Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, det är inte en stockholmsgrej bara, men riktigt överallt har det inte spridit sig än.

Umeå har varit ganska förskonad, men det börjar komma hit också, för bara en månad sedan var det en drog/gäng-relaterad skjutning här i stan.

Men riktigt alla bya skolor är inte nerlagda än, så flyttar man några mil utanför stan så kanske man kan garantera sina barn en trygg skolgång, I alla fall upp till gymnasiet då dom bussas in till stan...
Norrland verkar överlag okej, men mindre och mellanstora städer som Linköping, Örebro, Karlstad, Helsingborg, Karlskrona, Västerås och framför allt Eskilstuna är katastrof. Jag skulle säga att det finns ingen förskonad stad i Sveriges södra hälft.

Första gången jag var i Norrland mer än fjällen eller någon snabbt kundbesök så var det en skjutning i samma stad jag var i just då, det var några mena som åkte till Luleå från Rinkeby för att mörda någon tjej över ett par fälgar.

Jag ser ingen som agerar ännu, det är djupt beklämmande.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vissa religioner hatar ju andra religioner så till den milda grad att dom utrotar varandra över vilken sagogubbe som är bäst...
Då måste ju dom religionerna fördömas för sitt hat mot annan religion?

Om nu dom här sagugubbarna är så enväldiga varför stoppar inte sagogubbarna själva bokbränningarna?

Jag ska köpa en bok av varje och göra ett test här hemma, jag kommer att bekänna mig till den sagofarbror som träffar mig med en blixt när jag försöker bränna hans sagobok...

Om alla sagoböckerne brinner så finns ingen av sagofarbröderna.
Inkludera IKEA-katalogen i ditt brännexperiment. Blir du träffade av blixten då du ämnar bränna denna måste du bekänna dig som troende på Ingvar...

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och händer det något så är det too little too late.

Det är liksom inte att agera att börja oja sig för invandringen och gå över till att rösta på SD nu.
Nej polisen måste tex få frikort, vi befinner oss i ett tillstånd liknande kaos, nya lagar behövs fort och ledarskap som möjliggör stora avsteg från rättsstatens principer.
Det är bara att titta på hur andra länder tex Usa, Frankrike eller Israel gör. Gör så.
Sedan är det konstigt att invandringen är rekordhög, skulle vi inte ha ett flyktingstopp?
Landet är helt förlorat i sin nuvarande form, det är absolut läge att fundera på var man ska bo istället om man inte redan gjort det.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Inte i Sverige men ändå.

Trans rörelsen är upprörd över ordet vagina, det exkluderar män som set sig som kvinnor utan vagina, kravet är att ordet vagina upphör att gälla och vagina kallas bonushål? det trodde jag var rektum som var bonushål?.

En välgörenhetsorganisation för patienter med livmoderscancer som varit snabba med att anpassa sin information till transrörelsens krav har hamnat i blåsväder. Där försvarar man sig med att det inte är ett krav för alla att använda det nya ordet men att man tagit med det så att män som upplever sig ha drabbats av livmodercancer inte ska känna sig exkluderade.

Organisationen har även på eget initiativ adderat ett annat förslag för de som inte vill använda ”bonushål”. De kan om de vill i stället säga ”framhål”.

Kritiker menar att organisationen borde ägna sig åt sin kärnverksamhet i stället för sådant här, men säger att det ändå inte är lika illa som när en motsvarande organisation i Kanada vek en hel avdelning åt män som anser sig ha rätt att drabbas av och behandlas för livmodercancer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte i Sverige men ändå.

Trans rörelsen är upprörd över ordet vagina, det exkluderar män som set sig som kvinnor utan vagina, kravet är att ordet vagina upphör att gälla och vagina kallas bonushål? det trodde jag var rektum som var bonushål?.

En välgörenhetsorganisation för patienter med livmoderscancer som varit snabba med att anpassa sin information till transrörelsens krav har hamnat i blåsväder. Där försvarar man sig med att det inte är ett krav för alla att använda det nya ordet men att man tagit med det så att män som upplever sig ha drabbats av livmodercancer inte ska känna sig exkluderade.

Organisationen har även på eget initiativ adderat ett annat förslag för de som inte vill använda ”bonushål”. De kan om de vill i stället säga ”framhål”.

Kritiker menar att organisationen borde ägna sig åt sin kärnverksamhet i stället för sådant här, men säger att det ändå inte är lika illa som när en motsvarande organisation i Kanada vek en hel avdelning åt män som anser sig ha rätt att drabbas av och behandlas för livmodercancer.

Var hittar man alla dom här fantastiska nyheterna?
Måste man vara medlem i speciella grupper på Internet för att hitta sånt?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

"A charity spokesperson told PinkNews: “The page is not promoting the use of these phrases with all women, it is a list of phrases that nurses may hear some patients prefer.”

The glossary makes clear to medical professionals that they should “check which words someone would prefer to use”."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ahh, så ordet "Vagina" skulle inte alls upphöra att gälla, och ordet "bonushål" skulle användas om en transpatient ville det?

Jösses vilken nyhet...

Jag såg en transman som använde ordet "Mangina" (lite skämtsamt) och den där smink-influensern James Charles sa att hen hade en "Ladyschlong" också med ett skratt.

Jag tror som vanligt att det är folk som blir proxykränkta av allt möjligt som hittar på dom här problemen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag bryr mig egentligen inte men ser samtidigt det sluttande planet i större bemärkelse, vad som normaliseras.
Som skjutningar och gängvåld, det är väl helt normalt att det sker, det pågår runt omkring oss som vad för annat som helst. Det är ju så sinnesbilden och upplevelsen blir över tid, över generationer.

Så här ser samtiden ut: x y z. Jaha då är det väl så då.

Det börjar nu synas lite smått att HBTQIosv och feminismen inte direkt går hand i hand med varandra. Vänstern hamnar i limbo med sig själva.

Raderad medlem 51742

Guest
Ahh, så ordet "Vagina" skulle inte alls upphöra att gälla, och ordet "bonushål" skulle användas om en transpatient ville det?

Jösses vilken nyhet...

Jag såg en transman som använde ordet "Mangina" (lite skämtsamt) och den där smink-influensern James Charles sa att hen hade en "Ladyschlong" också med ett skratt.

Jag tror som vanligt att det är folk som blir proxykränkta av allt möjligt som hittar på dom här problemen.
Eller så är det någon/några som helt enkelt vill att alla skall sitta och slösa bort sin tid på att bråka om sånt här trams.

Det är bara att kalla alla hål för överraskningshål tills dess funktion och innehåll kunnat valideras genom egna försök och så går man vidare i livet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, det var alltså någon välgörenhets organisation som föreslog något dumt, men det fick inget fotfäste och är således en ickenyhet.

Det var alltså inte "Trans-rörelsen" (existerar det ens en sådan?) som krävde något

Raderad medlem 51742

Guest
Jag bryr mig egentligen inte men ser samtidigt det sluttande planet i större bemärkelse, vad som normaliseras.
Som skjutningar och gängvåld, det är väl helt normalt att det sker, det pågår runt omkring oss som vad för annat som helst. Det är ju så sinnesbilden och upplevelsen blir över tid, över generationer.

Så här ser samtiden ut: x y z. Jaha då är det väl så då.

Det börjar nu synas lite smått att HBTQIosv och feminismen inte direkt går hand i hand med varandra. Vänstern hamnar i limbo med sig själva.
Du har i vissa avseenden en poäng.

Även om det kan finnas en risk för att dra allt för långtgående slutsatser och se vad som verkar vara större mönster utifrån enskilda företeelser så tror jag fenomenet ändå är rätt så tidstypisk för en större samhällsförändring som skett senaste åren. Ursäkta lång och nördig utläggning nedan som ingen kommer orka läsa ?

Förr, när människor kommunicerade mest med dem som fanns omkring en i lokalsamhället skedde (förenklat) en naturlig normalisering och självreglering utifrån vad som funkade i det sammanhanget.

När massmedier kom vidgades "cirklarna" för vad som ses som gemensamma utgångspunkter kraftigt. Vi fick det som kallas en-till-många-kommunikation, vilket samtidigt innebar en ökad asymmetri eftersom den i huvudsak är enkelriktad. Med hjälp av balanserande mekanismer, bl.a. div demokratiska institutioner och principer nåddes ändå en någorlunda ordning där man kunde ha en tillräckligt gemensam syn på centrala begrepp och referensramar för att gemensam diskussion skall fungera med det som utgångspunkt.

Sedan Internet, och i synnerhet sociala medier, kom har vi istället fått en kommunikation präglad av många-till-många. När alla kan skrika till alla och incitamentsmodellen bygger på uppmärksamhet förändrar det dynamiken totalt. Till synes irrelevanta och märkliga frågor kan snabbt förstärkas och få stora proportioner. Som människor och samhälle har vi inte lärt oss att förhålla oss till denna komplexitet, samtidigt som vissa spelare (dolt eller öppet) lärt sig att utnyttja det för sina syften, genom att trigga igång och/eller att förstärka reaktioner, där andra i sin tur skapar motreaktioner för sina syften och även den stora massan "vanliga människor" också är med i loopen och påverkar, men framför allt påverkas av, det som sker.

Det är på många sätt en mycket mer oförutsägbar tillvaro än vi haft och det sluttande planet är snarare ett landskap som hela tiden är i rörelse. Kanske går det mot någon form av sammanbrott eller så uppstår någon slags nya självreglerande mekanismer som ger viss stabilitet, ungefär som i det lilla lokalsamhället förr i tiden.

Visualization_of_a_population_evolving_in_a_dynamic_fitness_landscape.gif

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Förr, när människor kommunicerade mest med dem som fanns omkring en i lokalsamhället skedde (förenklat) en naturlig normalisering och självreglering utifrån vad som funkade i det sammanhanget.

Funkar.
Och så enkelt är det. Passar man inte in så passar man inte in. Centralplanerade värdegrunsfixare eller toleransprojekt som ska likrikta göre sig icke besvär.
Men nu har det inte så mycket med kommunikation att göra utan mer att det staten säger gäller. PUNKT SLUT.

Problemet idag är ju att lokalt självstyre inte tillåts. Den mångfalden av samhällen som formas helt organiskt av de människor som utgör dem tillåts inte. Vi har politiker i stockholm och bryssel eller strasbourg eller var nu de viktiga människorna sitter och dikterar vad som ska gälla på varenda mm2 de styr över.

Raderad medlem 51742

Guest
Funkar.
Och så enkelt är det. Passar man inte in så passar man inte in. Centralplanerade värdegrunsfixare eller toleransprojekt som ska likrikta göre sig icke besvär.
Men nu har det inte så mycket med kommunikation att göra utan mer att det staten säger gäller. PUNKT SLUT.

Problemet idag är ju att lokalt självstyre inte tillåts. Den mångfalden av samhällen som formas helt organiskt av de människor som utgör dem tillåts inte. Vi har politiker i stockholm och bryssel eller strasbourg eller var nu de viktiga människorna sitter och dikterar vad som ska gälla på varenda mm2 de styr över.

Håller med i stort och tycker att såväl centralplanerade värdegrundsfixare som toleransprojekt tenderar att vara väldigt dåliga idéer av flera skäl, liksom att iden om att fatta beslut på lägsta möjliga nivå är ett utmärkt rättesnöre.

Vill tillföra några ytterligare nyanser som jag själv tycker är intressanta i sammanhanget (nördvarning igen - lägger det som spoiler för att inte förorena tråden mer än nödvändigt).

Samhällen är det man kallar komplexa adaptiva system och sådana går inte att styra centralt på det förutsägbara sätt som (s)omliga tror. Hur de utvecklas växer snarare fram dynamiskt av all den enorma mängd interaktioner som sker mellan människor och de begränsningar som finns. Tillsammans skapar detta visserligen ett möjlighetsrum för vad som kan ske och inte kan ske, dvs allt är inte möjligt, men där man inte kan veta eller planera vad som kommer att ske (utan att ge mig in på sannolikheter för att inte krångla till resonemanget ytterligare). Detta kan sägas vara en av anledningarna till att marknadsekonomi fungerar, men inte kommunism.

Med begränsningar är det lätt att bara tänka centrala regleringar och liknande, men då samtidigt glömma bort alla de begränsningar som INTE är centralstyrda utan som snarare skapas dynamiskt som en följd av interaktionerna och som gör att systemet över tid kan bli såväl självreglerande som självbevarande (här kan vi dra parallellen till ett lokalt självstyre som skapar detta genom att människor lever tillsammans över tid och man lär sig vad som funkar och inte funkar, vilket handlingsutrymme liksom förväntan på andra man kan ha osv). Begränsningarna skapas således hela tiden och utan dem skulle vi bara få entropi och instabilitet - allt flyter ut i kaos - så begränsningarna är många gånger också möjliggörare. En liknelse kan vara hur såväl friktion som gravitation gör det möjligt för oss att gå. Dynamiken och begränsningarna är heller inte begränsade spatialt (t ex till bara lokalsamhället), även om det förstås blir svårare ju fler som blir inblandade och det även går att tala om såväl teoretiska som empiriskt/historiskt visade begränsningar för hur många människor som kan vara involverade för att olika typer av dynamiskt samspel skall kunna uppstå (fundera t ex på tillit i det här sammanhanget).

Nästa fråga blir då, går detta att styra? Nej, men det innebär samtidigt inte att det inte går att påverka och att allt bara flyter fritt vind för våg. Alla som finns i systemet påverkar det förstås med sina handlingar hur små de än är. Felet en del (t ex politiker) gör är att de tror att bara för att de är en aktör som kan bestämma någonting så blir utfallet som de vill, eller i allt för många fall och ännu värre: rent önsketänkande - "det måste gå". Så samtidigt som begränsningarna ofta är möjliggörare, när de fungerar, så är problemet när man tar sig vatten över huvudet och försöka styra något mer och större än vad som går att styra på det sättet och tror att man kan äga utfallet, samtidigt som man då ignorerar det faktum att de begränsningar som växer fram dynamiskt och evolutionärt över tid stabiliseras av sig själv om de funkar och blir verkligt stabila. Så skall man påverka systemet (oavsett vilken aktör man är) handlar det inte om att göra radikala förändringar ("det måste gå") utan snarare om att påverka begränsningarna (och därmed möjlighetsrummet) i liten skala och därmed prova sig fram. Sådant som fungerar och blir stabilt kan få mer resurser och sådant som inte fungerar får mindre resurser. Denna mekanism brukar marknaden kunna lösa alldeles av sig själv, men som i alla komplexa system är det ingen naturlag hur saker kommer bli (mer än att vi i förlängningen går mot entropi) och det finns fenomen som kan uppstå som kan få en marknad att gå överstyr. Så även även andra aktörer kan behöva agera (enligt principen ovan) för att stabilisera.

För att knyta an till din slutpoäng - subsidiaritetsprincipen (dvs att beslut inte skall fattas på högre nivå än vad som verkligen är nödvändigt) tror jag är ett av flera viktiga sätt att skapa förutsättningar för få det hela att fungera enligt ovan. När vi har politiker i Stockholm och Bryssel som dikterar detaljer blir det ett exempel på att man agerar på en alldeles för detaljerad nivå där man istället borde ge makten till de som är närmast problemen.

Last edited by a moderator:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bostadsrättsförening sätter upp staket för att skydda sig mot folk som bor någon annanstans.

Ni kan säkert gissa vad som hände sen.
Ett snyftreportage i GP, likhet med Berlinmuren etc.
Ja, för problemet är ju inte att folk bryter sig in och förstör, utan att folk försöker skydda sig. Very OIS…

Betalvägg;

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jösses vilken nyhet...

Om du är genuint intresserad av dessa frågor finns ju alla förutsättningar till en intellektuell diskussion om ämnet men det förefaller som att du redan bildat dig en uppfattning och hållning.
Många konservativa, inklusive mig, har en helt annan bild av vad som pågår, och det här kan vara en liten enskild fråga, eller en pusselbit i ett pågående kulturkrig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om du är genuint intresserad av dessa frågor finns ju alla förutsättningar till en intellektuell diskussion om ämnet men det förefaller som att du redan bildat dig en uppfattning och hållning.
Många konservativa, inklusive mig, har en helt annan bild av vad som pågår, och det här kan vara en liten enskild fråga, eller en pusselbit i ett pågående kulturkrig.

Jag tror inte på allvar att det finns någon "transrörelse" och att dom vill förbjuda några ord.
Däremot finns det transpersoner och för att beskriva dom och deras situation kan man behöva nya ord.

Det påverkar på absolut inget sätt mitt liv, eller ditt, om du inte medvetet omger dig med transpersoner och tvingar dom att prata om sina kroppsöppningar.
Dom du möter på tunnelbanan behöve du ju inte diskutera kroppsöppningar med om du inte vill, jag kan garantera att dom helst slipper.
Dessutom, är dom riktigt lyckade i sin transitionering så vet du inte ens om att du har mött en transperson.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin