Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att ha ett fn vet jag inte, idén är toppen.
Det vi har känns inte toppen.
Vilka satt i säkerhetsrådet sade du?

Vad menar du med SD?
Jag tycker också idén är toppen.
Därför försöker man göra det bättre snarare än att lägga ner det.

Jag har inte sagt något om säkerhetsrådet.
Vad tycker du själv om det?

SD är Sverigedemokraterna.
Förlåt men jag sätter ofta dina synpunkter som lika med SD's dito.
Därav tänkte jag att om du var mot FN så är nog också SD det.
Därav frågan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är väl det gamla vanliga och oundvikliga med korruption, svågerpolitik och annat elände, kartellbildning och pengar som flödar till höger och vänster och lobbyism osv. Självständighet och självbestämmande som flyttas till andra med andra intressen än att sätta svenska befolkningen i första rummet.

Någon som kan i huvudet hur många fn-organ & underorgan som finns, vad de gör, hur mycket vi betalar i medlemsavgift per år osv? Sånt här som man brukar vilja ha lite koll på när man själv spenderar sina pengar, när man själv tar upp plånboken ur bakfickan för att köpa något.
För stort och komplicerat för att svensson svensson ska kunna fatta vad som pågår. Det är så de vill ha det. Insyn noll för dom som faktiskt står för kalaset.

Fattar inte den här globalistvurmen, bara likrikta och centralisera, som att Sverige och Nigera har samma förutsättningar.

Plättlätt att ha koll på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är väl det gamla vanliga och oundvikliga med korruption, svågerpolitik och annat elände, kartellbildning och pengar som flödar till höger och vänster och lobbyism osv. Självständighet och självbestämmande som flyttas till andra med andra intressen än att sätta svenska befolkningen i första rummet.

Någon som kan i huvudet hur många fn-organ & underorgan som finns, vad de gör, hur mycket vi betalar i medlemsavgift per år osv? Sånt här som man brukar vilja ha lite koll på när man själv spenderar sina pengar, när man själv tar upp plånboken ur bakfickan för att köpa något.
För stort och komplicerat för att svensson svensson ska kunna fatta vad som pågår. Det är så de vill ha det. Insyn noll för dom som faktiskt står för kalaset.

Fattar inte den här globalistvurmen, bara likrikta och centralisera, som att Sverige och Nigera har samma förutsättningar.

Plättlätt att ha koll på.
Så kontentan är att vi inte behöver ett globalt organ för att hantera globala frågor?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det låter som en god idé. Jag har svårt att se vad FN gjort för mig och mina nära. FN är däremot betydligt mer lättsmält än EU.
Och om man undantar just dig och dina nära.
Har FN aldrig gjort något bra då heller?
Fredsbevarande styrkor eller matleveranser tex?

Så EUs inre marknad har inte gjort något bra för dig eller dina nära?
Eller Sverige i stort för den delen?
Vi 10 miljoner svenskar hade klarat oss bättre själva?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Och om man undantar just dig och dina nära.
Har FN aldrig gjort något bra då heller?

Så EUs inre marknad har inte gjort något bra för dig eller dina nära?
Eller Sverige i stort för den delen?
Vi 10 miljoner svenskar hade klarat oss bättre själva?
De har de säkert gjort. Finns många som gör bra saker i världen. All heder men inget jag vill betala för.

Man kan ha fri handel och fri rörlighet med gratis avtal. Det betyder inte att man behöver en union som ska förbjuda snus och kanelbullar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
SvD har varit på hugget.

Att EU har en "inre marknad" för fri rörlighet är också sånt bakvänt mumbojumbo. Som att det behövs politiker och frihandelsavtal för att skapa fria marknader när det är helt tvärtom.

Hade man velat ha fri handel så hade man gjort...ingenting.
'Nu råder fri handel' hade man kunnat säga för att vara snäll och sen låtit folk vara ifred att handla med vad de vill.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
De har de säkert gjort. Finns många som gör bra saker i världen. All heder men inget jag vill betala för.

Man kan ha fri handel och fri rörlighet med gratis avtal. Det betyder inte att man behöver en union som ska förbjuda snus och kanelbullar.
Tex fredsbevarande styrkor och hjälp till svältande är nog faktiskt något jag är villig att betala för men vi är ju alla olika. ?

Hur många gratis avtal med fri rörlighet och fri handel känner du till?
Själv tror jag att bara den inre marknaden varit värd vartenda öre vi betalt i EU-avgift.
Men andra får naturligtvis tro att vi skulle klarat oss bättre själva i den globala handeln. ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
SvD har varit på hugget.

Att EU har en "inre marknad" för fri rörlighet är också sånt bakvänt mumbojumbo. Som att det behövs politiker och frihandelsavtal för att skapa fria marknader när det är helt tvärtom.

Hade man velat haft fri handel så hade man gjort...ingenting.
'Nu råder fri handel' hade man kunnat säga för att vara snäll och sen låtit folk vara ifred att handla med vilka de vill.
Så är det i en fantasi-önske-värld. :)
Men i den här världen där vi bor så väljer iaf jag nog en inre marknad hellre än ditt...ingenting. ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tex fredsbevarande styrkor och hjälp till svältande är nog faktiskt något jag är villig att betala för men vi är ju alla olika. ?

Hur många gratis avtal med fri rörlighet och fri handel känner du till?
Själv tror jag att bara den inre marknaden varit värd vartenda öre vi betalt i EU-avgift.
Men andra får naturligtvis tro att vi skulle klarat oss bättre själva i den globala handeln. ?
Låter som en bra deal. Den som vill betala gör det, annars inte.

Det är Sverige, vårt land som väljer att sätta tull(skatt) och moms(skatt) på import. Som Zoda skrev, räcker att vi i Sverige slutar med dessa dumheter så har vi fri import. Vill andra haka på så är även exporten fri. Staten förlorar en kassako av många. Så länge som vi accepterar 60-70% skattetryck för arbetande kommer ingen ändring ske.

Raderad medlem 51742

Guest
…och ordet vi söker som skall in på vågrät fem är alltså ”Trump-libertarianism”. Om vi lägger ner staten och alla får vara ifred att göra som de vill så blir det fantastiskt, helt automatiskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker också idén är toppen.
Därför försöker man göra det bättre snarare än att lägga ner det.

Jag har inte sagt något om säkerhetsrådet.
Vad tycker du själv om det?

SD är Sverigedemokraterna.
Förlåt men jag sätter ofta dina synpunkter som lika med SD's dito.
Därav tänkte jag att om du var mot FN så är nog också SD det.
Därav frågan.
Vem försöker göra det bättre respektive lägga ner det menar du? Jag skrev att "... överstatlig verksamheter ingen vettig människa vill ha..."

Jag tycker var och en själv kan bilda sig en uppfattning om FNs säkerhetsråd:

"Säkerhetsrådet består av 15 medlemmar varav fem är permanenta medlemmar. Dessa är: USA, Storbritannien, Frankrike, Ryssland samt Kina. De fem permanenta medlemsländerna har vetorätt och kan var för sig stoppa ett beslut i rådet."

Du behöver nog inte automatiskt utgå från att SD tycker som mig i alla frågor. ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vem försöker göra det bättre respektive lägga ner det menar du? Jag skrev att "... överstatlig verksamheter ingen vettig människa vill ha..."

Jag tycker var och en själv kan bilda sig en uppfattning om FNs säkerhetsråd:

"Säkerhetsrådet består av 15 medlemmar varav fem är permanenta medlemmar. Dessa är: USA, Storbritannien, Frankrike, Ryssland samt Kina. De fem permanenta medlemsländerna har vetorätt och kan var för sig stoppa ett beslut i rådet."

Du behöver nog inte automatiskt utgå från att SD tycker som mig i alla frågor. ?

Nej, vi utgår snarare ifrån att du tycker som sd i alla frågor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du menar som Schweiz och Norge lider av sitt utanförskap? Ja så vill ju ingen ha det.

Raderad medlem 51742

Guest
Såväl Schweiz som Norge är ju för övrigt med i Schengen och Schweiz inhyser fler huvudkontor för såväl FN som andra globala organisationer än något annat land i förhållande till sin folkmängd. Både Norge och Schweiz har ju även tillgång till EU:s inre marknad - Norge i och med att de är med i EES och Schweiz genom ett flertal bilaterala avtal.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Norge har olja och Schweiz har sitt bankväsende.
Vad har vi som gör oss unika i handelshänseende?

Det är väl upp till oss att skapa det väsende vi vill ha, Schweiz är sin egen lyckas smed, oljan är ju svårare att kompensera för.

Men nu var det väl din kommentar om att du tror att vi tjänar så mycket på EU som jag egentligen vänder mig mot, hur vet man det?

Hur går det för London förresten, det finns inte kvar efter brexit gissar jag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väldigt få länder i världen som är med i EU jämfört med hur många som står utanför.

Och länder som står utanför handlar också med länder inom EU

Det är ju inte så att NOKIA är större än Apple på mobiltelefoner i EU

Det är ju inte så att Esselte säljer fler laptops än Apple i EU.

Visst det skulle bli lite lättare att handla mellan länder inom EU, men dom som har sysslat med det säger att EU's blanketthysteri måste vara en kvarlämning av Öst-Tyskland...

Vissa varor har det införts lite konstgjorda handelshinder (skatter) på, för att gynna tillverkare inom EU, men hur effektivt det har varit varierar.

Det är ju inte så att internethandeln har upphört precis

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...