Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är väl upp till oss att skapa det väsende vi vill ha, Schweiz är sin egen lyckas smed, oljan är ju svårare att kompensera för.

Men nu var det väl din kommentar om att du tror att vi tjänar så mycket på EU som jag egentligen vänder mig mot, hur vet man det?

Hur går det för London förresten, det finns inte kvar efter brexit gissar jag.
Bra då är vi överens om att Sverige inte har någon unik fördel att använda sig av vid ev handelsavtal.

Och iom ovan och att ca 50% av varuhandeln och 80% av tjänstehandeln sker inom EU torde det falla på sin egen orimlighet att vi skulle få bättre avtal om vi var utanför EU.

Sista pollen sa väl att en bit över hälften tycker det var fel att lämna EU.
Bland mina bekanta och affärsbekanta ligger det nog uppåt 100%.
Inga varor, svårt med arbetskraft osv osv.
Så helt enkelt har det inte varit.
Dessutom skulle jag hävda att även England ligger i ett annat bättre läge än vi svenskar iom att dom är världens femte största ekonomi, har sitt gamla "common wealth" och en annan balans i handeln framförallt med USA.
Men visst om den enda framgångsfaktorn vid en swexit är att Stockholm ligger kvar på samma plats så...;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och iom ovan och att ca 50% av varuhandeln och 80% av tjänstehandeln sker inom EU torde det falla på sin egen orimlighet att vi skulle få bättre avtal om vi var utanför EU.

Så 50% av varorna vi köper kommer ändå hit, utifrån?

"Inga varor" Vilka varor är det du menar inte skulle gå att köpa om vi stod utanför?

Jag är helt överytygad om att du kan köpa en Hultaforsyxa eller en Morakniv i väldigt många länder som står utanför EU, man kan köpa BMW bilar och motorcyklar i länder som inte är med, man kan köpa franska viner i väldigt många länder som inte är med i EU, osv...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Så 50% av varorna vi köper kommer ändå hit, utifrån?

"Inga varor" Vilka varor är det du menar inte skulle gå att köpa om vi stod utanför?

Jag är helt överytygad om att du kan köpa en Hultaforsyxa eller en Morakniv i väldigt många länder som står utanför EU, man kan köpa BMW bilar och motorcyklar i länder som inte är med, man kan köpa franska viner i väldigt många länder som inte är med i EU, osv...
"Inga varor och svårt med arbetskraft" var exempel på saker som inte var så bra, iaf inte inledningsvis, med brexit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Inga varor och svårt med arbetskraft" var exempel på saker som inte var så bra, iaf inte inledningsvis, med brexit.

Jag känner folk i England, som var fruktansvärt emot Brexit, och enligt dom så infriades inga av deras hemska förutsägelser, förutom att drottningen dog...

Sverige hade import/export 1990 också... kanske inte exakt samma mängder till samma länder.

Vad som dock inte inträffade var att vi skulle få några av EU's bra regler runt alkoholen, det var ju det mest använda argumentet FÖR EU, vi skulle få köpa alkohol på ICA...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag känner folk i England, som var fruktansvärt emot Brexit, och enligt dom så infriades inga av deras hemska förutsägelser, förutom att drottningen dog...

Sverige hade import/export 1990 också... kanske inte exakt samma mängder till samma länder.

Vad som dock inte inträffade var att vi skulle få några av EU's bra regler runt alkoholen, det var ju det mest använda argumentet FÖR EU, vi skulle få köpa alkohol på ICA...
Jag tror inte dina kompisar fått fram det till resten av engelsmännen eftersom supporten för brexit verkar minska.
Så några problem fanns/finns det nog även om just dina kompisar inte verkar ha märkt av dem.

Så tror du vi haft bättre eller sämre villkor på de 50% varor och 80% tjänster vi handlar inom EU om vi stått utanför den inre marknaden?
Om bättre får du gärna förklara hur.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
…och ordet vi söker som skall in på vågrät fem är alltså ”Trump-libertarianism”. Om vi lägger ner staten och alla får vara ifred att göra som de vill så blir det fantastiskt, helt automatiskt.
Är Trump libertarian? Tog han bort tull eller höjde han dessa? Det var inte det vi sökte på vågrätt fem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror inte dina kompisar fått fram det till resten av engelsmännen eftersom supporten för brexit verkar minska.
Så några problem fanns/finns det nog även om just dina kompisar inte verkar ha märkt av dem.

Så tror du vi haft bättre eller sämre villkor på de 50% varor och 80% tjänster vi handlar inom EU om vi stått utanför den inre marknaden?

Vi hade haft bättre villkor på dom 75% varor vi hade köpt utom EU och lite sämre på dom 25% vi fortfarande hade köpt inom EU.
Precis som det var 1990.

Handelshinder har aldrig främjat utvecklingen, USA provade att rädda sin bilindustri med handelshinder, vilket ledde till att dom tillverkade 70tals bilar med AM radio och 8 track lång in på 90 talet, för en Caddilack med 8 liters V8 på 225hk var ju ändå billigare än en Toyota corolla.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om EU vill ha fri handel så ska de inte lägga sig i två parter som vill handla med varandra. Inga villkor, ingenting. Sverige och England kan själva välja hur handeln ska fungera dem emellan. Vi behöver inte EU till det - vi behöver inga villkor ifrån dem för att kunna handla med varandra.

Är det någons sorts kartellverksamheten det här eller vad pågår? Fri handel är bra, om man är med i klubben(och betalar för medlemskapet). Är det så det är? Och sen så ska handeln villkoras. Jaha men då är den inte fri längre.
Inre marknad? Köpare och säljare, det är allt som behövs, ingen hittepåbyråkrati om någon sorts inre marknad som ska regleras och villkoras.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

EU har blivit en helt sjuk överstatlig union som ska lägga sig i allt från kanelbullar till laddkablar för telefoner. De har skapat en artificell inre marknad där enda chansen att få tillgång till den är att betala en svindyr premie som går till ren skit. Till exempel fördelningspolitik där vi skänker pengar till Grekland, Rumänien, Baltikum och andra skitländer.

Jag tror Sverige hade gynnats av ett mer slimmat EU som endast fokuserat på frihandel och rörlighet. Enda sättet att uppnå det är genom att fler lämnar.

Raderad medlem 51742

Guest
Är Trump libertarian? Tog han bort tull eller höjde han dessa? Det var inte det vi sökte på vågrätt fem.
Nej, han är nog snarare Trumpist mer än något annat. Men förutom att vara en aning ironisk syftade jag på att diskussionen kändes som hämtad ur en amerikansk samtida kontext, snarare än en svensk. Den typ av libertarianism som blivit populär i någon slags symbios med Trumpismen. Stark kritik mot allt statligt och överstatligt osv. Förknippar inriktningen (kallas väl ibland paleolibertarianism) med bl.a. Mises Caucus.

Sen hindrar det väl inte Trump från att cherrypicka saker därifrån, när det gynnar honom, eftersom det finns väljargrupper som har dessa åsikter som hellre röstade på Trump än Biden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
EU har blivit en helt sjuk överstatlig union som ska lägga sig i allt från kanelbullar till laddkablar för telefoner. De har skapat en artificell inre marknad där enda chansen att få tillgång till den är att betala en svindyr premie som går till ren skit. Till exempel fördelningspolitik där vi skänker pengar till Grekland, Rumänien, Baltikum och andra skitländer.

Jag tror Sverige hade gynnats av ett mer slimmat EU som endast fokuserat på frihandel och rörlighet. Enda sättet att uppnå det är genom att fler lämnar.
Jag håller utan tvekan med om att det finns massor att förbättra! ?
Tex i riktningen du nämner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra då är vi överens om att Sverige inte har någon unik fördel att använda sig av vid ev handelsavtal.

Sista pollen sa väl att en bit över hälften tycker det var fel att lämna EU.
Bland mina bekanta och affärsbekanta ligger det nog uppåt 100%.
Så helt enkelt har det inte varit.
Dessutom skulle jag hävda att även England ligger i ett annat bättre läge än vi svenskar iom att dom är världens femte största ekonomi, har sitt gamla "common wealth" och en annan balans i handeln framförallt med USA.
Men visst om den enda framgångsfaktorn vid en swexit är att Stockholm ligger kvar på samma plats så...;)
Men du vill inte besvara frågan?

Synd att England inte får några varor alls, det var en nyhet för mig.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag håller utan tvekan med om att det finns massor att förbättra! ?
Tex i riktningen du nämner.
Frågan är då hur vi tar oss dit? Jag tror att många fler behöver lämna. Politiker är sällan bra på att avskaffa sig själva eller slimma sina organisationer. Alla incitament pekar åt andra riktningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Håller med helt förutom slutsatsen att Baltikum består av skitländer, i alla fall om man jämför med Sverige.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om EU vill ha fri handel så ska de inte lägga sig i två parter som vill handla med varandra. Inga villkor, ingenting. Sverige och England kan själva välja hur handeln ska fungera dem emellan. Vi behöver inte EU till det - vi behöver inga villkor ifrån dem för att kunna handla med varandra.

Är det någons sorts kartellverksamheten det här eller vad pågår? Fri handel är bra, om man är med i klubben(och betalar för medlemskapet). Är det så det är? Och sen så ska handeln villkoras. Jaha men då är den inte fri längre.
Inre marknad? Köpare och säljare, det är allt som behövs, ingen hittepåbyråkrati om någon sorts inre marknad som ska regleras och villkoras.
Ja det är så det är och det finns så klart starka krafter som vill att brexit ska bli ett fiasko.

Jag tror det kommer gå jättebra för England, de behöver fixa en hel del woke men nästan hela vår civilisation är baserad på brittiska imperiet i någon grad.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Håller med helt förutom slutsatsen att Baltikum består av skitländer, i alla fall om man jämför med Sverige.
Bilder från min senaste jobbress till Litauen i mars. Jobbade på ”the biggest research institute in the whole countries”.
IMG_0735.jpeg
IMG_0737.jpeg
IMG_0739.jpeg
IMG_0738.jpeg
IMG_1828.jpeg

IMG_0774.jpeg
Ja, alla har pottfrilla och det kommer bajsvatten ur vattenkranarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bilder från min senaste jobbress till Litauen i mars. Jobbade på ”the biggest research institute in the whole countries”.
View attachment 485260
View attachment 485261
View attachment 485262
View attachment 485263
View attachment 485266

View attachment 485267
Ja, alla har pottfrilla och det kommer bajsvatten ur vattenkranarna.
Okej, Litauen är ingen höjdare, jag var där 2006 och det verkar inte ha utvecklats.
Estland har jag varit desto mer i, både Tallinn, Päny, Tartu är trevliga städer.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Men du vill inte besvara frågan?

Synd att England inte får några varor alls, det var en nyhet för mig.
På all vår handel inom EU, vilket är huvudparten av vår totala handel, tjänar vi pengar på att vara med eftersom vi, om vi stått utanför, sannolikt haft sämre regler.
Uppväger det avgiften?
Jag tror nog det men det beror naturligtvis på vilket handelsavtal vi fått med EU.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På all vår handel inom EU, vilket är huvudparten av vår totala handel, tjänar vi pengar på att vara med eftersom vi, om vi stått utanför, sannolikt haft sämre regler.
Uppväger det avgiften?
Jag tror nog det men det beror naturligtvis på vilket handelsavtal vi fått med EU.
Jag tror inte det, helt klart är att det finns netto mottagare och dito givare och att vi har det sämsta avtalet av alla borde få fler att reagera.

Så här skriver Ekonomifakta, uppseendeväckande då de vanligtvis tycker sig kunna räkna på allt. Att de inte "kan" nu tolkar jag som att de inte vill, och jag vet nog varför de inte vill också.

"Ett problem med alla dessa mått är att de inte tar hänsyn till de vinster som samtliga medlemsländer kan ta del av, exempelvis den inre marknaden och EU:s handelsavtal. Även när man inkluderar återflöden går det alltså inte att tolka siffrorna som ett mått på hur mycket länderna tjänar på medlemskapet."

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024