Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Enligt graf två med 5 mord/100000 invånare och med 10 milj i landet blir det väl ca 500 mord.
Var de verkligen så många eller läser jag grafen fel?
Enligt graf två med 5 mord/100000 invånare och med 10 milj i landet blir det väl ca 500 mord.
Var de verkligen så många eller läser jag grafen fel?
Bra fråga...
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html
108 fall av konstaterat dödligt våld 2018. Är det olika definitionsmässigt dödligt väld kontra mord/dråp.
Finns bara data för 2002-2018, ska justera den mot folkmängden också.
Nu när jag tog fram kurvan känner jag ju igen den sen tidigare.
Man kan ju cherrypicka vad man vill ur den, man kan ju säga att morden minskat sedan 2007, eller ökat sedan 2012
Min personliga syn på den är att från 2002 till 2014 pekar kurvan neråt, allt annat den visar betraktar jag som brus. Troligen mindre förändringar än standardavvikelsen. Sen 2015 hoppar den upp.
Jag tycker inte man kan kolla så och dra någon som helst slutsats. Det är som att titta på den här bilden och dra slutsatsen att Eritrea är ett rikt land.Journalister, politiker etc från bägge sidor har ju en tendens till cherry picking för att hitta nåt som stödjer den egna saken. Här är grafer från 1950, justerade per 100000 invånare så kan ingen skylla på ökad folkmängd.
Källan BRÅ har ju fått en hel del kritik för sina rapporter men jag tror och hoppas att själva rådatan trots allt inte är manipulerad för i så fall skulle det vara riktigt illa.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Tvåtaktarn är flitig idag.
Har du semester?
Egentligen är den över sedan en vecka men jag har inte riktigt fått upp farten ännu. Är lite krasslig också, men det är eg ingen bra ursäkt för jag har kontorsjobb att göra också egentligen.
Jag tycker inte man kan kolla så och dra någon som helst slutsats. Det är som att titta på den här bilden och dra slutsatsen att Eritrea är ett rikt land.
Såg minst två kommentarer där som ex Sanna Lundell skulle säga fy åt.
Vem är hon och varför ska man bry sig om vad hon säger?
Rätt kul ändå att folk är inne å kuppar lite här å där på internet.
Gick in på internet å kollade upp sommar/vintersolståndet
Såg minst två kommentarer där som ex Sanna Lundell skulle säga fy åt.
Hon är som du så ta å analysera dig
Det där var ju ett väldigt nedlåtande svar från forumets egna godhetsapostel kan jag möjligen tycka.Det var ju ett givande svar. Har någon trampat på ditt sandslott på fruktstunden idag?
Jag tycker förstås man ska titta på Eritreas goda BNP-tillväxt och vara glad för deras skull.Hur tycker du att man ska titta då?
Har vi en konstant mängd mord och andra länder en minskning är det förstås inte bra, men statistik är enda sättet att kunna jämföra utveckling.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|