Jag har funderat på att gå med FMCK, samt hemvärnet ett bra tag nu. Det som ställer mig emot är att jag då kommer att vara del av sveriges försvar, och som sådan svära ed på att försvara mitt land. Problemet är bara att jag inte anser Sverige längre vara "mitt land", jag har alltså inget land längre jag kan kalla "mitt". För jag vill INTE försvara det Sverige blivit på senare tid. Visst, kalla mig gammaldags men jag är uppvuxen i ett land som faktiskt betydde något på 70-80 talen, och hade mycket för sig internationellt, i motsats till dagens rekord i gängskjutningar och inbördes konflikter som politikerna inte är kapabla, eller ens vill, ta tag i vad det verkar. DETTA är inte ett "land" jag vill kalla "mitt".
Jag skäms varje gång min kusin mailar från Tjeckien med artiklar han läst om Sveriges absurda hantering av faktiskt det mesta. Och jag minns hur respekterat Sverige var på 70-80 talet, när mamma kom med presenter till moster, morbror och mina kusiner i den lantliga lilla staden i östra Böhmen. Det var "Ronny Pettersson" "ABBA" och gult och blått, och mina kusiner skröt med att "Vår kusin från sverige är på besök..", och alla deras kompisar från skolan och idrottsplatsen var nyfikna på mig frågade en massa frågor om Sverige.
.. men idag? Jag hade inte vågat visa mig.