Ja, kan bara hålla med om att vi måste stå upp för våra sekulära ideal.
Jag är mlm emot alla religioner men det är ganska tydligt vilken religion som stått för mest extremism de senaste åren.
Och iom det är det ganska tydligt var striden kommer stå.
Jag tror faktiskt inte vi kommer klara det själva utan alla andra västliga demokratier kommer behöva sätta ner foten också.
Sverige kan inte ensamt stå upp för yttrandefrihet i världen.
EU framför allt, men också FN, behöver bestämma sig för vilka värderingar man vill slåss för.
En knepighet med västvärldens religionsfrihet är att den verkar bygga enbart på individens möjlighet att utöva sin tro, men samtidigt ignorera religionens historiska betydelse som moralsystem för ett samhälle. När sekulära samhällen i väst ger möjlighet för individer att utöva sin religion verkar antagandet vara att det handlar om små minoriteter som samtidigt förutsätts kunna leva enligt det aktuella landets sekulära normer (men också en hel del ursprungligt kristna värderingar).
Förutsättningarna som religionsfriheten bygger på är alltså (enligt min mening) dels att det finns tillräckligt stark sammanhållning kring de grundläggande principer som samhället bygger på, även bland de som utövar div religioner, dels att det inte kan finnas allt för många människor som lever enligt andra religioners principer om dessa kommer i konflikt med det aktuella sekulära samhällets principer. Annars kommer samhället splittras i ett antal undergrupperingar. (Samhället består naturligtvis av en massa olika människor med olika värderingar, det handlar inte om homogena grupper, men jag menar alltså de gemensamma värderingar som gör att det åtminstone finns en acceptans för rättsstaten, lagar, styrelseskick osv). I Sverige har vi i ganska rask takt underminerat båda dessa förutsättningar. Dels genom allt för stor invandring under lång tid av människor från kulturer som utgår från helt andra grundläggande principer. Dels genom att sammanhållningen kring de grundläggande samhällsprinciper vi lever efter inte har setts som något som omfattar de som flyttar hit utan enbart de som är svenskar från början.
Observera att jag inte argumenterar för ett avskaffande av religionsfriheten, tvärtom, utan att för att religionsfriheten skall kunna existera i praktiken måste de övergripande frihetliga, sekulära och demokratiska principer vi lever efter alltid vara betydligt starkare.