Sverige idag..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hade man velat göra något med lite humor hade man ju kunnat bjuda in en knippe internettroll att tävla i jägarprov mot kvinnor i jägarförband. :hihi
Det hade blivit utklassning. Det flesta tjejer i stridande befattning är rejält vältränade och med vinnarskalle. Halvfeta medelålders gubbar däremot, har en del utmaningar i att hålla samma tempo

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det hade blivit utklassning. Det flesta tjejer i stridande befattning är rejält vältränade och med vinnarskalle. Halvfeta medelålders gubbar däremot, har en del utmaningar i att hålla samma tempo
Jo, de är benhårda. Det hade varit såndär förnedrings-tv som hade varit riktigt underhållande. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är problemet? Att kvinnor inte borde få vara soldater, att det är fel att rikta marknadsföring mot dem för att få fler att våga söka eller något annat?
Problemet är som följer:

1. Sverige har ett svagt och icke funktionellt försvar

2. Det pågår ett krig i Europa med vår enda tänkbara fiende som huvudaktör

3. Att i det läget göra billiga och meningslösa plakatpolitiska poänger är dåligt omdöme och fel prioritering

4. I övrigt skall inte kvinnor vara i försvaret, de gör oss svagare då vi i händelse av krig och ett tillfångatagande försvårar vår förhandling om frigivning eftersom opinionen kommer kräva det (se Israel)

5. Kvinnor har redan en roll i försvaret och vad försvaret nu påstår (förmodligen felaktigt) skrivs på flashback behöver de inte kommentera

6. Våra statliga myndigheter och verk inklusive försvaret (samt fler tex skatteverket och Systembolaget) skall fokusera på kärnuppdrag och inte driva opinion, det får de lämna över till politiker och privata intressen

Fler frågor? 🫡

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Problemet är som följer:

1. Sverige har ett svagt och icke funktionellt försvar

2. Det pågår ett krig i Europa med vår enda tänkbara fiende som huvudaktör

3. Att i det läget göra billiga och meningslösa plakatpolitiska poänger är dåligt omdöme och fel prioritering

4. I övrigt skall inte kvinnor vara i försvaret, de gör oss svagare då vi i händelse av krig och ett tillfångatagande försvårar vår förhandling om frigivning eftersom opinionen kommer kräva det (se Israel)

5. Kvinnor har redan en roll i försvaret och vad försvaret nu påstår (förmodligen felaktigt) skrivs på flashback behöver de inte kommentera

6. Våra statliga myndigheter och verk inklusive försvaret (samt fler tex skatteverket och Systembolaget) skall fokusera på kärnuppdrag och inte driva opinion, det får de lämna över till politiker och privata intressen

Fler frågor? 🫡
Ok, håller med om att Flashback-kopplingen bara var fånig och tycker Ulvhamne hade ett mycket bättre förslag. Men inställningen till kvinnor i försvaret förvånar mig och där håller jag absolut inte med. Så länge man uppfyller kraven skall det inte ha betydelse vilket kön man har. För övrigt tror jag syftet med annonsen inte primärt är att driva opinion utan locka kvinnor till försvaret, men det skulle man som sagt kunna göra på ett bättre sätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ok, håller med om att Flashback-kopplingen bara var fånig och tycker Ulvhamne hade ett mycket bättre förslag. Men inställningen till kvinnor i försvaret förvånar mig och där håller jag absolut inte med. Så länge man uppfyller kraven skall det inte ha betydelse vilket kön man har. För övrigt tror jag syftet med annonsen inte primärt är att driva opinion utan locka kvinnor till försvaret, men det skulle man som sagt kunna göra på ett bättre sätt.
Låt mig säga så här om kvinnor i försvaret, de kan vara där men vi behöver inte låtsas som att män och kvinnor är lika i alla avseenden. En kvinnlig gisslan kommer kräva mer än en manlig, det är EXAKT det som pågår i Israel NU. Så vi behöver inte heller vara förvånade över sådant vi vet - män och kvinnor är olika, socialt, biologiskt, fysiskt, mentalt.
Att erkänna det, diskutera det, ta fram lösningar på det - är framåtlutat. Att skriva inlägg på Instagram med rasifierade arga kvinnor - är fånigt.

Se även https://officerstidningen.se/vi-gommer-oss-bakom-kommunikatorerna/

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Låt mig säga så här om kvinnor i försvaret, de kan vara där men vi behöver inte låtsas som att män och kvinnor är lika i alla avseenden. En kvinnlig gisslan kommer kräva mer än en manlig, det är EXAKT det som pågår i Israel NU. Så vi behöver inte heller vara förvånade över sådant vi vet - män och kvinnor är olika, socialt, biologiskt, fysiskt, mentalt.
Att erkänna det, diskutera det, ta fram lösningar på det - är framåtlutat. Att skriva inlägg på Instagram med rasifierade arga kvinnor - är fånigt.

Se även https://officerstidningen.se/vi-gommer-oss-bakom-kommunikatorerna/
Gisslanaspekten kan jag inte bedöma. Aldrig hört det argumentet förut. För mig låter det iaf inte som en "show stopper".

Ingen behöver låtsas någonting. Män och kvinnor har skillnader på gruppnivå, och inom grupperna är det individuella skillnader som är ännu större. Inte heller män är alltid lämpliga för alla tjänster. Man gör förstås en individuell bedömning. Beroende på vilka krav man klarar kan man bli aktuell för passande tjänst, oavsett man eller kvinna. Det behöver inte (och förväntas inte heller) bli lika utfall på gruppnivå.

Till det skall läggas att det också är lägre intresse för att söka sig till försvarsmakten hos kvinnor jämfört med män. Eftersom försvaret behöver växa och det sannolikt finns en större andel kvinnor som skulle passa för en tjänst inom försvarsmakten än som faktiskt söker sig dit (bl.a. pga. historiska bilden av försvaret) ser jag det som naturligt att man har riktad marknadsföring mot den gruppen, men Flashbackcitaten hade man kunnat skippa.

Rasifierade? Ser ut som vita kvinnor med kamouflagefärg i ansiktet. Spelar det någon roll?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gisslanaspekten kan jag inte bedöma. Aldrig hört det argumentet förut. För mig låter det iaf inte som en "show stopper".
Rasifierade? Ser ut som vita kvinnor med kamouflagefärg i ansiktet. Spelar det någon roll?

Ok, det hände en grej 7/10, hur ser listan för förhandlingar ut?

Ja, det är viktigt för Sveriges samlade kommunikatörer och reklamfolk att visa på olikheter, det har garanterat inte gått dig förbi. Så för någon spelar det en väldig roll.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ok, det hände en grej 7/10, hur ser listan för förhandlingar ut?

Ja, det är viktigt för Sveriges samlade kommunikatörer och reklamfolk att visa på olikheter, det har garanterat inte gått dig förbi. Så för någon spelar det en väldig roll.
Nej, det har inte gått mig förbi och jag tycker DEI-tramset har gått till överdrift. Men ofta även motreaktionerna och jag är så vansinnigt trött på kulturkriget som helhet. Skapar en massa låsningar och tar fokus från allt annat viktigare vi behöver prata om och ta itu med.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, det har inte gått mig förbi och jag tycker DEI-tramset har gått till överdrift. Men ofta även motreaktionerna och jag är så vansinnigt trött på kulturkriget som helhet. Skapar en massa låsningar och tar fokus från allt annat viktigare vi behöver prata om och ta itu med.
Ok, ingen aning vem DEI är men få inte ett nytt sammanbrott nu ♥️🥰

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, nej jag tänker inte bryta samman, bara erbjuda visst tuggmotstånd. Diversity, Equity, Inclusion. Woke på LinkedIn-språk.

Det är lätt att hålla med om att reklamfolket och identitetspolitiken dragit saken lite väl långt i mångas ögon MEN jag tror att det finns anledning att luta sig tillbaka och dra några djupa andetag innan man tar fram högafflar och facklor. I grunden handlar det ju om det självklara att alla människor platsar på egna meriter, oavsett kön, sexuell läggning eller färg på skinnet/håret.

Att försvarsmakten gärna vill ha duktiga kvinnor är ingen hemlighet, det blir lättare att rekrytera ut en årskull på 100.000 än en på 50.000 och jag tror att de allra flesta med egen erfarenhet av kvinnor i försvarsmakten skulle säga att könet inte spelar den minsta roll i lösandet av uppgifterna.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är lätt att hålla med om att reklamfolket och identitetspolitiken dragit saken lite väl långt i mångas ögon MEN jag tror att det finns anledning att luta sig tillbaka och dra några djupa andetag innan man tar fram högafflar och facklor. I grunden handlar det ju om det självklara att alla människor platsar på egna meriter, oavsett kön, sexuell läggning eller färg på skinnet/håret.

Att försvarsmakten gärna vill ha duktiga kvinnor är ingen hemlighet, det blir lättare att rekrytera ut en årskull på 100.000 än en på 50.000 och jag tror att de allra flesta med egen erfarenhet av kvinnor i försvarsmakten skulle säga att könet inte spelar den minsta roll i lösandet av uppgifterna.
Jag håller med om det mesta du skriver, möjligen med ett undantag - det som gör fenomenet värt att kritisera är just frångången av meritokrati och lika möjligheter till förmån för lika utfall (eller ännu värre, när utfallet måste bli lika ur ett historiskt perspektiv så att dagens generationer måste straffas genom någon slags arvssynd). Men sådana ståndpunkter får nog ses som extremer, även om de tenderar att höras extra mycket i debatten.

Problemet är just när saker går till överdrift, på BÅDA sidor, då överdrifter från ena sidan leder till en överdriven motreaktion osv, där människor allt mer rör sig mot flankerna till ömsesidigt exkluderande ståndpunkter. Mer sans och balans behövs, vilket inte utesluter saklig och vass kritik.

Meritokrati behöver inte heller utesluta att man gör riktad marknadsföring mot grupper där man tror att betydligt färre söker än det finns rekryteringspotential för, vilket du också är inne på.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kvinnor vara i det militära - om dom vill.

Kanske är kvinnor däremot mer värda, eller snarare, en kvinnas livmoder är mer värd en en mans penix. Det sett ur perspektivet att vi vill bevara oss som flock (i brist på bättre ord), det gemensamma vi bär på, vår kultur, det som gör oss till oss osv osv.
Då torde kvinnan vara mer värdefull för flockens överlevnad än mannen.

Har vi 10 män och två kvinnor så kan vi sett till flockens överlevnad skaffa två barn per nio månader.
Dör en man så kan vi fortfarande i flocken föröka oss med två barn per 9 månader. Och dör nio män så kan vi fortfarande få två barn per nio månader.
Dör en kvinna så kan vi föröka oss med ett barn per nio månader.

Har vi 10 kvinnor och två män så kan vi sett till flockens överlevnad skaffa 10 barn per nio månader.
Dör en kvinna så kan vi föröka oss med nio barn per nio månader. Och dör nio kvinnor så kan vi föröka oss med ett barn per nio månader.
Dör en man så kan vi fortfarande i flocken föröka oss med 10 barn per 9 månader.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Noterar att du undviker sakfrågorna.

Men jag fattar, det är säkert svårt ta in när man är en del av det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Försvaret fortsätter skämma ut sig.

Detta har med 200% sannolikhet tagit mer tankekraft än NATO på kommunikationsstaben.

View attachment 495996

Är försvarsmakten verkligen beredda att gå i strid för yttrandefriheten? Idag när det diskuteras att göra det straffbart att förneka förintelsen så vore det trevligt och se att försvarsmakten värnar så starkt för yttrandefriheten. Bara för att ta ett exempel på listan.

Med tanke på att det numera finns de som tycker det ska vara straffbart att tex ifrågasätta ett vaccin så är jag verkligen nyfiken på att få veta om försvarsmakten värnar yttrandefriheten rent av framför demokratiska beslut?

Jag bara undrar...

Själv anser jag att yttrandefriheten är bland de viktigaste punkterna för att ett samhälle ska definieras som demokratiskt och det inkluderar även att idioter ska få säga vad de vill.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras