Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
När man vurmar demokrati skall man komma ihåg att inom kort kommer svenskar vara i minoritet i Sverige. Så att Nyans, Nooshi och Demirok skall styra vårt försvar är inte acceptabelt. Sorry men det hundraåriga projektet med demokrati får stå tillbaka.
Ok, så du vill avskaffa demokratin för att förhindra politiker som du inte gillar? Jag tror inte du menar allvar utan bara polemiserar för att provocera. Men om du nu skulle mena allvar får du gärna redogöra för vad du ser som alternativet, vad du tror blir det förväntade utfallet av detta och varför du tror det har förutsättningar att lyckas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ok, så du vill avskaffa demokratin för att förhindra politiker som du inte gillar? Jag tror inte du menar allvar utan bara polemiserar för att provocera. Men om du nu skulle mena allvar får du gärna redogöra för vad du ser som alternativet, vad du tror blir det förväntade utfallet av detta och varför du tror det har förutsättningar att lyckas.
Det där var en väldigt snäv tolkning.

Jag kommer inte falla in i sådan konfrontativ debatt just nu.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det där var en väldigt snäv tolkning.

Jag kommer inte falla in i sådan konfrontativ debatt just nu.
När du skriver "Sorry men det hundraåriga projektet med demokrati får stå tillbaka." får du ursäkta att åtminstone jag har svårt att tolka det på annat sätt. Jag skrev ett frågetecken efter min tolkning eftersom den kan vara helt felaktig och det hade ju kunnat vara enkelt åtgärdat genom att du faktiskt förklarar vad du menade för att undvika missförstånd.

Vill du inte så låt för all del bli, då släpper vi det, men skulle du ändra dig och kort vill förklara vad du menar så skulle det uppskattas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När du skriver "Sorry men det hundraåriga projektet med demokrati får stå tillbaka." får du ursäkta att åtminstone jag har svårt att tolka det på annat sätt. Jag skrev ett frågetecken efter min tolkning eftersom den kan vara helt felaktig och det hade ju kunnat vara enkelt åtgärdat genom att du faktiskt förklarar vad du menade för att undvika missförstånd.

Vill du inte så låt för all del bli, då släpper vi det, men skulle du ändra dig och kort vill förklara vad du menar så skulle det uppskattas.
Ska tjejsura ett tag först, sedan återkommer jag.

*Slamrar med bestick*

*Stänger dörrar hårt*

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Håller med dig helt och tack för balanserade och bra inlägg.

Men en fråga, det är ju inte så att hemvärnet väljer sina projekt, man är i händerna på regimen.

Låt oss säga att Sverige nu inte lyckas vända utvecklingen och blir en failed state med starka klaner och svag stat. Klanerna äter sig in i riksdag, där de redan är, och Sverige hamnar i en konflikt med vårt historiska brödrafolk, eller samma folk, i ett annat nordiskt land. Det finns en dynamik här man måste ta hänsyn till. Jag skulle inte kriga för Ali Khan mot Finland. Får man välja?

Jag och många andra har reflekterad över detta. Det finns inget enkelt svar. Men jag är övertygad om att det kommer att hända "saker" innan det gått så långt. Än så länge har säkerhetspolis, underrättelsetjänst och våldskapitalet med Polis och Militär lyckats hålla nästan allt av infiltration borta från extremism/islamism och andra ismer (med några undantag). Det skapar förutsättningar för att kunna sätta stopp för saker som ser ut att gå helt stick i stäv med demokratiska värderingar och vårt svenska arv (vad nu det är).

Jag förlitar mig på individens och kollektivets klokhet och om vad som är rätt och fel inom dessa ovan nämnda organisationer. Finns inget som talar för att de skulle gå i ledband för korrupta politiker eller klaner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag och många andra har reflekterad över detta. Det finns inget enkelt svar. Men jag är övertygad om att det kommer att hända "saker" innan det gått så långt. Än så länge har säkerhetspolis, underrättelsetjänst och våldskapitalet med Polis och Militär lyckats hålla nästan allt av infiltration borta från extremism/islamism och andra ismer (med några undantag). Det skapar förutsättningar för att kunna sätta stopp för saker som ser ut att gå helt stick i stäv med demokratiska värderingar och vårt svenska arv (vad nu det är).

Jag förlitar mig på individens och kollektivets klokhet och om vad som är rätt och fel inom dessa ovan nämnda organisationer. Finns inget som talar för att de skulle gå i ledband för korrupta politiker eller klaner.
I hear you men det finns en del osäkerhetsfaktorer här också. Hade någon sagt för 10, 20 eller 30 år sedan att Sverige skulle haft flest isis resenärer, starka klaner, miljontals invandrare från Mellanöstern, dagliga sprängningar och skjutningar så hade den blivit utskrattad.
Hur är det om 20-30 år i riksdagen? Inte som nu i alla fall.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jättesvårt ämne men det är helt klart inte så att vi kan låta vilka politiska krafter som helst växa fram obehindrat under parollen att de är demokratiska. Det är folk och folkslag och klaner som flyttat många hundra eller tusen mil. De skall inte få förstöra Sverige på en generation eller två. Så ja, vi kan inte ha en obevakad och obegränsad demokrati för antidemokrater för det vet vi exakt hur det går, se Mellanöstern som förut var till viss del civiliserat men inte längre. Låt ingen komma undan med att tro att islamister kommer upprätthålla demokratin efter att de fått majoritet. Om du tycker det är klandervärt, so be it men förklara då hur vi löser att starka demokratiska krafter vill avskaffa friheten. Om du inte ger dig på det dilemmat kommer jag skramla med porslin och kastruller när du vill ha lugn och ro.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är väl inga konstigheter.

I Tyskland får tyskar bestämma hur de vill ha det.
I Irak får irakier bestämma hur de vill ha det.
I Sverige så ska svenskar få bestämma hur vi vill ha det. Svenskar beslutar om Sveriges utveckling.
Svenskar får rösta i Sverige. Inget konstigt med det, ingen är mer/mindre värd för det.

Finns ju redan idag en herrans massa människor som inte får rösta i svenska val. Vi har redan inskränkt demokratin, annars hade vi kunna låta all världens befolkning få rösta i riksdagsvalet tex. Det hade väl varit mest demokratiskt?

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Jättesvårt ämne men det är helt klart inte så att vi kan låta vilka politiska krafter som helst växa fram obehindrat under parollen att de är demokratiska. Det är folk och folkslag och klaner som flyttat många hundra eller tusen mil. De skall inte få förstöra Sverige på en generation eller två. Så ja, vi kan inte ha en obevakad och obegränsad demokrati för antidemokrater för det vet vi exakt hur det går, se Mellanöstern som förut var till viss del civiliserat men inte längre. Låt ingen komma undan med att tro att islamister kommer upprätthålla demokratin efter att de fått majoritet. Om du tycker det är klandervärt, so be it men förklara då hur vi löser att starka demokratiska krafter vill avskaffa friheten. Om du inte ger dig på det dilemmat kommer jag skramla med porslin och kastruller när du vill ha lugn och ro.
Tack för att du tog dig tid att svara och tack för att du sade emot mitt (felaktiga) antagande om att du skulle vilja avskaffa demokratin för ur ditt kompletterande svar kan jag inte utläsa något som tyder på det. Det handlar ju om att försvara vår demokrati.

Ja, det är ett jättesvårt ämne, där en mängd olika saker behöver göras för att förbättra situationen och undvika de risker du tar upp. En bra början kan kanske vara att tydliggöra vad vi menar med våra demokratiska principer här i Sverige och omvänt vad som INTE är kompatibelt med dessa. Sedan behövs en massa åtgärder för att det skall kunna efterlevas fullt ut. Det är bra att detta har kommit upp mer i debatten senaste tiden, men det behöver göras mer och vi behöver prata mer om det. I likhet med TomK tror jag det finns väldigt många kloka individer i samhället som kommer göra rätt när saker verkligen ställs på sin spets, men många har också blivit lite blasé. De personer som verkligen utgör ett hot (inklusive aktivister som agerar nyttiga idioter) tror jag än så länge lyckligtvis är en rätt så liten minoritet, även om det problemet förstås ändå inte får underskattas på något sätt, då de inte behöver vara en majoritet för att orsaka skada (vilket också sker).

Personligen tycker jag att det borde vara en självklarhet att inga pengar får delas ut till organisationer osv. som inte tydligt uppfyller sådana principer, liksom att det måste vara betydligt bättre kontroll över vilka som anställs i myndighetsutövande roller. Lägg därtill återinförande av verkligt tjänstemannaansvar och en massa annat som försvårar för aktivism och andra former av påverkan av myndighetspersonal.

Invandringsfrågan som förstås är kopplad till detta är ju en enorm fråga i sig, men i korthet: den har varit alldeles för stor och den behöver begränsas kraftigt i antal, men kanske framför allt bli betydligt mer restriktiv när det gäller invandring från länder där de som kommer hit kan förväntas ha svårt att anpassa sig till våra de demokratiska principer och den kultur vi har i Sverige. Därutöver behöver det bli betydligt svårare att bli svensk medborgare och därmed kunna rösta i svenska val. Det behöver gå en längre tid och man behöver dels visa att man kan leva efter svenska värderingar. Lyckligtvis går ju politiken nu i sådan riktning, men det kan alltid göras mer.

Jag tror du kan låta bli porslinet - annars kliver jag ner i bollhavet igen ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har lite svårt för det här med "bra folk kommer stå upp senare".

För det första är det ingen som hindrar någon att stå upp nu, vem står?

För det andra så verkar det inte riktigt gå in att 500,000 klanmedlemmar har lika mycket rösträtt som 499,000 hederliga hemvärnsmän.

Så den enda potentiella lösningen är ju jobbig att ta in, är den inte? För den stavas inte "demokrati" i alla fall.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

För det andra så verkar det inte riktigt gå in att 500,000 klanmedlemmar har lika mycket rösträtt som 499,000 hederliga hemvärnsmän.

Så den enda potentiella lösningen är ju jobbig att ta in, är den inte? För den stavas inte "demokrati" i alla fall.
Vi har lagar som behöver följas. Bla Regeringsformen. Att klaner mm inte bryr sig om sådant är förstås ett problem, men att gå all-in fascistläge för att kväsa kriminella gäng brukar inte bli sådär jättebra. Det finns gott om exempel på länder som kört den metoden och det har inte varit mysiga länder att bo i. Många oskyldiga som drabbas.

Det vi ser är dock en långsam men ändå rätt korrigering av våra lagar och förhållningssätt till dem, kopplat till hur läget i landet ändrats. Går inte så fort man kunde önska och inte så effektivt heller, men det sker och utan att talla på de demokratiska principerna.

Det jag ser som viktigt att få på plats är: biometrisk folkräkning, utvisning direkt av alla som inte har tillstånd, högre krav på medborgarskap - även retroaktivt, dra in medborgarskap för de som begår brott inom viss tid från brytdatumet, ändrad praxis för åtal av klan- och gängtillhörighet inkl utvisning eller fängelse för inhemska, vapen till tullarna och ökat tryck på kontroller, sociala och polisiära insatser mot knark och gäng redan i lågstadiet, krav på säkerhetsgranskning av partier och politiker (mer än vad som sker idag)... Osv osv.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Det finns en poäng i det du skriver så tillvida att problem som dessa kommer gradvis. Risken finns således att de där människorna som behöver ställa sig upp aldrig fattar att de behöver ställa sig upp. Det blir som en groda som kokas långsamt.

Likväl tror jag att de flesta människor i grunden har rimligt vettiga ryggradsreflexer i dessa frågor, men svenskar är samtidigt konflikträdda flockdjur. I en debatt med högt tonläge väljer man att stå utanför hellre än att gå in i något som leder till konfrontation. Har människor inte vaknat av allt som hänt hittills tror jag inte de kommer göra det av ytterligare högre och mer konfrontativt tonläge heller, det blir snarare ännu jobbigare. Det handlar om att utgå från minsta motståndets lag. Det som kräver minst energiåtgång är det som kommer ske, så det handlar om att förändra förutsättningarna så att man minskar energiåtgången för det man vill skall hända. Därför tror jag det är en bättre strategi att tala om och skapa gemenskap kring det vi är FÖR, dvs allt det värdefulla med Sverige, gemensamma värderingar och syn på demokrati som är värt att försvara. Ju starkare den positiva känslan blir, desto lättare blir det för människor att resa sig för att försvara just detta.

Demokrati är ett begrepp som tolkas olika. Majoritetsbeslut är för mig mer en parlamentarisk praktikalitet som inte är överordnad huvudfrågan - att människor skall kunna leva tillsammans och lösa problem på ett fredligt sätt även när man är oense, som utgår från individens okränkbara frihet och förmåga att frivilligt skapa större förmågor tillsammans med andra och som gör detta stabilt över tid. Tillfälliga parlamentariska majoriteter som uppstår får aldrig kunna hota de sistnämnda principerna. Om krafter som är emot sådana grundläggande demokratiska principer får majoritet är det således ett hot mot demokratin och då är principerna överordnade.

Sverige skulle för övrigt behöva en riktig konstitution som reglerar sådant starkare.

Sen tycker jag, som TomK också är inne på, inte man skall underskatta allt som går att göra INOM ramarna för de demokratiska grundprinciperna jag tog upp ovan. Ja, det tar tid, men alternativet är betydligt sämre och det leder till oavsedda konsekvenserna som är mycket oförutsägbara.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Tekniskt sett är ju Sverige en konstitutionell monarki.
Ja, det hade kunnat fungera som ett sätt att skapa en långsiktig stabilitet kring svenska värden för vår demokrati, men tyvärr har man ju urholkat det mesta av detta till något mer ceremoniellt, även om det har en viss kulturell betydelse. Tror det hade varit bättre att välja sida på riktigt. Antingen en riktig konstitutionell monarki eller republik med tydligare "checks and balances" och en riktig konstitution.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Läs gärna om Örebro-ärendet som pågår nu, en rektor som är utsatt för muslimskt hat - och hotdrev.

Nä, det där med att bra folk kommer stå upp senare och allt blir nog bra till sist, det är inte jordat i verkligheten.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nä, det där med att bra folk kommer stå upp senare och allt blir nog bra till sist, det är inte jordat i verkligheten.
Citerar som välbehövlig upprepning.

Kikade på artiklar och rubriker och det var som väntat. Därtill ber den som har rätt om ursäkt, medan övriga slår knut på sig för att vara kränkthetsexperterna till lags. De behöver inte föra sin sak pga alla tillskyndare. Tänk att ha såna kollegor.

Det är som vanligt, förlorat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tuffe Uffe som vanligt efterblivet korkad och tror att vara vuxen i rummet kommer ge honom fördelar. Så snart elaka tanten får chansen kommer hon hugga lilla Ulf i ryggen. Helt säkert innan veckan är slut.1000046176.jpg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras