag 2023 endast 14 länder av EU's 27 länder klarar att ett av inträdes kraven.
Låg offentlig skuld. 13 av EU's länder gör det inte.
Tar jag sedan och räknar befolkningen i de länder som uppfyller inträdeskravet från Slovakien till Estonia så blir det bara 126 miljoner.
EU har idag en befolkning på 447 miljoner dvs 321 miljoner eller 72 % av EU's befolkning lever idag i länder som inte skulle kunna bli medlemmar i EU. På grund av för dålig ekonomi.
Ganska uppenbart att EU inte lyckats med ekonomin. Inget konstigt.
EU's chefekonom varnade för en gemensam valuta. Ländernas ekonomier var för olika.
Och lösningen för politikerna blev att ge honom, Bernard Connolly, sparken.
Och trots varningen införa den gemensamma valutan.
Kommunismen är nästan död men "Politikers Planhushållning" lever kvar i Europa. :huvet
Det är intressant att se att de forna sovietstaterna är de som verkar försiktigast med statsskulden. De och de nordiska länderna. Kan det vara för att de fortfarande har i sitt generationsminne hur det är att leva under total fattigdom?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tycker det vore dags för en vapenamnesti så att vi kan få bort så många illegala vapen som möjligt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tycker det vore dags för en vapenamnesti så att vi kan få bort så många illegala vapen som möjligt.
Ja buset är säkert intresserade… det är ju inte så att det är farfars gamla oreggade repeter som brukar vara förstavalet bland gatans amatörskyttar… tror inte det gör nåt i stort. Skiten flödar däremot in, okontrollerat vis gränsen. Lika så gärningsmännen. Nästan så man skulle vilja införa Australien-nivå på gränskontrollerna under säg, 5år? För att döda flöde av både knark, pengar och vapen.

men nån jäkla hipster blir väl kränkt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
Farför och morfars gamla vapen från 1800-talet är inte det som används vid skjutningar på stan.
Eller den genomrostade tyska (?) kulspruta jag såg på väggen för många år sedan i Norrland.
Bärgad från störtat flygplan på 1940-talet.

Eller när buset spränger nått hus, port.

Tror det vore effektivare med Sharialagar eller återinföra 1734 års lag.

Eller varför inte titta på lagstiftningen i Afrika ?

I Kenya var rån när jag reste genom landet 1977 "a hanging offence".
Vid ett rån i Nairobi ingrep "allmänheten" när rånarna lämnade en juvelerarbutik.
En av av de två rånarna var död när polisen kom till platsen.
Den andre rånaren dog i polisbilen på väg till polisstationen.

Bara att sluta köra "kända kriminella" till sjukvården skulle hjälpa en del.

Tredje resan livstid. Eller 99 år.
Och sälja "Livstidarna" till högst betalande privata arbetskraftsökande.
Långt borta, till Långtbortistan .... med anhörigmedföljande till landet.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...