Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror inte på allvar att det finns någon "transrörelse" och att dom vill förbjuda några ord.
Däremot finns det transpersoner och för att beskriva dom och deras situation kan man behöva nya ord.

Det påverkar på absolut inget sätt mitt liv, eller ditt, om du inte medvetet omger dig med transpersoner och tvingar dom att prata om sina kroppsöppningar.
Dom du möter på tunnelbanan behöve du ju inte diskutera kroppsöppningar med om du inte vill, jag kan garantera att dom helst slipper.
Dessutom, är dom riktigt lyckade i sin transitionering så vet du inte ens om att du har mött en transperson.
Det är inte så enkelt tyvärr, men som du beskriver det är det ju mycket riktigt en icke fråga.
Man bör nog lägga ihop tusentals parallella processer och skeenden runt i västvärlden för att se helheten, enskild händelse framstår ju mycket riktigt inte så oroväckande.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här kan man läsa mer om Iraks och IKO's hycklande i denna fråga.
Det finns inget dessa muslimska länder kan lära Sverige om etik, moral, tolerans eller yttrandefrihet så sitt ner tills ni iaf slutat behandla kvinnor som ägodelar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här kan man läsa mer om Iraks och IKO's hycklande i denna fråga.
Det finns inget dessa muslimska länder kan lära Sverige om etik, moral, tolerans eller yttrandefrihet så sitt ner tills ni iaf slutat behandla kvinnor som ägodelar.
Det är helt omöjligt att ta kritiken på allvar men vi har nu en fullfjädrad islamisering av svenska samhället som rullar in. Frågan är bara om vi skall acceptera det och huka oss eller stå upp.

Personligen har jag, som bekant för alla som stått ut med mina inlägg, länge påstått att islam är ett allvarligt hot mot Sverige och väst och självklart är dessa konflikter bra i mina ögon.

Hoppas det blir riktigt jävligt för det kanske finns en chans att rädda landet fortfarande.

Raderad medlem 51742

Guest
Det är helt omöjligt att ta kritiken på allvar men vi har nu en fullfjädrad islamisering av svenska samhället som rullar in. Frågan är bara om vi skall acceptera det och huka oss eller stå upp.

Personligen har jag, som bekant för alla som stått ut med mina inlägg, länge påstått att islam är ett allvarligt hot mot Sverige och väst och självklart är dessa konflikter bra i mina ögon.

Hoppas det blir riktigt jävligt för det kanske finns en chans att rädda landet fortfarande.
Vad är det, mer precis, du hoppas skall hända som en effekt av att det blir "riktigt jävligt" och som i så fall skulle "rädda landet"?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det, mer precis, du hoppas skall hända som en effekt av att det blir "riktigt jävligt" och som i så fall skulle "rädda landet"?
Att fler får upp ögonen för att den invandringen vi haft är djupt skadlig på alla plan och att den upphör samt att väldigt många människor bör flytta/flyttas ut ur landet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Ja, kan bara hålla med om att vi måste stå upp för våra sekulära ideal.
Jag är mlm emot alla religioner men det är ganska tydligt vilken religion som stått för mest extremism de senaste åren.
Och iom det är det ganska tydligt var striden kommer stå.
Jag tror faktiskt inte vi kommer klara det själva utan alla andra västliga demokratier kommer behöva sätta ner foten också.
Sverige kan inte ensamt stå upp för yttrandefrihet i världen.
EU framför allt, men också FN, behöver bestämma sig för vilka värderingar man vill slåss för.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är mlm emot alla religioner men det är ganska tydligt vilken religion som stått för mest extremism de senaste åren.
Jag tror faktiskt inte vi kommer klara det själva utan alla andra västliga demokratier kommer behöva sätta ner foten också.
EU framför allt, men också FN, behöver bestämma sig för vilka värderingar man vill slåss för.
Såg en chat gpt på vilka dessa religioner är.

Det är ingen idé att prata om religion, detta är ett problem med utövarna, inte med läran.

Bifogat

• 1000025885.jpg
    1000025885.jpg
    92 KB · Visningar: 25

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Såg en chat gpt på vilka dessa religioner är.

Det är ingen idé att prata om religion, detta är ett problem med utövarna, inte med läran.
Ja, inte så oväntat.
Jag skulle nog säga att det tyvärr är religionen som tillåter utövarna att agera så.
Jag tror inte världen har några problem med utövare av Janeism...

Raderad medlem 51742

Guest
Att fler får upp ögonen för att den invandringen vi haft är djupt skadlig på alla plan och att den upphör samt att väldigt många människor bör flytta/flyttas ut ur landet.
Ok, ja det lär väl gå i den riktningen på ett eller annat sätt. Sen är frågan om vad som kommer vara praktiskt och politiskt möjligt och i vilken utsträckning det kommer kunna lösa problemen, utifrån där vi är nu. Verkligheten kan ju inte rullas tillbaka till vad det en gång varit utan enbart röra sig framåt till att bli någonting nytt, utifrån de förutsättningar som nu finns. Förutsättningar som inte fullt ut går att kontrollera och där åtgärderna även kommer ge div. oavsiktliga konsekvenser. Inget av detta är förstås skäl för att låta bli att ta problem på allvar och att göra ordentliga åtgärder.

Jag skulle tro att det vi får ställa in oss på är dels ett antal kraftfullare åtgärder här och nu för att stabilisera situationen så att det blir möjligt att sedan göra successiva åtgärder för att skapa det bästa av situationen genom att prova sig fram, göra mer av det som funkar och sluta med sådant som inte funkar. Vi kommer aldrig komma tillbaka till det samhälle som varit, men i termer av att återskapa bl.a. tillit och trygghet i samhället skulle jag tro att vi då har en resa på något eller ett par decennier framför oss, förutsätt att tillräckligt många vill och är beredda att göra vad som krävs för att gå i den riktningen, vilket också kommer kräva en del uppoffringar och slaktande av div. heliga kor (fast då kanske vi iofs hamnar i krig med hinduismen också).

Thomas Gür tog väl fram några punkter för några år sedan kring vad som kommer behöva göras som handlade ungefär om detta (var väl när domprosten på Gotland försökta tysta honom genom att ringa i kyrkklockorna).

Raderad medlem 51742

Guest
En knepighet med västvärldens religionsfrihet är att den verkar bygga enbart på individens möjlighet att utöva sin tro, men samtidigt ignorera religionens historiska betydelse som moralsystem för ett samhälle. När sekulära samhällen i väst ger möjlighet för individer att utöva sin religion verkar antagandet vara att det handlar om små minoriteter som samtidigt förutsätts kunna leva enligt det aktuella landets sekulära normer (men också en hel del ursprungligt kristna värderingar).

Förutsättningarna som religionsfriheten bygger på är alltså (enligt min mening) dels att det finns tillräckligt stark sammanhållning kring de grundläggande principer som samhället bygger på, även bland de som utövar div religioner, dels att det inte kan finnas allt för många människor som lever enligt andra religioners principer om dessa kommer i konflikt med det aktuella sekulära samhällets principer. Annars kommer samhället splittras i ett antal undergrupperingar. (Samhället består naturligtvis av en massa olika människor med olika värderingar, det handlar inte om homogena grupper, men jag menar alltså de gemensamma värderingar som gör att det åtminstone finns en acceptans för rättsstaten, lagar, styrelseskick osv). I Sverige har vi i ganska rask takt underminerat båda dessa förutsättningar. Dels genom allt för stor invandring under lång tid av människor från kulturer som utgår från helt andra grundläggande principer. Dels genom att sammanhållningen kring de grundläggande samhällsprinciper vi lever efter inte har setts som något som omfattar de som flyttar hit utan enbart de som är svenskar från början.

Observera att jag inte argumenterar för ett avskaffande av religionsfriheten, tvärtom, utan att för att religionsfriheten skall kunna existera i praktiken måste de övergripande frihetliga, sekulära och demokratiska principer vi lever efter alltid vara betydligt starkare.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Såg på Aktuellt att de (irakierna) bränner svenska flaggan, Ulf Kristersson samt kungen.
Det känns inte som att svenskar generellt blir så upprörda.

Hoppas ingen berättar om allemansrätten för dem, då kan det bli reaktioner. :gnissla

Raderad medlem 51742

Guest
Såg på Aktuellt att de (irakierna) bränner svenska flaggan, Ulf Kristersson samt kungen.

Hoppas ingen berättar om allemansrätten för dem, då kan det bli reaktioner. :gnissla
Vänta bara tills de kräver upphävandet av jantelagen eller att vi skall förbjuda pappaledighet, då blir det allvar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

De bränner IKEA-katalogen också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är bara att lugnt tala om att i Sverige råder Svensk lag, då får individer bränna vilka böcker dom vill, kvinnor får gå utan slöja och dom får ta män i hand.

Finner man något fel med det så behöver man inte besöka Sverige.

Vi kan ju så länge dra in alla bidrag, vi kan ju börja med bostadsbidraget till deras försvarsminister

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Förutsättningarna som religionsfriheten bygger på är alltså (enligt min mening) dels att det finns tillräckligt stark sammanhållning kring de grundläggande principer som samhället bygger på, även bland de som utövar div religioner, dels att det inte kan finnas allt för många människor som lever enligt andra religioners principer om dessa kommer i konflikt med det aktuella sekulära samhällets principer.
Exakt.
Politisk multikultitvångsblandning - dåligt!

Annars kommer samhället splittras i ett antal undergrupperingar.
Exakt igen
Det är lite så nationer bildas. Homogenitet är bra, politisk multikultitvångsblandning är inte bra. Ja det tål att sägas igen.

Ni bor därborta och gör er grej och vi bor här borta och gör vår grej. Ha det bra hejdå.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år