Jag menar att vår rättssäkerhet är för hög till exempel, det är något som måste hanteras.
Omedelbarhetsprincipen är ett bra exempel, hej då med den.
Är inte så insatt i den aktuella problembilden kring denna princip, men om det nu pga detta är svårt att få människor dömda i domstol trots att de uppenbart är skyldiga borde det rimligtvis gå att göra justeringar som kommer åt det problemet utan att det för den skull blir rättsosäkert på det stora hela.
Polisen måste ha mycket större befogenheter och detta kommer nagga vår frihet i kanten.
På detta område finns det antagligen massor som går att göra och som har motsvarigheter i andra demokratiska västländer utan att det därmed kan anses rättsosäkert, annat än för skrikvänstern på Twitter. Polis och rättsväsende har antagligen en lång önskelista. Låt oss börja med detta.
Vi kan inte heller låta aktivister styra landet via myndigheter, på något sätt måste det börja hanteras också.
Helt enig. Utökat tjänstemannaansvar och justeringar i myndighetsstyrningen så att det inte skapas utrymme för aktivister att driva myndighetsutövning utifrån sina egna ideologiska agendor. För idéer kan man förslagsvis lyssna på professor Mats Alvesson, Inga-Britt Ahlenius och Anna-Karin Wyndhamn, de borde ha en del i byrålådan.
Minst lika viktigt är att med kraft ta itu med infiltrationen av div. klaner och liknande hos kommuner och myndigheter, vilket skapar korruption och fullkomligt undergräver grundläggande samhällsprinciper.
Jag menar inte att detta är principer som utgör någon grund för vad vi vill försvara. Jag vill försvara min livsstil.
Där verkar det som att vi värderar principerna olika. Jag ser många av principerna (inte alla) som grundläggande för att kunna försvara min och din livsstil, inte bara nu utan också i framtiden.
Hur det kan vändas emot oss är en bra fråga, det är därför institutioner som kyrka, kungahus och familj är viktiga, och det krävs väl inte jättemycket fantasi för att fundera på varför alla sådana institutioner monterats ned under lång tid. Tänk om vi hade varit ett folk med en gemensam historia och värdegrund, usch vad hemskt, då hade man ju inte kunnat göra vad man vill mot oss.
Jag är inget fan av utökad makt till varken kyrka eller kungahus, men ser helt klart värdet i att ha sådana institutioner som är relativt beständiga över tid och som blir en del av att bevara den gemensamma historian och ha en stabil grund kring synen på vårt samhälle. Jag är ett ännu mindre fan av att på rent ideologisk grund ersätta detta med andra institutioner så som ett visst parti som börjar på S gjort under decennier.
Men vad vi kanske även behöver fundera på är hur sådant gemensamt "kitt" som håller samman ett samhälle också skapas och blir en del av vår gemensamma historia framåt.