Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att ge upp låter som att det eventuellt inte skulle ge så stor effekt på problemen ifråga.

Alternativt går det ju att på ett konkret sätt börja åtgärda problemen genom att ändra lagar osv, något som faktiskt görs. Ett axplock bara från senaste veckan:

Ang. att döma unga brottslingar till fängelse istället för ungdomsvård
Ang. att underlätta samarbetet mellan polis och socialtjänst
Ang. att reformera socionomutbildningen så socialtjänsten får bättre kompetens att hantera denna typ av ungdomsbrottslingar
Ja om du har så mycket tro kvar i kroppen så är det bara hatten av.

Don't hold your breath

Raderad medlem 51742

Guest
Ja om du har så mycket tro kvar i kroppen så är det bara hatten av.

Don't hold your breath
Kommer så klart ta lång tid, det finns massor kvar att göra och vi kommer antagligen få leva med en del kvarstående problem, men hur skall situationen förändras annat än att man faktiskt börjar göra något. Går så klart diskutera hur mycket och vad som görs, men att ge upp… vad innebär det mer konkret? Flytta utomlands?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kommer så klart ta lång tid, det finns massor kvar att göra och vi kommer antagligen få leva med en del kvarstående problem, men hur skall situationen förändras annat än att man faktiskt börjar göra något. Går så klart diskutera hur mycket och vad som görs, men att ge upp… vad innebär det mer konkret? Flytta utomlands?
Att försöka sluta bry sig, inse att det inte ordnar sig, slappna av, lägga energi på sådant man kan förändra, fundera på var man kan bo istället, sluta drömma.

Typ så.

Vår och kommande generation har ingen chans lösa detta, det går inte ens att föreställa sig vad som skulle behövas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur läser jag hela tråden?
Har inget Twitter/X.

Det har sumprunkaren Elon satt stopp för, han ändrar lite hipp som happ i vad som är tillåtet och inte på den plattformen.
Det senaste var att han skulle ta bort blockeringsmöjligheten, det kom han på häromdagen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det som "görs"utgör själva definitionen av att ge upp. Längre tid med mer av samma, när problemen accelererar så mycket fortare än motåtgärderna, är inget annat än resignation, underkastelse om man så vill.

Som Markus mycket riktigt sammanfattar:

"Vår och kommande generation har ingen chans lösa detta, det går inte ens att föreställa sig vad som skulle behövas."

Vilka, eller ens vem, av våra undfallande "ledare" är ens i närheten av en sådan insikt? Om de ägde denna insikt, hur troligt är det att dessa prideflaggeviftande mähän, såhär med facit på hand, skulle klara genomföra vad som krävs?

Jag antar att du kommer bemöta detta med en relativiserande wall of text. Hur sympatiska dina teorier än är så uppmanar jag dig hänsynsfullt att hushålla med den energin.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det har sumprunkaren Elon satt stopp för, han ändrar lite hipp som happ i vad som är tillåtet och inte på den plattformen.
Det senaste var att han skulle ta bort blockeringsmöjligheten, det kom han på häromdagen.
Lungt.
Hacker-Markus löste det elegant.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Slutat med censur är mycket sagt när man lättvindigt stänger av ena sidan av ett lands politiker inför ett val och när man ändrar algoritmen för att vissa nyheter ska få lägre spridning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Slutat med censur är mycket sagt när man lättvindigt stänger av ena sidan av ett lands politiker inför ett val och när man ändrar algoritmen för att vissa nyheter ska få lägre spridning.
Det är precis det som Twitter gjort mot högerpolitiker i många år, men du har snappat upp något annat låter det som?

Raderad medlem 51742

Guest
Det som "görs"utgör själva definitionen av att ge upp. Längre tid med mer av samma, när problemen accelererar så mycket fortare än motåtgärderna, är inget annat än resignation, underkastelse om man så vill.

Som Markus mycket riktigt sammanfattar:

"Vår och kommande generation har ingen chans lösa detta, det går inte ens att föreställa sig vad som skulle behövas."

Vilka, eller ens vem, av våra undfallande "ledare" är ens i närheten av en sådan insikt? Om de ägde denna insikt, hur troligt är det att dessa prideflaggeviftande mähän, såhär med facit på hand, skulle klara genomföra vad som krävs?

Jag antar att du kommer bemöta detta med en relativiserande wall of text. Hur sympatiska dina teorier än är så uppmanar jag dig hänsynsfullt att hushålla med den energin.
Så bra att du redan vet vad jag tänker skriva. Då slipper vi fortsätta diskussionen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är precis det som Twitter gjort mot högerpolitiker i många år, men du har snappat upp något annat låter det som?
Det var val i Turkiet nyligen. Sköttes inte så snyggt där ena sidan önskade att få den andra strypt och fick som de ville.

Att nämna Ukraina sänker ratingen på inlägg.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så bra att du redan vet vad jag tänker skriva. Då slipper vi fortsätta diskussionen.
Jag inflikar en kort kommentar, varpå du skriver ett långt utvecklande resonemang, som i de allra flesta fall går ut på relativisering och rentav förminskning av problemen.
Du får helt enkelt inte utdelning för den möda du lägger ner.
Att det var lite onödigt kantigt formulerat medger jag.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag inflikar en kort kommentar, varpå du skriver ett långt utvecklande resonemang, som i de allra flesta fall går ut på relativisering och rentav förminskning av problemen.
Du får helt enkelt inte utdelning för den möda du lägger ner.
Att det var lite onödigt kantigt formulerat medger jag.
Jag vet inte vad det är du hallucinerar. Jag skrev ett kort svar till Markus och DU svarar mig med en otrevlig och förminskande wall of text där du relaterar till saker jag inte ens skrivit.

Men du har helt rätt. Det är inte lönt mödan att diskutera med dig. Jag trodde i min enfald att en diskussion gick ut på att kunna vrida och vända på olika perspektiv men om du inte kan acceptera andra inlägg i diskussionen än de som tycker exakt som du så skall du få som du vill för jag har just tröttnat.
:glömdet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag vet inte vad det är du hallucinerar. Jag skrev ett kort svar till Markus och DU svarar mig med en otrevlig och förminskande wall of text där du relaterar till saker jag inte ens skrivit.

Men du har helt rätt. Det är inte lönt mödan att diskutera med dig. Jag trodde i min enfald att en diskussion gick ut på att kunna vrida och vända på olika perspektiv men om du inte kan acceptera andra inlägg i diskussionen än de som tycker exakt som du så skall du få som du vill för jag har just tröttnat.
:glömdet
Jag beskrev hur det brukar gå till.
Troligen befinner vi oss på vitt skilda stadier vad problembeskrivningen anbelangar och vilka åtgärder som krävs för att vi som land, hypotetiskt, skulle kunna göra något åt utvecklingen.

Så jag är otrevlig? Det var inte avsikten med mitt påpekande

Raderad medlem 51742

Guest
Jag beskrev hur det brukar gå till.
Troligen befinner vi oss på vitt skilda stadier vad problembeskrivningen anbelangar och vilka åtgärder som krävs för att vi som land, hypotetiskt, skulle kunna göra något åt utvecklingen.

Så jag är otrevlig? Det var inte avsikten med mitt påpekande
Ett tips i all välmening. Läs och svara på vad folk skriver istället för att gissa vad du utifrån förutfattade meningar tror att de kommer skriva så underlättas diskussionen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var val i Turkiet nyligen. Sköttes inte så snyggt där ena sidan önskade att få den andra strypt och fick som de ville.

Att nämna Ukraina sänker ratingen på inlägg.
Det där låter lite tunt, tycker inte han gjort annat än försökt rensa i en åsiktmegafon, det gör man förstås inte ostraffat så det blev ståhej. Kan du inte utveckla de här Turkiet och Ukraina bitarna lite? Vad är det som hänt, varför, vad tycker olika sidor om saken osv.

Det är helt uppenbart att yttrandefriheten stärkts i och med Elon Musk, huruvida den blev fulländad vet jag inte, det kan så klart finnas kvarvarande eller nya brister. Det var verkligen två steg fram i alla fall.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år