Jag såg någon undersökning på att nuförtiden kan inte svenskar simma heller...
Fan så kassa ungdomar är nuförtiden, det måste bero på dataspel och djävulsdyrkar-musik
Som förälder kan jag meddela att det är väldigt få skolor som har simning längre. Min nu 20 åring hade det inte alla i skolan. 17 åringen hade en idrottslektion i typ 4 klass. Man får vackert lära barnen själv eller sätta i kö till simskola vilket för oss tog mer än 6 månader. Några tusen per unge i Stockholm med. Många invandrare kan heller inte simma och deras barn lär sig sällan att simma som en följ av detta. Hört att några invandrartäta skolor nu återupptagit simning på schemat.
Mina barns första skola (en kommunal) hade 36 barn per klass. Idrottslektioner var obefintliga (de fick leka lekar på skolgården). Vi flyttade då från stockholm till enköping och en annan kommunal skola. Dåligt med idrott där med och som sagt bara ett av barnen fick då 1 lektion i badhuset. Sen följde de inte läroplanen med engelska. De började först i 5-6 an. Min dotter satt då och läste Hunger Games på engelska lektionerna. Ingen anpassning gavs.
Vi bytte till friskola och genast blev det anpassad nivå på alla ämnen och dator och allt utbildningsmaterial digitalt så hann man klart med en årskurs på kortare tid så fick man fortsätta med nästa. Mina gick högstadiet där och material fanns tillgängligt även för hela gymnasiet i grundämnena.
Så hela debatten med att svenska kommunala skolor är så i toppklass, friskolor är utsugare av vinster, och nu detta, att ungdomar är kassa så vill jag peka problemet på kommunpolitiker som dragit in simning i skolan och föräldrar som kanske inte själva lär ut, eller har råd med simlektioner.